شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

مزایا و معایب عنبیه شناسی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی از قدیمی ترین علوم که از گذشته تا به الان بسیار رایج است، علم ایریدولوژی یا عنبیه شناسی است.

اطلاعاتی که از طریق عنبیه می توان به دست آورد از روش های دیگر بسیار سخت تر است. اما متاسفانه بسیاری از افراد هنوز شناخت کافی از علم عنبیه شناسی ندارند و نمی دانند از طریق عنبیه به راحتی می توان از سلامت جسمی و روانی و هچنین بیماری های فرد اطلاعات به دست آورد.

جالب است بدانید عنبیه هر فرد مانند اثر انگشت باهم متفاوت است و هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند.

علمی که از طریق آن می توان نارسایی ها و همچنین بیماری ها را از روی چشم تشخیص داد را، عنبیه شناسی می گویند. علم عنبیه شناسی برای اولین بار در سال 1670 در اروپا شروع شد.

مزایای تشخیص از طریق عنبیه (عنبیه شناسی)

با تغییر بافت و رنگ عنبیه، شرایط غیر نرمال بدن به ما نشان داده می شود.

مهم ترین ارزش عنبیه شناسی این است که به ما اجازه می دهد واکنش های شیمیایی سلولی بدن را قبل از اینکه علائم بیماری در عضو ظاهر شود در عنبیه ببینیم.

علائم بیماری که باعث تغییر در بافت میشود به علت غیر متعادل بودن مواد شیمیایی، جمع شدن سموم گردش خون ضعیف و نقطه ضعف های مادرزادی میباشد.

یکی از جنبه های بسیار مفید عنبیه شناسی تشخیص و بررسی از کار افتادن و دچار اختلال شدن یک یا هر دو عضو همسان است. مثلاً با بررسی کلیه ها، تخمدان ها، شش ها و تیروئید معلوم میشود که یک یا هر دو عضو چه حالتی دارند.

در حالی که بزرگ ترین دستاورد عنبیه این است که قبل از بروز علائم و نشانه های بیماری در بدن، به ما هشدار می دهد، می توانیم از بیماری احتمالی پیشگیری کنیم.

عنبیه شناسی راهی برای تشخیص که کم هزینه، آسان، بدون درد و عوارض جانبی است.

اطلاع از پیش فعال بودن یا تحت کنترل بودن، آگاهی کامل از سلامتی در بدن و آناتومی کلی بدن را به ما می دهد.

معایب تشخیص از طریق عنبیه

  1. وقتی بیمار در حالت بی حسی و بیهوشی قرار دارد، مثلاً در زمانی که بیمار را برای عمل جراحی بیهوش می کنند، وقایع زمان بیهوشی روی عنبیه ثبت نمی شود، زیرا بی حسی روی انتقال عصبی اثر می گذارد و در نتیجه وقایع روی عنبیه ضبط نمی شوند.
  2. سنگ ها از جمله سنگ کلیه و کیسه صفرا به دلیل اینکه باعث تحریک عصبی نمی شوند، در عنبیه دیده نمی شوند. البته اثر سنگ در عنبیه دیده میشود زیرا وقتی سنگ جای خود را باز کرد عفونت ایجاد میشود و عفونت نیز در عنبیه قابل مشاهده است.
  3. مصرف یک داروی، خاص مانند قرص جلوگیری از بارداری در عنبیه تشخیص داده نمیشود همچنین اینکه بیمار چه داروهایی قبلاً مصرف کرده است، قابل تشخیص نیست.
  4. بارداری به دلیل اینکه یک واکنش نرمال و طبیعی در بدن است، در عنبیه تشخیص داده نمی شود. البته برخی از افراد ادعا می کنند، که امکان پذیر است. همچنین عنبیه شناسی در پیشگویی و تعیین جنسیت محدودیت هایی دارد.
  5. اینکه عنبیه در حال مشاهده مربوط به زن یا مرد است، در عنبیه تشخیص داده نمی شود.
  6. علم عنبیه نمی تواند درباره مدت زمان زندگی شخص و حتی زمان مرگ پیشگویی کند، هر چند در بعضی موارد خاص امکان پذیر است.
  7. ریزش مو در عنبیه تشخیص داده نمی شود.
  8. عنبیه شناسی در مورد میزان جذب آلاینده ها یا مصرف داروهای زیاد قادر به تفکیک و اظهار نظر نیست.
  9. عنبیه شناسی نمی تواند درجه فشار خون و درجه قند خون را تعیین کند.
  10. عنبیه شناسی حضور ویروس ها، باکتریها پارازیت ها و… را نمی تواند در بافتی مشخص کند.

نکته ای که باید به آن دقت نمود، درست است که عنبیه شناسی، اطلاعات دقیق و صحیح را به ما می دهد اما این موضوع بستگی به طبیب یا شخص معاینه کننده دارد. و طبیب باید تسلط کامل بر این علم داشته باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *