شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

درمان خانگی تب کودکان

درمان خانگی تب

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تب کودکان

تب افزایش حرارت در بدن است که در اکثر موارد نشانه سرما خوردگی است و نشان‌دهنده وجود عفونت که از غلبه بلغم یا رطوبت در بدن است که باعث بالا رفتن حرارت بدن می شود تا بتواند عفونت ها و رطوبت های بدن که جنسش سرد است را با حرارت از بدن بیرون کند .

همان طور که از اسمش هم مشخص است فردی که دچار تب می شود را معمولاً می گویند سرما خورده یعنی سرما وارد بدن شده و عفونت ها را تشدید کرده یا باعث غلیظ شدن آنها با سردی خود شده به همین دلیل تب ایجاد می شود تا این سرما را به بیرون براند .

کودکان به دلیل داشتن حرارت بالا و تعریق سریع تر سرما را جذب می کنند و احتمال سرما خوردگی و تب در آنها بیشتر است مثل کاسه آب جوش که اگر داخل فریزر بگذاریم زودتر یخ میزند تا یک کاسه آب یخ چون منافض آب در حرارت از هم باز تر است و زودتر جذب سرما می کند که شاهد آن بوده ایم سرما خوردگی در اول پاییز بیشتر است به دلیل بالا بودن حرارت در تابستان و امر شده که تن را بپوشانید از سرمای اول پاییز در بدن کودکان که این حرارت بسیار بالا است بیشتر جذب سرما خواهد کرد ولی به دلیل غلظت نداشتن و فضولات کمتر سیع تر بهبود پیدا می کنند اگر بگذاریم تب به خوبی کار خودش را انجام دهد و عفونت ها را خارج کند یعنی سریع به سراغ دارو و دواء نرویم تا تب بتواند به راحتی عمل نضج و پختگی را در بدن ایجاد کند و سرما را خارج کند .

سریع درمان کردن تب مثل این است که هنگامی که زیر غذا را روشن می کنید برای پخت غذا دائم به آن آب اضافه کنید یا درب قابلمه را تند تند باز کنید که این عمل طبخ را به تاخیر انداخته و غذا را خراب می کند .

تب در هر مزاجی باید به سمت پایین کشیده شود و تب اگر به سمت سر برود خطرناک است به همین جهت معمولاً از آب و نمک برای پاشویه کردن استفاده می کنند تا با نمک حرارت را به سمت پایین کشیده و از سمت سر خارج کند .

درمان خانگی تب

 

عوامل مؤثر در بروز تب و لرز

🚸کم کردن مایعات و آب

مصرف زیاد آب و مایعات که رطوبت و بخارات را زیاد کرده و با رسیدن سرما به آن باعث غلیظ شدن سریع آن شده و احتمال این عفونت ها را بیشتر خواهد کرد کسانی که مایعات کمتر مصرف می کنند سیستم دفایی بالاتری دارند و اگر عفونتی هم وارد شود یا سرمایی ایجاد شود با کمترین حرارت بدن آن را دفع کرده چون رطوبت نیست که آن را سرد و غلیظ کند و سختی در خروج داشته باشد امیر المومنین علیه السلام می فرمایند کسانی که کمتر آب مصرف می کنند (لستقامت ابدانهم ) یعنی استقامت بالاتری دارند .

🚸غلبه بلغم

خوردن خوراکی هایی از جنس بلغم مثل شیر و ماست یا دوغ و هندوانه و … باعث غلبه بلغم می شود و عفونت ها را سرد تر و غلیظ تر کرده و احتمال جذب عفونت را بیشتر خواهد کرد و کسانی که از خوراکی هایی مثل عسل ، خرما ، آب جوش ، سیاهدانه ، مویز ، کندر ، سیب ، سنجد ، سویق و … استفاده می کنند هم رطوبت را کم کرده و هم بلغم را آب می کند و اجازه جذب عفونت را به بدن نخواهد داد .

🚸سرما خوردگی

حفظ بدن از سرما مخصوصاً زمانی که بدن حرارتش بالا باشد بسیار در پیشگیری از ورود سرما نافع است . زمان هایی مثل زمان خروج از حمام مخصوصاً حمام با آب گرم یا زمان خارج شدن از سونا یا زمانی که از تابستان به پاییز ورود پیدا می کنیم حتی در تابستان که بدن گرم است نباید سریع جلو کولر یا در مکان های سرد وارد شویم .

🚸دندان در آوردن

زمانی که بدن بخواهد دندان ها را از لثه بیرون کند به حرارت نیاز دارد تا خروجی ها را باز کند و استخوان برویاند تا راحت تر خارج شود برای همین در زمان دندان در آوردن بدن تب می کند هر چند تب بالا در این هنگام اسهال ایجاد می کند تا حرارت در سر دچار تشنج نشود ولی در بچه هایی که این اسهال را بند می آورند باعث سختی شدن تب در بدن شده و خطرناک است .

🚸گرمازدگی و زیاد ماندن در آفتاب

به همان دلیل که قبلاً گفته شد حرارتی که در آفتاب ایجاد می شود باعث باز شدن منافض بدن شده و سرما را زودتر در بدن جذب خواهد کرد .

🚸واکسن های کودکان

واکسن چون یک ویروس ضعیف شده وارد بدن می شود بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد تا آن را دفع کند برای همین بعد از انجام واکسن بدن دچار تب می شود که معمولاً اگر افراد بعد از واکسینه کردن بدن مایعات کم مصرف کنند و یک حجامت انجام دهند پیشگیری از تب های شدید بعد از این واکسینه شدن می باشد .

🚸بروز برخی بیماری ها

بیماری هایی که عفونت به همراه دارد یا از سردی بدن بیشتر برخوردارند معمولاً با تب شروع شده و بدن را ضعیف خواهند کرد به همین دلیل سفارش شده عسل درمان همه بیماری ها است مخصوصاً بیماری های عفونی که اگر کسی دچار تب شد می توان فقط از عسل استفاده کرد و به راحتی تب را از بدن خارج کرد حتی کسانی که هر روز صبح ناشتا از عسل استفاده می کنند می توانند برای پیشگیری از تمام بیماری ها با منشاء سرد و عفونی و بلغمی جلوگیری کنند .

🚸سرد و گرم شدن

سرد و گرم شدن یک دفعه بدن در غلیظ شدن و ورود سرما به بدن و جذب عفونت ها بسیار کمک می کند برای همین سفارش شده در سرما و گرما بدن را یک دفعه سرد یا گرم نکنید مثل زمانی که در تابستان از بیرون به داخل خانه آمده اید کمی درب را باز بگذارید تا هوای درون و برون هماهنگ شود یا در زمستان می خواهیم از اتاق به بیرون روید کمی درب را باز بگذارید و صبر کنید که سرما با اعتدال به بدن برسد و بعد خارج شود همینطور در خارج شدن از حمام کمی پا ها را با آب سرد بشویید تا حرارت حمام کاهش پیدا کرده و بعد سر را با حوله ببندید و بعد از حمام خارج شوید .

🚸مسمومیت از بعضی غذا ها

غذا های مسموم هم مثل ورود ویروس و میکرب بدن را دچار حرارت و تب می کند تا بتواند آن را خارج کند برای همین سفارش شده قبل و بعد از هر چیزی نمک استفاده کنید چون نمک سم زداست و میکروب ها را می کشید و اگر مصرف نمک را در افراد زیاد کنیم هیچگاه از عفونت ها و مسمومیت های غذا یی دچار تب نخواهند شد .

🚸مصرف بعضی داروها

دارو هایی که عفونت ها را غلیظ کرده دفع آن ها را سخت تر می کند و تب را بیشتر خواهد کرد و معمولاً تب مدام در بدن آنها ایجاد می شود مثل آنتی بیوتیک ها و چرک خشک کن ها که عفونت را به جای اینکه از بدن خارج کند در بدن خشکش می کند و دائم بدن با شناخت آن تب را بالا می برد ولی اگر در این نوع عفونت ها فرد از دارو استفاده نکند تب توان دفع آن را راحت تر دارد و برای خروج آن نیاز به بالا بردن زیاد تب نیست .

🚸تل در لوزه

اگر عفونت یا اضافه غذا در لوزه ها ماندگار شود فرد همیشه تب می کند و دائم دچار سرماخوردگی می شود چون بدن یک عفونت مخفی را در بدن تشخیص می دهد و برای دفع آن شروع به ایجاد تب می کند اگر این اضافه غذا ها از داخل لوزه خارج شود تب های ناگهانی دیگر برای فرد ایجاد نشده طب امروز هم این عامل را علت مهمی می داند و کسانی که اینگونه دچار تب می شوند را با عمل جراحی لوزه آن ها را به همراه عفونت ها خارج می کند و تب دائم آن ها را قطع می کند ولی ما با عمل جراحی لوزه مخالف هستیم چون راه های بسیار زیادی داریم برای خارج کردن این اضافه غذا از داخل لوزه ها که در مقاله تل گیری به آن اشاره کرده ایم .

انواع تب

  • تب در صفرا از  پا شروع میشود ولی نامنظم و به همه بدن بروز می کند.
  • تب در دم از سر و ناحیه پیشانی شروع میشود.
  • تب در بلغم از ناحیه سینه شروع میشود
  • تب در سودا بیشتر از ساق ها شروع میشود.
  • تب هایی که در یک عضو آشکار می شود ریشه عصبی دارد .
  • تب های عضلانی از ناحیه بلغم است و باید به صورت مالشی درمان شود.

 

درمان خانگی تب

علائم تب و لرز

  • تعریق
    بدن می خواهد با عرق کردن عفونت و رطوبت ها را خارج کند برای همین احساس لرز و سرما در بدن ایجاد می کند که بهترین کار این است در این افراد چند پتو روی فرد بیاندازند و حرارت را بالا ببرند و تعریق را زیاد کنند تا بدن راحت تر این رطوبت را خارج کند .
  • لرز ناگهانی و طولانی مدت
    پاین طولانی مدّت شدن به دلیل غلیظ شدن عفونت هاست و برای این افراد بهتری است به حمام آب بسیار گرم روند و بدن را در حمام زیر دوش آب گرم مالش دهند و با مالش اعضاء را تحریک کنند تا دفع رطوبت از ماهیچه ها و کل بدن داشته باشد .
  • سردرد
    حرارتی که در تب ایجاد می شود معمولاً به سمت سر رفته چون راه های خروجی در سر زیاد است و می خواهد با حرارت این رطوبت را از سمت سر با آبریزش بینی ، عطسه ، آبریزش چشم و عفونت های گوش خارج کند برای همین این حرارت در سر دچار سردرد خواهد کرد کشیدن روغن بنفشه داخل بینی و انفیه که عطسه ایجاد می کند باعث خروج بیشتر آن شده و سردرد را کاهش می دهد مالیدن روغن بنفشه به پیشانی یا گلاب به پیشانی به دست فرد دیگر کاهش این نوع سردرد ها را خواهد داد .
  • درد در کل بدن به خصوص پاها
    یکی از راه های خروج رطوبت که عامل تب است تعریق از سطح پوست است یا رفتن به سمت مثانه و دفع از طریقه ادرار که اگر این دو خروجی بسته باشد یعنی فرد عرق کامل نکند یا ادرارش به اندازه حجم ورودی آب به بدن نباشد اضافه این رطوبت در ماهیچه ها مانده و بعضاً ریزش به سمت پا خواهد کرد و درد ایجاد می کند تا با ایجاد درد فرد تحریک شود و آن را مالش دهد یا وسوسه شود و زیر آب گرم قرارش دهد و کمک به خروج آن در بدن کند برای همین افرادی که این درد ها را دارند تعریق را زیاد کرده مایعات را کم و یک ماساژ کامل بگیرند و سعی در دفع ادرار بیشتر داشته باشند تا رطوبت بتواند کامل از بدن خارج شود .
  • کم شدن اشتها
    حرارت و صفرا زمانی که در بدن بالا رود اشتها کم می شود و این طبیعی است چون زمانی حرارت بالا رفته و تب می کند که قصد جنگ با عفونت ها را دارد و می خواهد با حرارت و تب با ویروس ، میکروب و رطوبت ها بجنگد و آنها را دفع کند برای همین باید به بدن دستور دهد که غذا و آب مصرف نکند و اشتها را قطع کند که وقت و سرمایه بدن صرف هضم غذا نگردد و یا عفونت ها از این غذا تغذیه کنند و قوی تر شوند به همین دلیل اشتها بند می آید و بهتر هم هست کسانی که دچار تب می شوند را نه آب دهند و نه غذا همانطور که امام باقر علیه السلام سفارش کرده اند کسی که بیمار میشود را خدا هم غذا می دهد و هم آب و اگر اشتها به غذا پیدا کرد یعنی سلامتی بر بیماری غالب شده و هر چه می خواهد به او بدهید تا بدن تقویت شود . این کلام شریف به ما نشان می دهد اگر بیماری بر صحت و سلامتی غالب شود هر غذایی دهیم فضولات از آن تغذیه می کنند و بدن ضعیف تر خواهد شد ولی اگر اجازه و فرصت به بدن دهیم تا با تب به جنگ رطوبت ها و عفونت ها رود و غالب بر بیماری شود می تواند از غذا به عنوان تغذیه جسم استفاده کند و بیماری را کامل از بدن بیرون کند .
  • ضعف و بی حالی
    ضعف همیشه نشانه حرارت است و از عوامل اصلی آن ایجاد صفراست به همین دلیل افراد در تابستان کسل تر و خسته تر هستند چون تابستان حرارت بدن را بیشتر بالا می برد به همین دلیل بدنی که در معرض حرارت و تب است این ضعف بر او غالب می شود ولی این ضعف با غذا بر طرف نمی شود و بهتر است این ضعف را با سویق جبران کنیم مخصوصاً سویق جو که هم کاهش دهنده تب و هم پایین آورده حرارت و هم رفع تشنگی و گرسنگی خواهد کرد و بسیار بدن را در مقابل بیماری تقویت خواهد کرد .
  • بی قراری
    بدنی که تب می کند مثل غذایی است که زیر آن را آتش قرار داده اید و درون قابلمه قلیان و قُل می خورد هرچه زیر گاز و شعله بیشتر باشد باعث قُل خوردن بیشتر می شود . تب در بدن ایجاد شعله شدید است که برای پختگی بلغم و عفونت ایجاد شده است و این بی قراری ها شبیه به همان قابلمه ای است که حرارتش را بالا برده این ولی برای کم شدن این بی قراری ها باید مثل باز کردن درب قابلمه یک خروجی در بدن باز کنیم تا از این بی قراری کمی کاهش دهیم خروجی هایی مثل عرق ، اسهال ، استفراغ ، حجامت ، ادرار و … در این بی قراری ها بسیار فرد را آرام خواهد کرد یکی از خوراکی هایی که در بیقراری برای فرد مناسب است خوردن برگ چغندر یا سوپ آن می باشد که در آرام کردن فرد بسیار تاثیر مثبت خواهد داشت .
  • یبوست
    یبوست معمولاً در بیماران دچار تب ایجاد نمی شود ولی اگر فرد مایعات زیاد مصرف کند سردی روده و معده گرفته و باعث بند آمدن روده می شود و بدن هم فضولات را به سمت دیگری برای خروج سوق می دهد که این عمل برای بدن خطر دارد و باعث تشدید تب خواهد شد برای همین سفارش شده در تب هایی که ایجاد یبوست کرده روغن بنفشه را با پنبه شیاف کنند تا تحریک روده را بیشتر و خروجی آن را باز کنند که تب بالا نرود و دچار تشنج کند . خوردن روغن زیتون و سرکه برای کسی که تب دارد سفارش شده تا هم حرارت های معده را کاهش و هم خروجی روده را باز کند و کاهش این حرارت و حتی یبوست را دهد .
  • استفراغ
    در حدیثی از امام باقر علیه السلام آمده که تب از سه راه از بدن خارج می شود عرق کردن ، ادرار ، استفراغ که از این حدیث برداشت می شود از علائمی که نباید جلو خروج آن را بگیریم استفراغ می باشد و اگر تب داری حالت تهو دارد ولی استفراغ نمی کند بهتر است کمک به او کنیم تا بتواند استفراغ کند و تب را از این راه خارج کند و هیچ جای نگرانی در کودکان نیست که بدن آنها به طور طبیعی استفراغ ایجاد کند و همین امر کمک به کاهش تب در آنها خواهد کرد . اگر استفراغ شدید بود و باعث اذیت و آزار بیماری شده است سیب را پوست بگیرید و پوسته های آن را بجوشانید و با عسل آب صاف شده آن را به بیماری به جای مایعات بخورانید استفراغ او را بند خواهد آورد .
  • گریه های زیاد
    از مواردی که به دلیل بالا رفتن حرارت و صفرا یا همان تب در بدن ایجاد می شود گریه زیاد است که به دلیل قلیان یا همان قُل خوردن بدن است این بی تابی و بی قراری و جالب است بدانید کودکان که در تب گریه می کنند کمک به دفع رطوبت از بدن کرده و مقداری از این رطوبت ها که برای بدن بیماری زا شده و عفونت ها غلیظ می کند توسط اشک از چشم خارج می شود که با کاهش حرارت و تب گریه و نا آرامی آنها هم قطع خواهد شد برای کسانی که تحمل گریه زیاد بچه ها را در این هنگام ندارند می توانند پیاز را رنده کرده و به کف پای نوزاد ببندند تا گریه او آرام بگیرد و تب به سمت پا سوق پیدا کند .
  • خشکی پوست به خصوص اطراف بینی و دهان
    حرارت که به سمت پوست آمده و دفع فضولات می کند معمولا به هر جای بدن که برسد باعث خشکی پوست می شود ولی این حرارت چون در مکان هایی که خروجی بیشتر دارد بیشتر می شود مثل بینی و دهان بیشتر دچار خشکی در این دو ناحیه خواهد شد . که برای رفع این خشکی می توان از روغن کدو یا تخم خیار استفاده کرد و یا رنده شده خیار و کدو را روی این نواحی ضماد کرد .
  • رنگ پریدگی
    صفرا زمانی که در بدن زیاد شود مقداری از آن جذب خون شده و ریزش صفرا درون خون باعث زرد شدن چهره و ظاهر شدن صفرا در ظاهر بدن خواهد شد که این امری طبیعی است ولی در افرادی که یبوست دارند و این صفرا از ناحیه روده خارج نمی شود بیشتر در بدن ظاهر شده چون روده تحمل نگهداری این همه صفرا را ندارد برای همین به سمت کبد فرستاده و آن را منتقل به خون خواهد کرد . برای کاهش این رنگ پریدگی می توان از رنده شده کدو با شکر نیشکر استفاده کرد که هم خونساز است و هم ملین و هم کاهش صفرای داخل روده خواهد داد و اجازه سوزانندگی به این صفرا را نخواهد داد .
  • بیدار شدن های مکرر از خواب
    قلیانی که عرض کردیم در تب ایجاد می شود و مثال آن را شبیه به زیاد کردن زیر شعله غذا کردیم بعضاً به دلیل این حرارت خواب را از افراد خواهد گرفت ولی یک حکمت بسیار زیبا در آن نهفته است و آن این است که خواب سرد است و شب هم از سردی بیشتری نسبت به روز برخوردار است و کسانی که در شب خواب بر بدن غالب می کنند باعث سردتر شدن و غلیظ شدن این فضولات در بدن خواهند شد و اجازه دفع را از راه ادرار یا تعریق به بدن را نخواهند داد حتی عطسه و آبریزش بینی در خواب قطع می شود به همین دلیل بدن حرارت را بیشتر کرده تا فرد از از خواب بیدار کند و از خطرات ناشی از حبس فضولات در بدن جلوگیری کند اگر فرد می خواهد شبی که تب دارد را در آرامش بیشتری به سر ببرد و راحت بخوابد مایعات قبل از خواب مصرف نکند که سردی بیشتری غالب کرده باشد و چند عدد خرما قبل از خواب بدون آب مصرف کند از برگ چغندر استفاده کرده و حتما به همراه چند پتو در جای گرم بخوابد که عرق کردن در خواب زیاد داشته باشد و بدن از ماندن این رطوبت در بدن به خطر نیافتد .

پیشگیری از سرماخوردگی و تب

کم خوردن آب و مایعات کودکان : برای تشنگی کودکان به آنها مرتب آب ندهید چون باعث تشنگی بیشتر و حرارت بیشتر در آنها می شود ، استفاده از شربت کدو با شکر نیشکر یا شربت سیب و خوردن کاسنی تازه نه عرق کاسنی و یا جوشانده آن هم اشکال ندارد ولی عرقیجات یه هیچ وجه استفاده نشود و کدو به کاهش حرارت و کم شدن میزان مصرف آب کمک می کند.

پرهیز از خوردن آب میوه و لبنیات و مصرف زیاد مایعات ، در مادری که کودک شیرخوار دارد.

ناشتا سیاه دانه عسل هر روز مصرف شود و به هیچ وجه در صبح ناشتا و شب موقع خواب به آنها آب ندهید و شب و صبح خرما یا عسل یا مویز یا نان خشک استفاده کنید و تا می توانید مایعات کمتر مصرف کنید .

ناشتا خوردن خیار در تابستان و خوردن عسل در زمستان برای پیشگیری از سرما خوردگی بسیار مناسب است علت خوردن خیار در صبح ناشتا در تابستان به این دلیل است که حرارت را در طول روز پایین بیاورد و هم جذب سرما نکند و هم این کاهش حرارت عطش را زیاد نکند که فرد مجبور به خوردن مایعات زیاد نشود که بدنش ضعیف شود .

حجامت در چهارماهگی باعث کم شدن رطوبت نوزاد و کم شدن حرارت در آینده می شود.

حتی اگر افراد به عنوان واکسینه کردن بدن هر سال در بهار حجامت کنند به تقویت سیستم ایمنی بسیار کمک کرده و از بسیاری از بیماری ها پیگیری خواهند کرد .

 

درمان تب

  • خواندن دعای نور
    امام صادق: گفتن اذان و اقامه و سوره حمد در گریبان
  • تهویه مناسب فضا
  • کم کردن لباس
  • آب باران
  • آب هفت بار جوشیده و سرد شده
  • خوردن شیر مادر در کودکان شیرخوار
  • خوردن سویق و حلوای سویق
    امام رضا: روغن بنفشه با برگ تازه کاسنی یا جوشانده برگ خشک کاسنی به پیشانی
  • خوردن سیب چند بار در روز
  • سیاه دانه عسل هر 4 یا 6 ساعت
  • پیاز و سیر آنتی‌باکتریال هستند
  • عناب
  • انار و رب انار
  • گلابی هلو توت هندوانه
  • خوردن انجیر برای سرفه
  • خوردن زیتون
  • اسفرزه
  • کشمش و مویز که دارای خواص ضد باکتریایی است
  • جوشانده آویشن و پنیرک
  • نمک روی زبان و به میوه ها زدن
  • شیرخشت ترنجبین در صورت داشن یبوست ، ترنجبین  تصفیه کننده کبد و پایین آورنده حرارت
  • قدومه شیرازی برای سرفه ها
  • آب خنک و شکر و یا شور و شیرین (نمک و شکر طبرزد) چند بار در روز
  • مالش لثه ها با روغن زرد اگر تب کودک از دندان است
  • استفاده از گیاهان خواب اور و آرام بخش برای داشتن خواب کافی تا حرارت پایین بیاید مثل پاشیدن گلاب به صورت یا روی بالشت ، اسطخودوس،گل گاو زبان
  • استفاده از ادرار آور ها : ختمی، سیاه دانه، بابونه، آویشن، پونه، چای کوهی، شیرین بیان، آناناس، کرفس، سرکه، نمک، حنا،

غذاها مناسب تب

  • گوشت کباب شده کبک یا گوسفند
  • سویق کودک و سویق- سیب و عدس
  • سوپ کدو با برگ چغندر و خرفه
  • حریره بادام
  • آب نخود

داروها

  • مرکب 1
  • جامع امام رضا و عسل
  • شافیه

درمان یداوی

  • امام صادق: شانه کردن باعث خروج تب می شود
  • تنقیه کردن: استفاده از شیاف روغن زیتون و خوردن روغن بادام شیرین ، برای رفع یبوست چون یبوست باعث بالا رفتن حرارت و ماندن تب می شود
  • چرب کردن پیشانی و ملاج با روغن بنفشه
  • روغن مالی و ماساژ شکم با روغن زیتون یا بابونه برای رفع یبوست و گرفتگی های معده
  • ماساژ پا برای رفع درد
  • پاشویه آب و نمک دریا به صورت مداوم
  • پاشویه حنا و سرکه
  • پاشویه و خیس کردن دست و پیشانی با جوشانده کاسنی
  • پیاز کف پا
  • دود اسفند و کندر و سیاه دانه
  • بخور مرزنجوش، اکالیپتوس، بابونه
  • قی و اسهال و عرق کردن
  • حجامت

ممنوعیات در تب

  • فعالیت زیاد
  • در معرض آفتاب رفتن
  • خوردن غذاهای دیر هضم و غلیظ
  • پرهیز از آب زیاد و آب میوه
مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام ممنون از مقاله مفید و توضیحات کاملتون
    برای دارو از داروی امام کاظم هم میشه استفاده کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *