شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

تدابیر دوران بارداری از کتاب احیاءالاطفال

تدابیر دوران بارداری از کتاب احیاءالاطفال

آنچه در این مقاله خواهید خواند

فرزند آوری سالم از آرزوها و هدف های زوجین از ازدواج است. برای داشتن فرزندی سالم رعایت نکاتی قبل از بارداری و حین بارداری بسیار ضروری و دارای اهمیت است. دوران بارداری یکی از مهم ترین دوره زندگی خانم ها و موثرترین دوره بر روی جنین است.

یکی از دوره هایی که در آموزشگاه فنی حرفه ای ایوان توسط استاد کاردانپور برگزار گردید دوره تخصصی بیماری زنان بود. در پنجمین جلسه از این دوره یکی از مباحثی که استاد تدریس کردند درباره تدابیر دوران بارداری بود.

در کتاب احیای الاطفال تدابیر حوامل برای حفظ جنین 8 مورد آورده است:

هوای مستنشق حوامل (منظور هوایی که زن در آن نفس می کشد و استنشاق می کند. یکی از مهم ترین مورد در دوران بارداری اکسیژن است.)

تا ممکن است در هوای خلوت و راحت و هوای صاف خالص زندگی نموده و هوای اتاق خود را مکرر تجدید نماید. چه تجربه شده است هوای غیرمجدد بسیار مضر و مورث امراض کثره آن ها می باشد.

چنانچه یکی از زنان ساکنین یکی از قرای اروپا که در میان دره تنگی واقع بودند و هوای بدی داشتند اولادشان بسیار ضعیف متولد می شدند و می مردند. چندی آن ها در ایام حمل به امکنه وسیعه مرتفعه که هوای خوب داشت اقامت داده ، اولادشان قوی و عده امواتشان کم گشتند.

کمیت و انتخاب نوع اغذیه حوامل

بحث پرخوری و کم خوری مادر است.

در تمام مدت حمل به خصوص اواخر آن باید از امتلاع معده و پرخوری اجتناب نماید تا از سوء هضم ایمن باشد. مناسب ترین کارها غذاهای خوش هضم است. ولی کسانی که اشتها دارند و غذا را خوب هضم می کنند چون باید به دو نفر غذا برسانند به عادت سابق خودشان یعنی مثل اوقات قبل از حمل غذا بخورند.

(بهتر است زنان باردار دو وعده غذایی یکی در صبح و یکی در شب مصرف کنند و بین این وعده ها خوراکی هایی که هضم ندارند مانند سویق، میوه ها سیب و انار و به، بادام، خرما و عسل مصرف کنند.)

مشروبات (شرب ها)

نباید زیاد سرد یا داغ باشد.کثرا زیاد مایعات در دوران بارداری امراض کثیره صعب العلاج مانند صرع، اختناق رحم و جنون می آورد.

(سعی شود مایعات در حد توان هضم به مادر داده شود وبیش از اندازه داده نشود چون امراض خطرناک برای جنین می آورد و بهتر است جایگزین های مناسب مانند سرکه و شیره، انار، آب جوشیده ولرم به همراه خرما مصرف کنند)

ریاضت حوامل

علی العموم ریاضت معتدله اسباب سلامتی خود و طفل آن است.مناسب ترین ریاضت معتدله آن ها پیاده راه رفتن است که برای جلب اشتها و سهولت هضم و حفظ صحت و تقویت قوا بس لازم است. اما زنان ضعیف البنیه که قوت حرکت و راه رفتن ندارند پیاده خیلی به تانی و آرامی راه روند یا در کالسکه نرم روی نشسته در روی زمین های صاف و هموار به آرامی حرکت کنند و مطلقا سواری، رقصیدن و سفر های طولانی و حرکات عنیفه به زنان باردار داده نشده است. هرگاه علامات سقط ظاهر شود یا آنکه در اوخر حمل در وقت حرکت احساس سنگینی کردند و تیر کشیدن و درد هایی در شکم نمایان شد باید مطلقا بی حرکت و راحت بماند.

(انجام کارهای منزل اعتدال به طبیعت می دهد و ضولات را نیز دفع می کند. سوار شدن بر موتور مضر است چون ضربه می زند و باعث سقط های مکرر می شود.

البته نکته حائز اهمیت این است زمانی  اگر مشاهده کردید مادری از ازدیاد رطوبت جنین در حال دفع شدن است می توان خروجی های دیگر را مانند تعریق بیشتر کنند)

تدابیر دوران بارداری از کتاب احیاءالاطفال

خواب حوامل

خواب زنان در وقت حمل باید زیادتر از سابق باشد ولی زیاد خوابیدن را مضر می دانند. از خوابیدن در رختخواب هایی که میان آن ها پر باشد اجتناب نمایند زیرا که سبب کثرت عرق شده و خون را به سطح بدن برده است و ممکن است موجب سقط گردد و از بی خوابی هم که خون را کرم کرده و بنیان اعصاب راضعیف سازد بپرهیزد. از بی خوابی ها که باعث غلیظ شدن خون می شود پرهیز شود.

حمام

حمام را بعضی منع کرده اند یرای ملاحظات حفظ صحتی لازم است در قولنج کلیوی و در اوجاع حتی درد زاییدن. هرگاه خوف ورم شکم باشد یا زن احساس به حرارت زیاد و وجع شدید نماید یا حرکت تشنجیه و ارتعاشیه عارض او گردد حمام رفتن واجب می شود. زنانی که زیاده حمام می رفتند باید در اول حمام دفعات آن را کم کنند و حمام آن ها زیاد گرم نباشد مخصوصا در شکم اول حمام طولانی بسیار مضر و اغلب موجب سقط می گردد خاصه در زنان ضعیف المزاج گفته اند وقتی به ماه چهارم و پنجم می رسد آن قدر ها ضرر ندارد نزدیک زاییدن نیز برای آن ها وضع حمل را آسان شود

حمام خود باعث دفع فضولات می شود و برای آن ها مفید استو تسکین درد و برطرف کردن خستگی و آرامش درخواب و باعث سکون حرارتو حرکت جنین می شود ولی اگر زن خود حس کرد در حمام حالش بد می شود برای او ضرر دارد و سقط ایجاد می کند. اعتدال داشته باشد و مداوم و طولانی نباشد چون باعث ضعیف شدن می شود و عطش را زیاد و قوا را کم می کند.

اگر بعد از حمام عطش پیدا کرد سیب یا به و میوه ها قابض مانند آلو (ترشیجات) مصرف کنند.

خطر اغراض نفسانیه

زن حامله باید از غضب  و خوف احتراز کند و از بغض گناره جوید، غم و اندوه و میل های غریبه را به قدر امکان از خود دور نماید، خود را گرفتار عشق و هوا نکند، از جماع زیاد و طولانی به خصوص در اواخر حمل که موجب جریان حیض و سقط می شود بپرهیزد.

لباس حوامل

لباس آن ها باید گشاد، سبک باشد که مزاحم طفل نشود و به بدن هم چسبیده باشد که سرمانخورند نه فشار به جنین بیاورد. بعضی از زنان به واسطه شرم و حیا ؛ حمل خود را مخفی می کنند و شکم را محکم می بندند. باید طبیب ملتفت این مطلب باشد. هر زن حامله را از استعمال کمربند، سینه بند، پستان بند و لباس های تنگ منع نماید که مانع عمل امعاع شده و موجب زحمت نفس و دوران خون خودشان و طفلشان و مانع از نمو و حرکت طبیعیه آن در شکم می گردد و اغلب موجب تغییر مکان رحم و تغییر وضع طفل شده، وضع حمل را مشکل می نماید. ضرر دیگر سینه بند این است که پستان را فشرده و مانع کم شدن شیر می شود.

(البته در زمان بارداری بهتر است شکم را ببندند به طوری که به شکم فشار نیاید و گرم نگه دارد.)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *