شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

پوکی استخوان

پوکی استخوان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

به فساد در استخوان پوکی استخوان گفته می شود که در قدیم به این بیماری، فرسودگی یا تخلخل استخوان می گفتند.

علت پوکی استخوان

اصل و ریشه پوکی استخوان از ازدیاد رطوبت می باشد، ماندن رطوبت در بدن خطرات زیادی دارد مانند آبی که در جایی بماند باعث فرسودگی و خوردگی می شود.

اگر ادرار در بدن حبس شود نیز فساد استخوان می آورد. وقتی فساد استخوان به وجود آمد، عفونت در بدن نیز پدید می آورد.

عواملی که باعث پوکی استخوان می شود

  • هر فردی بیشتر پرخوری کند بیشتر آب می خورد و در بدن جذب رطوبت می کند. چون آب زیاد از غذا خوردن زیاد است و در نهایت دچار پوکی استخوان می شود.
  • عدم تحرک و استراحت زیاد باعث پوکی استخوان می شود چون تعریق ندارند و رطوبت در بدن ماندگار می شود.
  • نارسایی کلیه نیز از عوامل پوکی استخوان می باشد. به دلیل دفع نشدن ادرار و برگشت آن به بدن است. وقتی ادرار به بدن برگشت شود ایجاد عفونت می کند.عفونت هم جذب خون می شود و فساد استخوان می آورد.
  • بیماری هایی مانند پروستات، یائسگی و یبوست، پوکی استخوان می آورد.

امام صادق فرموند آلو صفرا شکن است. زیاد خوردن آن باعث بادها در مفاصل می شود. چون رطوبت آن زیاد است.

  • گاهی خوردن بعضی از خوراکی هایی که رطوبت و سردی بالایی دارند باعث این بیماری می شود مثل خوردن زیاد آب و لبنیات و ممنوعیاتی مانند گوجه و سیب زمینی، که پوکی استخوان می آورند
  • افرادی که بیشتر غذاهای رطوبی می خورند بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.
  • هر چیزی که باعث کم خونی می شود یا آهن بدن را بسوزاند پوکی استخوان می آورد، مانند مصرف زیاد چایی، کم جویدن غذا، مصرف زیاد ماست. (چون ماست آهن بدن را می سوزاند و هم چنین با اسفناج خوردن آن درست نیست.)

هر چه رطوبت از بدن دفع شود استخوان استحکام بیشتری دارد بنابراین باید از ماندگاری رطوبت در بدن جلوگیری کرد.

هر تدبیری که کاهش رطوبت در بدن کند در پیشگیری و درمان پوکی استخوان موثر است.

تدابیر کاهش رطوبت از بدن

نوره کشیدن: نوره فضولات را از سطح بدن دفع کرده و تعریق را زیاد می کند و باعث افزایش ادرار شده و رطوبت را کاهش می دهد. موهای زائد نیز در دفع رطوبت و فضولات در بدن تاثیر به سزایی دارند.

بعضی از افراد با لیرز کردن مانع از رویش موها شده و باعث حبس فضولات در بدن می شوند که در نهایت منجر به پوکی استخوان خواهد شد.

امام کاظم (ع): موهای بدن بزرگ شود باعث کم شدن منی و سست شدن مفاصل می شود و تنبلی و رخوت می آورد (غلبه رطوبت) نوره با کاهش رطوبت منی را می افزاید تن را نیرو می دهد پیه های کلیه را افزایش می دهد ادرار بیشتر دفع می شود و تن را قوی می کند، بنابراین مانع از پوکی استخوان می شود.

پوکی استخوان

چیزهایی که در روایت تقویت استخوان می کنند

  • سویق: از هر نوعی که باشد به صورت خشک مصرف شود باعث جذب رطوبت از استخوان می شود.
  • نوشیدن سویق و روغن زیتون: گوشت و استخوان می رویاند و باعث محکمی استخوان می شود و همچنین رقت و نرمی در پوست می دهد و افزایش باه می کند.

فردی نزد امام صادق آمد و از ضعیفی و کوچک بودن نوزاد شکایت کرد، حضرت توصیه به خوردن سویق که هم شدت به استخوان می دهد و هم گوشت می رویاند، کردند.

  • در جایی دیگردر قل السماء: سویق و شکر بنوشانید که گوشت و استخوان می رویاند. (سویق و شکر برای بچه بسیار عالی است)
  • خوردن سیاه دانه و عسل مانع از پوکی استخوان می شود، به علت دفع عفونت و افزایش ادرار، استحکام به استخوان می دهد.
  • مصرف نان خشک (افرادی که بیشتر نان خشک مصرف دارند کمتر دچار یبوست می شوند).
  • خوردن لبن (شیر): از امام صادق (ع) برای ضعف شخصی توصیه به خوردن شیر کردن به خاطر ماده اصلی شیر که چربی می باشد. چربی حرارت را کاهش می دهد.
  • مصرف گوشت: به همراه لبن یا به تنهایی.
  • انجیر: بخارات را به سطح می آورد و مو را زیاد می کند، بوی بد بدن را از بین می برد. استخوان ها را محکم می کند، دردها ر دفع می کند،حتی با خوردن انجیر انسان هیچ موقع به دارو احتیاج پیدا نمی کند. شبیه به گیاهان بهشتی است.
  • برگ چغندر: گیاهی که در بهشت روییده و شفای تمام دردها ست.
  • سنجد: از امام صادق (ع) که سنجد باعث روییدن گوشت می شود. گوشت آن گوشت،استخوانش استخوان و و پوستش پوست می رویاند. و همچنین کلیه ها را گرم می کند، نیز معده را دباغی می کند، امان از بواسیر است و تقطیر بول را درمان می کند، ساقین را تقویت می کند و همچنین جذام را مانع می شود.
  • زردچوبه: خوردن زردچوبه موثر است که در طب اسلامی زردچوبه با پاچه گوسفند توصیه شده است.
  • قنداق کردن نوزاد شدت به استخوان ها می دهد. از لحاظ فعالیت زیاد و تعریق زیادی که دارند دفع رطوبت می کنند. بهتراست بعد از قنداق روغن حیوانی به نوزاد بدهید چون جایگزین رطوبت در بدن می شود و از حرارت می کاهد. اگر بچه تعریق نداشته باشد دنیای سویق داده شود هیچ تاثیری ندارد. رطوبت باید دفع شود تا استخوان محکم شود و گوشت رویانده شود بنابراین بدنی که استخوان محکم می خواهد باید تعریق انجام شود.

نکته: بعد از هر خروجی، ورودی به بدن بدهید که جایگزین چیزی که از بدن خارج شده شود و خلاف آن باشد درمان صورت می گیرد. مثال بعد از حجامت، سویق و شکر مصرف شود. یا روغن بادام شیرین و ماءالکشک بعد از فصد برای بیماری جرب داده می شود (چون حرارت به سطح پوست آمده و سوزانندگی ایجاد کرده. روغن بادام شیرین مانع از سوختن و ماءالکشک هم حرارت را کاهش می دهد.)

نکته: در مقاله امریکایی آمده افرادی که گیاه خواری می کنند نسبت به افرادی که گوشت می خورند کمتر به این بیماری مبتلا می شوند. این کار هرچند ضرر دارد ولی به دلیل این که پرخوری نمی کنند جذب فضولات دربدن ندارند. پرخوری باعث غلبه عفونت در بدن می شود.

پوکی استخوان

پوکی استخوان از کتاب خوارزمشاهی

ریش هایی که استخوان را تباه می کند. ریش همان زخم ماندگاراست که اگر عفونت کند به استخوان بزند فساد استخوان می شود. ریش کهنه علت اصلی پوکی استخوان است.

امراض استخوان ها عبارت است از: فاسد شدن آن، از جا در آمدن،شکستن، تعفن و تغشر، زخم ها،جرم هایی که در استخوان ها و دردهای بین مفاصل و رباط ها است. فساد استخوان اگر ظاهر شود و به چشم دیده شود رنگ آن مایل به زردی (صفرا) در ابتدا خشک است و اگر کهنه باشد مایل به سیاهی (سودا) گردد (استخوان در حالت عادی سفید و براق است و گوشت سفت است). استخوان به حدی به خوردگی می رود که بین آن را خلل ایجاد می شود و گوشت بالای استخوان سست و نرم می شود و گوشت رو به تعفن می رود. برای درمان آن باید به هر روشی فساد استخوان را ازبدنش خارج کرد. وقتی سیاه شود تاکیده شده استخوان تراشیده شود. در این حالت استخوان به خاطر رطوبت ورم می کند که خطرناک است. اگرهم عفونت تازه باشد ازهمان موضع خارج می شود.

درمان ضعف کلی مفاصل و استخوان (پوکی استخوان) در طب سنتی اسلامی

در مرحله اول دفع رطوبت اضافه با تعریق شدید و مدرات شدید به علت اینکه با دفع بیشتر، عفونتی که باعث فساد استخوان شده دفع می شود و درمان صورت می گیرد.

انواع لوبیاها (بهترین قوت دهنده به استخوان و مفاصل است)، گوش کباب شده مخصوصا گوسفند یک ساله به بالا، مصرف سماق، روغن زیتون و سرکه سویق سنجد و خود سنجد و متعلقات آن، برگ چغندر و اسفناج، شنبلیله و برگ آن (هم تقویت کننده ادرار و دفع هر عفونت)، شیر خشت و شربت شیر خشت، برگ ترب و تخم ترب (جز مقویات مفاصل)، گل بنفشه، گردو و جوشانده برگ گردو، سویق گندم و جو، گرد برگ و ساقه خرفه، دفع خون یا حجامت کردن، آویشن، جوشانده هسته خرما، عسل صبح ناشتا، پیاز به همراه سرکه (مدر شدید)، جوشانده برگ زیتون، شکوفه خرما، مصرف زیاد باقلا، خوردن انگبین ها، میوه بنه (پسته کوهی)، یونجه، گیاه گز(به صورت جوشانده یا سوپ)، کره حیوانی، زردک، نان جو، خوردن شاهدانه، شاهی، ترنجبین، گل نسترن، بستن فانسخه، ضماد مخلوط از تمرهندی و پیه بر موضعی که فاسد شده و ضعف و سستی در ناحیه لگن دارد، دانه شنبلیله، گرد برگ خرفه، ترب و تخم ترب نیز برای بیماری استخوان اطفال موثر است.

نکته: چیزهایی که برای تقویت استخوان است برای کم خونی هم مفید است.چون هر چه ادرار دفع نشود باعث سوخته شدن خون می شود. افرادی که دچار پلاکت خون می شوند، میکروب را وارد خون می کنند این میکروب همان ادرار است که باعث عفونت در بدن شده است.

نکته: هر چه عفونت از بدن دفع شود عفونت از استخوان هم دفع می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *