شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تشخیص سنگ کلیه از روی زبان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تشخیص سنگ کلیه از روی زبان؛ بدن انسان سیستمی بسیار هوشمند، پیچیده و بهم مرتبط است و هر عضو با عضو دیگر به طور کامل در ارتباط و بر روی یکدیگر تاثیرگذارند. و جود هر گونه مشکل در یک عضو هشداری برای مشکل دیگر در عضوی دیگر است.

علامه حسن زاده آملی در آثار خود می فرمایند:

انسان یک موجودی است، از فرش تا فوق عرش که مرتبه فرش تا فوق عرش آن یک مجموعه است و از هم جدا نیستند.

پس بر اساس سخن گفته شده به راحتی می توان از روی اعضا بدن، مانند زبان، عنبیه، دست و… به مشکلات و بیماری ها پی برد.

زبان شناسی یکی از علوم بسیار مهم در طب سنتی است. زبان بازتاب بیماری های داخلی در بدن است و هر عضو بر روی زبان جایگاه مشخصی دارد و وجود هر گونه علائم و نشانه غیرطبیعی بر روی جایگاه آن عضو، نشان دهنده یک بیماری باشد.

از مهم ترین و قوی ترین عضله در بدن می توان با عنوان زبان یاد کرد که از بافتی مرطوب و صورتی رنگ به نام غشای موکوسی پوشیده شده است و همچنین بخش بسیار مهم و کاربردی در بدن انسان را تشکیل می دهد.

زبان آیینه بدن است.

یکی از بیماری های که به راحتی از روی زبان قابل تشخیص است، سنگ کلیه یا نفرولیتیازیس است. که تشخیص این بیماری در طب نوین به وسیله مراجعه به پزشک اورولوژیست و مجاری ادراری صورت می گیرد.

از اصلی ترین و شایع ترین بیماری های مربوط به کلیه، سنگ کلیه است، همچنین این بیماری از دردناک ترین بیماری های به وجود آمده در مجاری انسان است.

دلیل به وجود آمدن سنگ کلیه، رسوبات که در کلیه ایجاد می شوند و رسوباتی از مواد معدنی و نمکی هستند و جنس آن ها از اگزالات کلسیم و شکلی شبیه به کریستال و تیز دارند. اما در طب سنتی علت ایجاد سنگ کلیه، رسوبات خون و تجمع سودا است.

عوامل متعددی و مختلفی هستند که باعث به وجود آمدن سنگ کلیه می شوند که شامل:

  • مصرف زیاد قهوه و کافئین.
  • مصرف سیب زمینی، گوجه و رب گوجه.
  • نگه داشتن طولانی مدت ادرار و همچنین ادرار نکردن پس از جماع
  • مصرف مواد کارخانه ای مانند لبنیات، قند و شکر سفید، سس گوجه، نوشیدنی های گازدار.
  • مصرف زیاد آب و مایعات که باعث سرد شدن کلیه ها می شود.

براساس تحقیقات انجام شده و آمار های صورت گرفته، سنگ کلیه در مردان بیشتر زنان شایع است زیرا مجاری ادراری زنان نسبت به مردان برای خروجی بلند تر و بازتر است.

گاهی اوقات ممکن است سنگ کلیه با علائمی همچون، مشاهده خون در ادرار، تغییر رنگ ادرار به قرمز و صورتی، تکرر ادرار، سوزش و درد هنگام ادرار کردن همراه باشد که فرد طبیب با مشاهده زبان به راحتی می تواند از قطعی بودن سنگ کلیه اطلاع دهد.

تشخیص سنگ کلیه از روی زبان

برای تشخیص سنگ کلیه بر روی زبان ابتدا باید جایگاه کلیه را بر روی زبان بشناسیم.

زمانی که زبان را به طور فرضی به سه قسمت، افقی تقسیم کردیم، قسمت انتهایی و اخر زبان جایگاه اندام تحتانی مانند کلیه و روده و اندام تناسلی است. حالا در قسمت سوم ناحیه کناری زبان در سمت چپ و راست جایگاه کلیه ها بر روی زبان است.

یکی از دلایل به وجود آمدن سنگ کلیه سردی و ضعف در کلیه ها است. که منشا آن می تواند از سردی و ضعف معده باشد. پس نکته قابل توجه این است که باید علائم سردی و ضعف معده را نیز یر روی زبان مشاهده و بررسی کنید.

علائم سردی معده: به وجود آمدن پوشش ضخیم و سفید رنگ بر روی زبان است.

نکته: برای تشخیص سنگ کلیه ها از روی زبان، لاشه زبان زیاد مهم نیست فقط پوشش روی زبان مهم است که باید توجه شود حتما سفید و ضخیم باشد.

زمانی که با مشاهده زبان به سرد بودن کلیه ها پی بردید، به دنبال آن حتما پوشش سفید رنگ و ریشه دار نیز به وجود می آید که این علائم نشان دهنده سنگ در کلیه ها است.

پس باید به دو نکته بسیار توجه کرد:

  1. پوشش سفید ضخیم روی کل زبان.
  2. پوشش ریشه دار روی کلیه ها.

یکی دیگر از نشانه های تشخیص سنگ در کلیه از روی زبان این است که بر روی جایگاه کلیه ها، خال های گوشتی مانند مشاهده می کنید.

اما اگر خال گوشتی را مشاهده کردید نمی تواند به طور قطعی، وجود سنگ در کلیه ها یاشد و باید علائم غلبه بلغم را نیز بر روی زبان مشاهده کرده باشید.

علائم غلبه بلغم چیست؟ بر روی کل زبان پوششی سفید و مرطوب، تقریبا ضخیم به وجود آمده باشد.

درمان

با انجام تدابیر زیر سنگ کلیه را می توان درمان کرد:

  • مصرف داروی مرکب 4، دوسین (ترکیب سیاهدانه و عسل).
  • بستن فانسقه و سریع تخلیه کردن ادرار ( نگه نداشتن).
  • مصرف جوشانده هسته خرما یا قهوه آن.
  • مصرف ترب، زردک، پیاز.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *