شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

درمان رطوبت چشم در طب سنتی اسلامی

درمان رطوبت چشم در طب سنتی اسلامی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

گاهی دیده می شود فرد همیشه چشمش خیس است شاید این رطوبت چشم جاری نشود ولی موجب اذیت و آزار فرد می شود.

این علت یک تفاوت جزئی با آب ریزش چشم دارد و آن اینکه در افرادی که حرارت در سر به همراه رطوبت جمع شده باشد ریزش آب از چشم ایجاد می شود ولی کسانی که به سنین پیری رسیده یا سردی مغز بیشتری دارند این رطوبت در چشم مانده و چشم در حالی که خیس است ولی ریزش اشک ندارد که این علت خطر بیشتری برای مغز دارد چون رطوبت ها نزدیک به انجماد است و باعث بسته شدن مجاری مغزی و چشمی خواهد شد و اگر درمان نشود به آب مروارید و بیماری های دیگر چشم دچار می شوند.

معمولاً کسانی که کلاه به سر می گذارند و سر را گرم نگه می دارند تا حرارت غریزی از سر خارج نشود این رطوبت ها به راحتی توسط بینی یا عطسه کردن از سر خارج شده و فشاری به چشم نمی آورد.

عموماً افرادی که عادت به گریه کردن مخصوصاً برای اهل بیت علیهم السلام دارند این رطوبات توسط اشک از آنها خارج شده و بیماری نمی آورد ولی کسانی که مشکل معده دارند و هضم کافی ندارند اگر غلبه در ضعف هضم باشد و اشک ریزی یا عطسه نباشد این رطوبات مانده و باعث غلیظ شدن رطوبت های چشم خواهد شد.

چشمی که رطوبی باشد باعث ضعف چشم می شود و این ضعف اگر به مغز برسد باعث آلزایمر و کند ذهنی و ضعف حافظه هم می شود.

درمان فوری رطوبت چشم

  • اگر اولین علائم از رطوبی بودن چشم در فرد مشاهده شد قبل از هر کار باید بدن را از کل رطوبات پاکسازی کرد مثل اینکه فرد به حمام برود و خوب عرق کند یا شب با چند پتو بخوابد تا منافض بدن تحریک به تعریق شود و یا استفراغ عمدی کند تا رطوبت های معده جذب بدن نشود و از ناحیه معده خارج شود.
  • راه دیگر اینکه فرد انفیه در بینی بکشد تا به عطسه بیافتد و رطوبت های مغزی خارج شود.
  • می توان فرد خود را عادت دهد و تند تند به توالت رود و با آب سرد ناحیه تناسلی خود را بشوید تا تحریک به دفع رطوبات از ناحیه مثانه شود.
  • حجامت عام انجام دهد البته قبل از آن یک حمام آب داغ بگیرد تا رطوبت ها رقیق شود و توسط حجامت از خون خارج شود.
  • فصد قیفال برای تنقیه رطوبت های مغزی بسیار موثر است، البته این فصد باید به دست فرد ماهری باشد تا خوب خونگیری کند و باعث تحریک بیشتر از ناحیه مغز برای جذب رطوبت ها نشود.
  • آب پیاز در چشم چکاندن خود باعث اشک ریزی از چشم می شود و همین امر کمک می کند تا فضولات سر مخصوصاً چشم را به خوبی خارج کند.
  • سرمه اثمد هر شب داخل چشم بکشید تا این رطوبت ها را جذب کند و داخل چشم غلیظ نشود.
  • نجویدن غذا بسیار در زیاد شدن رطوبت های چشم و ایجاد ضعف در مغز و بینایی اثر سوء دارد پس سعی شود همیشه غذا با نان خشک مصرف شود تا فرد غذا را زیاد بجود و باعث ایجاد بخارات معده نشود و همین بخارات رطوبت ها را به سمت سر بکشد.
  • خوردن کمی سرکه البته اگر غذا برنجی نیست بعد از هر غذا تاثیر فوق العاده ای دارد و هم با اسید خودش غذا را از معده خارج کرده و اجازه صعود بخارات به سر را نمی دهد و هم باعث هضم بیشتر غذا می شود چون کار صفرا را در معده انجام میدهد.

درمان رطوبت چشم در طب سنتی اسلامی

درمان های دیگر

  • مالیدن سوخته پوست میوه انگور به چشم اثر بسیار زیادی در دفع رطوبت های چشم دارد.
  • سرمه برگ زیتون، مشک، زعفران، روناس، هلیله زرد، اثمد و مُر مکی وکافور به صورتی که یکی از این امور را سوزانده و به صورت خاکستر در بیاوریم و با آسیاب بسیار ریز و الک کردن آن به صورت غبار در بیاوریم و هر شب با میله بسیار نرم در چشم بکشیم.

نکته: به هیچ وجه سرمه های روغنی مثل مغز بادام یا فندق و گردو استفاده نکنید چون چربی آن باعث بسته شدن منافض چشم خواهد شد و رطوبت ها را در چشم نگه می دارد.

  • حتما صورت را با آب سرد بشویید و بعد از اینکه دستها را با آب سرد شستیم دست های خیس و سرد را همیشه به چشم بکشیم این رطوبت ها از چشم منحرف می شوند چون آب گرم محرک رطوبت ها و آب سرد دفع کنند آن می باشد.
  • ریختن فلفل حضض در چشم (فلفل تزیینی) یا به صورت سرمه درمان خوبی می باشد.

نکته: میل سرمه از جنس حدید یا استخوان باشد بهتر است و در درمان اثر بهتری دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *