شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

خلاصه ای از خواص دارویی روغنها

خواص دارویی روغنها

آنچه در این مقاله خواهید خواند

توجه: اعتدال در مصرف روغن ها ضروری است. خواص دارویی روغنها مد نظر گرفته شود.

روغن زیره سیاه: شیرآور، ضدعفونی کننده، کمک به سلامت قلب، ضد اسپاسم، بادشکن و ضدنفخ، هضم کننده و کمک کننده به سلامت معده.

روغن بذر گوجه فرنگی: مناسب برای پوست های مسن، پوست آکنه دار و زخم، پوست های خشک و ترک خورده، لب های خشکیده و ترک خورده، لکه های ناشی از پیری (Age Spots)، پوست آسیب دیده، سلولیت ها، کشیدگی پوست، اگزما، پسوریازیس و موهای ضعیف است.

روغن رازیانه: روغن رازیانه ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ادرار آور، ملین، خلط آور، شیرآور، کمک کننده به سلامت معده، کمک کننده به طحال می باشد. همچنین روغن رازیانه برای کاهش وزن و کاهش چین و چروک بر روی پوست به کار می رود و می تواند برای درمان تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سوء هاضمه استفاده شود.

روغن هسته آلبالو: ضد لک صورت و بدن، روشن کننده پوست، رفع تیرگی زیر بغل وکشاله ران و بسیار مناسب برای ماساژ صورت می باشد.

روغن خار مریم: شفافيت دست و صورت و رفع خشکی پوست، تنظیم عملکرد کبد و بهبود جریان صفرا، محافظت و تقویت کبد.

روغن بذر خیار: ضد آکنه، ضد پیری، کاهش چین و چروک، مراقبت از مو و ناخن، باعث تقویت و رطوبت رسانی و درخشش پوست و مو می شود. مناسب برای ماساژ.

روغن هسته انار: مناسب برای انواع پوست، حتی برای پوست های آکنه دار و چرب، مناسب برای ماساژ، این روغن از جمله مواد تشکیل دهنده در اکثر کرم های ضد پیری است.

روغن تخم کدو تنبل: سلامت پروستات، تقویت کننده مثانه، درمان افسردگی، پیشگیری از پوکی ‌استخوان، پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه، کاهش دهنده کلسترول، پیشگیری از سرطان، از بین برنده انگل‌ها.

روغن بادام شیرین: ملین و ضد یبوست، تقویت کننده نیروی جنسی، مقوی اعصاب، رفع بیخوابی، مفید برای سرفه خشک و صاف کردن صدا می باشد. مالیدن آن به پلک چشم باعث رفع خستگی و دید بهتر می شود. جهت پرپشت شدن ابرو و مژه ها استفاده می شود.

روغن فندق: تغذیه و رشد ابرو، مژه، ریش و سبیل، مناسب برای موهای ژولیده و آسیب دیده.

روغن بادام تلخ: مسهل، مفید برای لکه ها و چین و چروک، مفید برای ترک دست و پا ناشی از سرما، همراه با عسل مفید برای قولنج، ملین، نرم کننده، صاف کننده موثر پوست.

روغن دانه خشخاش: از آن برای تهیه انواع پمادها و مرهم ‌های ضد خارش و ضد پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تسکین دردهای مفصلی و آرتریت حاد با استفاده موضعی، در برخی متون طب سنتی اشاره شده که مصرف موضعی روغن خشخاش در ناحیه شکم و معده موجب کاهش اشتها و کند شدن هاضمه می‌شود.

روغن بنه کوهی: مصرف این روغن ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن در کاهش حمله های قلبی و کلسترول خون، درمان دردهای استخوانی، دیابت و ترمیم زخم ها مؤثر است.

روغن گردو: استفاده منظم از روغن گردوی کمی ولرم برای دور چشم، سیاهی دور چشم را کاهش می دهد. عصاره این روغن، کاهش دهنده پف و آرامش دهنده چشم است.

روغن سیاه دانه: مصرف روغن سیاه دانه در برنامه غذایی در کاهش قند خون، تعادل فشار خون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مؤثر است و کلیه و مجاری ادرار را تصفیه می کند. تسکین روماتیسم، درمان ریزش مو، جوانی و زیبایی پوست، افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری، افزایش دهنده طبیعی میل جنسی، و …

روغن تخم ترب: برای احتقان کبد، سنگ کیسه صفراء رماتیسم مفصلی، آسم و تنگی نفس و سرفه استعمال نمایند. طبیعت گرم و خشک دارد، مفید حال سرد مزاج ها است.

روغن شاهدانه: خاصیت مسهل و ملین، نرم کننده، مدر و مسکن دارد. ایمنی بدن را بالا می برد. فشارخون و کلسترول را پایین می آورد. شاهدانه خشکی پوست و ناراحتی مو را کاهش می دهد و درمان می کند. التهاب و علایم آرتریت را کاهش می دهد. علایم قاعدگی را کاهش می دهد.

روغن نارگیل: پاک کردن آرایش، نرم کننده طبیعی پوست، نرم کننده و حالت دهنده و درخشان کننده طبیعی موها، با ترکیب روغن نارگیل و نمک دریا لایه بردار طبیعی پوست درست کنید. درمان لب های خشک، مفید برای ریشه ها و پوسته های اطراف ناخن. برطرف کننده خشکی دست ها و آرنج ها.

روغن هسته انگور: سرشار از آنتی اکسیدان است که در نتیجه روند پیری پوست را کاهش می دهد. هسته انگور برای سلامت موها مفید است چون باعث تقویت و مقابله با ریزش مو می شود. مصرف این روغن برای رفع سیاهی دور چشم نیز مفید است.

روغن کرچک: باعث افزایش استحکام ناخن ها، تقویت و رشد مژه ها، نرم کردن پینه دست و پا، بهتر است این روغن را با روغن زیتون مخلوط کنید تا علاوه بر افزایش ویتامین های آن، حالت چسبندگی آن کمتر شود. روغن کرچک ضداسپاسم و ضد درد است و برای تسکین دل درد با ماساژ موضعی موثر می باشد.

روغن کتان یا بزرک: کاهش اشتها و آب کردن چربی ها و کوچک کردن شکم و کاهش وزن، تمیز کردن معده، بذر کتان منبع غنی فیبر غذایی است که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود.

روغن بادام زمینی: فاقد کلسترول و کاهنده کلسترول به دلیل حضور استرول های گیاهی مانند سایر روغن ها اعتدال در مصرف ضروری است. کاهش دهنده حملات قلبی و سکته است. درد معده را از بین می برد و به عنوان نرم کننده سینه استفاده می شود. روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد.

روغن زیتون: جلوگيرى از ريزش مو، خوردن روغن زيتون با غذا اشتها را زياد مى‏كند. روغن زیتون حاوی چربی اشباع نشده است که نوع خوب چربی محسوب می‌شود. چربی‌های اشباع نشده، سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) می‌شوند. درمان يبوست.

خواص دارویی روغنها

روغن کنجد: کمک به سلامت مو، کمک به سلامت پوست، کمک به سلامت قلب، کمک به رشد استخوان، کمک به جلوگیری از دیابت، تسکین دهنده رماتیسم مفاصل، بهبود دهنده هاضمه و رفع یبوست. جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق، جلوگیری از بروز سکته قلبی، کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون.

روغن آفتابگردان: پیشگیری از سرطان، روغن دانه آفتابگردان هم مانند تمام روغن‌های گیاهی دیگر کلسترول ندارد و این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن نسبت به سایر روغن ها است. تحمل بالای حرارت و اکسید نشدن سریع این روغن. مرطوب کنندگی، نرم کنندگی و آرام بخشی. بهبود سلامت پوست و بازسازی سلول ها.

روغن بنفشه: درمان انواع سردرد و میگرن، ترک دست وپا، خشکی دست وصورت، تقویت مو و مژه.

روغن زالو: افزایش اندازه آلت تناسلی مردان.

روغن خراطین: بزرگ کننده و حجم دهنده آلت تناسلی، قدرت آلت تناسلی مرد را افزایش می دهد.

روغن نخود: تقویت کننده باه، تقویت کننده موی سر. نخود تقویت‌کننده قلب بوده و در رفع یبوست‌های حاد و مزمن مؤثر است.

روغن سیر: جلوگیری از عفونت، درمان عفونت های پوستی، مفید برای ناتوانی جنسی.

روغن هویج: این روغن به جهت اثر محافظتی در برابر اشعه های مضر آفتاب یک روغن خوب پایه برای کسانی است که وقتشان را در بیرون از خانه صرف می کنند. تقویت کننده و نرم کننده مو، گردش خون را بهبود بخشیده و موجب تحریک رشد مو می شود.

روغن زرده تخم مرغ: درمان شب ادراری در کودکان، پیشگیری و درمان ریزش ابرو و مژه.

روغن ابوجهل: تسکین درد دندان، منع مصرف در بارداری، کاهش روماتیسم و همچنین دردهای روماتیسمی و مفاصل.

روغن مرزنجوش: کاهنده شهوت، تقویت کننده اعصاب، کمک به بیماری های مثل آلزایمر و زوال مغز.

روغن گل سرخ: یکی از بهترین روغن ها برای درخشش، جوانی و طراوت پوست، کمک به سرد مزاجی مردان، ضد یبوست، نشاط آور.

روغن زنجبیل: تقویت معده، آرام کردن گلو درد، درد سینوس و آب ریزش بینی (بخور).

روغن جفت بلوط: کمک به زخم های معده و عفونت های شدید معده ای، از بین بردن جوش های صورت و سفت کننده پوست و ضد لک.

روغن جوانه گندم: دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد پیری، مناسب برای ماساژ صورت و برطرف کردن چین و چروک، به شکل مؤثری سوختگی ها و زخم های پوستی را بهبود می بخشد. کاهش کلسترول بد.

روغن جوانه جو: مفید برای درمان ريزش مو، رفع شوره سر، رفع انواع جوش صورت و ناراحتي پوستي، کاهش دردهاي عضلاني.

روغن به: خوردن روغن به برای درمان اسهال مزمن، زخم معده و روده مفید است. مالیدن این روغن بر بدن برای درمان جرب و گال، معالجه شوره سر، شپش بدن، صدای وزوز گوش، زخم ها و سوزش دهان مفید است. همچنین مالیدن روزانه یک مرتبه روغن به بر کف دست و پا از دفع عرق زیاد جلوگیری می کند.

روغن آویشن: تسکین دهنده درد، مصرف موضعي اين روغن براي درمان اسهال، معده درد، آرتريت، قولنج، گلودرد، سرفه، برونشيت و نفخ مفيد است.

روغن افسنتین: برای دفع حشرات افسنتین را با روغن زیتون مخلوط نموده به بدن بمالید، افسنتین اشتها را زیاد و اعمال هضم غذا را آسان می‌کند در نتیجه برای لاغری مفید می‌باشد. کمک به رفع بدبویی دهان، ضد افسردگی، تقویت کننده جنسی، رفع ترشحات زنانه، رفع انسداد کبد، پاک سازی اخلاط گوارشی.

روغن اسطوخودوس: آرام بخش متوسط و رفع کننده‌ی مشکلات بدخوابی، روغن ماساژ، طراوت دهنده بدن، ضد درد، از بین بردن استرس (به صورت استنشاقی).

روغن کافور: آرام بخش، کاهش عفونت های قارچی، ضد خارش و التهاب.

روغن ترخون: لاغر کننده موضعی، تقویت‌کننده، اشتهاآور، مقوی معده، ادرارآور، قاعده‌آور و کرم‌کش است.

روغن شیرین بیان: برطرف کردن زخم و التهاب دهان، کمک به درمان زخم معده و سرطان معده، ملین، تقویت کننده عمومی بدن، نرم کردن سینه.

روغن بابونه: مسکن درد، ضد التهاب و اسپاسم، شتهاآور، رقیق کننده خون.

روغن میخک: تقویت سیستم ایمنی، خاصیت ضدمیکروبی، ضد قارچی و ضدعفونی کننده، رفع درد دندان، سوءهاضمه، سردرد و استرس، تسکین دهنده گلودرد. این روغن که خاصیت ضدالتهابی و خنک کننده دارد مجرای تنفسی را باز می کند. خاصیت خلط آور آن برای اختلالات تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی، برونشیت، آسم، سینوزیت و سل نیز مفید است.

روغن ریحان: ضد درد مناسب برای پوست خشک، رفع خارش، افزایش نرمی و انعطاف پذیری پوست، ساخت مواد آرایشی، حاوی ویتامین C، ویتامین A، بازگرداندن جوانی پوست و اجتناب از پیری پوست، بهبود گردش خون، افزایش متابولیسم، آرامبخشی، رفع سردردهای میگرنی و افسردگی، تقویت ذهن.

خواص دارویی روغنها

روغن مریم گلی: ضد اسپاسم، ضد نفخ، تقویت سیستم ایمنی، کاهنده قند، ضد عفونی کننده.

روغن بومادران: بندآورنده خون ریزی ها، ضد عفونی کننده، اشتها آور، ضد نفخ گوارشی، مسکن دردهای قاعدگی.

روغن آووکادو: ضد نفخ، تقویت کننده بدن و برطرف کننده خستگی، کمک به درمان کم خونی و بی خوابی، ضد رماتیسم، جلوگیری از ریزش مو و از بین برنده شوره سر، براق کننده موها، تغذیه کننده پوست و برطرف کننده چین و چروک.

روغن سداب: برای گوش درد، عفونت گوش، کم شنوایی، سرگیجه، گزش و نیش حشرات.

روغن اکالیپتوس: خلاص شدن از شر شوره‌ی سر، ضد التهابی و مسکن (تسکین درد مفاصل)، پایین آورنده تب، درمان برونشیت و سرفه، ضد باکتری و ضدعفونی کننده، استفاده در بخور و رایحه درمانی، باعث آرامش و تسکین اعصاب.

روغن شنبلیله: ماسک پستان و تقویت کننده سینه (بزرگ شدن ابعاد سینه ها و سفت تر کردن آن ها)، دارای خاصیت ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضد دیابت، ضد توموری، طعم دهنده.

روغن شوید: از بین برنده سردی و رطوبت اعضا، نافع در درد مفاصل، از بین برنده چربی ها و رطوبت های لزج زیر پوست.

روغن مورد: قابض، ضد عرق، ضدعفونی کننده زخم ها، تقویت مو، تسکین درد مفاصل.

روغن بادرنجبویه: رفع انسدادهای عروق داخل مغزی و بهبود جریان خون در مغز، مفرح و نشاط آور، آرام بخش اعصاب، ضد اسپاسم، ضد درد، نیرو دهنده، ضد تشنج، برای رفع احساس صداهای مبهم در گوش، هیستری، مالیخولیا.

روغن نعناع: بادشکن، تقویت بدن، آرام بخش و قاعده آور، ضد تشنج و ضد سرفه، ضد عفونی کننده، گرم کننده و تقویت کننده دستگاه گوارش و به خصوص معده، مدر، معرق.

روغن کندر: دارای اثرات ضد آسمی، ضد قارچی، ضد التهابی و ضد سرطانی، عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، دارای خواص ضد افسردگی و ضد التهابی، پاک کننده قلب و مغز، بادشکن، حابس خون، مقوی دل و مقوی حافظه.

روغن دارچین: ضد نفخ و یبوست، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی (آنتی بیوتیک)، ضدالتهابی و ضدتوموری، کاهش فشار خون، ضد درد و داروی مقوی غرایز جنسی، پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی، باعث ثبات قند خون، خاصیت ضد التهابی قوی، جریان بهتر گردش خون شده و جلوگیری از لخته شدن خون، برای درمان عفونت های داخل دهان مانند زخم های دهانی و یا قارچ ها بکار می رود، برای چند دقیقه آن را غرغره کنید سپس تف کنید.

روغن گلرنگ: تحریک کننده سوخت و ساز و از روغن های بسیار مفید برای رهایی از چربی های شکمی است، با توجه داشتن اسیدهای امگا ۶ برای بدن بسیار مفید است. مناسب برای پوست های خشک و کمک به خاصیت ارتجاعی پوست، کمک به درمان آکنه.

روغن جعفری: خارج کردن سموم بدن، درمان سریع زخم‌ها، مقوی غرایز جنسی، کاهش دردهای قاعدگی، کمک به گوارش غذا، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، دارای خاصیت ضد میکروبی، مفید برای ریزش مو و شوره سر.

روغن اسپند: این روغن از نظر طبیعت گرم و خشک است و برای فلج، رعشه، سستی، صرع و پریدن ناگهانی اعضای بدن چه از طریق خوردن و چه از طریق ضماد مفید است. تنقیه با آن نیز برای تسکین درد کمر و سیاتیک و سردی کلیه و رحم نافع است.

روغن مازو: برطرف کننده بوی بد بدن، تقویت موی سر، برگرداندن رنگدانه به موهای سفید، سفت کننده و قابض پوست های پیر و پر چروک، تنگ کننده واژن.

روغن کرفس: کاهنده وکنترل کننده وزن بدن، کاهنده و کنترل کننده فشارخون، از بین برنده قوی سموم بدن و به دنبال آن شکستن و حذف سنک ها در بدن.

روغن رزماری: سبب رشد مو، مفتح (گشاینده) سده جگر و طحال، شکننده سنگ های کلیه و مثانه، ضماد آن جهت تحلیل اورام، تنقیه و پاک سازی ریه، ادرارآور و قاعده آور.

روغن کاج: كاهش استرس و آرامش ‌بخش، دارای خاصیت ضدباكتریایی کاهنده درد، مدر، بهبود علائمی مانند خارش و قرمزی پوست در بیماران مبتلا به پسوریازیس، مناسب برای ماساژ مو به منظور تقویت و پیشگیری از ریزش موها، باعث افزایش سرعت متابولیسم بدن و به دنبال آن انرژی ‌بخشی.

روغن گزنه: افزاینده میل جنسی، گشاینده دهانه رحم، تقویت مو، مفید در درمان دیابت، افزایش شیر مادران، عرق آور، کمک کننده در درمان بیماری های پوستی، کاهش نقرس و درمان کننده بواسیر.

روغن تره کوهی: دفع کرم ‌های معده، بادشکن. سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و خطر بروز برخی انواع سرطان را کاهش می دهد. موثر در تسکین محل گزش حشرات، یکی از بهترین ها برای درمان بیرون زدگی مقعد،یکی از بهترین ها برای درمان بواسیر، تسکین درد مفاصل.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *