شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تفسیر فاکتور ALT یا SGPTدر آزمایش خون

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی دیگر از فاکتورهایی که در برگه آزمایش خون وجود دارد فاکتور ALT است که به بررسی و اندازه گیری آنزیم های کبدی می پردازد. این فاکتور با عنوان SGPT یا «گلوتامین پیروویک ترانسامیناز» نیز قابل شناسایی است. هدف از انجام این آزمایش تشخیص به موقع، نظارت و پیشگیری و درمان بیماری های کبدی است. با انجام این آزمایش هر بیماری کبدی قابل تشخیص است. کبد یکی از مهم ترین و بزرگ ترین غده در بدن است. یکی از وظایف اصلی و مهم کبد، در فرآیند متابولیسم (سوخت و ساز) پروتئین ها و تجزیه کردن آن ها است. پروتئین هایی که از مصرف مواد غذایی وارد بدن می شود، توسط این آنزیم ها در کبد تجزیه می شوند.

از وظایف و کارکرد کبد، نقش مهم در تولید سلول های قرمز و فاکتورهای انعقادی و همچنین تجزیه تمام پروتئین های موجود در خون است.

یک طبیب از طریق عنبیه، نبض، زبان، کف دست، چهره و حالات فرد به راحتی می تواند بیماری ها را تشخیص دهد و نیازی به آزمایش ندارد. اما به دلیل اینکه طبیب در زمینه پزشکی در حال فعالیت است، علاوه بر تسط کامل و دقیق بر روایات و مسائل طبی، باید به همه مسائل مرتبط به پزشکی غربی تسلط داشته باشد. گاهی اوقات این آزمایش ها باعث ایجاد انحراف در پزشک برای تجویز نیز می شود.

این آزمایش زمانی تجویز می شود که علائم زیر در فرد وجود داشته باشد:

  • استفاده از الکل و مصرف زیاد آن.
  • استفاده از داروهایی با عوارض جانبی بر عملکرد کبد.
  • سابقه خانوادگی و یا سابقه داشتن بیماری های کبدی.

قبل از انجام هر آزمایش باید شرایطی از قبیل ناشتا بودن رعایت شود. اما در این آزمایش نیاز نیست فرد ناشتا باشد ولی با توجه نمود اگر فرد دارویی مصرف می کند باید به پزشک خود اطلاع دهد، زیرا گاهی اوقات بعضی داروها بر روی نتیجه آزمایش می توانند اثر بگذارند.

اگر پس از دریافت برگه آزمایش؛ نتیجه آزمایش بالاتر از اندازه نرمال باشد نشان دهنده وجود اختلال در کبد است. اندازه نرمال و طبیعی نتیجه این آزمایش باید کمتر از 41 باشد که نشان دهنده سلامت کبد است.

اما اگر اوقات در مدت طولانی مقدار این آنزیم ها بیش از حد کمتر از مقدار نرمال باشد، باعث ایجاد اختلال بر عملکرد کبد می شود. اندازه نرمال این آنزیم در هر لیتر سرم حدودا 7 تا 56 واحد است.

نکته دیگر افزایش و بالارفتن این آنزیم ها از اندازه طبیعی؛ همیشه نشان دهنده خطر نیست و تشخیص این که آیا خطرناک است در هر فرد متفاوت، و بر عهده پزشک معالج است.

در بیشتر موارد از رایج ترین دلیل بالا بودن این آنزیم، نشان از کبد چرب در فرد است. اما برای اطمینان کامل با انجام سونوگرافی به راحتی مشخص می شود. در بیشتر موارد بالا رفتن این آنزیم بدون علامت و نشانه است اما گاهی اوقات با علائم زیر همراه است:

  • تیره رنگ شدن ادرار.
  • احساس خستگی و درد در شکم.
  • وجود حالت تهوع و…

علائم کلی وجود ضعف در کبد در طب سنتی با علائم زیر همراه است:

  • ضعیف شدن بدن.
  • مدفوع آبکی.
  • کم و یا قطع شدن اشتها.
  • رنگ فرد تمایل به زرد می شود.

گاهی اوقات سطح این آنزیم علاوه بر کبد چرب، به دلیل هپاتیت خود ایمنی و هپاتیت ویروسی می تواند افزایش پیدا کند.

میزان این آنزیم در هر روز متغیر است و میزان این تغییرات بین 10 تا 30 درصد است. همچنین ورزش کردن شدید یا بدنسازی در آقایان نیز می تواند سطح این آنزیم را افزایش دهد.

اما با اصلاح سبک زندگی و رعایت تدابیر که به کبد آسیب وارد می کنند مانند (شب ایستاده آب خوردن، خوردن آب سرد و…) به راحتی می توان از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *