شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

هر طبيب بايد اين علوم را بداند!

هر طبیب بايد اين علوم را بداند!

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مرحوم عقیلی خراسانی در کتاب خلاصة الحكمة، ج‏1، ص: 16 ضرورت های علومی که یک طبيب باید بداند را ده علم بیان کرده اند. ما متن فرمایشات ایشان را به طور مفصل بیان می کنیم تا هر بی سر و پایی نام خود را طبیب نگذارد و مردم را اینقدر دچار مشکل و بی اعتمادی به طب سنتی اسلامی نگرداند.

طبیب از منظر عقیلی خراسانی

و از جمله علوم ضروريه مر او را، ده علم است:

  1. اوّل‏: علم فقه و حديث است و تبعيت و ولاى اهل بيت (صلوات اللّه عليهم)، به حكم آيه كريمه‏ «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏»[1] و آيه وافى هدايت‏ «قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى‏ بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي»[2]، اساس و بنياد دين خود را بدان استوار دارد؛ تا آن كه به ورود شكوك و شبهات شياطين نفسانيه و شياطين إنسيه بايد كه‏[3] از جادّه استقامت نلغزد و منهزم نگردد.
  2. دوم‏: علم اخلاق است كه آن را، خوب ورزد، و مَلَكه خود گرداند بعضى از آن را تا؛ صاحب خُلق نيكو باشد.
  3. سوم‏: علم حكمت است. براى تأييد و تشييد و تحقيق معانى و نكات و لطايف كلام و حُسن بياناتِ صاحبان شريعت (صلوات اللّه عليهم)، كه از آن شرافت و علوّ درجه و رفعت شأن آن‏ها معلوم مى‏گردد. و عامل به علم حكمت باشد؛ يعنى حكيمِ راست گفتار و درست كردار و «واضعِ شى‏ء در موضع لايق آن» و تابع حقّ و أمر حقّ باشد، نه تابع هوا و هوس. و آن كه علم حكمت را براى إباحت و يا مخالفت شريعت آموزد؛ يعنى اصل شريعت را قرار دهد و حكمت را تابع و آلت فهم آن، نه بالعكس كه موافق رأى و خواهش خود تأويل نمايد آن را.
  4. چهارم‏: علم منطق است. خصوص كلّيات خمسه و معرفت جوهر و عرض و حدود؛ براى معرفت حدود و رسوم اشياء، و صحّت و مرض، و فرق ميان ذاتى و عرضى، و عامّ و خاصّ، و لازم و مفارق، و آن كه «كدام مزاج، در تحت كدام مزاج؟» و «كدام مرض، در تحت كدام مرض؟» و «لازم، كدام مرض؟ و اصلى، كدام؟ و شركى عارضى كدام؟» و تقسيم امراض و غيرها.
  5. پنجم‏: علم طبيعى است. براى آن كه طبّ، متعلّق به علم طبيعى و فرعى از فروع آن است.
  6. ششم‏: علم هندسه است. به جهت معرفت هيأت و شكل اعضاء مفرده و مركّبه در تشريح اعضاء؛ از استقامت و انحناء، و تدوير و تثليث و غيرها. و براى شناخت اكثر جراحات؛ مثلًا معرفت آن كه جراحت‏[4] مدوّر و عميق، عسر البرء و جراحت صاحب زوايا، سهل البرء؛ زيرا كه از جانب زوايا، گوشت صالح زود مى‏رويد.
  7. هفتم‏: علم هيأت است. به جهت معرفت فصول اربعه سنه -ربيع و صيف و خريف و شتا- از براى تنقيه؛ از فصد و اسهال و قى‏ء و غيرها. و معرفت خطّ استواء، و تقسيم اقاليمِ سبعه، و عرض و طول بلدان، و أمزجه بلدان، و اهويه هر يك، و طلوع و غروب، و اوج و حضيض، و مقارنه و مقابله، و تثليث و تربيع و تسديس، و ساير نظرات كواكبِ سبعه سياره و امور متعلّقه بدان‏ها، و اوقات «بحارين» و غيرها.
  8. هشتم‏: علم احكام نجوم است. جهت معرفت اوقات فصد و حجامت‏ و اسهال؛ كه در زايد النور -يعنى از اوّل ماه تا چهاردهم- و در وقتى كه قمر در برج جوزا باشد، حتّى المقدور جايز نيست فصد و حجامت‏ و اخراج خون، مطلقاً؛ مگر آن كه ضرورتِ بسيار داعى و خوفِ هلاكت باشد. و فصد در وقت بودن قمر در جوزا ممنوع، و در أسد و يا حَمَل در حالت سعد و ناقص الضوء و تثليث و تربيع و تسديس، مجوز.

هر طبیب بايد اين علوم را بداند!

و حجامت كردن در بودن قمر در ثور و حجامت سينه در اسد و بر اين قياس در هر برجى كه به عضوى منسوب است، چون قمر در آن برج باشد، حجامت آن عضو ممنوع است؛ مگر آن كه در آن برج كوكبى سعد باشد و يا ضرورتِ بسيار، داعى بود. و حذر نمايد از حجامت هر گاه قمر در سرطان باشد؛ زيرا كه خوف حدوث «وضح» است. و سزاوار است حجامت در وقتى كه قمر در برج ثابت و مسعود باشد از مناحس.

و جهت استعمال ادويه‏: كه وقتى كه قمر به برج مخالف طبيعتِ مرض و متّصل به ‏كوكبى كه نيز مخالف طبيعت مرض و ناظر بر سعد باشد، نيكوست.

و جهت تركيب ادويه‏: كه در وقتى تركيب نمايند كه قمر در برج موافق طبيعتِ دوا باشد. و هم چنين اخذ و التقاط و اعطاى ادويه مفرده و مركّبه.

و جهت اختيار وقت تنقيه به مُسهِل‏: كه هنگام بودن قمر در برج مائى و هابط و فوق الأرض و متّصل به كوكبى سعد، مانند زُهره و غير آن، جايز است و در مقارنه مشترى، غير مجوَّز و حذر از آن اهمّ.

وجهت اختيار وقت استفراغ به قى‏ء: كه هنگام بودن قمر در ثور مسعود، و از تحت الأرض و متّصل به كوكب فوق الأرض نيكوست.

و جهت استعمال غرغره‏: در هنگامى كه قمر در برج سعد و متّصل به مشترى و يا زهره و فوق الأرض بود، جيد است.

و جهت استعمال حقنه‏: كه وقتى كه قمر در ميزان و يا عقرب و متّصل به كوكب سعد و زايد النور بود، نيكوست. و زهره، در اين امر اقواست از مشترى.

و جهت تعيين هنگام استحمام‏: كه چون قمر در خانه مرّيخ و يا مشترى باشد نيكوست.

و جهت سر تراشى و مو از بدن ستُردن‏: در هنگامى كه قمر در برج مائى باشد جيد است و در برج سنبله، زبون.

بدان كه اين اختيارات و تعيين اوقات، در امراضِ غير حادّه و توسعه وقت و غير ضرورتِ شديده است و در امراض حادّه و تضييق وقت و ضرورت شديده، مراعات آن‏ها ضرور نيست.

و نيز جهت معرفت اوقات بحارين كه تعلّق به تزايد و تناقص نور قمر دارد. و هم چنين تزايد و تناقص و هيجان و سكون اكثر امراض؛ مانند «سانجر» كه در ملك بنگاله عارض مى‏گردد كه در هنگام مقارنه و مقابله قمر با شمس، وقت هيجان و اشتداد آن است و در اوقات ديگر ساكن و تفصيل بحارين- إن شاء اللّه تعالى- در باب حُمَّيات مذكور خواهد شد.

  1. نهم‏: علم حساب. جهت معرفت «ضروب» و «قسمت» درجات ادويه مركّبه و استخراج امزجه و مقاديرِ شربات آن‏ها و آن چه محتاج به حساب باشد.
  2. دهم‏: علم كهانت و فراست است. كه از بعض احوال و علامات و هيئات مَرضى و اشكال خلقت و صورت آن‏ها در يابند كه: «زود شفا خواهد يافت يا نه؟» و يا «عاقبت بخيرند؟» و يا «انتقال به امراض و أعلال ديگر خواهند نمود و يا به هلاكت؟» و بر اين قياس، امور جزئيه اتّفاقيه.

این بود نکاتی که حکیم، طبیب و فقیه عالی قدر عقیلی خراسانی در علم طبابت و طبیب شدن ضروری دانسته و خود ایشان همه این علوم را دارا بوده و در کتب خود بیان کرده و آموزش داده اند. بر هر مشتاقی لازم و واجب است که این علوم را یاد گرفته و حتی به دیگران بیاموزد.

[1] . سوره شورى، آيه 23.

[2] . سوره يوسف، آيه 108.

[3] . ب:( بايد كه) حذف شده.

[4] . ب:( جراحت آن كه).

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *