شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

بیماری چاقی و لاغری یا بیماری عمومی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

این جا منظوراز بیماری عمومی چاقی و لاغری، ضعیفی، کم گوشت و پرگوشت بودن است.

ازنظر اطباء چاقی بهتر از لاغری است. منظور از چاقی پرخوری کردن و فربه و پرگوشتی نیست بلکه قوت بدن را چاقی می دانند. فردی که با وزن بالاست و ضعف دارد، در اصل این فرد لاغر به شمار می آید.

چیزهای غیر خوراکی که باعث چاقی می شود

  • روایت از امام صادق (ع): سه چیز است که خوردنی نیست و باعث چاقی می شود: پوشیدن لباس کتانی، بوهای خوش، نوره.
  • لباس کتان با جذب و دفع رطوبت از خروجی های بدن باعث چاقی می شود. لباس پلاستیکی با بستن راه های خروجی ایجاد ضعف می کند.
  • بوهای خوش از رطوبت مغز کاسته و حرارت آن را کاهش می دهد وقتی از حرارت مغز کم شود حرارت کبد نیز کاهش پیدا می کند و درنتیجه بدن خنک تر می شود بنابراین کمتر جذب رطوبت کرده، صفرا کاهش پیدا می کند. یعنی هر آنچه که در بدن صفرا (حرارت) را کاهش دهد، قوت بدن را بیشتر می کند. مثال در بهار تمام خروجی های بدن باز می شود برای اینکه حرارت را کاهش دهند.
  • نوره با بالا بردن حرارت بدن باعث دفع فضولات می شود و راه های خروجی بدن را از طریق تعریق، دفع مو، افزایش ادرار و… باز می کند و انسدادهای پوستی را تحلیل می برد و باعث چاقی می شود.

خوراکی هایی که باعث لاغری و ضعف می شود

  • سه چیز خوردنی که هم باعث لاغری و هم ضعف می شود: گوشت خشک، پنیر و طلع (طلع: شکوفه ی خرما). (دربعضی از روایت ها گردو هم گفته شده)
  • منظور از گوشت خشک یا مدت طولانی فریز شده یا روی آتش خشک شده یا با دود کردن خشک شده است.این گوشت چربی آن جدا شده بنابراین مضر است و لاغری می آورد. چربی خوردن باعث زیاد شدن پیه کلیه ها می شود و قوت کلیه را بالا می برد چون چربی حفظ حرارت و رطوبت غریزی انسان می کند. ولی خوردن مایعات باعث دفع رطوبت غریزی می شود چون حرارت را بالا می برد. روغن خوردن در بدن با چربی داخل بدن باعث می شود حرارت دفع شود و مانع از سوختگی و درنهایت لاغری شود.
  • معمولا افرادی که در مناطق گرمسیر هستند گوشت بیشترمی خورند و در مناطق سردسیرگوشت کمتر مصرف می کنند و اگر هم استفاده کنند بیشتر از گوشتهای سرد مثل ماهی و مرغ و امثال اینها مصرف می کنند.
  • در روایت داریم شیر باعث چاقی می شود و اگر چربی آن را جدا شد لاغر کننده است. پنیر هم چون چربی آن گرفته شده لاغر کننده است.
  • ظلع: پر خوری کردن که باعث ضعف می شود. چون جذب ندارد، غذا برای هضم به ماندگاری نیاز دارد وقتی پشت سرهم غذا مصرف شود بدون هضم وارد روده می شود.
  • کسب: چربی جدا شده از چربی. مانند جزغاله ای که موقع روغن گیری از دنبه به وجود می آید.
  • گردو هم لاغرکننده است هم چاق کننده. گردو دو حالت دارد هم چاق کننده و هم لاغر کننده است. چاق کننده در زمانی که دفع رطوبت از کلیه ها می کند و لاغر کننده که از جانب روایت گفته شده با بالا بردن حرارت در بعضی مواقع باعث جوش ها و کورک ها می شود و ایجاد ضعف می کند. برای مثال در تابستان اجتماع دو گرما می شود و خوردن آن توصیه نشده است.

چاقی و لاغری

سه چیز که باعث چاقی می شود:

مداومت بر حمام رفتن (یک روز درمیان حمام رفتن باعث چاقی و قوت ولی هرروز رفتن لاغری می آورد)، بوهای خوش و پوشیدن لباسهای نرم.

سه چیز که باعث لاغری می شود:

خوردن زیاد تخم مرغ (حرارت را بالا میبرد ) و ماهی و طلع.

سه چیز دیگر باعث ضعیفی بدن می شود و چه بسا به مرگ منجر شود:

حمام با شکم پر، همبستر شدن با شکم پر، نکاح با عجوزه ها.

دو چیز است که هیچ ضرری برای انسان ندارد، بلکه نفع دارد:

شکر و انار (در روایتی دیگر آب فاطر و انار هم آمده).

دو چیز که هیچ نفعی ندارد و ضرر دارد:

گوشت خشک و پنیر.

 

از امام صادق (ع): برعهده بنی آدم است زمان غذا خوردن معده را به سه قسمت تقسیم کند. که یک قسمت آن برای غذا و یک قسمت آن برای آب و یک قسمت آن برای نفس کشیدن بگذارد.

باید توجه داشت که بدن را به خوردن نباید عادت داد که شکم همانند خوک بزرگ شود چون خوک برای ذبح شدن پرورانده می شود.

 

خوردنی های چاق کننده (قوت دادن):

  • برگ چغندر، یونجه، بذر یونجه و جوانه ی آن، انگورو مویز.
  • خوردن شلغم، برگ و دانه ی شنبلیله، صبح ناشتا سرکه خوردن، تخم کدو.
  • خوردن آلو یک ساعت قبل از غذا خوردن یا صبح ناشتا، مصرف کاهو و یونجه و کاسنی به همراه سس مایونز خانگی، مصرف کاهو و کاسنی با سکنجبین.
  • پنیر با مغز گردو همراه آن مرزه باشد بهتراست، میوه ی بلوط، کدو، نان جو، خامه و سر شیر، تره، کره طبیعی از شیر گاو، غلات به همراه سبوس، عسل، سیر به همراه غذا خوردن، دانه ی خشخاش، خوردن زردک، جوشانده درخت چنار، خوردن خرما بین غذا، میوه درخت خرنوب، مصرف خرفه قبل غذا، کتیرا، میوه انبه، زردآلو وسیب، خرمای رسیده، زیره سیاه.
  • گندم، توت مخصوصاتوت شیرین، مربای گردو با عسل، خربزه، مربای بادام، شیر، انجیرتازه و خشک، میوه های شیرین، سنجد و سویق سنجد، برنج و سویق برنج، نخود و سویق نخود، شکر نیشکر، فندق، نخود پخته به همراه عسل یا روغن، کلم، شربت رضوی، شاه توت، دارچین، ریشه جعفری، کشمش و خرما، روغن حیوانی به همراه عسل، مرزه، روغن کنجد به همراه عسل باشد بهتر است.

درمان بی اشتهایی

هر آنچه حرارت های غیرغریزی را کاهش دهد باعث افزایش اشتها می شود. مصرف خوراکی های زیر باعث افزایش اشتها می شود:

  • خوردن برگ بو و شربت آن، خوردن خرفه، خوردن عسل شیرین، کندر.
  • بادرنجیویه، فلفل، کدو، زردچوبه، کرفس و بذرآن، بهار نارنج، تره کوهی، جویدن سیاهدانه، کنجد، سقز، بذر ترب، برگ چغندر، بامیه، آویشن، نمک دریا، انجیر، سیب و جوشانده پوست سیب، خربزه، به، زالزالک، ترشی پیاز، برگ شنبلیله، مارچوبه، گلپر، خارشتر و خار مریم، مرزه و نخود، ریشه جعفری، سماق.

چاقی و لاغری

راه های درمان لاغری و کم گوشتی بدن

  • نوره کشیدن: در روایت به افراد لاغر نوره کشیدن به بدن توصیه شده که شحم کلیه را زیاد می کند و ادرار را زیاد می کند (موی زیاد در بدن باعث سستی مفاصل، رخوت، سل و قطع آب کمرمی شود) وقتی رطوبت در بدن زیاد شود و دفع ادرار کامل نشود کلیه ها ضعیف شده و سستی و ضعف و حتی سل (مثانه تخلیه نشود خلط زیاد می شود) می آورد.
  • پرهیز از اول سرما و پوشاندن بدن در شروع فصل سرد و برخورد با آن در آخر سرما ( آخر زمستان): اوایل سرما با بدن کاری می کند که با درختان می کند، یعنی در اول فصل باعث سوزانندگی و ضعف و در آخر فصل سرد باعث رشد بیشتر می شود.
  • از امام صادق (ع): بعد از غذا خوردن زیاد دراز کشیدن (نباید به خواب رفت)، باعث چاقی مفید می شود غذا را هضم می کند و درد را از بدن خارج می کند. (بهتراست پای راست روی پای چپ انداخته شود)
  • سویق (رطوبت از مفاصل دفع می کند و باعث شدت در استخوان می شود) که بهترین آنها سویق سنجد که هم جذب رطوبت می کند وهم استخوان می رویاند.
  • شیر پرچرب (حرارت سوزاننده را پایین می آورد)
  • سویق به همراه روغن زیتون، سنجد، لحم، شیر به همراه گوشت، سبزیجات که بهترین آنها برگ چغندر، پوشیدن کتان ، هر خشکی به همراه تری خوردن (خیار به همراه خرما خوردن)، غذای تیلیت شده (نان خشک و سفت جو تیلیت کنند)، انجیر، آهسته غذا خوردن وخوب جویدن

تقویت کردن جسم

  • خوردن گوشت گوسفند با شیر، تنقیه کردن، گوشت شتر خوردن آش کواکب، خوردن هریسه، به شیرین.

راه های کوچک کردن شکم

  • خوردن یک عدد به صبح ناشتا
  • خوردن اسفند صبح ناشتا (روزانه تا ۷ قاشق غذاخوری می توان خورد).
  • مالیدن روغن اسفند به شکم به دست فرد دیگر

درمان کلی بیماری های عمومی

  • ایستاده نوشیدن آب در روز.
  • اجتناب از حمام با شکم خالی.
  • خوردن سه حبه قند در حجامت.
  • خواندن سوره قیامت و یا نوشتن این سوره با آب گل و زعفران و نوشیدن آن.

نکات کلی:

  1. افرادی که روده های کوچک تر دارند لاغرتر هم هستند با تنقیه کردن و خوردن سویق برنج وسعت به روده ها داده می شود. به غذایی که از قبل در روده مانده فرصت هضم و جذب می دهد و باعث قوت و چاقی می شود.
  2. پنیر هم چون چربی آن گرفته شده لاغر کننده است. پنیر تازه ضعف بیشتر ایجاد می کند به دلیل اینکه خاصیت هاضوم بودنش کمتراست و رطوبت بیشتری دارد.
  3. اکثر افرادی که حرارت بالا دارند قادر به خوردن چربی نیستند. چون زمانی که بدن در حرارت بالا است، خروجی با تعریق، اسهال و دفع ادار زیاد است و با خوردن روغن خروجی بیشتر می شود. بچه ها به علت حرارت بالایی که دارند خروجی آنها باز است بنابراین جذب چربی ندارند و علاقه ای به خوردن آن هم ندارند. ولی افراد مسن به علت حرارت پایین جذب چربی بالا و علاقه به خوردن چربی دارند که مانع از انسداد عروق می شود. (ولی بهتر است کمتر چربی بخوردند).
  4. عدم هضم غذا در بدن باعث لاغری می شود.
  5. ضعف کلی بدن از ضعف صوت مشخص می شود و ضعف صوت از ضعف شحم کلیه است. اگر کسی صدای نازک داشته باشد ضعف کلیه دارد و زودتر بیمار می شود.
  6. حمام زیاد رفتن، تکیه در حمام و جاهای گرم و یا خوابیدن در حمام کلیه ها را آب می کند.
  7. شاخصه درمان ترشی پیاز: افزایش اشتها است. کار طحال در بدن حموضیت معده است، ترشی در معده ایجاد می کند که اشتها باز شود. ترشی پیاز تقویت طحال می کند.هرآنچه باعث دفع فضولات طحال شود باعث افزایش اشتها می شود. تمبر هندی نیز طحال را تحریک می کند.
  8. برای لاغری کودکان تا پنج روز انگور و سیب داده شود.
  9. بچه هایی که خیلی ضعیف ولاغر هستند از سستی کلیه ها و کمر است، حجامت ساکرال باعث افزایش اشتها و قوت آنها می شود. چون اضافه رطوبت که در ناحیه لگن مانده و با دفع ادرار تخلیه نشده با حجامت خارج می شود. در قدیم هم آرد نخود به کمر می بستند، تا کلیه ها گرم شود.
  10. در قدیم دلیل لاغری شدید بچه ها را از مادر و بعضی از آنها ماورایی (جن زدگی) می دانستند. هرآنچه دفع رطوبت کند دفع جن و شیطان می کند مثل سویق، چکاندن سرکه سداب در بینی، دادن بخار سرکه به بینی،حجامت و…
  11. بهتر است از خوردن غذاهای رنگارنگ جلوگیری شود.
  12. انگور و زیره هم برای درمان چاقی و هم برای درمان لاغری است. قوت می دهد، برای همین می توان به جای شیر مادر، آب انگور به کودک داد.
  13. روایت، لاغری را مضر می داند و در جایی هم یک نوع چاقی را منع می کند و آن هم چاقی که باعث پروار شدن بدن و بزرگ شدن شکم است.

قوانین کلی:

  • هر آنچه که باعث دفع نشدن رطوبت از بدن و جذب مایعات شود چاقی مضر که همان لاغری همراه ضعف است را می آورد و هر آنچه باعث دفع مایعات شود قوت و چاقی می آورد، مدرات با افزایش ادرار باعث دفع بیشتر و قوت می شود، ولی اگر ادرار به هر دلیلی دفع نشود، لاغری و ضعف می آورد. ( در اکثر افراد مسن، چون تخلیه کافی از مثانه ندارند بیماری پروستات می گیرند)
  • زمانی که مغز درست کار کند تمام بدن هم درست کار می کند.
  • بی اشتهایی درطبع دم بیشتر است و هرآنچه حرارت های غیر غریزی را کاهش دهد باعث اشتها می شود.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *