شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

چه کسانی چشم شور می شوند؟

چشم شور

آنچه در این مقاله خواهید خواند

در این مقاله سعی کردم تا بگویم چه اتفاقی می افتد که فردی چشم شور می شود یا چشمش دیگران را بیمار می کند و دچار ضرر به آن ها می شود.

بسیار شنیده اید که کسی در اثر بلایی که به او میرسد یا بیماری که انسان دچار می شود، می گویند چشم زخم خورده یا می گویند چشمش زده اند.

علت اصلی چشم زخم به گفته داوود انطاکی به دلیل ایجاد خلط لزج در بدن و حبس شدن آن در چشم است که باعث ضربه زدن به افراد دیگر می شود.

به طور کلی می توان چشم زخم را مربوط به سودای سوخته داخل بدن گرفت، که اگر کسی تحریک از چشم زیاد داشته باشد ولی خروجی از آن نداشته باشد باعث حبس این فضولات یعنی سودای سوخته داخل چشم شده و اشعه ای که ایجاد می کند یا نوری که از آن ساطع می شود مثل بارهای منفی و الکتریسیته به دیگران اصابت می کند و آن ها را دچار بیماری و گاهی هم هلاک خواهد کرد.

سودای سوخته در بدن در اثر حسادت یا حتی کینه یا بیماری هایی که مربوط به قلب است ایجاد می شود، مثلا کسی که زیاد دروغ می گوید قلبش دچار بیماری شده و همین امر باعث حبس بخارات شده و به هر دلیلی از چشمش زیاد استفاده کند این بخارات به سمت چشم رفته و چشم او را شور می کند.

اگر دیده باشد شوری در دریا یا بیابان ها به دلیل تابش زیاد آفتاب و دفع رطوبت آن است که آن را بلوری خواهد کرد اگر رطوبت داشته باشد نمک تولید نمی شود شاید به همین دلیل به این نام معروف شده است.

افرادی که دروغ می گویند یا حسد دارند و نگاه های زیاد به مردم می کنند اگر دفع فضولات از چشم داشته باشند یا توسط عرق کردن این فضولات را دفع کنند، چشم آنها شور نمی شود، ولی دفع نکردن آن ها تبدیل به بلوری شدن و خشک شدن آن و در پایان باعث چشم شوری خواهند شد.

افرادی که اشک زیاد می ریزند و یا تعریق بدنی زیاد دارند و یا دفع ادرار آنها زیاد است هیچ گاه دچار چشم شوری نخواهند شد و چشم آنها ضربه ای به دیگران نخواهد زد ولی افرادی که حبس این بخارات در بدنشان زیاد شود و هیچ راهی برای دفع نداشته باشند معمولا دچار این مشکل خواهند شد.

سودای سوخته در بدن گاهی به دلیل یک ترس یا نورهای منفی و یا بارهای منفی از جانب چشم ایجاد می شود، مثلا در قدیم معروف بوده که اگر مادر در زمان بارداری به مرده ای که غسل داده نشده نگاه کند چشم بچه او شور می شود. این به خاطر ترس و وحشتی بوده که در اثر نگاه به مرده قبل از غسل ایجاد می شده است و همین امر سوختگی و بار منفی را در بدن مادر زیاد کرده و تاثیر آن روی جنین به مراتب بیشتر خواهد بود.

شوری چشم افراد گاهی اینقدر زیاد می شود که گاهی به خانواده خود و گاهی به فرزندان و همسر خود هم اصابت می کند. این مربوط به درجه بار چشم آنها مربوط می باشد. این افراد باید سعی کنند کمتر به چیز هایی که باعث شگفت زدگی و تحریک این بار ها می شود نگاه کنند.

جالب است در قدیم علما منع می کردند از نگاه کردن های مکرر، مثلا اگر کسی از جلو میوه فروشی رد می شد و قصد خرید میوه را نداشت بد می دانستند به میوه ها نگاه کند، چون می گفتند نگاه او باعث چشم خوردن میوه ها خواهد شد و کسی که از آن میوه استفاده می کند بیمار خواهد شد به همین دلیل معمولا در پاکت کاغذی یا کیسه های سیاه میوه ها را پنهان می کردند، و یا زمانی که نان خرید می کردند عقیده داشتند که باید در پارچه ای پیچیده شود تا چشم به آن نخورد و اگر چشم به آن می خورد حتما مقداری از آن را به او می دادند.

چشم شور

چشم شور در روایات

در گزاره های اسلامی تمام این امور وارد شده ولی ما توجهی به آن نداریم، مثلا در روایت آمده است از غذای بخیل پرهیز شود چون بیماری می آورد: وَ قَالَ ص‏ طَعَامُ الْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ‏ الْبَخِيلِ‏ دَاء. غذای انسان بخشنده دواء است و غذای انسان بخیل باعث بیماری خواهد شد.

کسی که بخیل است چشم به غذایی که مردم می خورند دارد، ولی انسان بخشنده نگاهی به چیزی که به مردم می دهد ندارد، علاوه بر آن انسان بخیل سودای سوخته در بدن دارد و چشمش بیمار است، ولی انسان بخشنده سودایی ندارد و دفع او از طریق انفاق باز است و حبس نخواهد شد تا چشمش را شور کند.

در احادیث دیگر امر شده در کنار یکدیگر غذا بخورید و تنها غذا نخورید یعنی تا می توانید کسانی که به غذا نگاه کرده یا بوی آن را شنیده اند را به سر سفره دعوت کنید حتی یک لقمه خوردن آنها باعث دفع ضرر آن خواهد شد.

  • وَ قَالَ ص‏ كُلُوا جَمِيعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا فَإِنَّ الْبَرَكَةَ فِي الْجَمَاعَةِ طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم ، ص21
  • نبی مکرم اسلام می فرمایند: همراه هم بخورید و دوری از یکدیگر نکنید ( که شاید باعث حسد و بخل هم خواهد شد ) چون برکت در جمع خوردن و همراه یکدیگر خوردن است.
  • عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ: أَكْثَرُ الطَّعَامِ بَرَكَةً مَا كَثُرَتْ‏ عَلَيْهِ‏ الْأَيْدِي‏ وَ قَدْ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طَعَامُ الْوَاحِدِ يَكْفِي الِاثْنَيْنِ وَ طَعَامُ الِاثْنَيْنِ يَكْفِي الْأَرْبَعَةَ. دعائم الإسلام، ج‏2، ص116
  • یاعَلِيُّ لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ ثَلَاثَةً آكِلَ زَادِهِ وَحْدَهُ وَ رَاَكِب الْفَلَاةِ وَحْدَهُ وَ النَّائِمَ فِي بَيْتٍ وَحْدَه‏ من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص359
  • از امیر المومنین علیه السلام است که می فرمایند: بیشتر برکت در غذا را مربوط به غذایی است که دستان بیشتری در آن وارد می شوند و از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله است که می فرمایند تنهایی غذا خوردن باعث لعن از جانب خداوند شده همینطور تنهایی خوابیدن و تنهایی به سفر رفتن.

حدیثی که بحث ما را کامل می کند صراحتا بیان می کند که نگاه به غذا باعث بیماری می شود و ضرر آن بسیار زیاد است.

أَنَّ مَنْ أَكَلَ شَيْئاً وَ ذُو نَفْسٍ يَنْظُرُ إِلَيْهِ، وَ لَمْ يُعْطِهِ شَيْئاً، أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْهِ دَاءً لَا دَوَاءَ لَهُ.

قطعا کسی که چیزی بخورد و یک صاحب نفسی (یعنی موجود زنده حتی حیوان هم شامل آن می شود) به آن چیز که می خوری نگاه کند و چیزی از آن را به او ندهی خداوند دردی بر تو نازل می کند که هیچ دوایی برای آن نباشد.

در ادامه همین بحث حضرت آورده اند حتی غذای بازار هم پستی می آورد و نباید از آن استفاده کرد که این غذای بازار اولین خصیصه آن نگاه و بوی دیگران است که به آن رسیده است و دست آنها به آن نرسیده است وَ قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله:‏ الْأَكْلُ فِي السُّوقِ مِنَ الدَّنَاءَة، طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم، ص20

برای اینکه چشم ما شور نشود

  • اول باید از دیدن چیز هایی که ضرورت ندارد پرهیز کنیم.
  • دوم خروجی های بدن را باز کنیم مثل اشک ریختن و تعریق زیاد.
  • سوم مصرف خوراکی هایی که باعث سوختگی بدن و رطوبت های لزج خواهد شد پرهیز کنیم مثل خوردن مایعات و لبنیات زیاد.
  • چهارم از نگاه های که موجب سوختگی خون می شود پرهیز کنیم، مثل نگاه به مال دیگران یا زیبایی هایی که موجب حسد و کینه نسبت به آنها می شویم.
  • پنجم از گناهانی مثل دروغ حسد بخل جدا بپرهیزیم و اگر دچار آن شدیم سریع خروجی مالی بدهیم یا سه روز روزه بگیریم بهترین راه دفع مال است یا انفاق کردن تا دیگر دچار آن نشویم و چشم ما سودا به خودش جذب نکند و از طریق انفاق و دفع مال توجه قلب به جای دیگر رفته و خون را نمی سوزاند.
  • ششم نگهداری سنگ نمک همراه خود باعث جذب بار های منفی شده و ضربه به دیگران نخواهد زد.
  • هفتم حجامت و فصد خون های فاسد را دفع کرده و فضولات را از خون خارج می کند تا ضربه به چشم نزد و چشم را شور نکند.
  • هشتم درمان چشم شوری با فصد کنار چشم و حجامت سر و چکاندن سرکه و سداب در بینی یا سرکه به تنهایی داخل بینی اثر بسیار خوبی خواهد داشت.
  • هشتم سرمه کشیدن داخل چشم با اثمد و یا سیاهدانه برای پیشگیری از چشم زخم بسیار نافع است و حتی چکاندن آب پیاز داخل چشم دفع فضولات چشم کرده و ضربه زدن از این چشم را بسیار کم خواهد کرد.
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *