شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

رفع سده (باز کردن گرفتگی های بدن)

آنچه در این مقاله خواهید خواند

سده چیست؟ و رفع سده چگونه است؟ بیشتر بیماری های بدن از گرفتگی ها و ایجاده انسداد در بدن ایجاد می شوند یعنی یک سدّه یا گرفتگی راه خروجی فضولات را بسته و بیماری در بدن حبس می شود و همین عمل باعث بیمار شدن فرد خواهد شد.

برای مثال کسی که سرما می خورد مجاری تنفسی ریه باعث سرد شدن و سرما خوردن می شود و عفونت هایی که باید از جانب ریه دفع شود در ریه حبس می شود و فرد دچار عفونت های ریه و گلو خواهد شد که اگر فرد این فضولات را از راه خلط و یا تعریق و یا ادرار دفع کند بیماری او بهبودی می یابد.

این گرفتگی ها در تمام بدن راهی برای خروج دارد که وظیفه طبیب این است که نزدیک ترین خروجی های بدن را در بیماری برای فضولات باز کند تا بیماری به راحتی خارج شود.

سبب ها و عوامل ایجاد کننده گرفتگی ها در بدن

معمولاً اموری که باعث سرد شدن هر عضو شود فضولات را در همان منطقه مسدود و منجمد می کند و راه های آن را می بندد. مثلاً فردی که لباس خیس می پوشد رطوبت از سطح پوست جذب می شود و منافذ پوستی را دچار انسداد می کند و گاهی کلیه ها سرما می خورد و راه خروج از کلیه ها را می بندند و گاهی این سرما در کلیه ها دچار منجمد شدن فضولات و رسوب در کلیه می شود که به آن سنگ کلیه می گویند و گاهی این سنگ به سمت حالب یا مثانه رفته و سنگ مثانه ایجاد می کند و باعث انسداد در مثانه خواهد شد و گاهی این سرما در کبد ایجاد می شود و باعث سنگ کیسه صفرا می شود.

گاهی سرد شدن معده باعث عدم هضم غذا در آن شده و همین امر باعث ایجاد غذای هضم نشده در معده یا روده ها کرده و انسداد روده یا نفخ معده می آورد.

گاهی چاق شدن زیاد و یا ریزش فضولات در یک عضو باعث بسته شده مجاری آن عضو می شود و راه را به سمت اعضای مجاز آن هم خواهد بست مثل چاقی نواحی لگنی که باعث ورم و چاق شدن مثانه، رحم و بسته شدند مجاری حالب و یا دفع نشدن عادت ماهیانه و مجاری ادراری خواهد شد.

گاهی ضربه و یا غلظت خون در بدن باعث ایجاد لخته خونی در عروق و بسته شدن مجاری آن خواهد شد.

گاهی حرارت و خشکی زیاد باعث مربا شدن خون و فضولات در بدن می شود و باعث انسداد مجاری می شود این مشکل برای کسانی که معمولاً در مناطق گرمسیر یا نانوایی ها و یا کسانی که در حرارت های بسیار زیاد هستند ایجاد می شود. کسانی که ورزش های سنگین انجام می دهند و فشار زیاد به بدن می آورند گاهی دچار این گرفتگی ها خواهند شد.

کسانی که پر خوری زیاد می کنند و یا در مدّت های بسیار طولانی غذا نمی خورند و گرسنگی های زیاد می کشند باعث بالا رفتن حرارت زیاد و یا سرد شدن زیاد در اثر پرخوری های افراطی شده و انسداد ایجاد می شود.

کسانی که زیاد می خوابند و یا بین الطلوعین می خوابند و یا عادت به دیر خوابیدن دارند باعث بسته شدن راه های بدن می شود، چون خواب سرد است و غلیظ کننده فضولات و خون در بدن انسان خواهد شد.

گاه در اثر حرارت زياد كبد آب كشكاب روده (كيلوس) جذب و روده بسته مى‏شود و نيز گاه معده نيروى جداكننده خود را از دست مى‏دهد و به آن سبب مواد غذائى گوارده شده از چيزهاى ديگر جدا نمى‏شود و راه روده را مى‏بندد، يا اينكه كبد از صاف كردن خون بازمي ماند و در نتيجه خون در درون رگها لخته مى‏شود و راه آنها را مى‏بندد و امثال اينها.

رفع سده (باز کردن گرفتگی های بدن)

غذاهایى كه سبب گرفتگى ‏ها مى‏ شود

ماست، خوردن آب زیاد، خوردن آب سرد، مایعات زیاد در صبح ناشتا و شب موقع خواب، گوشت های سنگین مثل گاو و مرغ، نان نرم مخصوصا نان گندم، ماکارانی، برنج بدون مصلحات، نجویدن هر غذایی، روغن های نباتی و هر غذایی که مواد افزودنی داشته و یا کارخانه ای باشد و امثال آن.

علائم انسداد و بسته بودن مجاری بدن

اگر گرفتگى در ماساريقا باشد مدفوع هميشه آبكى است و اگر در كبد باشد در مدفوع خلطهائى كه تازه جمع شده‏اند ديده مى‏شود و اگر در هر دو باشد رنگ بيمار مثل رنگ بيمار استسقائى است و خون كم و تشنگى زياد مى‏شود.

اگر صفرا جدا از ساير مواد در مدفوع ديده شود گرفتگى، بين كبد و كيسه صفراء است. اگر مدفوع سياه باشد گرفتگى ميان سپرز (طحال) و جگر (كبد) است. اگر اشتها كم و طحال سخت باشد گرفتگى بين طحال و فم معده است. اگر بالاى ناف دردناك باشد بستگى در روده بزرگ مى‏باشد و اگر در پائين آن باشد بستگى در روده كوچك است. اگر پيشاب بند آمده باشد و در پهلوى چپ سنگينى حس شود گرفتگى بين كبد و كليه است و اگر در ناحيه قطن (پائين ستون فقرات) ناراحتى باشد گرفتگى بين كليه و مثانه است و اگر در عانه (زير شكم) ورمى باشد گرفتگى در دهانه مثانه مى‏باشد. و به همين ترتيب مى‏توان بر جاهاى گرفتگى در نقاط مختلف بدن استدلال نمود و براى كسى كه تشريح و وضع اندامهاى درونى را بداند اين مسأله دشوار نيست.

نمونه ای از رفع گرفتگی ها (رفع سده)

  • گرفتگی ها و انسداد های پایین روده را با حقنه (اماله یا همان تنقیه) دفع می کنند یا به همراه فتیله گذاری (شیاف) آن را تخلیه می کنند ولی بالای روده ها را یعنی روده کوچک را با نوشیدنی ها و داروی های ملیّن و اسهال آورها دفع می کنند.

نکته: اگر همه راه های روده باز نباشد نباید آب و دارو را به سمت آن روانه کنیم و این کار باعث بالا رفتن فشار و سکته خواهد شد و گاهی هم مواد و دارو پس می زند و اعضای دیگر مثل معده و کبد را دچار بیماری می کند.

  • گرفتگی و انسداد های سطح بدن مثل جوش و بثورات پوستی با تعریق دفع می شود.
  • گرفتگی و انسداد در معده با استفراغ، فضولات مغزی با اشک ریزی از چشم و عطسه دفع می شود و اضافه آن به سمت گوش ها رفته و با فضولات گوش دفع می شود، فضولات بدن اگر از جنس سودا باشد به دست ها و پا ها می ریزد و با ناخن و مو خارج می شود معمولاً انتهایی ترین خروجی های بدن مربوط به سودا می باشد مثلا ملاج سر، سر انگشتان دست و پا.
  • گرفتگی و انسداد های مثانه با مدرات و حتی فضولات کلیه به همراه آن دفع می شود.
  • فضولات و گرفتگی های ناحیه ریه با خلط آورها و فضولات خونی در خانم ها با رحم و در اقایان با فصد و حجامت و خونریزی از بینی قابل دفع است.

روش و انواع این خروجی ها را در مقاله های دیگر بیان خواهیم کرد.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *