شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

مهم ترین عامل برای طولانی کردن عمر چیست ؟؟؟ بهترین روش برای طولانی کردن عمر !!! در طب سنتی و اسلامی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

اکثر افراد به دنبال این هستند که چه چیزی باید بخوریم که عمر طولانی داشته باشیم ؟؟؟

جالب این است که تمام کتاب ها به دلیل عادت غلط مردم بر روی همین نکته پافشاری دارند و اکثیر طول عمر را در خوردن می دانند اما استاد کاردانپور با استناد به روایات و کلام اهل بیت و حتی کتب طب سنتی یک دلیل بسیار دور از ذهن را بیان فرموده اند برای طولانی کردن عمر انسان و از زمانی که با این دیدگاه به جامعه نگاه می کنیم می بینیم که تمام مردم که عمر طولانی داشته اند روی همین نکته عمل کرده و راز سلامتی و طول عمر را فهمیده اند .

ایشان به طور مفصل توضیحات را در کلاس های طب سنتی بیان فرموده اند و در کتاب وقایه با استدلال همه موارد را بیان کرده اند که ما به خلاصه ای از آن بسنده می کنیم .

عمر طولانی وابسته به چیست ؟؟؟

همانطور که بدن انسان با کم خوردن مقاوم تر می شود مطمئنا عمر طولانی هم نصیبش می شود و این سخن را می توان در جامعه به وفور مشاهده کرد که افرادی که زیاد عمر می کنند از آندسته افراد هستند که بسیار کم غذا می خورند .

لقمان عليه السلام: إذا قَلَّ طُعمَةُ المَرءِ عاشَ طَويلًا[1].

زمانی که مرد کم کند از غذایش عمر طولانی نصیبش خواهد شد.

یک نکته ای که باید در اینجا ذکر شود این است که در بسیار از احادیث اشاره کرده است که رزق انسان در این دنیا مشخص شده است و خداوند مقدار و اندازه آن را برای هر فرد تعیین فرموده است حال کسانی که این مقدار رزق که برای آنها تعیین شده است را زودتر استفاده کنند طبیعتا زودتر عمر آنها تمام می شود و کسی هم که مثل بیشتر علما کم کم از این رزق خود استفاده کند بیشتر زمان برای تمام کردن آن دارد و عمر بیشتری  هم خواهد داشت .

مرحموم بهلول ره می فرمودند یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در سلامتی ایشان در سن بالای صد سال و راز طول عمر ایشان دو وعده غذا خوردن و ترک کردن وعده نهار بوده است.

[1] المواعظ العدديّة، ص 71.

دلایل دیگری هم در روایت ذکر شده که طول عمر انسان ها را زیاد می کند که استاد کاردانپور از جانب روایتی از پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه و آله اینگونه بیان فرموده اند :

رسول اللّه صلى الله عليه و آله: أربَعَةٌ تَزيدُ في العُمُرِ: التَّزويجُ بِالأَبكارِ وَ الاغتِسالُ بِالماءِ الحارِّ، وَ النَّومُ عَلَى اليَسارِ، و أكلُ التُّفّاحِ بِالأَسحارِ. (المواعظ العدديّة، ص 211.)

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: چهار چيز، عمر انسان را زیاد می کند : ازدواج با دوشيزگان،(این در مقابل بیان تفسیر حدیثی است که مرگ نا هنگام و کوتاهی عمر را جماع با پیر زنان آورده و ازدواج با دختران جوان را دلیل بر طول عمر می آوردند ) غسل كردن با آبِ گرم،(اصل و ریشه بیماری سردی و انجماد بلغم است و حمام با آب گرم که در روایت آمده باعث دفع بلغم می شود در نتیجه باعث طول عمر و رفع بیماری ها هم خواهد شد ) خفتن بر شانه چپ،(شاید دلیل بر آن این باشد که خونرسانی را به قلب زیاد می کند و شاید هم به دلیلی این باشد که در کتب طب سنتی خواب بر دست چپ را باعث هضم بیشتر غذا می دانند البته شروع خوابیدن بهتر است طاق باز یا به دست راست باشد چون در روایات دیگر هم ذکر شده است )  و خوردن سيب در سحرگاهان ( که باعث هضم معده و دفع فضولات و بخارات غذا های قبل شده و رفع انسداد عروق می کند و حضرت آن را نشانه طول عمر می دانند ) .

عوامل دیگری هم هست که مختصراً بیان می کنیم :

 

صدقه و طول عمر  ؛ صدقه … شهر ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید

امام باقر علیه‌السلام می فرماید: « صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می نماید چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی رود » .

انفاق در راه خدا و صله ‏رحم خانه‏ ها را آباد و عمرها را طولانى مى ‏کند.؛ هر کس برای من یک چیز را ضمانت کند، من چهار چیز برای او ضمانت می کنم.

صله رحم کند تا خداوند او را دوست بدارد ، روزی اش را توسعه دهد ، عمرش را زیاد کند و او را به بهشت وارد کند.

و در حدیثی دیگر آمده است : « با دست خود صدقه دادن، انسان را از مرگ سوء حفظ می کند و هفتاد نوع از انواع بلایا را از انسان دور می کند ». همانطور که در تعالیم اسلامی آمده است، برخی عوامل بر مدت عمر انسان تأثیر می گذارد و کاهش یا افزایش طول عمر انسان را به همراه دارد «صدقه دادن» از عواملی است که طبق بیان صریح روایات، موجب افزایش طول عمر می شود:.

پیامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم می فرماید: «صدقه … شهر ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید .».

استاد کاردانپور دلیل اینکه صدقه باعث طول عمر می شود را اینگونه می فرمایند :

امتلاء از اموری است که تمام کتب طب سنتی به آن اشاره کرده اند که باعث کوتاهی عمر و مرگ ناگهانی خواهد شد و جمع کردن مال هم از همین قبیل است یعنی امتلاء از مال افسردگی و خفقان می آورد مثل اینکه بارها شده است مرد وقتی می خواهد به خانه بیایید به دنبال یک چیزی می گردد که بخرد و به خانه بیاید و خودش را با خرید ارضاء می کند و بار ها شده است که مادر و خانم ها وقتی به بازار می روند و خرید می کنند روحشان تخلیه می شود و حس امتلاء و پری و خفقان کم می شود صدقه و خمس و ذکات از اموری است که اگر انسان خودش را به واسطه خرج کردن خالی کند باعث رفع امتلاء و طولانی شدن عمر خواهد کرد .

صله رحم  طول عمر می آورد ؛

انسان وقتی به دید و بازدید دیگران می رود تخلیه روح می شود با دیگران حرف می زند و خودش را خالی می کند .

این دلیل خود باعث رفع امتلاء است یعنی خود را در تنهایی قرار ندهید که فکر کنید و حرف نزنید و دید و بازدید و صله رحم کنید تا تخلیه شوید .

بسیار برایم سوال بود که چرا امیر اامومنین بعد از شهادت صدیقه طاهره سر به چاه می کردند و درد و دل می کردند ؟ یعنی نمی شد که حضرت درد و دل های خودشان را باز گو نکنند ؟ تا اینکه به این حدیث بر خوردم و به ذهنم رسید که همین تخلیه با صحبت کردن باعث طولانی شدن عمر و از منافع جسم انسانی بوده و حضرت نباید کاری می کرده اند که برای جسمشان ضرر داشته باشد .

پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه وآله مى‏ فرماید: « انفاق در راه خدا و صله ‏رحم خانه‏ ها را آباد و عمرها را طولانى مى‏کند. »؛ (بحارالانوار، ج74، ص120) .

در سخنی دیگر می فرماید: «هر کس برای من یک چیز را ضمانت کند، من چهار چیز برای او ضمانت می کنم. صله رحم کند تا خداوند او را دوست بدارد، روزی اش را توسعه دهد ، عمرش را زیاد کند و او را به بهشت وارد کند. ». (همان) امام صادق علیه السلام می فرماید: « من چیزی مؤثرتر از صله رحم برای زیادتی عمر نمی شناسم.». .

داستان : شعیب عقرقوفی می گوید :  من با یعقوب (اهل مغرب) که برای زیارت به مکه آمده بود، محضر امام کاظم علیه السلام رسیدیم .

امام نگاهش که به یعقوب افتاد ، فرمود: ای یعقوب! تو دیروز به اینجا وارد شدی و میان تو و برادرت اسحاق در فلان محل درگیری پیش آمد و کار به جایی رسید که همدیگر را دشنام دادید. شما نباید مرتکب کار زشت و قبیحی شوید. فحش دادن و ناسزا گفتن به برادران دینی، از آیین ما و پدران و نیاکان ما بدور است و ما به هیچ یک از شیعیان خود اجازه نمی دهیم که چنین رفتاری را داشته باشند. از خدای یگانه بپرهیز و تقوا داشته باش. ای یعقوب! به زودی مرگ بین تو و برادرت (به خاطر قطع رحم)، جدایی خواهد افکند.

برادرت اسحاق در همین سفر پیش از آنکه به نزد خانواده خود برگردد خواهد مرد و تو نیز از رفتارت پشیمان خواهی شد.

شما قطع رحم کردید و نسبت به یکدیگر قهر هستید، بدین جهت خداوند عمر شما را کوتاه نمود.

یعقوب گفت: فدایت شوم! اجل من کی خواهد رسید؟

امام فرمود: اجل تو نیز رسیده بود ولی تو در فلان منزل به عمه ات خدمت کردی و با هدیه‌ای او را خوشحال نمودی، به‌خاطر این صله رحم خداوند بیست سال بر عمر تو افزود!

شعیب می گوید: پس از مدتی یعقوب را در مکه دیدم. احوالش را پرسیدم.

او گفت: برادرم، همانطور که امام علیه السلام گفته بود، پیش از آنکه به خانه خود برسد وفات یافت و در همین راه به خاک سپرده شد.

بحار: ج 48، ص 39

نیکو کاری و کار خیر عمر را افزایش می دهد :

امام باقر علیه السلام مى‏ فرماید؛ «نیکوکارى و انفاق پنهانى فقر را برطرف ساخته، عمر را افزایش مى‏ دهد و از هفتاد گونه مرگ و میر بد جلوگیرى مى‏ کند.». (الکافی، ج2، ص152، ح17).

 گناه عمر را کوتا می کند :

خداوند متعال، مى‏ فرماید: « (اى قوم) خدا را پرستش کنید و از مخالفت او بپرهیزید، و مرا اطاعت نمایید. اگر چنین کنید خدا گناهانتان را مى ‏آمرزد و تا زمان معینى شما را عمر مى‏ دهد، اما هنگامى که اجل الهى فرا رسد تأخیرى نخواهد داشت اگر مى‏ دانستید .» و در جاى دیگر مى‏ فرماید: « و از پروردگار خویش آمرزش بطلبید سپس بسوى او بازگردید تا شما را تا مدّت معینى ، ( از مواهب زندگى این جهان ) به خوبى بهره‏ مند سازد و به هر صاحب فضیلتى، به مقدار فضیلتش ببخشد! و اگر ( از این فرمان ) روى گردان شوید ، من بر شما از عذاب روز بزرگى بیمناکم . »

و می فرماید: « و خداوند آنها را به (کیفر) گناهانشان گرفت .» امام صادق علیه السلام مى‏فرماید : « آنها که بر اثر گناهان مى‏میرند بیش از آنهایند که به مرگ الهى از دنیا مى‏روند و کسانى که بر اثر نیکوکارى عمر طولانى پیدا مى‏ کنند، بیش از کسانى هستند که بر اثر عوامل طبیعى عمرشان زیاد مى‏شود! » .

در بعضى روایات به برخى گناهان مانند ظلم و زنا که در کاهش عمر دخالت دارد ، اشاره شده است.

 

زندگی امروزی و تغذیه ها …

امروزه به دلیل وجود مشغله های فراوان و سرعت زمان و پیشرفت تکنولوژی، انسان ها برای رسیدن به آرمان های مادی و عقب نماندن از غافله آمال و آرزوهای دنیویشان، دنبال آن هستند که همه چیز را راحت و آسان و بدون تلاش به تملک خود درآورند. روی آوردن به غذاهای آماده، فریزشده، مانده و … اما ناسالم ، استفاده از زندگی ماشینی و بی تحرکی و … که همگی آدمی را به سمت و سوی سرد مزاجی و افسردگی سوق می دهند، باعث شده که عمرها کوتاه و همواره فرد دچار درد و رنج باشد.

غذاهای فست فودی، زندگی همراه با وام و قرض، حرص و طمع برای رسیدن به تجملات، بی تحرکی و … همه عواملی هستند که روح و جسم انسان را دچار سردی می کنند و بیماری هایی چون افسردگی ، عصبانیت ، چاقی ، سرطان و … نصیب  او  می سازند. چرا که سردی برادر مرگ است و او را به سمت مرگ زودرس سوق می دهد.

گرم مزاجان را به طول عمر بشارت دهید :

به یقین هرچه ما از این سردیجات بیشتر فاصله بگیریم هم آرامش بیشتر و هم عمر طولانی تری خواهیم داشت. در روایات هم سردی به مرگ و گرمی به حیات تشبیه شده است.

در روایتی پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند :«گرمْ مزاجان را به درازى عمر، مژده دهید » . (بحار الأنوار، ج 62، ص 290)

كتاب من لا يحضره الفقيه‏ پيامبر خدا فرمود: «هركه جاودانگى را مى‏ خواهد و البته جاودانگى [براى غير خدا] نيست بايد كه چاشت را زودتر بخورد، كفش خوب (و مناسب) بپوشد، رَداى سَبُك برگيرد، و كمتر با زنان بياميزد». پرسيدند: اى پيامبر خدا! رداى سَبُك چيست؟ فرمود: «كم بودن بدهى». (كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 555، ح 4902، صحيفة الإمام الرضا عليه السلام، ص 231، ح 128 ، مكارم الأخلاق، ج 1، ص 459، ح 1558، بحار الأنوار، ج 66، ص 341، ح1)

امام على عليه السلام: هر كه خواهان جاودانگى است و البته جاودانگى [براى غير خدا] نيست زود صبحانه بخورد، ديرتر شام بخورد، با زنان كمتر درآميزد، و رداى سَبُك برگيرد. (الدعوات، ص 75، ح 176، الأمالي للطوسي، ص 666، ح 1395 ، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2.). امام على عليه السلام: شستن دست‏ها پيش و پس از غذا خوردن، [موجب‏] فزونى عمر است. (الكافي، ج 6، ص 290، ح 3 ، الخصال، ص 612، ح 10، المحاسن، ج 2، ص 201، ح 1589، بحار الأنوار، ج 66، ص 353، ح 6.) امام صادق عليه السلام: دست‏هايتان را پيش و پس از غذا خوردن بشوييد، كه فقر را می برد و بر عمر مى ‏افزايد. (المحاسن، ج 2، ص 202، ح 1594، الدعوات، ص 142، ح 365 ، بحار الأنوار، ج 66، ص 356، ح 20.)

به همین واسطه حمام یک روز در میان که بلغم را دفع می کند باعث طول عمر می شود .

کار و فعالیت هایی که باعث تعریق بدن شود باعث دفع بلغم می شود و سردی را از بدن بیرون و باعث گرم شدن بدن می شود و طول عمر را زیاد می کند .

گرسنگی کشیدن و زیاد نخوردن غذا باعث دفع بلغم و سردی و به همین واسطه حرارت را زیاد کرده و باعث طول عمر می شود .

سرکه دفع بلغم می کند بادمجان ، خرما ، اسفند ، سیب ، انار ، همه باعث تقویت گرمی و بالا رفتن طول عمر خواهد شد .

موارد دیگری هم هست که به صورت خلاصه بیان می کنیم :

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: « البرّ زیادة فی العمر » کار نیک و خوب موجب طولانی شدن عمر انسان می‌شود و یا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند:

«برکة العمر فی حسن العمل» برکت عمر در نیکو و درست کار کردن است.

صدقه دادن و انفاق کردن یکی از چیزهایی است که موجب افزایش طول عمر انسان می‌شود. رسول خدا (ص) در این زمینه فرمودند: «اِنَّ صَدَقَة الْمُسْلِمِ تَزِیدُ فِی الْعُمُرِ وَ تَمْنَعُ مِیتَةَ السُوء» مسلماً صدقه‌ای که یک انسان مسلمان می‌دهد موجب افزایش عمر او می‌شود و از مرگ بد هم جلوگیری می‌کند.

حضرت امام صادق (ع) فرمودند: «اَلْبِرُّ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدِّیارَ وَ یَزیدان فی الْاَعْمار» یعنی کار خوب و اخلاق نیکو داشتن موجب آبادانی سرزمین‌ها و طولانی شدن عمرها می‌شود.

نیکی به پدر و مادر و صله ارحام نیز یکی از عوامل مهم در طول عمر انسان است که در این رابطه رسول اکرم (ص) فرموده‌اند: «یَابْنَ آدَمَ! اِبْرِرْ والَدیْکَ و صِلْ رَحِمَکَ، یُیَسَّرَ لک یُسْرُکَ وَ یَمُدَّ لَکَ فبعمرک» ای فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکی کن و صله رحم داشته باش تا خدا کارت را برائت اسان و عمرت را طولانی نماید.

در حدیثی رسول اکرم (ص) چهار عمل متفاوت را از عوامل طول عمر بیان می‌فرمایند: «اربعة تزید فی العمر، التزویج بالابکار، و الاغتسال بالماء الحار و النوم الیسار و اکل التفاح بالاسحار» چهار چیز بر عمر انسان می‌افزاید که عبارتند از: ازدواج با دختران، غسل و شستشو باآب گرم، خوابیدن بر شانة چپ و خوردن سیب در سحرگاهان (صبح زود).

امام صادق (ع) فرمودند سه چیز است که اگر مؤمن از آنها مطلع شود باعث طول عمر و دوام بهره مندی او از نعمت‌ها می‌شود که عبارتند از: طول دادن رکوع و سجده، زیاد نشستن بر سر سفره‌ای که در آن دیگران را اطعام می‌کند و خوش رفتاری با خانواده. (اصول کافی، ج ۴، ص ۴۹)

در اهمیت صله رحم (دیدار خویشاوندان و نیکی به آنان) و نقش آن در طول عمر به حدی سفارش شده است که پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: مردمی که فاجر و گناهکارند و از خوبان هم نیستند اگر صله رحم داشته باشند خدا اموالشان را زیاد و عمرشان را طولانی می‌فرماید حالا اگر اینها از خوبان و نیکوکاران باشند، چه خواهد شد؟! (اصول کافی، ج ۲، ص ۱۵۵)

زیارت امام حسین (ع) یکی از عوامل ازدیاد رزق و طولانی شدن عمر انسان است که در این رابطه امام صادق (ع) فرموده‌اند: زیارت حسین ابن علی علیه السلام را رها نکن و دوستانت را هم به آن سفارش کن که خدا عمرت را طولانی و روزی ات را زیاد می‌کند و تو را در دنیا و آخرت سعادتمند می‌کند. (از کتاب کامل الزیارات، ص ۲۸۶)

شستشوی دست‌ها قبل و بعد از غذا خوردن از عواملی است که طبق احادیث فقر را از بین می‌برد و بر عمر انسان می‌افزاید.

امام باقر (ع) در اهمیت صدقه دادن فرمودند: کار خیر و صدقه دادن فقر را از بین می‌برد و بر عمر انسان می‌افزاید و هفتاد مرگ بد را از صدقه دهنده دور می‌کند. (ثواب الاعمال، ص ۱۴۱)

همیشه با وضو بودن موجب طولانی شدن عمر می‌شود و در این رابطه رسول مکرم اسلام (ص) فرمودند: «اَکْثِرَ مِنَ الطَّهُورِ یَزِیدِ اللهُ فی عمرک» زیاد وضو بگیر (دائم الوضو باش) تا خداوند عمرت را زیاد کند (امالی مفید، ص ۶۰) و یا هر کس در روز جمعه به نظافت خود برسد و ناخن‌هایش را کوتاه کند، عمر و مالش زیاد می‌شود. (جامع الاخبار، ص ۳۳۳)

 

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *