شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آداب انگشتر به دست کردن و انواع آن

آداب انگشتر

آنچه در این مقاله خواهید خواند

آداب انگشتر؛ انگشتر به دست کردن جزء زینت های مسلمین بوده و در سیره معصومین علیهم السّلام نوشته شده، که از انگشترهای مختلف با نقش های مختلف استفاده می کرده اند. حتی در سیره انبیاء قبل از اسلام هم بوده است که آنها از انگشترهای مختلف با نقش های مختلف استفاده می کرده اند. از همین رو، ما آداب آن را جزو آداب زینت و آرایش آورده ایم، و خواص سنگ ها و نقش آنها را در حد توان بررسی کرده ایم.

اهمیت انگشتر به دست کردن

موسى بن جعفر علیه السّلام می فرمایند: انگشتر حضرت صادق علیه السّلام را قيمت كردند، و پدرم آن را به هفت سكه خريد. راوى گويد: پرسيدم به هفت درهم؟ فرمود نه، هفت دينار (طلا).

عبد اللَّه بن سنان گويد: از حضرت صادق علیه السّلام درباره انگشتر پيغمبر اكرم صلوات الله علیه و آله پرسيدم كه از چه بود؟ فرمود: از نقره.

این ها اهمیّت انگشتر به دست کردن را می رساند که اهل بیت علیهم السّلام و خود شخص پیامبر (ص) هزینه های زیادی را جهت انگشتر به دست کردن پرداخت می کرده اند که از خواص و ثواب های آن بهره مند شوند.

البته امروزه هزینه هایی که افراد به طور گزاف در زندگی صرف می کنند بسیار بالاتر از این ها می باشد و اگر می دانستند که چه خواصی در بعضی از این آداب است هیچ گاه کوچکترین آن را هم ترک نمی کردند و همین ترک نکردن این آداب خودش بسیاری از هزینه های درمانی را که امروزه سهم بزرگی در زندگی دارد حذف می کرد و نیاز نبود افراد هر روز یا هر ماه مبالغ کلانی را جهت درمان پرداخت کنند.

خواص نقره

نقره علاوه بر زینت بودن خواص دیگری هم دارد. نقره آرامش بخش و تقویت سیستم اعصاب سمپاتیک می باشد و از همین رو افرادی که انگشتر نقره به دست می کنند بسیار افراد آرام تری می باشند، بر عکس استفاده از طلا که برای مرد هم حرام است، باعث تولید خون در بدن می شود و مردها به دلیل دفع نکردن خون از بدن ازدیاد خون پیدا کرده و اکثراً با چهره های تیره و عصبی به نظر می رسند و دچار سرطان و یا بیماری های دیگر می شوند. ولی در خانم ها اثر عکس دارد و باعث آرامش آنها خواهد شد، چون دفع خون گاهی در خانم ها باعث کم خونی، ضعف، استرس و دلهره می شود که دست کردن طلا این عوارض را از بین خواهد برد.

سنگ ها و سازگاری با افراد مختلف

هر انگشتری را هر فردی نباید به دست کند چون بعضی از نگین ها یا برخی از نقش ها با فرد و طبیعت او سازگاری ندارد. مثلاً سنگ حدید یک سنگ بسیار گرم است و برای افرادی که طبیعت آنها گرم است، خصوصاً در تابستان سبب بیماری خواهد شد. حتی بعضی از سنگ ها را نباید فقط به عنوان زیبایی استفاده کرد. چون شاید خواصی دارد که مناسب شخصی که به دست کرده است نباشد. برای مثال بعضی از سنگ ها خاصیت ازدیاد شهوت را دارند که اگر فرد مجرد دست کند، دچار مشکل خواهد شد.

موسى بن جعفر علیه السّلام مي فرمايد: پدرش حضرت صادق علیه السّلام از نگين بجادى (بجاد اسم جايى است) نهى فرمود، و فرمود: زيد بن على بن الحسين در روز كشته شدن نگين بجادى به دست داشت.

دقیقاً مشخص نیست که بجادی کجاست و چه نوع سنگی برای دست کردن دارد، اما حضرت نوعی از سنگ را نهی فرموده اند و بهتر است شیعیان سنگ هایی که اهل بیت علیهم السّلام سفارش کرده اند را به دست کنند تا ضرری متوجه آنها نشود، ان شا الله.

آداب انگشتر

سنگ های انگشتری سفارش شده در روایات

از انگشتر هایی که در روایات به آن سفارش شده است می توان به این روایت اشاره کرد:

اميرمؤمنان علیه السّلام چهار انگشتر به دست داشت:

  • انگشترى كه نگين آن از ياقوت سرخ بود و به واسطه شرافت آن به دست مى‏كرد،
  • انگشترى با نگين عقيق سرخ که براى حرز و محفوظ ماندن به دست مى‏کرد،
  • انگشترى با نگين‏ فيروزه و براى پيروزى،
  • و انگشترى با نگين آهن چينى (حدید سینی) براى قوّت به انگشت مى‏کرد.

امیرالمومنین علیه السلام شيعيان را از انگشتر آهنين نهى مى‏كرد. (منظور انگشتری است که رکاب آن از آهن باشد نه نگین آن. و نگینی که معروف به حدید سینی یا همان آهن چینی است، سنگی است که شبیه به آهن است و به حدید سینی معروف شده است.)

جالب است بدانیم انگشترهایی که برای امیرالمومین علیه السلام با نقش های مختلف بیان کرده اند زیاد است و نمی توان گفت همه آنها را با هم در دست می کرده اند. به احتمال زیاد در زمان های مختلف و در فصل های گوناگون یا در وقایع و گرفتاری ها انگشترها را عوض می کرده اند، مثلا سنگی را که در خواص آن آمده در مقابله با دشمن به دست کنید، را در جنگ به دست می کرده اند یا از همین قبیل.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *