شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

فرو رفتگی استخوان (مثل در رفتگی دنده در سینه)

فرو رفتگی استخوان (مثل در رفتگی دنده در سینه)

آنچه در این مقاله خواهید خواند

فرو رفتگی استخوان مانند دنده ها.

درمان فرو رفتگی استخوان

ضماد تمرهندی چند روز روی استخوان فرو رفته قرار گیرد و بعد ازآن یا با بادکش کردن یا با فوت کرن فرد درون شیشه، استخوان فرو رفته بیرون می آید. معمولا اگر دنده فرو رفته باشد، بیرون کشیدن آن مشکل می باشد ولی اگر بیرون زده باشد با روغن ماساژ داده شود به راحتی درمان می شود.

اگر دنده ها شکسته شود و داخل ریه فرو رود فرد، خلط خونی استفراغ می کند.

نکته: اگر درعضوی از بدن چیز ضخیم فرو رفته باشد، سفیداب قلع را به همراه روغن گل و پیه آب کرده ساییده شود، نرم شود و روی موضع گذاشته شود.

در صورتى كه دنده‏هاى شخصى شكسته شده يا ترك بردارند. مصدوم را چند روزى وادار به دميدن كوزه مى‏كنند. تا شش‏ها با پر شدن اكسيژن دنده‏ها را بالا براند. بعد مقدارى سقز را گرم كرده و روى پارچه خام و شسته نشده مى‏كشند، تا مثل مشمع روى ناحيه شكسته شده بچسبانند. با بهبودى ناحيه شكسته شده سقز نيز خود به ‏خود جدا مى‏شود. امروزه اغلب از مشمع‏هاى طبى استفاده مى‏شود.

فرو رفتگی استخوان (مثل در رفتگی دنده در سینه)

در کتاب راهنماى داروهاى تندرستى، متن، ص: 615 اینگونه آمده است:

در بستن و در جاى خود رد كردن استخوان شكسته دنده‏ مى‏باشند اگر كنده شوند يا بشكنند از طرف فقرات پشت است و از طرف شكم رضّ براى سر آنها ظاهر مى‏شود بعلة اينكه سرهاى طرف شكم آنها غضروفى است و نرم و قابل انعطاف مى‏باشند پس اگر در اثر ضربه يا افتادن يكى از دندها يا بيشتر شكست شناخته مى‏شود بخشخشه (صداى استخوان) و تكان خوردن استخوان و پستى و بلندى موضع ضربة يا سقطه وقت دست كشيدن بعضو مكسور و ديدن بچشم در اين صورت بايد معيّن كنند كه استخوان شكسته يكى است يا بيشتر است بتوسّط محاجم نارى يا انداختن كوزة اگر بداخل رفته باشند و بفشار كف دست اگر بظاهر آمده باشند در محلّ خودش قرار دهند و به‏بندند محكم و اگر درد و تب عارض شود بايد علاج كنند بعلاج ذات الجنب از تبريد كردن و تليين طبيعت نمودن بفلوس خيارشنبر و نيز بايد از بالاى تنظيف نطول كنند (ريختن شيئ مايع بعضو) بمطبوخ بنفشه و تاجريزى و گل خطمى مساوى نيمگرم و مكرّر كنند تا مانع شود از ورم نمودن و اگر سر استخوان شكسته بظاهر آيد و بمحلّ خود برنگردد پس از مدّتى معالج ناچار است از اينكه آن عضو را چاك زده و استخوان شكسته را كه قابل جا افتادن نيست بيرون آورد و جاى آن را بخية نمايد و بيندازند بالاى آن از رادع قابض مثل جفت و برگ مورد و گلنار بكوبند با گل خطمى اجزاء مساوى و با شير گاو بهم زنند بالاى آتش تا بمثل مرهم شود بيندازند بعضو تا مانع از ورم گردد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *