شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

غده تیروئید در عنبیه

غده تیروئید در عنبیه

آنچه در این مقاله خواهید خواند

غدد (و غده تیروئید) عملکردهای خیلی اختصاصی در بدن انجام می دهند که می توان آنها را به دو صورت موضعی و عمومی تقسیم کرد. در فرم موضعی همان غدد عرق یا اشکی هستند، ولی در فرم فراگیر و عمومی غدد مهمی وجود دارند که فانکشن های خیلی مهم و اساسی و گاهی حیاتی را به عهده دارند که غدد هیپوفیز و آدرنال از جمله آنها می باشد.

علاوه بر تقسیم بندی فوق، دو حالت دیگر برای غدد تعریف شده که شامل درون ریز و برون ریز می باشد. نوع برون ریز بیشتر در مورد سیستم گوارش دیده می شود، شیره های گوارشی مثل صفرا و محتویات پانکراس از طریق مجرایی وارد لوله های گوارشی می شوند و در حقیقت به نوعی لوکال عمل می کنند، مهمترین غدد نوع درون ریز است که غدد، موادی به نام هورمون را به داخل خون ریخته تا به بافت های هدف برسند.

غده تیروئید

غده تیروئید یکی از غده های مهم و بزرگ ترین غده در بدن هر فردی است. محل قرارگیری این غده در بالای استخوان ترقوه و پایین حنجره و جلوی گردن است و شکلی شبیه به پروانه دارد . غده تیروئید در چارت عنبیه شناسی بین ساعت 3-2 راست و در 10-9 چپ قرار دارد.

وظیفه غده تیروئید در بدن تنظیم متابولیسم و سوخت ساز بدن و همچنین در رشد و تمایز بافتی دخالت دارد و هورمون دیگر آن به کلسی تونین در آزاد سازی و کلسیم موثر است. علمکرد غده تیروئید توسط غده هیپوفیز تنظیم می شود.

اختلالات تیروئید

بسته به شرایط محیطی و میزان و نحوه پاتولوزی و عوامل آسیب رسان، شایع ترین اختلالات تیروئید پرکاری و کم کاری تیروئید است.

به علت اهمیت فوق العاده هورمون تیروئید در بدن بدیهی است که هیپوتیروئیدی اثرات و علایم بالینی وسیعی بر بدن خواهد داشت که به ترتیب کاهش شیوع می توان به ضعف، خشکی پوست، پوست زبر، بی حالی، ادم، پلک ها، حساسیت به سرما، کاهش تعریق، پوست سرد و زبان ضخیم، ادم صورت، بزرگی قلب، اختلال حافظه، یبوست، افزایش وزن، تورم پاها، کاهش اشتها، تپش قلب و قاعدگی های دردناک اشاره نمود.

برای تشخیص کم کاری تیروئید از تست های پاراکلینیکی استفاده می شود ولی حساسیت و دقت لازم را ندارند و موارد زیادی مشاهده شده که در جواب تست های تیروئید، تمامی آیتم ها نرمال بوده ولی بیمار علایم تیپیک کم کاری و حتی پرکاری را دارد.

مطمئن ترین و حساسترین روش تشخیص هیپوتیروئیدی استفاده از تست حرارت پایه می باشد.

غده تیروئید

بهترین زمان برای اندازه گیری صبح ها و قبل از برخاستن از رختخواب می باشد. باید زیر بغل چک شود و درجه حرارت نرمال بین 97/8-98/2F و مدت زمان لازم ۱۰ دقیقه می باشد اگر زیر 98/8F، باشد شک به هیپوتیروئیدی می کنیم و اگر همراه با علایم ذکر شده باشد تقريبا تشخیص قطعی خواهد بود.

در خانم ها چون در روزهای مختلف درجه حرارت بر اساس دوره ماهیانه متفاوت است لذا اولین تست باید در دومین و سومین روز قاعدگی انجام شود.

در اطفال بزرگتر و جوان، نوع رکتال به مدت ۲ دقیقه کفایت می کند. درجه حرارت دهانی گمراه کننده است زیرا به علت عفونت های تنفسی مثل، سینوزیت ممکن است درجه حرارت طبیعی باشد.

اهمیت هیپوتیروئیدی بیشتر به علت کاهش پروسه التیام در هر جایی از بدن است. عملیات هضم و جذب و همچنین پاکسازی و سرعت انتقال مواد غذایی به سلول و دفع مواد زاید نیز کاهش می یابد لذا یکی از علایم برجسته این اختلال هورمونی، وجود یبوست می باشد.

مهم ترین علل اختلالات تیروئید مشکلات احتقانی به علت موکوس، اسیدها و پروتئین های خارجی و سموم هستند لذا سم زدایی اساسی و خصوصاً کمک گرفتن از گیاهان دارویی وفرمول های بوتانیکال در واقع این مشکل و باز گرداندن فانکشن طبیعی تیروئید موثر خواهند بود.

هیپوتیروئیدی توسط ضایعات خاکستری در یک یا هر دو ناحیه تیروئید و هیپوتیروئیدی توسط خطوط سفید رنگ مشخص می شوند در تیروئید همانند سایر ارگان های جفت امکان دارد یک لوب کم کار و لوب دیگر پرکار باشد که در ایریدیولوژی به راحتی قابل تمایز هستند.

بعد از روده ها که شایع ترین ارگان محل تجمع سموم است تیروئید در رتبه بعدی قرار دارد که توکسمی می تواند آن را درگیر کند و در ابتدا باعث هیپراکتیویتی و به تدریج که بافت های تیروئید بیشتر آسیب می بینند به سمت هیپواکتیویتی سوق داده می شوند.

گاهی علت توکسمی می تواند به طور رفلکسی از روده ها و لوله برونش باشد که در نهایت برای رفع اختلالات تیروئید حتما باید این نواحی و خود تیروئید سم زدایی شود. علاوه بر موارد فوق علل دیگر برای توکسمی تیروئید مطرح است در معرض قرار گرفتن گازهای آلوده کننده و خصوصاً منوکسید کربن، اسپری های آئروسل و عطرهای شیمیایی دخیل هستند و این حالت زمانی پیچیده می شود که درمی یابیم امروزه بیشتر مردم در محیط های سربسته و آپارتمانی زندگی می کنند و البته استرس نیز نقش مهمی ایفا می کند. فشارهای رو به تزاید، زندگی شغلی، مالی مسئولیت های فامیلی، مشکلات ازدواج طلاق و موارد دیگر با تأثیر بر میزان متابولیسم باعث اختلال و فشار زیاد به تیروئید می شوند.

درمان

با انجام تدابیر زیر به راحتی می توان با مشاهده مشکلات تیروئید در عنبیه آن را درمان نمود.

  • استفاده مداوم و مکرر از نمک دریا و سنگ نمک در طول روز حداقل 70 بار.
  • ماساژ زیر گلو و تیروئید توسط فرد دیگر با استفاده از روغن بابونه به اضافه نمک.
  • استفاده از جوشانده مرزنجوش به همراه جامع امام رضا (علیه السلام).
  • بادکش زیر گلو و محل قرارگیری تیروئید.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *