شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

درمان چشم زخم در طب سنتی اسلامی (اصابت العین)

درمان چشم زخم در طب سنتی اسلامی (اصابت العین)

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چشم قوی ترین و سریع ترین راه برای جذب امور ماورايی از هر نوعی می باشد و از خطرناک ترین ضربه زننده ها به انسا ن است، حتی گاهی اوقات مرگ فوری هم از چشم زخم می باشد.

خداوند در مورد چشم زخم فرمودند: از آن دوری کنید.

بنابراین نباید کاری کرد که در چشم دیگران مورد توجه قرار گرفت و باید از تعریف و تمجید کردن یکدیگر در برابر دیگران خودداری کرد.

چشم زخم دو نوع است، چشم زخمی که به کبد یا گوشت می گیرد. اگر به کبد بگیرد فرد را به کشتن می دهد. اگر به گوشت بگیرد باعث آب شدن آن می شود. لازم به ذکر است چشم زخم بیشتر به بچه ها می گیرد که باعث آب شدن گوشت آنها می شود. چشم زخم به حیوانات و حتی اشیا هم ضربه می زند.

دلیل به وجود آمدن چشم زخم در این است که خداوند باریتعالی بعضی چیزها که در چشم مردم زیاد می شود به واسطه چشم زخم پایین می آورد، چون قرار است هیچ کسی به غیر خدا اکبر نشود. برای همین علمایی همچون آیت االله بهجت از شهرت دوری داشته و کسی جز خدا را بالاتر نمی دیدند.

در روایت های متعدد آمده که انسان را از نگاه های ناروا پرهیز می دارد:

  • چشم را حفظ کنید که ناسپاس ترین اعضای بدن است.
  • افرادی که قصد تقوی پیشه کردن دارند قوی ترین راه، چشم پوشی است. باید از نگاه به هر چیزی چشم پوشی کرد.

از آیت الله ناصری رحمه الله: اگر از میوه فروشی گذشتی و قصد خرید کردن نداری حق نگاه کردن به میوه ها را نداری چون نگاه، ضربه زننده است.

نبی اکرم (ص) فرمودند: چشم زخم حق است تا آنجا که قله های کوه را به زمین می آورد.

از امام صادق(ع): اگر مرده ها را در قبر صدا بزنید و بلند بشوند، دیده می شود که اکثر آنها به خاطر چشم زخم به گور رفته اند.

از امام صادق (ع): بالاترین سحرها به غیبت کردن است که موجب طلاق، قتل، جلب محبت و… می شود اگر غیبت نبود هیچ سحری وجود نداشت، تا کلامی نباشد اتفاقی نمی افتد.

روایت: بیشترین چیزی که شتر را در دیگ می کند و مرد را در گور می کند، چشم زخم است.

روایت: بیشترین چشم زخم ها را از جانب زن ها می دانند چون جلب عقود مردان می کنند.

از امام ششم (ع): هر که را از چیزی خوشش آمد چشم بر نهد که چشم زدن درست است و به حق (ندیدن چشم زدن را دور می کند).

از نبی اکرم (ص): بر خداست که چیزی را که در جهان بالا نبرد جز اینکه پستش کند.

بنا به روایت: تا چشم بر چیزی افتاد در آن اثر می کند چشم زخم مثل تیری است که اگر زره نباشد به بدن اصابت می کند منظور از زره همراه داشتن معوذتین، حرزها و آیت الکرسی است که انرژی منفی را به خود جلب می کند یا مانند فرکانسی است که ازچشم شور خارج می شود که گیرنده ای احتیاج دارد این گیرنده از جانب ما است که به خود جذب می کند، مانند فردی که زیبایی خود را از خدا می داند با اعوذ بالله گفتن زره ای دارد که خود را از چشم مردم دور می کند.

اهل بیت (ع) بهترین خاتم ها و نژاد اسب ها را داشتند. انگشتر و مرکب خوب چون متصل به بدن نیستند اثر بر جسم ندارند و باعث دور کردن چشم زخم می شود، یا جذب خود می کند، لباس چون متصل به بدن است، جذب چشم زخم به بدن می شود و نمی تواند از جان و بدن دور کند.

از نبی اکرم (ص): به کسی که چیزی به چشمش خوش آید و بزرگ دید به یاد خداوند بیفتد و پناه به خداوند ببرد.

بعضی اثر چشم زخم را از چشم نمی دانند از خدا می دانند یعنی فرد کاری انجام داده که از دید دیگران اجر و قرب پیدا کرده و بالا رفته، خداوند او را پایین می آورد. باید همیشه به یاد خدا بود، هر چیزی که انسان را از یاد خدا غافل کند زمین زننده است.

در زمان نبی اکرم (ص) ساحران زیادی بودند که قصد ضربه زدن به ایشان را داشتند آنان با هر گره ای یک سحر انجام می دادند، که دراین زمان یازده آیه نازل شد که هر آیه برای هر گره و عقده نوشته شد.

در واقع سحرها و جادوها هم یک نوع چشم زخم هستند. در صورتی که فرد اعتقاد به سحر نداشته باشد یا از سحری که برای او انجام شده اطلاع نداشته باشد در او اثر نمی کند، چون تاثیر از نفس می گیرند. سحر تخیلات و وهم را تحت تاثیر قرار می دهد. چشم زخم هم مانند سحر و جادو تا با چشم دیده نشود و باور نکنید موثرنیست (در آیه ۱۱۶ اعراف آمده مردم با دیدن سحر می شوند).

گفتند: جادوگر ناتوان تر از این است که مانند خدا باشد و در آفرینش شریک خدای باری تعالی باشد وگرنه پیری، سفیدی مو و مریضی و فقر و… را از خود دور می کرد. در واقع جادوی بزرگ همان سخن چینی ست که دوستان را از هم جدا و یاران صمیمی را دشمن می کند، خون می ریزد، خانه ویران می کند، سخن چین بدترین کسی است که بر زمین گام نهد. بهترین تعریف جادوگر پزشکی است که با مرد کاری کند که از مجامعت زن دور شود.

از امام باقر(ع): جادوگر تسلط بر چیزی نیست مگر بر چشم زدن.

نکته: اگر چشم زخم و سحر قطعی بود باید دیه گذاشته می شد.

بعضی از حکما گفته اند اثر بخشی چشم به سردی و گرمی و تری و خشکی نیست بلکه مرتبط به اثر نفسانی مغز است که به نیروهای تن وابسته نیست چنانچه فرد ازچشم بترسد سریع در او اثر می کند ولی اگر بی خیال باشد به او اثر نمی کند.

درمان چشم زخم در طب سنتی اسلامی (اصابت العین)

راه هایی که باعث به وجود آمدن این خلط در بدن می شود:

در موقع چشم زخم نوری از چشم ساطع می شود که توسط هوا منتقل می شود. این نور از چشم ساطع نمی شود مگر زمانی که چیزی خودنمایی کند، مانند افرادی که با نمایان کردن فرزندان خود باعث غافل شدن یاد مردم از خود به فرزندان شوند. علت ایجاد این نور اخلاط ردیعه ای است که باعث بار منفی در چشم می شود، این خلط از جنس سودا ست که به طرق مختلف در بدن حبس می شود.

زمانی که فردی از کسی خوشش بیاید و از او تعریف کند، حرارت ایجاد می شود و فرکانس ایجاد می کند.

  • خانم بارداری که به فرد میت قبل از غسل یا فرد در حال احتضار نگاه کند چشم نوزاد شور می شود چون به علت فشار جان دادن اشک از چشم خارج می شود و ترس در دل مادر ایجاد می کند که منجر به خلط سودا و ردیعه می شود. هر چیزی که در زن باردار باعث ترس شود ایجاد سودای منفی می کند. این سودا شور چشمی می آورد. مادری که زیاد سجده کند یا زیاد میوه به، مصرف کند چشم بچه شور نمی شود.
  • خانم باردار یبوست داشته باشد چشم نوزاد شور می شود، چون با دفع نکردن این فضولات باعث افزایش خلط ردیعه می شود.
  • فرد وقتی دفع فضولات نداشته باشد ماندگاری آن باعث اخلاط ردیعه زیاد می شود و خواه ناخواه چشم شورمی شود کسی که دارای این اخلاط است دارای روح ردیعه هم می شود.
  • فردی که غسل جنابت انجام ندهد باعث ایجاد این خلط ردیعه در بدن می شود.
  • حسادت هم از جنس سودای نا صالح است. چشم دارای رطوبتی است که از آن رطوبت ها نور خارج می شود که این نور تا حسد نباشد به کسی نمی گیرد. چون حسد با گرمی و حرارتی که در دل ایجاد می کند باعث دفع این نور می شود. این حسد و اندوه در حالت دیدن خوبی از فرد ایجاد می شود در این هنگام روح را به فشار می آورد و گرم می کند و به دنبال آن چشم هم گرم می شود و باعث ضربه می شود. این نور همانند زمانی است که زن حائض نگاهش باعث خرابی بعضی چیزها می شود مثل سرکه در حال آماده شدن، یا دستش در غذا دچار آزار و اذیت می شود، زیرا حرارت در بدن باعث دفع فضولات شده امواج دیگر را ساطع می کند. بنا به سوره فلق (من شر حاسد اذا حسد): حسد حسود را وادار می کند به مقصود بدی رساند و از شر آن باید به خدا پناه ببرند که مقصود از شر، خودش و چشمش، هر دو است، چون دو عامل باعث ضربه زدن می شود. برای کم کردن حسادت به فردی که حسادت به او می ورزید هدیه بدهید. از نبی اکرم (ص): حسد از قضا و قدر سبقت می گیرد یعنی دچار عوض شدن قضای خداوند می شود
  • بعضی از افراد نابینا هم دارای خلط سودا می باشند که منجر به چشم شوری آنها می شود. به ظاهر چشم بینا ندارند ولی در عوض نوری که از این حبس ساطع می کنند مضر است چه بسا از چشم بینا هم می تواند بدتر باشد.

نکته: فردی که رطوبت بیشتر دارد چاق و تپل است جاذبه بیشتری دارد هم از جانب زیبایی و هم از جانب رطوبتی که دارد، چون رطوبت، جاذبه بارهاست چشم هم بیشتر به او اثر می کند. فردی که لاغرتر باشد رطوبت ندارد و جذب بار کمتری دارد. (بعضی افراد چشم شور، چشم زاغ و بدنی چاق دارند)

از فرد چشم شور حکایت است: وقتی چیزی ببینم و از آن خوشم بیاید حرارتی از چشمم بر می آید این حالت من مثل زن حائض است که دست در کاسه شیر نهد فاسد می شود و نگاه به باغ پنبه بزند خراب می شود، اگر به فردی که چشم درد ندارد نگاه کنم به چشم درد مبتلا می شود.

این همان اثر روح است، هرچه خباثت بیشتر، اثر چشم بیشتر است، آنچه از چشم شور می آید یک تیر معنوی است که اگر به تن بی دفاع برسد در آن اثر می کند و گرنه بی اثر گردد و به صاحب آن بر می گردد همانند تیر و کمان.

درمان چشم زخم از نظر روایت

  • نبی اکرم (ص) فرمودند: آن که چشم شور دارد وضو بگیرد و کسی که چشم به او خورده غسل کند.
  • از نبی اکرم (ص): اگر فردی چیزی دید و به چشمش زیبا رسید که خواست مانع چشم خوردن آن شود بگوید: «الله الصمد ماشاء الله لا حول ولا قوة الّا بالله العلی العظیم».
  • پیامبر اسلام (ص): برای حسنین با دو سوره ناس و فلق تعویض می نمودند.
  • نبی اکرم (ص): کسی که از چشم زخم می ترسد برای در امان بودن در یک برگه سوره حمد و توحید، معوذتین و آیة الکرسی بنویسد و در یک شیشه همراه خود داشته باشد.
  • در زمان نبی اکرم (ص) افراد چشم شور برای ضربه زدن سه روز را گرسنگی می کشیدند تا حرارت ایجاد شود و بعد تعریف می کردند و فرد را به خاک می کشیدند که بعد از آن این آیه نازل شد: و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک… که در روایت این آیه را داروی چشم زخم می دادند.
  • درروایت بیان شده وقتی چیزی به چشم آمد یا حسادت به آن ایجاد شد بهتراست بارک الله یا الله الصمد گفته شود یا از نگاه به آن دوری کرد.

درمان چشم زخم در طب سنتی اسلامی (اصابت العین)

درمان های دیگر برای چشم زخم:

سنگ فیروزه، حدید سینی، عقیق قرمز، فیروزه و باباقوری همراه داشتن (درکل هر نگینی که در دست باشد جاذب چشم زخم است).

  • قولنج گیری و ماساژ شدید بدن.
  • همراه داشتن سنگ نمک (هم پیشگیری هم درمان).
  • پاشیدن جوشانده کهلا و سرکه.
  • همراه داشتن و خواندن آیه وان یکاد، معوذتین و چهار قل، ماشاالله لا قوه الا بالله و آیه الکرسی.
  • دود کردن اسفند و کندر و آنغوزه و زاج.
  • همراه داشتن سنگ اندرانی و سنگ مرجان.
  • مقداری زاج یا اسفند سوزانده شود و خاکستر آن را به بدن فردی که چشم زخم خورده نقطه نقطه بگذارند دفع بار زیادی می کند.
  • نوشتن روی تخم مرغ با زغال و فشار دادن آن.
  • نظیر گیری کردن: دعا می نوشتند لباس را می چینند و می سوزانند.
  • همراه داشتن سنگ کهربا و سنگ هبارا.
  • رد شدن از روی خون قربانی و مالیدن آن به کف پا و کف دستان و پیشانی.
  • دنبال فرد رفتن و جای پای او را سنگ کوبیدن.
  • سوزاندن دانه های اسفند و با آب دهان مخلوط کردن و به بدن افراد چشم خورده زدن. این کار برای کودکان لاغر و افتاده مجرب است.
  • پرز گیری: از ۶ اندام یک تار مو می کندند و میسوزاندند دو تا از دست و دوتا از دو پا و یک تار مو از سر. تل گیری هم معنی می دهد که قدیم در چشم زخم تل گیری یا ناف گیری یا همان هول گیری هم بوده است.
  • بدون اینکه متوجه شود از پشت سر او لباس فرد چشم خورده را آتش میزنند که این ناگهانی گفتن باعث می شود فرد به طور ناگهانی حرکت کند و چشم زخم از بدن او خارج شود. معمولا این اعمال در شک وارد کردن به فرد بوده و تخلیه بار منفی می کرده و خونرسانی به قلب بیشتر میشده و هول فرد دفع می شده است.
  • اسفند و سرگین الاغ و پوست تخم مرغ را به درختان یا دیوارها می بستند.
  • بستن تخم کرچک با درخت چک به سر در خانه ها (هم برای چشم زخم و هم سحر موثر است).
  • بستن سر درخانه.
  • آیه قران که چشم را به خود جلب کند.
  • در طب الائمه برای چشم زخم حرزهایی آمده صفحات: ۷۴ و ۱۲۱ و ۱۳۴
  • انفاق کردن بلا را از بدن دور می کند. مثل گندم روی سینه ریختن و به حیوان دادن. صدقه دادن اثر عجیب بر چشم زخم دارد چون متصل به دست فرد است. بهتر است صدقه به آشنایان و اطرافیان داده شود، از خویشاوندان انسان بیشتر چشم می خورد با دادن صدقه نمک گیر می شوند. فردی که چشم زخم می خورد و طرف مقابل را نمی شناختند وسایل فرد را در ظرفی می ریختند و در محله تاب می دادند تکه ای نبات از مردم می گرفتند و به مریض می دادند، چشم را دفع می کرد.
  • در قدیم برای کسی که دچار چشم زخم شده بود قربانی می کردند حتی به فردی که چشم زده هم می دادند یا از کسی که چشم خورده بودند چیزخوردنی می گرفتند چون اهلیت می آورد و از جنس خود فرد می شود و اثرآن کم می شود.
  • نگهداری حیوانات اهلی در خانه دفع چشم زخم از اهل خانه می کند. چون وقتی چشم به خانه گرفت جذب ضعیف ترین عضو خانه یعنی حیوانات می شود و از بچه ها که ضعیف ترین هستند دور می شود و همچنین بودن کبوتر در خانه باعث می شود شیطان و اجنه به آنها سر گرم شوند و متوجه اهل خانه نشوند. برای قربانی کردن بهتر است چند روز حیوان مورد نظر در خانه نگهداری شود تا از اهل خانه شود و دفع بلا و چشم زخم کند.
  • فردی که چشم خورده کسل است یا سردرد دارد، دست ها را باز کند، سوره حمد و معوذتین را بخواند و به صورت بکشد آنچه از چشم زخم ایجاد شده دفع می شود.
  • کسی که چشم خورده چهار بار در سوراخ راست بینی و سه بار در سوراخ چپ بینی این آیه را بخواند « بسم الله لا باس اذهب الباس رب الناس و اشف انت الشافی لا یکشف الباس الا انت» و فوت کند. (اگر به کبد خورده باشد اثرگذار می باشد)
  • سوره حمد خوانده شود و این جملات نوشته شود: « بسم الله اعیذ فلان بن فلانه بکلمات التامات من شر ما خلق و ذرا و برا ومن کل عین ناظره و اذن سامعه و لسان ناطق ان ربی علی صراط مستقیم و من شر الشیطان و عمل الشیطان و حیله و رجله »
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *