شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

مزاج شناسی از روی بافت عنبیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

عنبیه شناسی علمی است که به وسیله عنبیه به راحتی می توان بیماری های هر فرد را تشخیص داد.

طبیب با مشاهده عنبیه بیمار میتواند به تغییرات غیر طبیعی که در چشم به وجود آمده است، به نوع بیماری و همچنین درمان آن بپردازد. عنبیه شناسی علاوه بر تشخیص بیماری، کاربرد های دیگری نیز دارد.

می توان گفت عنبیه مانند پنجره ای است که داخل بدن را به ما نشان می دهد.

عنبیه چیست؟

عنبیه قسمتی از چشم دارای رنگدانه، یا قسمت دایره ای رنگ در چشم است. در پشت قرنیه قرار گرفته است و در قسمت میان عنبیه، سوراخی است که به آن مردمک می گویند و از طریق عنبیه نور به داخل چشم می رود.

تشخیص بافت ها در عنبیه

عنبیه مانند پارچه از تار و پود تشکیل شده است.عنبیه از مجموعه از لایه ها، بافت ها و فیبر ها تشکیل شده است.

عنبیه از قسمت های زیر تشکیل شده است:

  • لایه پوششی جلویی.
  • بافتی که دارای سلول های رنگین و رگ های خونی است.
  • عضله حلقوی (ماهیچه تنگ کننده مردمک).
  • عضله حلقوی (ماهیچه گشادکننده مردمک).
  • لایه پوششی دارای رنگدانه.

برای تشخیص بافت یک خط از مردمک تا کنار عنبیه که به آن «فیبر» یا «بافت» گفته میشود ترسیم میکنیم البته این خط که به مفهوم رشته یا بافت است، در انتهای عنبیه دوباره از زیر و به عبارت دیگر، از داخل عنبیه برمی گردد. هر بافت در واقع، به مانند نخی می ماند که روی عنبیه را می پوشاند.

برای تشکیل بافت در عنبیه، چشم به میلیون ها فیبر در کنار هم نیازمند است. به همین مقدار که میلیون ها فیبر در کنار هم قرار گیرند، بافت چشم تکمیل نمیشود و لازم است که این فیبرها مانند فرش یا پارچه ای که می بافند، به هم بافته شوند تا تشکیل فیبرها کامل شود.

فیبرهای عنبیه شامل سلول عصبی رشته ماهیچه ای مویرگ سرخرگی و بافت های همبند است. از روی فیبرهای موجود در عنبیه میتوان شخصیت، افراد زمان بهبود یا مدت بیماری را تشخیص داد.

از نحوه شکل گیری فیبرها میتوان به ضعف یا توانمندی کودک پی برد بنابراین ۷ سال اولیه زندگی برای اطفال بسیار حیاتی است.

ممکن است در طی رشد قسمتی از ساختمان عنبیه عوض شود که این بستگی به نوع رشد و زندگی کودک دارد و حتی در زمان نوجوانی این بافتها کاملاً شکل می گیرد.

نحوه پیوند و بسته شدن فیبرها به چهار مدل انجام می شود:

  • بافت ابریشمی (Silk) یا صفراوی.
  • بافت کتانی (Linen) یا دموی.
  • بافت کنفی (Hessian) یا بلغمی.
  • بافت توری (Net) یا سوداوی.
  1. بافت ابریشمی (بافت صفراوی مزاج)

یافت چشم افراد صفراوی مزاج، ابریشمی است. در بافت ابریشمی، فیبرها مانند رشته نخ های ابریشمی که در هم تنیده شده اند، در کنار هم قرار گرفته اند.

وقتی شما بافت ابریشمی را نگاه می کنید، آن را لخت، صاف، کشیده و متراکم مشاهده می کنید به طوری که فیبرهای زیادی در کنار هم قرار گرفته و به وسیله همبندهای خودشان به همدیگر متصل شده اند.

نکته قابل توجه این است بافت ابریشمی به دلیل تراکم زیاد بافت ها، اگر کوچک ترین مشکلی در بدن وجود داشته باشد، سریع به مغز منتقل می کند و مغز می تواند علائم را دریافت کند و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهد.

  1. بافت کتانی (بافت دموی مزاج)

بافت چشم افراد دموی مزاج کتانی است. در بافت کتانی فیبرها به صورت تابدار رشته رشته و پیچ خورده در می آید و این پیچ خوردگی بافتها موجب شده است که فیبرها به همدیگر نچسبند و آزاد باشند. بافت کتانی نسبت به بافت ابریشمی کلفت تر و تراکم آن از بافت ابریشمی کمتر است.

  1. بافت کنفی (بافت بلغمی مزاج)

بافت چشم افراد بلغمی مزاج بافت کنفی است یعنی بافت چشم مانند روسری های کنفی به صورت کنف که

فیبرها از همدیگر فاصله دارند بافته شده اند.

بافت چشم افراد بلغمی مزاج نسبت به سایر بافت ها استقامت پایین تری دارد و فیبرها نیز با فاصله از یکدیگر قرار گرفته اند. ما با استفاده از عنبیه میتوانیم مزاج فرد بلغمی و سایر مزاج ها را تشخیص دهیم و یک رژیم غذایی مناسب برای آنها در نظر بگیریم.

نکته: برای تحلیل و آنالیز عنبیه بهتر است که ابتدا نوع بافت (توری، کنفی، کتانی یا ابریشمی) را مشخص و سپس سایر بخش های عنبیه را بررسی کنید.

  1. بافت توری (بافت سوداوی مزاج)

بافت چشم افراد سوداوی مزاج توری است، یعنی بافت چشم مانند نور به هم بافته شده است؛ به عبارت دیگر بافت توری مانند تار عنکبوت است که تعداد فیبرها کم و جدا از یکدیگرند.

در ساختمان توری شکل به دلیل اینکه تعداد فیبرها کم و از همدیگر جدا هستند، افراد سوداوی خیلی دیر متوجه بیماری خود می شوند و در واقع زمانی متوجه می شوند که بیماری پیشرفت زیادی کرده است.

البته باید به این نکته توجه کرد که تشکیل مزاج فقط از روی عنبیه امکان پذیر نیست و باید به عوامل دیگر نیز دقت نمود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *