شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

جوش صورت و بدن

جوش صورت و بدن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی از مشکلات آزار دهنده به خصوص در سنین جوانی و نوجوانی، جوش صورت و آکنه است که گاهی اوقات نه تنها صورت، بلکه پشت کمر، شانه ها و سینه را درگیر می کند و علاوه بر ایجاد ظاهر نامطلوب باعث سوزش و خارش و اذیت فرد خواهد شد و اعتماد به نفس او را در اجتماع کاهش می دهد.

اما چاره چیست؟ آیا می توان از ایجاد جوش در سنین نوجوانی و بلوغ پیشگیری کرد؟ 

برای دانستن جواب این سوالات ابتدا باید دانست جوش به چه علت و چگونه ایجاد می شود و درمان اصولی و ریشه ای آن کدامست؟

دیدگاه طب جدید

دلیل اصلی ایجاد جوش در هرجایی از بدن، بسته شدن فولیکول‌های مو است. این فولیکول‌ها ممکن است با چربی یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده یا به دلایل هورمونی بسته شوند. شایع‌ترین دلیل بسته شدن فولیکول‌های مو افزایش بیش‌ازحد سبوم (چربی طبیعی پوست) بوده که خود را به‌صورت جوش نشان می‌دهد.

دیدگاه طب اسلامی، سنتی

اگر به ساختار جوش ها دقت کرده باشید مشاهده می کنید که اکثر آنها دارای یک ماده سفید رنگ در مرکز و نواحی ملتهب و قرمز در اطراف خود هستند.

این ماده سفید رنگ، چربی های مسدود شده در منافذ پوستی و ریشه موها و عفونت و چرک هستند. ماده اصلی عفونت و چرک و چربی، در علم مزاج شناسی به عنوان خلط بلغم شناخته می شوند که با افزایش حرارت به سطح پوست ریزش می کنند و اگر منافذ پوستی برای خروج آن بسته باشد، باعث ایجاد جوش خواهند شد.

به عبارت دیگر می توان گفت انواع بثورات پوستی مانند جوش و آکنه همان فضولات خون (رطوبت های زائد و بلغم غلیظ) هستند که با حرارت طبیعی بدن در سن جوانی، به سطح پوست ریزش می کنند.

اگر دقت کرده باشید در سنین نوجوانی، جوش ها بیشتر در سر و صورت ایجاد می شوند و هرچه سن بالاتر می رود و حرارت طبیعی بدن کاهش پیدا می کند، محل ایجاد جوش به پایین بدن نزدیک تر می شوند مثلا پشت کمر و سینه بیشتر جوش می زند.

این فضولات می توانند به علتهای مختلفی مانند موارد زیر ایجاد شود:

  • مصرف غذای نامناسب که خون ناصالح تولید می کند مانند روغن های غیر طبیعی، شکر سفید، گوشت گاو، مرغ و جگر.
  • یبوست که باعث جذب بیشتر فضولات و افزایش حرارت بدن به صورت غیر طبیعی می شود. درمان یبوست و ایجاد اسهال، در رفع انواع بثورات پوستی بسیار موثر است.
  • دفع ناقص ادرار به علت افتادگی لگن که باعث افتادگی رحم و مثانه و کامل دفع نشدن ادرار می شود.
  • افزایش رطوبت بدن به علت مصرف زیاد مایعات به خصوص آب سرد و مصرف مایعات بعد از میوه های مرطوب مانند هندوانه، خربزه، گرمک، طالبی و انگور که باعث بسته شدن منافذ پوستی و حبس رطوبت و سردی در زیر پوست شده و مانع دفع چربی از پوست می شود، بنابراین چربی ها در زیر پوست تجمع پیدا نموده و علاوه بر ایجاد جوش در صورت یا کمر، باعث چربی موضعی در ناحیه شکم و بزرگ شدن شکم خواهد شد.

جوش صورت

درمان جوش صورت و بدن

  • رعایت پرهیزات که در راس درمان قرار دارند شامل: پرهیز از مصرف لبنیات، آب و مایعات زیاد، مواد غذایی تولید کننده خون ناصالح (که در علت جوش ذکر شد).
  • بستن زیر شکم به پشت کمر با شال محکم یا فانسقه.
  • نگه نداشتن ادرار و دفع آن به خصوص قبل از خواب و ساعات اولیه صبح.

تدابیر درمانی:

  • مداومت در انجام حجامت عام به فاصله ۲۱ روز الی یک ماه، که برای افراد بالای ۱۸ سال با صلاحدید طبیب می توان ابتدا یک فصد اکحل دست راست انجام داد تا حرارت کبد کاهش پیدا کند و فضولات کلی بدن از طریق ورید تخلیه شود سپس حجامت عام را انجام داد.
  • بعد از ۳ مرتبه حجامت عام هر چند ماه یک مرتبه حجامت ساقین انجام شود (طبق روایت یکی از درمان های جوش و خارش بدن انجام حجامت ساقین است). در واقع با انجام حجامت ساقین (هم برای خانم ها و هم برای آقایان) باعث تقویت کلیه و مثانه و رحم شده و به خروج فضولات کمک بسیاری می نماید به همین دلیل برای جوش و بثورات پوستی و خارش بدن مفید است.
  • مداومت در مصرف مواد غذایی تولید کننده خون صالح مانند گوشت گوسفند (هفته ای یک مرتبه به صورت کباب برگ)، تره، یونجه و مواد غذایی صاف کننده خون مانند زرشک، عناب، کاهو با سکنجبین، انار و رب انار، آلبالو.
  • مصرف جوشانده غلیظ سنا با عسل صبح ناشتا به مدت ۴۰ روز که در رفع جوش و خارش بدن بسیار موثر است. حتی در موارد اورژانسی که هیچ درمان دیگری در دسترس نیست، مصرف جوشانده سنا بسیار موثر است. (توجه شود که مداومت در مصرف سنا حتی به مدت چند سال نیز هیچگاه باعث از بین رفتن دیواره معده و روده و ایجاد زخم در دستگاه گوارش نخواهد شد.)
  • مداومت در مصرف ملینات (مواد غذایی که لینت مزاج می آورند) مانند: آلو، انجیر، زیتون و روغن زیتون.
  • شستن بدن و صورت با مخلوط سرکه ‌و گلاب.
  • حنا گذاشتن به سر و شستن سر با سرکه که برای جوش های سر بسیار مفید است، زیرا باعث کاهش حرارت سر و دفع آن از طریق خون قاعدگی (در خانم ها) خواهد شد.
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *