شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تشخیص کم خونی از روی عنبیه

تشخیص کم خونی از روی عنبیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

حال حاضر، یکی از بیماری های بسیار رایج کم خونی است و تشخیص کم خونی در زمان مناسب می تواند به روند بهبود بیماری بسیار کمک کند. زمانی که تعداد گلبول های قرمز در خون کاهش یابد سبب می شود که اکسیژن کافی به تمام سلول و بافت های بدن نرسد و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای بدن شود که یکی از آن ها کم خونی یا آنمی است.

اما گاهی اوقات می توان علت اصلی کم خونی را کم بودن و کاهش گلبول های قرمز نسبت به حجم کل خون دانست در حالی که فرد خون کافی را در بدن دارد.

علائم کم خونی

کم خونی همراه با حالاتی مانند ضعف و خستگی مداوم، بی رنگ و زرد شدن رنگ پوست و داخل پلک پایین فرد، سردرد، ترک گوشه لب، تپش قلب، ریزش مو و یا شکنندگی مو و ناخن ها، ضعف در حافظه، خستگی و ضعف در پاها همراه است.

تشخیص کم خونی از روی عنبیه

تشخیص کم خونی از عنبیه

اما طبیب با شناخت و تشخیص درست از طریق عنبیه می تواند بدون پرسش و با کم ترین آگاهی از علائم بیمار به راحتی کم خونی را شناسایی و درمان کند. عنبیه چشم، تغییرات غیرطبیعی در بافت ها و اعضای بدن را با استفاده از سیستم عصبی مغز به ما گزارش می دهد و هر تغییری که در هر بافتی از بدن پدید می آید در مغز ضبط می شوند. چشم ها شعبه هایی از مغز می باشند و آنچه در اعصاب می گذارند از تالاموس و هیپوتالاموس عبور می کند به عنبیه می رسند.

گاهی اوقات یکی از علت های کم خونی می تواند مربوط به خود عروق و یا میزان و کیفیت خون باشد، هر چند علل دیگر از جمله خستگی و ضعف شدید می تواند از طریق کاهش نیروی جلو برنده خون نیز تاثیرگذار باشد. بهترین سرعت جریان خون باید 30 فوت در ثانیه باشد تا بتواند به نحو درست به تمامی بافت ها و سلول های بدن مخصوصا بافت های انتهایی، مواد مغذی و اکسیژن برساند.

هنگامی که مدت زمان طولانی این مشکل در بدن و خون فرد وجود داشته باشد رسوبات سمی تشکیل می شود و اعضا به خصوص مفاصل و عروق دچار سفتی می شوند و با گذشت زمان دچار واریس می شوند. هنگامی حلقه های سدیم در چشم مشاهده کردید مانند شکل زیر، نشان دهنده این است که جریان خون در کل بدن دچار ضعف و سستی شده است که به آن تصلب شرائین نیز می گویند (ضخیم شدن رسوبات در رگ‌ها).

تشخیص کم خونی

اما اولین عضو در بدن که کاهش خون رسانی در آن بروز می کند پاها هستند. که علت عمده آن استفاده از کفش های نامناسب و کفش های پاشنه دار در خانم ها است. با انجام تدابیری همچون راه رفتن، که پا برهنه بهتر است، بر روی ریگ می توان تا حدودی این وضعیت را بهتر کرد.

اما گاهی رسوب موادی مانند کلسترول و سدیم در عروق و رگ ها باعث به وجود آمدن این مشکل می شود که با رعایت تغذیه و سبک زندگی سالم به نتایج چشم گیری دست یافت. بهترین قلیاسازها برای بدن شامل میوه و سبزیجات خام و تازه و عدم مصرف محصولات لبنی، قند های تصفیه شده و جایگزین آن قند نیشکر است.

اگر طبق تصویر زیر این علائم را در عنبیه مشاهده کردید نشان دهنده این است که فرد در اندام های بدن دچار کم خونی شده است.

تشخیص کم خونی

عوامل به وجود آمدن کم خونی در بدن

  • ضعف هضم که همراه با هضم و فعالیت بیشتر و به دنبال جذب خون بیشتر ایجاد می شود.
  • سرد بودن معده که به دلیل خوب جویده نشدن غذا و مصرف زیاد مایعات مخصوصا آب یخ است.
  • مصرف آب و مایعات که باعث جایگزین شدن آب در بافت هایی که باید خون در آن ها جاری شود.
  • خوراک زیاد و پرخوری که باعث ضعف هضم و دفع شدن مواد مغذی مانند آهن از بدن می شود.
  • رژیم های غلط و نادرست که باعث دریافت نکردن ویتامین کافی از مواد خوراکی می شود.

مواردی که به درمان کم خونی کمک می کنند

  • مصرف برگ چغندر در غذاها که به عنوان سبزی و سالاد می توان استفاده کرد.
  • مصرف سویق ها و شیره انگور، کباب برگ، انجیر و بادام نیز مفید هستند.
  • با رعایت موارد بالا به راحتی می توان از بیماری کم خونی جلوگیری و آن را درمان کرد.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *