شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

افتادگی پلک یا پتوز

آنچه در این مقاله خواهید خواند

بر اساس تحقیقات انجام شده افتادگی پلک یا پتوز بیماری است که در آن پلک بالایی روی چشم می‌افتد. پلک ممکن است فقط اندکی آویزان شود، یا به حدی شدید باشد که مردمک چشم را بپوشاند (نقطه سیاه در مرکز چشم شما که نور را به داخل می دهد). پتوز می تواند بینایی طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل از بین ببرد. جالب است که گاهی افراد افتادگی پلک ندارند ولی به خاطر کوچک شده یکی از کلیه ها و ضعف در آن یکی از چشم ها کوچک می شود و این بیماری را با افتادگی پلک اشتباه می گیرند. درمان این بیماری در طب سنتی و اسلامی بسیار ساده است ولی اولین قدم دفع ترس و استرس از فرد است چون یکی از اصلی ترین عوامل آن ضعف اعصاب است.

روش تشخیص افتادگی پلک در طب سنتی

چه کنیم که پتوز را با ضعف کلیه اشتباه نگیریم؟

اگر در افتادگی پلک مردمک چشم یعنی همان سیاهی وسط چشم کمی محدود شده و پلک روی پان افتاده این افتادگی پلک است ولی اگر مردمک کامل مشخص باشد و چشم کوچکتر شده ضعف کلیه می باشد.

افتادگی پلک به معنای افتادگی بیش از حد پلک فوقانی است. لبه پلک فوقانی ممکن است پایین تر از حد معمول باشد (پتوز) یا ممکن است پوست اضافی در پلک بالایی وجود داشته باشد (درماتوکالازیس). افتادگی پلک اغلب ترکیبی از هر دو حالت است این مشکل پتوز نیز نامیده می شود.

علت اصلی افتادگی پلک چیست؟

چه کسانی دچار افتادگی پلک می شوند؟

در طب سنتی اصلی ترین علت افتادگی پلک، ضعف اعصاب و انسداد در سیستم عروقی و عصبی می باشد که گاهی با ضربه به سر ایجاد می شود و گاهی با ترس و دلهره یا یک خبر ناگهانی ایجاد میشود.

کسانی که به طور ناگهانی دچار این افتادگی می شوند می توانند از سرد شدن مغز علت آن را تشخیص دهند.

مثلا اگر فرد صبح از خواب بیدار شده و دچار افتادگی پلک شده، خواب سرد به همراه سردی های دیگر که در شب قبل از خواب استفاده کرده است و یا سرد بودن هوا در هنگام خواب مثل خوابیدن جلوی کولرهای آبی و… یا با لباس و سر خیس به رخت خواب رفتن علت آن را جستجو کند.

یا کسانی که غذا های سرد و یا نوشیدنی مثل آب زیاد می خورند، این سردی در مغز مانده و به همراه جمع شدن با سردی دیگر مثل خواب و هوای سرد و یا سرما خوردگی به سمت اعصاب چشم آمده و آن را فلج می کند.

افتادگی پلک یا پتوز

دلیل افتادگی پلک چیست؟

  • از دلایل دیگر برای افتادگی پلک می توان به دفع نشدن فضولات سر اشاره کرد.

گاهی این سردی و رطوبت در مغز به علت دفع نشدن باعث افتادگی پلک خواهد شد. مثلا فرد وقتی دچار غلبه بلغم یا سردی زیاد در مغز شود عطسه بر او غالب می شود تا به وسیله آن خارج شود ولی وقتی جلو عطسه را می گیرد باعث ضعف در سیستم عصبی او خواهد شد.

گاهی فرد به دلیل بالا بودن حرارت سر رطوبت را از طریق خون دماغ شدن دفع می کند، که فرد به وسیله داروهای شیمیایی یا با جراحی و یا با هر چیزی جلو خون آمدن از بینی را می گیرد و حبس آن ضعف سیستم اعصاب چشم و پلک می آورد و دچار افتادگی پلک می شود.

  • اشک نریختن.

ریختن اشک به طور طبیعی باعث دفع رطوبت های مغز و مخصوصا اعصاب سمت چشم و پلک می شود. حال کسی که در نوزادی مجاری اشک او بسته باشد و یا اصلا عادت به گریه کردن نداشته باشد این رطوبت ها در سر حبس شده و باعث افتادگی پلک خواهد شد، به همین دلیل این رطوبت در نوزانی بیشتر از سر و چشم و از دهان خارج می شود تا این فضولات در سر حبس نشود.

  • پیری و بالا رفتن سن علت افتادگی پلک نمی باشد.

گاهی افراد افتادگی پلک را با ضعف کلیه اشتباه می گیرند که در اول همین مقاله توضیح داده شد. در سنین بالا و پیری به دلیل دفع نشدن ادرار کامل یا به دلیل پروستات یا دیابت که افراد ضعف کلیه دارند، چشم آنها کوچک می شود و با افتادگی پلک اشتباه می کنند. طریقه تشخیص صحیح آن را عرض کردیم ولی اگر افتادگی پلک به معنای واقعی در سنین بالا ایجاد شود دلایل آن به سردی و رطوبت مغز و همان ضعف سیستم عصبی مغز بر می گردد نه به پیری، چون افتادگی پلک در تمام سنین ایجاد می شود و ربطی به سن بالا ندارد.

  • آیا جراحی چشم می تواند علت افتادگی چشم باشد؟

گاهی هر تیغی و یا هر فعالیتی که روی چشم ایجاد شود انسداد در عروق پلکی خواهد آورد و این امر باعث عدم خونرسانی به پلک و عدم فعالیت اعصاب پلک خواهد شد حال عمل جراحی یا هر عملی که روی ابرو ها انجام می دهند و داروی بی حسی به این قسمت تزریق شود تمام نواحی و اعصاب آن را سرد و سست می کنند به همین جهت باعث افتادگی پلک خواهد شد.

  • آیا سکته یا تومور مغزی می تواند باعث افتادگی پلک شود؟

بله اگر در سکته که از سردی مطلق مغز است و یا تومور مغزی که خود با بزرگ شدنش باعث بسته شدن مجاری خونی و اعصابی چشم شود می تواند علت افتادگی پلک هم باشد.

  • دیستروفی عضلاتی علت افتاگی پلک.

در ضعف عضلات همجوار پلک گاهی اینقدر رطوبت زیاد شده که عضلات پلک را هم سست می کند و ضربه به اعصاب پلک خواهد زد و فرد دچار افتادگی پلک خواهد شد.

  • میاستنی گراویس.

درمان

مالیدن سفیده تخم مرغ به پشت پلک روزی سه بار.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *