شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

روش اصلاح شیر مادر در طب سنتی و اسلامی

روش اصلاح شیر مادر در طب سنتی و اسلامی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اگر شیر مادر فاسد شد یا عفونت داشت و یا باعث بیماری نوزاد شده چه تدابیری برای اصلاح آن در طب سنتی اسلامی گفته شده و روش اصلاح شیر مادر چیست؟

این سوال بسیاری از خانم هایی است که به نوزاد خود شیر می دهند. زمانی که نوزاد آنها دچار یک بیماری خاص می شود یا بیماری نوزادشان مربوط به خرابی شیر مادر و باعث طولانی مدت شدن یک تب خیلی ساده می شود.

در تدابیر سنتی گفته شده گه اگر شیر مادر غیر صالح بود باید مرضعه یعنی مادر شیر ده را سریع معالجه کرد و خوراکی هایی به او بدهیم که اصلاح شیر کند تا بیماری و ضرر برای نوزاد نداشته باشد.

شیر غلظ و بد بو

اگر شیر غلظت زیادی دارد و بوی بد می دهد یکی از نشانه های فساد شیر مادر بوده که حتما باید به مادر سکنجبین با کاسنی دوروز متوالی بخورانیم و حتی اگر بتواند مادر در این دوروز از غذا و مایعات استفاده نکند بهتر است تا شیر کامل پاکسازی شود. در موارد ضروری که نیاز به غذا داشت حتما غذا را به همراه پونه و آویشن بپزد و نمک دریا فراوان در آن بریزد تا شیرش به لطافت و نیکی خود برسد و خرابی در آن نباشد. از گیاهانی مثل زوفا هم می توانند در غذا ها استفاده کنند که بسیار مفید است.

در بسیاری از موارد اگر مادر غذای خود را با کمی سرکه مخلوط کند و بخورد بسیار اثر خوبی در رفع فضولات شیر خواهد داشت البته به هیچ وجه نباید در هنگامی که سرکه می خورد برنج مصرف کرده باشد که فساد بیشتر خواهد شد.

اگر مادر دائم دچار فساد در شیر می شود بهتر است هفته ای یکی دوبار قی کند و استفراغ عمدی انجام دهد تا فضولات معده و صفرای زیاد آن تخلیه شود که غذا را به سودای سوخته تبدیل نکند.

می توانند سکنجبین و آب گرم مخلوط کنند و مادر بخورد و بعد از آن قی کند و آن را استفراغ کند.

مادر سعی کند روزی یکبار فعالیتی انجام دهد که کمی عرق کند و یا چند پتو روی خود بیاندازد تا مقداری فضولات از طریق پوست عرق شود و تخلیه ایجاد شود تا همه فضولات به سمت سینه نرود و تبدیل به شیر شود.

از حمام آب گرم یک روز در میان استفاده کند و در حمام آنقدر بماند که عرق کند و بعد از آن لباس گرم بپوشد که سرما بر بدن وارد نشود و در سطح پوست منجمد شود.

در غذا ها همیشه هل استفاده کند که بوی خوشی داشته باشد از ادویه های معطر در غذا استفاده کند که مغز آرام تری داشته باشد و با حرارت در مغز باعث سوختگی خون و فساد آن نشود.

روش اصلاح شیر مادر در طب سنتی و اسلامی

شیر رقیق و بی مایه

اگر شیر رقت زیادی داشته باشد بهتر است از غذاهایی که تولید خون می کند استفاده کند و معمولاً در قدیم یونجه و سرکه را مدام به مادر می خوراندند تا رقت خون و بی مایگی آن برطرف شود.

مادرانی که شیر رقیقی دارند به هیچ وجه نباید از مایعات زیاد مصرف کنند چون شیر آنها بی مایه تر خواهد شد و به جای میوه سعی کند میوه را با نمک دریا مصرف کنند حتی از آب میوه هم استفاده نکنند که رقت شیر را زیادتر می کند.

خوردن باقالا با سرکه و نمک و آویشن بسیار برای رفع رقیق بودن شیر و بی مایه بودن آن مفید است حتی اگر باقالا با پوست آن مصرف شود اثر بسیار بهتری خواهد داشت.

کسانی که شیر آن ها هم رقیق است و هم سرد می توانند از زرچوبه زیاد مصرف کنند و چون زرچوبه و یا حتی مارچوبه به صورت چوشانده اثر بسیار زیادی در تولید خون و شیر خواهد داشت.

خوردن لبنیات مخصوصاً شیر و دوغ شیر بی مایه تولید می کند و مادر و طفل را دچار ضعف شدید خواهد کرد ولی شیر بز هفته ای یکبار این مشکل را ندارد حتی اگر شیر گاو از چربی بالایی برخوردار باشد و گاوش به چرا رفته و از علف های خودرو استفاده کند این مشکل را ندارد و بسیار فوق العاده است.

کسانی که شیر آنها خیلی گرم است و حرارت آن زیاد است و طفل از این حرارت و داغی متضرر می شود حتما وعده شیر دادن خود را به بعد از غذا خوردن مادر موکول کنند چون حرارت با شکم گرسته به درون می رود و شیر را گرم تر خواهد کرد.

گرم مزاجان از سکنجبین زیاد استفاده کنند به جای مایعات تا حرارت شیر آن ها کم شود و در غذا های خود از کدو تنبل استفاده کرده تا حدت و حرقت شیر با بشکنند و شیر معتدل تری تولید کنند.

کسانی که مزاج شیر آن ها سرد است

اگر سردی مزاج شیر باعث فساد آن شده بهتر است مایعات بسیار کم مصرف شود چون مایعات رطوبت و سردی بالایی دارد همین طور لبنیات حذف شود برنج بسیار کم مصرف شود و ادویه های گرم در غذا ها  استفاده شود.

خوردن زردک به صورت پخته با شکر نی شکر برای آنها بسیار نافع است یا ختم زردک را بکوبند و با غذا مصرف کنند.

خوردن حبوبات مثل نخود و لپه بسیار نافع است و می تواند در خورشت های خود از دمبه زیاد مصرف کنند.

برگ چغندر بسیار برای این طبیعت نافع و موجب ازدیاد شیر آنها هم خواهد شد.

جوانه یونجه یا خود یونجه مدام مصرف شود.

خرما از بهترین میان وعده های غذایی است که در صورت تشنگی به همراه مایعات که بهتر است از آب جوش استفاده شود معین بسیار مفیدی است.

اگر حرارت زیاد باشد

در صورتی که مزاج سرد نباشد و از حرارت زیاد دچار مشکل برای شیر مادر شده است بادکش انداختن زیر سینه مادر بسیار مفید است خوردن لعاب سوپ جو روزانه مفید است ماش به صورت پخته و کمی سرکه غذای بسیار نافعی است. بهتر است غذا های خود را به همراه نان جو مصرف کنند.

اغذیه که برای همه طبیعت ها مناسب است و افزایش شیر هم دارد

رازیانه ، شوید ، سیاهدانه ، خوردن پستان شیردار میش یا بز پخته شده یا آب کله پاچه ، حلیم پخته شده با جو ، گندم را مثل برنج بپزند و مثل برنج با خورشت مصرف کنند. سویق ها ، نمک دریا به همراه همه غذا ها اثر بسیار خوبی دارد.

خرما اگر با روغن زیتون مخلوط شود و به صورت حب در آورده و در پودر نارگیل یا کنجد بغلتانند غذای خوبی برای مادر می باشد که امروزه به آن رنگینک هم گفته می شود.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *