شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

غذای مادر شیرده باید چه باشد؟

غذای مادر شیرده باید چه باشد؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند

غذای مادر شیرده باید چه باشد؟

مادر شیرده چه دستورات غذایی را باید رعایت کند؟

مادری که شیر می دهد چه برنامه غذایی داشته باشد؟

برنامه کلی برای غذای مادر شیرده که می خواهد شیر زیاد و صالحی داشته باشند

اکثر کسانی که شیر میدهند دوست دارند بدانند که چه غذایی مصرف کنند که هر برای طفل آنها که شیر می خورد خوب باشد و نوزاد رشد خوبی داشته باشد و تاثیر خوبی در حافظه، اخلاق و خلقیات او داشته و هم جسم خودشان سالم و در صحت و سلامتی بماند و دچار چاقی و… برای آنها نشود.

طب سنتی غذاهایی را مناسب می داند که شیر سالم و نیکی را تولید می کند و برای مادر و فرزند بسیار مفید است.

درباره غذای مادر شیرده گفته شده که اگر ضرری داشته باشد باعث مضرّت برای نوزاد خواهد شد و اگر بعد از خوردن شیر نوزاد بیمار شد بهتر است تا سه روز شیر به او ندهد و به جای آن شیره انگور 100% طبیعی با آب جوش سرد شده رقیق کنند و به نوزاد بدهند تا بیماری را که به واسطه شیر از مادر گرفته است دفع کند. بعد از اصلاح شیر می تواند به نوزاد خود شیر دهد.

چگونه شیر مادر را اصلاح کنیم؟

روش هایی برای اصلاح شیر مادر است که می توان به تناسب فردی و فصلی از آن ها استفاده کرد. مثلا در بهار و تابستان حجامت برای مادری که شیر فاسد یا تلخ یا با حرارت زیاد دارد مناسب است، البته با تشخیص یک طبیب حاذق طب سنتی و اگر در دسترس نبود مادر سیب رنده کند و با نمک و عسل مخلوط کند و به جای آب و غذا سه روز فقط از این ترکیب استفاده کند تا شیر تصفیه و پاکسازی شود.

خوردن نمک در طول روز تا 21 مرتبه هر بار یک انگشت هر نوع سم و فضولاتی را از شیر پاک کرده و شیر را در سه روز اصلاح خواهد کرد.

مادر برای فاسد نشدن شیر باید بهترین غذاها را مصرف کند و سعی در آن داشته باشد که غذا ها را خوب بجود چون نجویدن غذا باعث هضم نشدن آن خواهد شد و روز به روز غذای هضم نشده در بدن جذب می شود و تولید خلط فاسد کرده و شیر را بدبو و عفونی خواهد کرد، به همین جهت بهتراست از غذاهایی مثل برنج یا نان نرم بسیار کم استفاده کند و حتی اگر هم استفاده می کند با نان خشک مصرف کند که خوب بجود و به هیچ وجه از آب سیب و آب هویج استفاده نکند و سعی در آن داشته باشد که به جای آب میوه ها از خود میوه استفاده کند که کمی جویده شود و باعث هضم کامل میوه ها شود. چه بسا بعضی از متقدمین نوشته اند میوه ها را با نمک یا خرما یا شکر مصرف کنید که هضم بهتری داشته باشد و موجب ضرر برای شیر مادر نشود و چه بهتر که مادر در زمانی که شیر میدهد تمام خوراکی ها را با نمک دریا مصرف کند که از سلامت غذای طفل خود اطمینان خاطر بیشتری داشته باشد.

غذای مادر شیرده باید چه باشد؟

بهترین غذا برای مادران شیرده

بهترين اغذيه که غذای نیک تولید می کند و برای همه مادران شیرده مفید است جو و بعد از آن گندم و باقالا است و برنج هم بهتر است با سبوس و کمی سفت باشد که جویدن بیشتری نیاز داشته باشد. اگر از حلیم استفاده کند بسیار مناسب است، ذرّت و گوشت گوسفندی مخصوصاً گوشت میش جوان بسیار مناسب است و حتی اگر پستان آن گوسفند هم جزو خوراکی های مادر قرار بگیرد و در خورشت ها و غذاهای دیگر از آن استفاده شود بسیار اثر خوبی در ازدیاد شیر و شیر صالح دارد. ماهی تازه اگر بعد از آن از خرما و عسل استفاده شود بسیار مناسب است و رطوبت شیر را طبیعی اضافه می کند، هر چند نباید زیاده روی شود و به هیچ وجه با تخم مرغ مصرف نشود که خطر زیادی دارد، ولی تخم مرغ به تنهایی هر سه روز یکبار به صورت نم برشت با نمک و فلفل برای مادر بسیار مناسب است. خوردن حبوبات مثل ماش، نخود، لوبیا، عدس بسیار کیموس های صالحی تولید می کنند اگر خوب پخته شود و به همراه سرکه مصرف شود به این صورت که مثل سوپ پخته شود و با کمی سرکه و نمک مخلوط شود و با نان خشک یا به صورت تنها مصرف شود فوق العاده نیک و مفید می باشد.

در سبزی ها برگ چغندر، کاهو (به همراه سکنجبین)، کاسنی، تره، برگ یونجه، شبدر اثر بسیار نافعی دارد که می توان در تمام غذا ها مصرف کرد یا به عنوان سبزی سر سفره از آنها استفاده کنند و یا مثل مادر های قدیم که به عنوان یک میان وعده کاهو یا کاسنی را با سکنجبین مصرف می کردند و یا یونجه و شبدر را با سرکه در عصر های بلند تابستان میل می کردند، استفاده کند و اثر آن را در شیر خود ببیند و فرزندان با قوتی تربیت کند.

در بین میوه ها بهترین میوه ها آن دسته هستند که خشک باشند مثل انجیر خشک، بادام، فندق، پسته و… که اگر خوب جویده شوند و در میان وعده بین صبحانه و شام مصرف کنند اثر عجیبی در شیر آنها خواهد داشت.

نکته: به هیچ وجه مادر شیرده نباید پر خوری کند چون غذا های قبلی که هضم نشده را به روده فرستاده و باعث باد و بخارات در شیر می شود و دل پیچه برای بچه می آورد به همین دلیل مادر شیرده بهتر است وعده غذایی خود را صبحانه و شام قرار دهد و میوه و سبزیجات را به عنوان نهار در ظهر یا بعد از ظهر استفاده کند.

بدترین خوراکی برای مادر شیرده

در کتاب مرحوم عقیلی می نویسد: بدترين لحوم، گوشت گاو قديد (خشک شده یا نیم پخت مثل سوسیس و کالباس) و حيوان پير و ماهى متعفّن و نمك سود و بدترين بقول، جرجير (شاهی) و خردل و بادروج (ریحان یا همان بادرنجبویه) و امثال اين‏ها آن چه مفسد شير است و نعناع نيز خالى از فسادى نيست.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *