شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

پیشگیری یا درمان بارداری خارج از رحم

بارداری خارج رحم

آنچه در این مقاله خواهید خواند

 

آیا بارداری خارج رحمی در طب سنتی قابل درمان است؟؟؟

 

بارداری خارج از رحم (Ectopic pregnancy) هنگامی ایجاد می شود که تخمک بارور شده در قسمتی به جز دیواره رحم کاشته شود.

گاهی تخمک بارور شده ، در رحم لانه گزینی نمیکند و درون لوله فالوپ (لوله ای که تخمک را از تخمدان به رحم می فرستد) یا گاهی در لگن یا حفره صفاقی، لانه گزینی نموده و رشد می‌کند ، که در اینصورت به آن بارداری خارج از رحم می‌گویند.

حاملگی خارج رحمی قابل پیشگیری است ولی درمان آن بسیار دشوار میباشد  به طوریکه گاهی مجبور به جراحی شده و اگر تخمدان و لوله های فالوپ آسیب دیده و دچار خونریزی شده باشند، به طور کامل آنها را خارج میکنند.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا

به چند نکته بسیار مهم در آداب زناشویی باید توجه کرد تا پیشگیری از  ابتلا به این مشکل باشد :

  1. درزمان انعقاد نطفه، زن و مرد هردو باید به ارگاسم رسیده باشند این عمل باعث می شود رحم گرم شده و مقدار زیادی از رطوبت های رحمی  خارج شوند و آنچه که باعث چسبندگی می شود که در طب سنتی به آن بلغم لزج می گویند ،تخلیه شود.

بسیاری از عفونتها و کیست ها و چسبندگی های رحمی  به دلیل تخلیه نشدن بلغم لزج می باشد که این امر باعث میشود جنین در مکان نامناسب لانه گزینی کند و حاملگی خارج از رحم ایجاد شود.

  1. انباشته شدن رطوبتهای اضافه در رحم و ماندگاری آنها در طولانی مدت، باعث بیماریهای بسیاری مانند چسبندگی رحم وعفونت و … می شود؛به این علت ،بستن زیر شکم به پشت کمر حداقل سه ماه قبل از بارداری به طوری که شکم بالا نگه داشته شود و به مثانه و رحم فشارنیاورد تا ادرار وفضولات رحمی کامل تخلیه شده و بدن برای یک بارداری طبیعی و سالم آماده شود.
  2. مایعات به مقدار بسیار کم و فقط به اندازه رفع تشنگی و به همراه خرمامصرف شود.
  3. خرما باعث دفع فضولات رحمی شده و همین امرموجب می شودتا مادران باردار زایمان راحت تری داشته باشند .
  4. در صورت امکان مادر قبل از بارداری یک حجامت عام و ساقین انجام دهد تا فضولات رحمی کامل تخلیه شوند و بعد انعقاد نطفه صورت گیرد.
  5. 40 روز قبل از انعقاد نطفه استفاده ازعسل هر شب داخل رحم،هم باعث گرم شدن رحم شده وهم بلغم را از آن دفع خواهد کرد
  6. سه ماه قبل از اقدام به بارداری ،پیاده روی طولانی با تعریق زیاد، در پیشگیری از این مشکل بسیار موثر خواهد بود و رحم را گرم کرده و برای رشد جنین آماده میکند.
  7. بهتراست انعقاد نطفه در فصل های سرد که باعث غلیظ شدن رطوبت های رحمی وایجاد بلغم لزج میشود ،انجام نشود و در فصل بهار که دمای متعادل تری نسبت به بقیه فصول دارد صورت گیرد.
  8. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است در زمستان و پاییز مایعات کمتر وبا خرما مصرف شود وبرای گرم کردن ناحیه پایین تنه از کرسی استفاده شود که برای تشکیل جنین مناسب در فصل بهار موثرمیباشد.

10.خوردن سیب قرمز و عسل  صبح ناشتا، بلغم لزج را از رحم دفع می کند. باید توجه کرد که آب خوردن در صبح ناشتا و شب موقع خواب این خطر را بیشتر خواهد کرد . حتی مادران باردار نباید صبح ناشتا ، آب یا آب جوش یا آب میوه مصرف کنند .

 

روشهای طب سنتی هم

موارد دیگری که باعث افزایش احتمال بارداری خارج  رحمی میشوند :

  1. استفاده از دستگاه جلوگیری از بارداری که داخل رحم قرار می‌گیرد. (آی یودی)
  2. سابقه عفونت‌های شکمی یا لگنی
  3. وجود چسبندگی‌ها در اثرعمل جراحی قبلی
  4. سابقه حاملگی در لوله‌های رحمی
  5. سابقه جراحی بر روی لوله‌های رحمی یا رحم
  6. سابقه آندومتریت (التهاب بافت پوشاننده سطح داخلی رحم)
  7. وجود ناهنجاری در رحم.
  8. بارداری بعد از بستن لوله ها

تذکر! انجام هر نوع عمل جراحی در ناحیه لگن بخصوص برای باز كردن مجدد لوله های رحمی بعد از بستن آنها ؛ همچنین جراحی کیست تخمدان و فیبروم، برداشتن آپاندیس یا حتی سزارین، احتمال بارداری خارج رحمی را بسیار افزایش میدهد.

  1. اگر مادر حین بارداری داروی دی اتیل استیل بسترول یا DES مصرف كرده باشد، جنین دختر دچار ناهنجاری رحمی خواهد شد که احتمال بارداری خارج رحمی را افزایش میدهد.

(دی اتیل استیل بسترول نوعی استروژن سنتتیک غیر استروئیدی است که برای درمان سرطان پروستات و پستان، جلوگیری از بارداری بعد از نزدیکی ، جایگزین هورمونی در دوران یائسگی و جلوگیری از سقط جنین مصرف میشود.)

  1. قرصهای ضد بارداری حاوی پروژسترون (پیشگیری بارداری)

با احتمال بسیار كم ممكن است بارداری خارج رحمی در محلهای دیگری نیز دیده شود. سایر مکان های احتمالی جایگزینی عبارتند از : تخمدان، دهانه رحم و یا بخش های دیگر شكم

در موارد نادر همراه با یک بارداری رحمی یک تخم دیگر نیز در مکانی خارج از رحم جایگزین می شود؛ البته این اتفاق در IVF كه تخمكها بطور مصنوعی لقاح یافته و داخل رحم تزریق می شوند دیده می شود.

روشهای طب سنتی

 درمان حاملگی خارج رحمی با روشهای طب سنتی :

در حاملگی خارج از رحم،چون رشد جنین موجب آسیب دیدن لوله های فالوپ یا تخمدان شده و خطرخونریزی و ازدست رفتن آنها وجود دارد ، باید هرچه سریع تر به درمان اقدام نمود.

برای درمان این مشکل ابتدا باید از داروهای موضعی استفاده کرد تا در مرحله اول جنین را از دیواره جدا کند و در مرحله بعد اگر رحم بتواند آن را نگه دارد .

  1. گذاشتن مداوم کیسه نمک داغ شده در محل درد در تسریع درمان بسیار مناسب است.
  2. مادردرزمان درد به هیچ وجه حتی به اندازه یک قطره هم مایعات مصرف نکند و در زمان ایجاد درد با رعایت اصل کاهش مایعات ، حجامت ساقین انجام دهد تا فضولات کاملا تخلیه شوند.

تذکر!حجامت ساقین موجب سقط جنین میشود ولی دراین شرایط بحرانی که گاهی موجب از دست رفتن تخمدان و لوله فالوپ میشود، نسبت به جراحی گزینه مناسبتری است.(البته دقت فرمایید که در مرحله اول و مهمتر از همه پیشگیری می باشد)

  1. خوردن روغن بادام تلخ با عسل به صورت نیمه گرم و ولرم در رفع تشنگی بسیار موثر است .
  2. سیاهدانه آسیاب شده با عسل هر دو ساعت یک قاشق غذا خوری مصرف شود .
  3. زنجبیل و دارچین و میخک با کمی عسل در محل درد ،ضماد شود. اگر به کل رحم هم ضماد شود بسیارموثراست.
  4. مصرف اسفند آسیاب شده وعسل به مقدار یک حب صبح ناشتا و شب موقع خواب به بالا رفتن حرارت رحم و دفع فضولات آن کمک خواهد کرد

Treatment of ectopic pregnancy with traditional medicine methods:
In an ectopic pregnancy, treatment should be started as soon as possible because the developing fetus has damaged the fallopian tubes or ovaries and there is a risk of bleeding and loss.
To treat this problem, you must first use topical medications to separate the fetus from the wall in the first stage, and in the next stage if the uterus can hold it.
Constantly placing a bag of hot salt on the sore spot is very helpful in speeding up the healing process.
In case of pain, the mother should not consume even a drop of fluid at all, and when causing pain, observe the principle of fluid reduction, cupping the legs so that the waste is completely emptied.

Note: Cupping the buttocks can lead to miscarriage, but in these critical situations, which sometimes lead to the loss of the ovaries and fallopian tubes, it is a better option than surgery.

Eating bitter almond oil with honey in a semi-warm and lukewarm way is very effective in quenching thirst.
Take one tablespoon of black seed ground with honey every two hours.
Ginger, cinnamon and cloves are smeared with a little honey on the sore spot. It is very effective if it is applied to the whole uterus.
Consumption of ground Esfand and honey in the amount of one pill in the morning, fasting and at night during sleep will help to raise the temperature of the uterus and expel its excrement.

مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *