شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تلویزیون را حذف کنید تا درمان شوید !!!!

درمان باحذف تلویزیون

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تلویزیون را حذف کنید تا درمان شوید !!!!

حذف اخبار و درمان بیماری های اعصاب !!!

اکثر افرادی که عادت به دنبال کردن اخبار دارند دچار استرس وتشویش در زندگی روزمره خود شده واین استرس را به خانواده دوستان و کسانی که با آن ها در ارتباط هستند منتقل می کنند. در دورانی که ما از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به بدترین فجایع انسانی ، دسترسی سریع، نامحدود و بی قید و بند داریم ، خودمان باید خبرهایی را که به ما می‌رسد کنترل کنیم تا بتوانیم روان سالم داشته باشیم .
هر روز اخبار منفی شبکه های تلویزیونی بیشتر از قبل می شود،
اثرات منفی این اخبار بر اعصاب و روان انسان بسیار تاثیر خواهد گذاشت و روز به روز انسان را با تغییراتی زیاد روبه رو می کند .
این برنامه ها می توانند به طور مستقیم بر خلق و خوی ما تاثیرگذار باشند و خلق و خوی ما نیز بر نحوه تفکر و رفتار ما تاثیر دارند. این اخبار در افراد مختلف استرس ها و نگرانی های متفاوت ایجاد می کند و گاهی روابط انسان را با نزدیک ترین افراد عوض خواهد کرد و حتی در تصمیم گیری های زندگی دچار تشویش و مشقت خواهد شد .
اخبار هایی که ما روز به روز در حافظه خود وارد می کنیم باعث شده که با یک نا امیدی به زندگی ادامه دهیم و شوق و اشتیاق برای انجام کارها نداشته باشیم و حتی اگر برنامه هایی برای زندگی داشته باشیم تمام این اخبار چه مربوط و چه غیر مربوط را در تصمیم گیری خود دخیل خواهیم کرد و گاها توکل و توسل انسان را از بین خواهد برد .

اخبار مرگ بار

برای مثال اگر فرد بخواهد یک موقعیت شغلی را برای خود ایجاد کند با دیدن چند اخبار در زمینه زیاد شدن بیماری های فراگیر در جهان به این فکر می کند که چه بسا فردا او را هم درگیر کند و فرد را منصرف از ادامه به سمت موقعیت شغلی می کند و بسیاری از مثال های دیگر و بسیار شده که فرد با دیدن چند اخبار در شیوع بیماری ها استرس و ترس از بیماری پیدا خواهد کرد و در نتیجه روز به روز ضعیف تر خواهد شد و از همان بیماری گاها جان خود را از دست خواهد داد .
گاهی افراد با دیدن چند اخبار منفی در مورد درمان یا دارو های اشتباه خود را به عرصه این تبلیغات انداخته و بیماری که می توانست با کمترین هزینه درمان کند را با واکسن های مختلف و دارو های مضر به استقبال مرگ رفته و به دست خود گور خود را کنده است .
اگر برنامه های تلویزیونی باعث ایحاد خلق و خوی منفی در ما شوند (برای مثال، اضطراب، ترس، غم، خشم و نفرت)، این تجارب می توانند بر تفسیر ما از دنیای اطراف، نوع یادآوری خاطرات و میزان ترس و نگرانی ما از وقایع زندگی خودمان تاثیر داشته باشند . بر اساس نظریه روحیه‌ محور در روانشناسی، اضطراب در افراد به صورت ناخود آگاه باعث پیگیری اخبار اضطراب آور میشود واین پیگیری باعث می شود فرد حس کند که این قبیل اخبار زیادند و در فرد حس نا امنی فکری ایجاد شود.. وقتی باور کنیم دنیا رو به قهقرا می‌رود، این موضوع بر روی تصمیم‌گیری‌ های روزمره و همچنین رویکرد سیاسی ما تاثیر منفی دارد.

خوض باطل

در روایات ما از این اخبار با عنوان خوض باطل یاد شده: خوض در باطل یعنی :حکایت کردن در معصیتها وفجور، قتل و جنایات و… است..
از حضرت پیغمبر – صلی الله علیه و آله – مروی است که: «بزرگترین مردم از حیثیت گناه در روز قیامت، کسی است که: بیشتر نقل باطل و حکایات معاصی را کند.
این دقیقا همان اخباری است که هیچ ربطی به ما ندارد ولی هر روز باید ساعت ها وقت بگذاریم و ببینیم آن سر دنیا چه شده و چه کسی به کدام کشور حمله کرده و چه بیماری در جهان شیوع پیدا کرده است و یا فلان فرد را کجای دنیا به قتل رسانده اند .
و اشاره به این است قول خدای
و کنا نخوض مع الخائضین
یعنی: «بودیم ما که فرو می رفتیم در باطل، با کسانی که فرو می رفتند.
با اندکی تامل در می یابیم که اکثر اخبار و اطلاعاتی که از طریق فضای مجازی و رسانه ها به ما می رسد شامل این روایات شده و نقل باطل است یعنی به درد هیچ چیزی برای ما نمی خورد .
در کتاب معراج السعاده ملا احمد نراقی آمده : فردی بود از انصار که به مجلس آنان که ذکر معاصی را می کردند می گذشت ومی گفت: «وضو بگیرید که بعضی از چیزهائی را که شما می گویید از حدث (یعنی از بادی که از مقعد انسان خارج شود ) بدتر است و خوض در باطل می باشد ؛ همچنان که مذکور شد نقل کردن گناهانی است که گذشته است، به محض خواهش نفس، بی آنکه ضرورتی باعث نقل آن باشد.
از برخی از این اخبار با عنوان اخبار فضل یاد شده یعنی سخنان بی فایده گفتن، و سخن گفتن از چیزی که دانستن آن نه در امور دنیا نه در آخرت برای انسان سودی ندارد و هرچند دانستن این اخبار حرام نباشد ولی کدورت خاطر می آورد ، زیرا که باعث اتلاف وقت می شود و آدمی را از ذکر خدا و فکر در صنایع او باز می دارد و حتی در پایین ترین حالت انسان را از خیر رساندن به دیگران و حتی خانواده باز می دارد . برای مثال مردی که می تواند یک ساعت از شب را که از سر کار آمده در کنار همسر و فرزندانش بگذراند و با آنها صحبت کند و احساس های عاطفی آنها را مدیریت کند ساعت ها پای اخبار پوچ نشسته و خود را سرگرم به این اخبار کرده و اعصاب و روان خود را مشغول می کند . پس هر که ذکر خدا و فکر در عجایب قدرت او را ترک کند و مشغول نقل بی فایده شود، هرچند گناه نکرده باشد و لیکن سود بسیاری از دست او رفته است.
سفارش شده که شیعیان حداقل روزی 50 تا 100 آیه از قرآن بخوانند و تدبر در آن کنند چگونه کسی که برای نماز خود کمترین وقت را می گذارد و قرآن را ماه ها نگاه نمی کند روزی چند ساعت را به پای این اخبار گذاشته و اتلاف وقت می کند ؟ یعنی این اخبار ارزشش بالاتر از قرآن و نماز و حتی کلام خداوند می باشد ؟

سرمایه بنده، اوقات اوست و چون آن را به مصرف بی فایده برساند، و از آن، چیزی به جهت روز درماندگی ذخیره نکند، سرمایه خود را ضایع کرده است (معراج السعادۀ باب چهارم) قرآن کریم، آدمیان را از بیهوده گویی نهی می کند، به گونه ای که شنیدن سخنان لغو را عامل باز دارنده آدمی از کمال می شمارد و دوری از بیهوده گویی را نشانه کرامت انسان می داند و می فرماید:
وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلینَ. (قصص: 55)
و هر گاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روی برمی گردانند و می گویند اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن خودتان، سلام بر شما ما خواهان جاهلان نیستیم . پرهیز از بیهوده گویی و شنیدن سخنان لغو، از کرامت آدمی است. کار های لغو وبیهوده و دنبال کردن این اخبار در روایات ائمه معصومین (سلام الله علیها) نیز بسیار نهی شده چنان که رسول خدا(ص) میفرمایند:
احَةُ النّفسِ تَركُ ما لا يَعنيها ( آسايش جان، در رها كردن بيهوده هاست.)( بحار الأنوار )
و به نقل از امیر مؤمنان آمده :
كُلُّ قَولٍ لَيسَ للّه ِ فيهِ ذِكرٌ فلَغوٌ . هر سخنى كه در آن ياد خدا نباشد، بيهوده است.( ( بحار الأنوار)
و در جای دیگر می فرمایند:
امام على عليه السلام :مَنِ اشتَغلَ بغَيرِ ضَرورَتِهِ فَوّتَهُ ذلكَ مَنفَعتَهُ . هر كس به آنچه برايش ضرورى نيست بپردازد، اين كار منفعتش را از دستش بگيرد. ( غرر الحكم : ۸۷۶۵ )
پس می توان نتیجه گرفت که اکثر این اخبار در همین دسته از سخنان قرار گرفته و سخنانن فضل هستند ( یعنی مطالبی که ضرورتی برای یادگیری ندارد. مثلا اخبار وحواشی مربوط به اشخاصی همچون سلبریتی ها یا …. ).

علت و ریشه دنبال کردن این اخبار ها چیست ؟

1-عادت های غلط: امروزه اکثر مردم طبق عادت های غلط برای خود اجبار کرده اند که باید در خانه تلویزیون روشن باشد که افراد بنا به سن و شرایط خود یک برنامه را برای خود انتخاب می کنند و بعضا بزرگتر ها به جای اینکه کوچکتر ها را مدیریت کنند که وقتشان به بطالت گذرانده نشود خودشان بیهوده به پای تلویزیون نشسته و وقت گرانبهای خود را تلف می کنند.
2-نداشتن برنامه : اکثر افراد به دلیل نداشتن برنامه برای زندگی خود و حتی زمانی که در منزل هستند باعث می شود به سراغ تلویزون بروند و اخبار ببینند اگر فرد برنامه داشته باشد حداقل این است که طبق برنامه و شرایط موجود کاری و شخصیتی آنچه مربوط به او است را دنبال کند برای مثال فردی که در زمینه تعمیرات یا خرید و فروش کامپیوتر کار می کند اخبار جدید ترین رایانه ها و روش های تعمیر آنها را دنبال کند و یا کسی که قصد سفر به منطقه ای را دارد شرایط آب و هوایی را در آن منطقه دنبال کند و الا بارندگی در منطقه یالقوزآباد سفلی به چه درد من می خورد ؟؟؟
3-شیطان : شیطان دوست دارد انسان ها ترس در وجود داشته باشند و با استرس زندگی کنند که در روایات هم به آن اشاره شده که ترس از جانب شیطان است و حتی قرآن وعده های فقر را از جانب شیطان می داند و الا دلار پایین بیاید یا بالا برود طلا یک ریال بشود یا صد ریال کسی که توکل به خدا داشته باشد رزقش خواهد رسید حرص و طمع ندارد . کسانی که شیطان آنها را درگیر کرده و افسار بر گردن آنها انداخته است شوق دیدن اخبار را به دل آنها می اندازد تا بدون دلیل پیگیر اخبار آن سر دنیا شوند .
باید بدانیم که لشگریان شیطان یعنی یهود و طوابع آن همیشه به فکر این هستند که اخبار منفی در ذهن مردم ایجاد کنند برای همین بی فایده ترین اخبار را در جهان پخش می کنند تا ترس در دل مردم بیاندازد .
برای مثال اگر ما از روز اول نمی فهمیدیم که کرونا آمده یا نیامده چند درصد کشده می دادیم ؟ همه با یکسری از علائم که همه آن شبیه به سرما خوردگی بود فکر می کردیم سرما خورده ایم و سیر بیماری را طی می کردیم و بدون ترس بیماری را پشت سر می گذاشتیم . در این بیماری یهود بود که ترس را به دل مردم انداخت تا سیستم های دفاعی را در بدن ضعیف کند و مردم را وابسته به واکسن و … کند .
هر فرد پیش خودش خدا را شاهد بگیرد اگر تلویزیون نبود و ما از شیوع بیماری کرونا خبردار نمی شدید الان چند درصد از فوتی های ما کم شده بود؟ اصلا چیزی از کرونا باقی مانده بود ؟
حال که فهمیدیم کسی توانست کاری برای دوستان و آشنایان خود بکند؟ کدام کشور توانست درمان بیماری را پیدا کند که این همه مردم را از یک ویروس ترساندند ؟
باید بدانیم که علت اینکه امروزه شبکه ها و رسانه های خبری تاکید بر جنبه عاطفی جرم و جنایت و بیماری های شایع و دیگر اخبار منفی دارند رقابت آن ها با یکدیگر بر سر کسب شهرت و تعداد افراد دنبال کننده ی آنان است و بسیاری از آنها به دنبال پول و ثروت و فروش دارو می باشند .

چیزی که از شنیدن خبر عاید ما خواهد شد ؟

تنها چیزی که از اخبار عاید ما می شود اعم است از:
ترشح هورمون استرس
افزایش افکار منفی در فرد
کاهش قدرت یادگیری
تباه شدن عمر
از دست دادن امور مفید و نابودی خرد(عقل، انسان را به پیشرفت و کمال فرا می‌خواند، سرگرم شدن به امور زاید و بی‌فایده حرکتی در جهت خلاف دستور عقل بوده، موجب نابودی آن می‌شودامام علی(ع) می‌فرماید:«ضایع شدن عقل‌ها در جستجوی کارهای زاید است)
در هم ریختگی ذهن
تضعیف سیستم ایمنی بدن
سنگدل شدن و بی تفاوتی (قساوت قلب:دوری از یاد خدا دل را سخت می‌کند و حاصل پیگیری آنچه که فایده ندارد و به کار نیاید، کاهش ذکر خدا و سرانجام آن، قساوت قلب است.)
ناامیدی از زندگی و جهان اطراف به دلیل حجم خبرهای منفی
حس ناامنی و بیچارگی در برابر حوادث بداثرات روانی آن بر نسل آینده به دلیل مواجهه زود هنگام با خبرهای منفی و…
اثرات مخرب اخبار بر کودکان و وظیفه والدین:
در مورد تاثیر تلویزیون بر کودکان صحبت های زیادی شده است.
در پی همین تحقیقات بوده است که امروزه خانواده ها اصرار دارند فرزندشان کمترین میزان ممکن را پای برنامه های تلویزیون بنشیند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که زمانی که شما در حال تماشای اخبار تلویزیون هستید و فرزندتان نیز مشغول بازی است، صدای گزارشگر را می شنود؟ اگر جز افرادی هستید که در مهمانی ها بحث سیاسی می کنید، باید کنترل اثرات روانی اخبار بد بر خانواده را جدی تر بگیرید.
احتمالا شما هم با سوالاتی از از سوی فرزندتان پس از مشاهده اخبار تلویزیون رو به رو شده اید که احساس نگرانی و ضعف آن ها نسبت به تصاویر و اخبار دیده شده را نشان میدهد:
تمام این سوالات نشان از ناامنی و نگرانی هایی است که شنیدن اخبار در کودک به وجود می آورد. بسیار دیده می شود که تلویزیون در خانه روشن است و شاید هیچ کس توجه دقیقی به محتوای برنامه ندارد، اما کودک به صورت ناخودآگاه آنچه گفته می شود را می شنود.کودکان به دلیل فقدان اطلاعات، تجربه و درک نمی توانند اخبار تلویزیون را تحلیل کرده و ریسک خطر را به صورت واقع گرایانه ارزیابی کنند. به دلیل تخیل بالا تاثیر منفی اخبار برروان آنها بیشتر است. این امر را می توان در کابوس هایی دید که کودک یا نوجوان شما را به دفعات در طول شب بیدار می کند.

راه کار های مقابله :

تلویزیون را حذف کنید : یکی از بهترین راهکار ها این است که تلویزیون را از خانه حذف کنید تا معنی زندگی را بچشید . اکثر ما از بس کنار تلویزون نشسته ایم یادمان رفته که همسری در خانه است که نیاز به هم صحبتی دارد؛ فرزندی داریم که نیاز دارد مشکلاتش را با پدرش در میان بگذارد نه با افراد بیرون از خانه . یادمان رفته که دختری داریم که نیاز دارد شب پدرش او را نوازش کند و درد و دل او را بشنود که او درد و دل خود را در آغوش غریبه ها بیان نکند .
برای یک هفته ( فقط یک هفته ) امتحان کنید زندگی بدون تلویزون را ببینید چقدر زدگی شیرین است ببینید چقدر فرزنداری خوب است کمی حس می کنید چه آرامشی دارد انسان کمی بدون استرس با خانواده صحبت کند .
امروزه پدران از بس خود را مشغول تلویزیون کرده اند دیگر اعصاب صحبت با خانواده را ندارند و یا مثل گوینده اخبار فقط غر می زنند که این بچه این کار را کرد یا مادر چرا این کار را کرده ؟ و یا از استرس اخبار و … حوصله صحبت با هیچ کسی را ندارند و مغز خود را مثل یک میدان جنگ کرده اند که هر کسی یک کلمه می گوید با رگبار جلو او می ایستند .
سرگرمی با خانواده
سر گرم شدن به کارهای مفید و سودمند کوششی مناسب برای ترک این عادت بیهوده‌ است؛
همراهی با خانواده یا برنامه ریزی برای مطالعه کتاب های مفید از اموری است که بسیار کمک می کند تا بتوانیم این جعبه جادویی و این لانه شیطان را از خانه حذف کنیم زیرا پرداختن به امور بیهوده‌ انسان را از کارهای سودمند بازداشته است، پس برای ترک آن باید به ضدش عمل کرد. اگر یک نگاه به دور خود بیاندازیم می بینیم شاید اگر تلویزیون نبود الان خیلی از طلاق ها اتفاق نیافتاده بود خیلی از گناهان از جانب فرزندان و یا خیلی از موقعیت های خوب در زندگی ما از دست نرفته بود فقط کمی فکر می خواهد .
امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرماید:«کسی آنچه را که به کارش آید کنار گذارد، در آنچه به کارش نیاید، قرار می‌گیرد.»
همه چیز را دنبال نکنید:
*اگر تیتر یک خبر حاکی از وقوع قتل یا اتفاقی ناگوار است، آن را نخوانید.
*این حادثه تاثیر مستقیمی برزندگی شما نداشته است، پس لازم نیست آن را به طور کامل دنبال کنید و از تمام جزئیات آن باخبر شوید.
به دنبال جایگزین های مفید باشید:
عادتی را در خود توسعه دهید که به آن علاقه دارید، مانند ورزش کردن، مطالعه ، قرآن ، شرکت در کلاس های مختلف یا هر چیز دیگری می تواند جایگزین های خوبی برای تلویزیون باشد .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *