شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

صلبیه و رنگ های متفاوت آن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

یکی دیگر از راه های تشخیص بیماری علاوه بر عنبیه، صلبیه است. که پدید آمدن هرگونه تغییر در رگ ها یا حتی رنگ آن نشان دهنده مشکلات و بیماری ها باشد.

صلبیه یا اسکلرا، قسمت سفیدی چشم را شامل می شود که از بافت پیوندی محکم ساخته شده است و بیش ترین قسمت چشم را تشکیل می دهد. صلبیه هیچ تاثیری بر دید فرد ندارد و جنبه محافظتی از محتویات درون چشم را دارد. رنگ صلبیه در افراد مختلف، متفاوت است. جالب است بدانید اولین بخشی که از پوشش خارجی چشم جنین در رحم صلبیه است.

تغییرات رنگی صلبیه

یک صلبیه ممکن است دچار تغییراتی از جمله تغییر در رگ های خونی، رسوب و تغییر در رنگ صلبیه شود.

رنگ صلبیه در حالت طبیعی و سالم، سفید رنگ و شفاف است و صلبیه با این علائم نشان دهنده سلامت بدن است. اما گاهی اوقات رنگ آن تغییر و به رنگ های زرد، زرد پررنگ، صورتی، آبی و آبی خاکستری دیده شود که هر کدام از این رنگ ها نشان از وجود یک بیماری در بدن است.

رنگ زرد: که گاهی اوقات کل صلبیه یا یک قسمت از آن تغییر رنگ می دهد.

  • مصرف داروهای شیمیایی.
  • مصرف روغن های ناسالم و کارخانه ای.
  • اختلال در سیستم تنظیمی هموگلوبین که جداسازی گلوبین از گلبول های قرمز است به خوبی انجام نمی شود و رسوب می کند.
  • ملتحمه لایه بسیار ظریفی است و ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی بترکد و این ترکیدن می تواند به تغییر رنگ، چشم از سفید به قرمز روشن یا زرد منجر شود.
  • مشکلات کیسه صفرا.
  • بیماری های کبدی از جمله هپاتیت و یرقان که مهم ترین عامل زرد شدن سفیدی چشم ها هستند. در بیماری یرقان، به علت مشکلات کبد، صفرا و لوزالمعده، تمام قسمت های بدن از جمله چشم زرد می شوند.

رنگ صورتی: به دلیل مصرف برخی داروها به ویژه داروهای شیمیایی و قلیایی شدن خون پدید می آید.

صلبیه

رنگ آبی: رنگ آبی در صلبیه دلایل مختلفی دارد، از جمله:

  • نشانه نرمی استخوان است، البته این حالت بیشتر در نوزادان اتفاق می افتد و این نشانه نرمی استخوان است و اینکه نوزادان در حال تشکیل مغز استخوان و بافت استخوانی قوی هستند. اگر این حالت در افراد بزرگ سال دیده شود، نشانه نرمی استخوان و استخوان سازی ناقص است.
  • بیماری های ارثی و مادرزادی باعث آبی شدن صلبیه می شود.
  • معمولاً نوزادانی که فقر آهن دارند یا کم خون هستند، رنگ سفیدی چشم به آبی میزند که این حالت خطرناک نیست و به مرور زمان از بین میرود به بیان دیگر، معمولاً در دو ماهگی که نوزاد به تدریج و طبیعی کم خون می شود، باعث می شود سفیدی چشم ها به رنگ آبی نزدیک تر گردد.
  • تغییرات ساختمان کلاژن جزء اصلی بافت همبند و متعاقب آن نازک شدن صلبیه باعث آبی رنگ شدن صلبیه می گردد.
  • مشاهده رنگ آبی در صلبیه نشانه کمبود و فقر آهن (کم خونی) است.

نکته: صلبیه زرد نشانه غلبه صفرا؛  صلبیه تیره نشانه غلبه سودا و صلبیه آبی و همچنین سفید سربی نشانه غلبه بلغم است.

رنگ آبی خاکستری

مشاهده رنگ آبی خاکستری در صلبیه، مربوط به سمی شدن غیر طبیعی بافت هاست البته این حالت بیشتر در افراد مسن و کسانی که در طول زندگی از رژیم غذایی مناسب یا میوه و سبزی های مناسب برخوردار نبوده اند، مشاهده می شود.

رنگ خاکستری: اگر بخشی یا کل صلبیه به صورت خاکستری دیده شود، نشانه سمی شدن بدن و بافت ها است. همچنین اگر لکه های خاکستری در صلبیه مشاهده شود، نشانه سمی بودن بدن و بافت هاست.

صلبیه به دو دلیل به رنگ خاکستری تبدیل می شود:

  • داشتن رژیم غذایی نامناسب از جمله مصرف نکردن میوه و سبزیجات تازه.
  • افزایش سن، به ویژه سالخوردگانی که تنها زندگی می کنند و نمی توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند و به خودشان برسند برای مثال، مصرف کم میوه و سبزیجات افزایش سموم در بدن را به همراه دارد و موجب می شود که بافت ها آسیب ببینند و صلبیه به رنگ خاکستری در آید.
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *