شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

فصد و حجامت در دوران بارداری

فصد و حجامت در دوران بارداری

آنچه در این مقاله خواهید خواند

فصد و حجامت از جمله استفراغات بدن هستند که در پاکسازی و تخلیه بدن از فضولات و کاهش حرارت غیر غریزی بسیار موثر هستند. در مقالات فصد و حجامت در سایت ایوان در مورد فواید و انواع آن ها به طور کامل و مفصل صحبت شده است.

از جمله توصیه های قبل از بارداری، انجام فصد و حجامت برای پاکسازی و خروج فضولات در خانم و آقا و سپس اقدام برای بارداری است.

آیا در دوران بارداری می توان فصد و حجامت انجام داد؟

  • حجامت

اینکه در زمان بارداری می توان حجامت انجام داد یا نه در بین اطباء اختلاف نظر وجود دارد.

برخی از اطباء طب سنتی توصیه می کنند که در دوران بارداری جز در موارد بسیار ضروری اقدام به کم کردن خون به واسطه انجام حجامت و فصد نشود.

اما گاها برخی از اطباء به زن باردار توصیه می‌کنند که بین ماه چهار تا هفت حتما حجامت کند.

بعضی دیگر از اطباء حجامت زن باردار درماه ۴ و ۵ را خیلی مفید می دانند و بیان می کنند که حجامت در این ماه ها (ماه چهارم و پنجم بارداری) هم در هوش بچه تاثیر مثبتی می‌گذارد هم در رشد فیزیکی جنین. همچنین چون باعث تخلیه فضولات و بالا رفتن حرارت غریزی و خروج رطوبت رحم می گردد، در طی کردن بهتر بارداری و زایمان طبیعی اثر مثبت دارد و حجامت زن حامله باعث می‌شود طبع و مزاج بچه به اعتدال نزدیک شود.

نکته مهم: درست این است که اگر به هردلیل، و به تشخیص طبیب مجرب بدن خانم باردار احتیاج به فصد و حجامت داشت، بنا به ضرورت بهتر است این کار در ماه‌ پنج تا هشت انجام شود که خطر سقط کمتر است.

فصد و حجامت در دوران بارداری

  • فصد

فصد خانم باردار ممنوع است، و منع فصد از جهت ترس سقط است.

زیرا خروج خون باعث غافل شدن خون از سمت رحم و از بین رفتن غذای جنین و ایجاد ضعف برای بدن خواهد شد.

نکته: زمانی که بدن ضعف داشته باشد ونتواند به جنین خون رسانی انجام دهد، بچه را سقط می کند تا به قوت رسیده و برای بارداری بعدی آماده شود. همانطور که ماماهای قدیمی سقط ماه های اول را پاکسازی رحم می دانستند.

نکته: بعضی استفراغات از جمله حجامت، تنقیه و… قبل از ماه ۴ و بعد از ماه ۷ ممکن است ایجاد سقط کند ولی در بین این ماه ها در صورت ضرورت بلامانع است. اما در فصد همین بازه زمانی هم خطرناک محسوب می شود.

نکته بسیار مهم: گاها طبیب تشخیص ضرورت فصد می دهد و تنها راه نجات جنین خروج خون از خروجی هایی غیر از رحم هست، که طبیب حاذق مقدار دفع خون را در فصد تا جایی که ضعف ایجاد نشود، انجام می دهد تا ترس از سقط جنین نباشد.

چرا انجام حجامت و فصد در بارداری کلا تا قبل از ضرورت ممنوع است؟

قبل از زمان بارداری تمام خون اضافه هضم چهارم که بهترین خون محسوب می شود به عنوان غذای جنین به سمت رحم فرستاده می شود.

یعنی کل سیستم مدبره بدن فعالیت می کند تا بهترین قسمت هضم غذا را به خون تبدیل کند و به رحم ارسال کند. اگر جنینی وجود داشته باشد، غذای او می شود اما اگر خانم باردار نباشد و جنینی در کار نباشد این خونِ صالح از راه عادت ماهیانه از بدن خارج شده و از بین می رود.

پس می توان این طور نتیجه گرفت که اگر خانمی باردار باشد، با مصرف این خون توسط جنین، همچنان خروجی بدن او باز محسوب می شود و پاکسازی بدن در جریان است و بدن نیازی به دفع فضولات و پاکسازی از راه دیگر را ندارد.

نکته: برای بدن ایجاد دو خروجی همزمان باعث ایجاد سردرگرمی بدن خواهد شد. به همین دلیل است که انجام فصد و حجامت برای خانم باردار در طب اسلامی سنتی به جز در موارد ضروری منع شده است.

جواز فصد و حجامت در بارداری

  1. گاهی خانم باردار دچار خون ریزی های خفیف و لکه بینی می شود. این جاست که طبیب تشخیص می دهد در خلاف محل قرار گیری جنین، یعنی در قسمت بالای بدن کمی دفع خون ایجاد کند (همانطور که قبلا گفتیم به اندازه ای که ایجاد ضعف نکند) تا تمرکز بدن به سمت خروجی جدید رفته و لکه بینی قطع گردد و جنین سقط نشود.
  2. وقتی خانم باردار به طور ناگهانی دچار فشار خون بالا می شود.
  3. زمانی که غلبه سودای بیش از حد و فساد خون بسیار زیاد باشد و خطر از این باشد که فضولات به سمت رحم رود و ایجاد سقط کند.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *