شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تشخیص رفلاکس معده از روی زبان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

متاسفانه یکی از بیماری های بسیار شایع و رایج بین افراد جامعه، ترش کردن یا رفلاکس معده (GERD) است . این بیماری را می توان، یکی از بیماری های آزار دهنده محسوب کرد. این بیماری، در دسته بیماری های گوارشی قرار می گیرد. هنگامی که اسید معده به داخل مری باز می گردد باعث به وجود آمدن این عارضه می گردد و معمولا فرد بیمار پس از این اتفاق، در قسمت تحتانی قفسه سینه، سوزش آزاردهنده در معده و گاهی اوقات تا گردن را حس می کند. این بیماری علاوه بر بزرگسالان در کودکان، مخصوصا نوزادان از بدو تولد تا چهار ماهگی بسیار زیاد رخ می دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 66 درصد نوزاد چهارماهه دچار رفلاکس معده می شوند. بسیار از افراد بر این باورند که علائم مانند ترش کردن فقط پس از مصرف مواد غذایی حس می شود در حالی که گاهی اوقات نیز قبل از مصرف مواد غذایی نیز خود را نشان می دهد.

افرادی مبتلا به این بیماری علاوه بر ترش کردن و سوزش، با علائمی مانند ناتوانی و مشکل در بلع مواد غذایی و یا حتی نفس کشیدن و تنفس، طعم تلخ و ترش در دهان حس می کنند و همچنین بازگشت ماده ها و مواد غذایی به دهان در این افراد بروز می کند.

از وظایف عضله های حلقوی که در انتهای مری قرار دارد این است که در زمان بلع و خوردن مواد غذایی باز یا شل می شود و پس از آن به حالت اولیه خود بر می گردد و سفت و بسته می شود. اما زمانی که عضله حلقوی دچار مشکل شود و وظیفه باز و بسته شدن را به درستی ایفا نکند محتویات و مواد موجود در معده، بازگشت و فرد دچار رفلاکس معده می شود.

تشخیص رفلاکس معده

علائم به وجود آمده در افراد مبتلا به رفلاکس معده شامل  نفخ، گاز، آروغ زدن، حالت تهوع، بازگشت غذا و سوزش سر دل است

یکی از راه های تشخیص این بیماری برای طبیب، علاوه بر علائم بیان شده توسط بیمار طبیب می تواند با مشاهده زبان به وجود این بیماری اطمینان کامل را پیدا کند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرموده اند: المِعدَة بیت کلِّ داءٍ (معده خانه تمام بیماری ها است). (بحار الانوارار، ج 14)

به همین دلیل به راحتی می توان پی برد علت به وجود آمدن همه بیماری ها و مشکلات از معده است و اگر معده سالم باشد هیچ بیماری به وجود نمی آید.

ابتدا به شناسایی جایگاه معده بر روی زبان می پردازیم. به طور فرضی زبان را از جهت عمودی به سه قسمت تقسیم می کنیم.

قسمت میانی، جایگاه اندام میانی در بدن مانند کبد و طحال و معده محسوب می شود.

و قسمت وسط زبان جایگاه معده است، زمانی که مشکل در معده ایجاد شود علامت ها در وسط زبان پدید می آید.

یکی از علامت های نشان دهنده رفلاکس، مشاهده زبان پوشش ضخیم سفید رنگ که بر روی آن سفیدی رنگ زرد نشسته است. علت پدید آمدن این زردی ناشی از بخارات اسید معده است.

از نشانه های دیگر این است که زبان حالت چاق، شل و بلغمی دارد و همچنین بر روی آن پوشش سفید رنگ و ضخیم مشاهده می شود که این رفلاکس، رفلاکس بلغمی است.

علت به وجود آمدن رفلاکس شل شدن دریچه معده است و علت شل شدن دریچه مری، به وجود آمدن غلبه بلغم در معده است.

پس در زبان هایی که رفلاکس دارند، بر روی زبان غلبه بلغم نیز مشاهده می شود.

اگر رفلاکس شدید شود، اسیدی که وارد مری شده است باعث زخم شدن مری می شود و در این حالت علائم خون در مدفوع دیده می شود.

تدابیر درمانی

  • درست جویدن غذا.
  • پرهیز از ریزه خواری و پرخوری.
  • حداقل فاصله 12 ساعت بین دو وعده غذایی (بهترین زمان صبح و شب).
  • مصرف جوشانده برگ نعنا و بارهنگ.
  • مصرف سویق نخود و شرین بیان صبح ناشتا.
  • مصرف هاضوم قبل و بعد از غذا و زنجبیلات.
  • استفاده از سیب، به، انار با پیه، گلابی نیز برای معده مفید است.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *