شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تصورات نادرست قبل از ازدواج

تصورات نادرست قبل از ازدواج

آنچه در این مقاله خواهید خواند

جلسه استاد کاردانپور در ایام ولادت حضرت معصومه علیها السلام در مورد تصورات غلط از ازدواج پیاده سازی شده است. ایشان بهترین تصورات را برای ازدواج بیان کرده و دلایل خود را برای تصورات غلط امروزی بیان فرمودند.

اگر سوالی در مورد اصل این موضوع دارید در آخر همین مقاله بنویسد چون این موضوع برای اولین بار است بیان شده و شاید برای خیلی از افراد قابل هضم نباشد ولی خود استاد فرمودند که متن گذاشته بشود تا اگر کسی در مورد این مبحث مشکلی دارد بیان کند و تولید علم شود و عیب های ما رفع شود.

متن کامل جلسه

یکی از اتفاقات مهم که در زندگی هر فرد رخ می دهد، ازدواج یا نکاح است. ازدواج یک پیوند زناشویی بین دو نفر است که ممکن است در هر فرد زمان آن متفاوت باشد. و زمانی که صیغه عقد بین دو نفر جاری شود، به هم محرم می شوند. ازدواج در دین اسلام بسیار مورد اهمیت واقع شده است و به آن تاکید بسیار می کند.

یکی از مهم ترین موضوعات در ازدواج، باورها و تصوراتی است که برای افراد ایجاد می شود.

متاسفانه تصورات امروزی از جانب ازدواج غلط است و به همین دلیل این تصورات اشتباه، ازدواج را نیز مورد هدف قرار گرفته است.

یکی از مسائلی که باعث ایجاد آشوب و دلهره در افراد می شود این است که آیا من انتخاب خوبی کرده ام؟

اما اگر این تصورات نادرست اصلاح گردد باعث می شود که افراد پس از ازدواج کمتر دچار آشوب شوند و آرام تر باشند. و دلیل اصلی این آرامش پس از ازدواج، نبود تصور غلط در ذهن فرد است.

بسیاری از افراد با تصوراتی مانند رسیدن به آرامش، تکامل، برطرف کردن کمبود محبت و داشتن استقلال ازدواج می کنند، اما نکته حائز اهمیت این است که تمام تصورات قبل از ازدواج غلط و نادرست است.

همین افراد پس ازدواج به هیچ کدام از این تصورات دست نمی یابند و گاهی اوقات نیز برعکس آن می شود.

هیچگاه تصورات قبل از ازدواج به تحقق نخواهد رسید.

در روایت آمده است: پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرمایند:

هركه با زنى بخاطر زیبایی اش ازدواج كند، دلخواهِ خود را در او نمی بیند! و هركه با زنى بخاطر مال و ثروتش ازدواج كند، خداوند او را به همان مال وثروت واگذارد!

بسیاری از خانواده ها در جلسه خواستگاری می گویند که پسرشان نماز شب می خواند. این باعث ایجاد تصور در ذهن خانم می شود اما متاسفانه پس از ازدواج خانم پی می برد که همسرش نماز صبحش نیز قضا می شود.

نکته:

  1. هر تصوری قبل از ازدواج نادرست است!
  2. تصورات قبل از ازدواج را حذف کرده و فریضه (واجب) را جایگزین آن کنید.

فَریضَه واجباتی که در قرآن به وجوبشان اشاره شده است. گروهی از فقها فریضه را هم‌ معنا با واجب دانسته‌اند. برخی، فریضه را واجباتی دانسته‌اند که از سوی خداوند تشریع شده؛ هرچند در قرآن نیامده باشد. در منابع روایی و فقهی در مقابل فریضه، سنت قرار داده شده است.

فریضه در فقه و روایات، کاربردهای دیگری نیز دارد؛ به عنوان مثال به سهم الارث، برخی متعلقات زکات مانند شتر، گاو و گوسفند، نمازهای واجب یومیه در مقابل نمازهای نافله و مهریه نیز فریضه گفته شده است.

این فریضه در ازدواج باید جزو تصورات و اهداف ازدواج قرار گیرد.

برای مثال دختر به سن 17 یا 18 سالگی رسیده است و خداوند بلوغی در او قرار داده که ازدواج برای او واجب است. چه باید کرد؟ ملاک برای ازدواج (واجب) است. واجب است که دختر ازدواج کند.

زمانی که واجب رعایت شود ملاک نیز ملاک الهی می شود.

آیا کسی وجود دارد که بعد از ازدواج به آرامش رسیده باشد؟ خیر.

اگر قرار باشد فرد برای آرامش ازدواج بکند، این آرامش قبل از ازدواج بسیار راحت تر تحقق می یابد.

پس آرامش نمی تواند ملاک و تصور قبل از ازدواج باشد.

بهترین زنان عالم چهار نفر بودند که یکی از آن ها آسیه بود، اما آیا در کنار فرعون آرامش داشت؟

ولی چه چیز باعث شد در کنار فرعون زندگی کند؟ فریضه، واجب آسیه بود که در کنار فرعون بماند.

در روایت آمده است اگر از اخلاق و ایمان خواستگار راضی بودید او را رد نکنید، اما نکته قابل توجه این است که نیامده اگر این دو را نداشت او را رد کنید.

علاوه بر دینداری و امانتداری ملاک های دیگر نیز آمده (که در کتاب جلد سه استاد کاردانپور می توانید مطالعه کنید ) اما نگفته اند اگر این ملاک ها را نداشت به او نه بگویید.

تصورات نادرست قبل از ازدواج

آرامشی که در روایت آمده است، بحث طبی دارد که در روایت نیز آمده که اگر در کسی بیماری دیدید و این بیماری با علائم غلبه و تبیغ است او را همبستر کنید.

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ إِذَا كَانَ بِأَحَدِكُمْ أَوْجَاعٌ فِي جَسَدِهِ وَ قَدْ غَلَبَتِ الْحَرَارَةُ فَعَلَيْهِ بِالْفِرَاشِ قِيلَ لِلْبَاقِرِ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا مَعْنَى الْفِرَاشِ قَالَ غِشْيَانُ النِّسَاءِ فَإِنَّهُ يُسَكِّنُهُ وَ يُطْفِيهِ‏. بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج‏59، ص: 264

امير المؤمنين عليه السّلام كه فرمود: زمانی که دردی بر جسم هر یک از شما عارض شد در حالی که حرارت و گرما ناشی آن شده بر شما باد همبستر شدن. به امام پنجم كه راوى حديث است گفتند: يا بن رسول اللَّه بستر يعنى چه؟ فرمود: جماع با زنان كه آن را آرام و خاموش كند.

این آرامشی و سکونتی که در روایت آمده همبستر و جماع است نه اینکه ازدواج به خودی خود آرامش بیاورد ازدواجی که جماع کمتر باشد و یا اصلاً رابطه جنسی نداشته باشد همیشه ناآرامی می آورد نه آرامش.

مردان و زنان قبل از رفع نیاز جنسی دچار حرارت و گرفتگی هستند اما بعد رابطه دچار آرامش می شوند.

ولی آیا تمام این زنان و مردان نیز در زندگی آرام هستند؟ خیر.

هر فرد در زندگی با مشکلات و امتحان های زیادی رو به رو می شود. سخت ترین امتحان ها را خداوند در ازدواج قرار داده است. ولی اصل در فریضه است.

اگر انسان در مقابل با واجب ها (ازدواج) کوتاهی وسرباز کرد، آیا عقوبت دارد؟

زمانی که یک فرد نماز صبح را نمی خواند این قضا شدن عقوبتی در زندگی اش دارد. زیرا یک واجبی است در زندگی هر فردی که به آن عمل نکرده و در قبال آن باید ضربه بخورد.

نکته: اگر زمانی به وجوب ازدواج فرد رسید و از آن به بهانه های مختلف (درس، کار، آرامش و…) سر باز کرد، هیچگاه به این آرامش در پیش از ازدواج نیز نمی رسد.

بسیاری از افراد هستند که می گویند من می خواهم با فردی ازدواج کنم که زیبا باشد که این کاملا اشتباه است و خداوند همین زیبایی را از او می گیرد.

پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می فرمایند:

هركه با زنى بخاطر زیباییَش ازدواج كند، دلخواهِ خود را در او نمیبیند! و هركه با زنى بخاطر مال و ثروتش ازدواج كند، خداوند او را به همان مال وثروت واگذارد!

پس باید ملاک های قبل از ازدواج را از ذهن خود بیرون و آن را کنار بگذاریم و برای واجب و فریضه ازدواج بکنیم. انسانی که ازدواج را فریضه بگیرد حتی زمانی که همسرش به او بی احترامی و توهین می کند چیزی نمی گوید. هیچ فردی پدر و مادر خود را انتخاب نمی کند پس حق انتخاب در ازدواج را نیز ندارد.

چند نفر از افراد از نمازخواندن خود لذت می برند؟ اما چون فریضه و واجب است آن را می خوانیم.

روایتی در کتاب فقه رضا آمده است: زمانی که فردی ازدواج کرد با یهودی یا نصرانی او را منع کن از خوردن شراب و گوشت خوک.

إِنْ تَزَوَّجْتَ يَهُودِيَّةً أَوْ نَصْرَانِيَّةً فَامْنَعْهَا مِنْ شُرْبِ الْخَمْرِ وَ أَكْلِ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ. الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص: 236

دیدگاه ما به این روایت از جانب طب سنتی اسلامی است و این روایت به ما یاد می دهد حتی زمانی که همسرت یهودی یا نصرانی بود غذای او را عوض کند.

كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا: اگر می خواهی عمل صالح داشته باشی باید غذای خود را درست کنی.

برای مثال با فردی ازدواج کرده ایم که اخلاق ندارد و عصبی است. غذای او را عوض کنید اخلاقش درست می شود. در روایت بالا امر کرد که منع کنید اما اگر فردی قدرت اصلاح و تغییر غذای همسر را ندارد باید کنار بکشد.

این مورد فقط برای همسر صدق نمی کند برای فرزند و پدر و مادر نیز است و روایت مس من الشیطان می گوید مانند این است که شیطان بر روی سر او دست گذاشته است که می کوید این فرد اکل ربا خورده است و تا زمانی که خوراکش را درست نشود اخلاقش همین گونه است.

مردی خودش توجهی به حلال و حرام بودن رزقش ندارد هیچگاه نمی تواند به آن ها امر و نهی بکند.

همسر علامه مجلسی رحمه الله علیه می گویند روزی دیدم فرزندم از خانه همسایه آمد و دهانش چرب بود به او گفتم چه خورده ای؟ گفت در خانه همسایه غذا خوردم. مادرش آنقدر در دهان او انگشت می زند تا همه را برگرداند. غذا بسیار تاثیر گذار است.

همان گونه که عمل نکردن به فریضه عقوبت دارد عمل کردن به آن نیز خداوند پاداش می دهد.

تصور در زندگی با همسر باید مانند تصور زندگی با پدر و مادر باشد چون واجب است و باید کمک به اصلاح کرد. مثلا خانم به همسرش بگوید تا زمانی که لقمه ربا در خانه می آوری من نمی توانم از آن استفاده کنم

حداقل یک بخشی از آن را برای من و فرزندان کنار بگذار.

حتی اگر همسر دیوانه است با او زندگی کنید و نسل را زیاد کنید که خداوند به واسطه این ازیاد نسل از گناهان و اشتباهات چشم پوشی می کند.

مقالات مرتبط

5 پاسخ

  1. سلام استاد ممنون اما مهم ترین هدف از ازدواج و قاعده ی زوجیت سکینت از جانب زن به مرد و قوام از جانب مرد به زن است
    این نکات شما هم درسته و قابل تأمل
    اما به نظرم بهتر بود نکاتی طبی هم در باب خواص ازدواج می‌گفتین
    چون متاسفانه بعضی ها دیگه کاری به فریضه و واجب و مستحب حلال و حرام ندارن و دوست دارن براشون طبی و علنی این موارد اثبات بشه

  2. سلام✨️
    هر چقدر هم که این مطالب درست و علمی باشه باز
    حیف که بعضی از اقایون میخواند در کنار تلویزیون
    سینما را هم تجربه کنن
    پس با این اوصاف کسی تمایلی به ازدواج پیدا نمیکنه

    1. سلام.
      مطلب خوبی بود اما در واقع این مسئله اگر برای هر فردی در زمان مکلف شدن مطرح و تبیین بشه اونوقت در مورد ازدواج هم راحت قبول میشه.
      منظورم اینه که اصل وجود رنج ها در زندگی برای اکثر افراد آموزش داده نشده و فکر میکنند دینداری کردن مساویه با آسایش داشتن.
      البته این فکر های غلط قبل ازدواج رو متأسفانه فیلم ها و رمان های مثلا عاشقانه خیلی رواج میدن

    2. خواهرم در این مطلب میگه که فرد باید با دید واجب بودن به ازدواج نگاه کنه و در نهایت مسئول کارهای خودشه.
      شبیه این حرفها رو هم پسرا میتونن راجع به زنها بزنن پس نمیشه بخاطر یک جزء بد، یک کل خوب را از بین برد.

  3. سلام
    به نظرم اگر به صورت مفهومی به جملات استاد دقت کنیم متوجه می‌شویم که اگر واقعاً ازدواج را فریضه بدانیم بنابراین دیگر با سختی‌هایش خسته نمی‌شویم و با مشکلات پیش آمده به خوبی برخورد می‌کنیم چرا که می‌دانیم در هر لحظه با صبر و راضی بودن از زندگی خود در حال عبادتی هستیم که باعث خودسازی و ارتقاء ما میشه چون به هر حال در حال انجام فریضه‌ای هستیم که خدا دستور داده و تکمیل شدن من و انسان شدن من تنها در پی انجام دستورات خدا و چکش کاری شدن هایی است که مرا تبدیل به آنی میکند که با انجام هیچ کار دیگری به آن نمی‌رسم در واقع این صبر که این قدر بهش توصیه شده در زندگی میشود پله ترقی من. پس من در زندگیم � دنبال تصورات قبل از ازدواج یعنی آرامش نمی‌گردم هدف من انجام فریضه است آرامش پیدا می‌خواهی بکنی زندگی را فریضه بدان خواهی دید همسرت را بیشتر دوست خواهی داشت چرا که مزد دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *