شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آیا ماه گرفتگی بر روی جنین تاثیر دارد؟ (اثر کسوف و خسوف بر بارداری)

آنچه در این مقاله خواهید خواند

ادامه بررسی میکنیم که کسوف (خورشید گرفتگی) و خسوف (ماه گرفتگی) چیست و چه اثری بر بارداری دارند.

إِنَّ فِی اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ لآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ ﴿یونس:۶﴾

به راستى در آمد و رفت‏ شب و روز و آنچه خدا در آسمانها و زمين آفريده براى مردمى كه پروا دارند دلايلى آشكار است.

کسوف یا خورشید گرفتگی:

می دانیم که ماه حول محور زمین همیشه در گردش است و زمین نیز به دور خورشید می گردد.

در زمان هایی که ماه ضمن گردش در مدار خود حول زمین، از بین زمین و خورشید می‌گذرد و با آن‌ها هم ‌راستا می‌شود، جلوی خورشید را گرفته وسایه اش برروی زمین می‌افتد. به این پدیده‌ کسوف یا خورشیدگرفتی (Solar eclipse یا Occultation) می‌گوییم.

کسوف چه زمان هایی رخ می دهد؟

در زمان هایی که ماه کامل باشد.  همچنین زمین و ماه و خورشید در یک راستا باشند تا سایه ایجاد شود.

زیرا تنها زمان هایی که بر اثر موقعیت قرارگیری خورشید، زمین و ماه در یک راستا، سایه ماه روی زمین می‌افتد اصطلاحا کسوف یا خورشید گرفتگی اتفاق می افتد.

از آنجایی که در هنگام کسوف نگاه مستقیم به خورشید می‌تواند باعث آسیب دائمی به چشم یا در موارد طولانی مدت نابینایی ایجاد کند، باید در هنگام مشاهده خورشیدگرفتگی از روش‌های محافظت از چشم استفاده گردد یا اینکه مشاهده غیر مستقیم باشد.

نکته: تنها مشاهده فاز کل خورشید گرفتگی کامل با چشم غیر مسلح و بدون محافظت امکان خطر است.

یکی از دلایل تاثیرات منفی در خورشید گرفتگی در بارداری می تواند نگاه به این اشعه باشد که با ایجاد بار های منفی در زن باردار و ورود آن ازچشم به سمت بدن ضربه به جنین بزند مثل چشم زخم که ایجاد بار منفی خواهد کرد یا مثل اشعه های رادیو اکتیو و یا امواجی که در رادیو لوژی و… برای زن باردار خطر ایجاد می کند البته دلایل بیشتری هم دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

خسوف یا ماه گرفتگی:

همیشه وقوع خسوف باعث ایجاد ترس و وحشت در بین مردم می شد، مخصوصا وقتی که ماه گرفتگی به طور کامل اتفاق می افتاد و ماه قرمز می شد. ماه گرفتگی یا خسوف کامل را با چشم غیر مسلح می توان دید و آسیبی به چشم نمی رساند.

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که خورشید، زمین و ماه در یک راستا قرار می گیرند و زمین در مرکز و بین ماه وخورشید قرار می گیرد، به گونه ای که زمین، روی ماه سایه انداخته و باعث شود ماه قهوه ای مایل به قرمز دیده شود.

بر خلاف خورشید گرفتگی که نباید با چشم غیر مسلح دیده شود، ماه گرفتگی کاملاً ایمن است. شما به هیچ نوع فیلتر محافظی احتیاج ندارید،حتی استفاده از تلسکوپ نیز ضروری نیست وشما می توانید خیلی راحت ماه گرفتگی را فقط با چشم خود تماشا کنید.

تأثیر خسوف و کسوف بر بارداری

آیا خسوف و کسوف در دوران بارداری، بر جنین تاثیر می گذارد:

برخی افراد معتقدند زن باردار در موقع گرفتن ماه و خورشید نباید به هیچ یک از اعضای بدن خود دست بزند و گرنه در همان عضو فرزند خود ماه‌گرفتگی ایجاد می‌شود.

یکی از دلایل همان طور که بیان شد می تواند ایجاد بارهای منفی و اشعه های مستقیم از نور خورشید باشد که در خورشید گرفتگی با تحریک و لمس مادر به بدن همان نقطه را در بدن نوزاد تحریک کرده و این امواج باعث سوزانده شدن قسمتی از بدن نوزاد خواهد شد که دلیل قابل قبولی هم است اما دیدگاه طب مدرن نظر دیگری دارد.

دیدگاه طب جدید

ماه‌گرفتگی، یک لکه رنگی بر روی پوست و یا زیر پوست است که از زمان تولد وجود دارد و ممکن است با افزایش سن، رشد کند که بر اثر افزایش سلول‌های تولید کننده رنگدانه (ملانین) در پوست یا ملانوسیت‌ها و رشد غیر طبیعی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. بعضی از لک‌ها ناشی از زیاد بودن رنگدانه‌های پوستی هستند و گروهی دیگر، از رگ‌های خونی در هم تنیده منشا می گیرند.

تاثیر کسوف و خسوف در بارداری

دیدگاه طب سنتی اسلامی

برای این لکه ها، شاید به دلیل رنگ قرمز و شکل خاص آن باشد و شاید هم به دلیل اینکه قدیمی ها سرنوشت بشر را نتیجه نحوه حرکت اجرام آسمانی به خصوص ماه و خورشید می دانستند و مشکلات مادرزادی را به آن ها نسبت می دادند.

ایجاد این لکه ها بر روی پوست نوزاد دلیل دیگری دارد

دلیل مهم تر که دلیل اصلی ما هم همین می باشد این است که همان طور که برای اتفاقاتی که در این دنیا می افتد و ترسی بر دل انسان ایجاد می شود مثل زلزله، سیل و حتی رعد و برق و تگرگ، اگر فرد بترسد خداوند حتما نماز آیات را واجب می کند تا با توکل بر خدا این ترس از دل او بیرون رفته و شیطان بر او غالب نشود و از جانب ترس ضربه ای به او نرسد، این واجب شدن نماز آیات به این معنی است که فرد توسل و توکل به خداوند و اهل بیت داشته باشد و از این ترس به دور باشد.

حال ترس و استرس برای زن باردار خطر چند برابری دارد چون استرس تاثیر مستقیم روی جنین خواهد گذاشت و حرارت زن را یکدفعه بالا برده و گاهی باعث سقط هم می شود و زمانی که زن باردار است و استرس یا ترس شدید و تنش های عصبی به او وارد می شود در زمان خسوف و کسوف یا هر واقعه طبیعی دیگر، باعث گرفتگی و ایجاد سودا در بدن مادر می کند و بر روی جنین نیز تاثیر می گذارد و یا این حرارت ایجاد شده باعث سوخته شدن قسمتی از رنگدانه های پوست شده و رنگ آن را تغییر خواهد داد.

چون بدن جنین هضم ندارد، این گرفتگی های ناشی از ترس و سودا، به عمق بدن و اعضا نمی رود و سطح پوست راه خروج فضولات ناشی از سوختگی خون است، بنابراین به سطح پوست می ریزد، و به دلیل اینکه سودا است و نمی تواند از جانب پوست دفع شود، روی پوست باقی می ماند، که به صورت لکه هایی قرمز رنگ (و به ندرت به رنگ قهوه ای) روی پوست، ظاهر می شود.

رنگ این لکه ها متفاوت است، و اکثرا به رنگ قرمز است،که از سوخته شدن خون ایجاد می شود و هر چه ترس مادر بیشتر باشد، گرفتگی و سودا بیشتر و سوختگی خون بیشتر می شود و لکه ها تیره تر می شوند و بالطبع هر چه ترس کمتر، سودا و سوختگی کمتر است و رنگ لکه ها روشن تر است.

 

این لکه ها در چه عضوی از جنین بروز می کند:

علت این لکه ها چهار دسته می شود به خاطر چهار طبع، که در هر دسته بیماری ها به همان قسمت می ریزد. هر نقطه از بدن مادر، محرک همان قسمت از بدن جنین است.

مادری که تحریک از سمت سر (اعصاب مغز) بیشتر است، لکه ها در قسمت سر جنین ایجاد می شود.

این ترس و استرس چون وابسته به اعصاب مغز است، لکه ها یا در سر و صورت ایجاد می شود یا در خروجی های سودا یعنی انتهای دست و پا.

مادری که در قسمت دیگر بدن تحریک بیشتر است لکه در همان قسمت از بدن جنین به وجود می آید. که به دلیل ترس ناشی از فکر زیاد مادر، لکه ها بر روی سر و صورت جنین بیشتر ایجاد می شود.

حال کمی دقت کنید که با یکدفعه تاریک شدن وسط روز چه ترسی به دل انسان می افتد و ماه در شب یکدفعه تاریک شود باعث چه ترسی در افراد خواهد شد و چه خطری جنین او را تهدید می کند. اگر مادر در تمام طول بارداری ترس از سقط یا تشکیل نشدن قلب نوزاد و یا خطر های دیگر داشته باشد به مرور این انسداد ها در عروق نوزاد ایجاد می شود و خون رسانی به جنین روز به روز کم می شود و بچه ضعیف می شود پس خواهشا مادرهای باردار با توسل و توکل و نماز و قرآن ترس و استرس را در دوران بارداری از خود دور کنید تا بهترین و سالم ترین فرزندان نصیبتان شود.

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *