شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

کشیدگی رباط

کشیدگی رباط

آنچه در این مقاله خواهید خواند

کشیدگی رباط

رباط چیست؟
نوار هایی محکم با بافت فیبری که دو استخوان را در محل مفصل به هم متصل میکنند پس دو سر رباط به استخوان است و تفاوت آن با تاندون در این است که تاندون ها عضله رابه استخوان متصل میکنند پس یک سر تاندون به عضله و یک سر دیگر آن به استخوان متصل است.
تفاوت دیگر در عملکرد آنهاست که رباط مسئول پایدار کردن مفصل و تاندون باعث حرکت مفصل است به این گونه که تاندون منتقل کننده ی نیروی عضله به استخوان و حرکت دادن آن است.
رباط ها در مفاصل ،گاهی در اطراف غضروف های دو استخوان (مانند مفاصل لولایی آرنج یا زانو )و گاهی درون مفاصل (مانند مفصل گوی کاسه در نیم لگن ران) هستند و توانایی مقاومت در برابر کشش را دارند.
رباط یک عضو مفرد ، سرد و خشک است و عنصر خاک در آن زیاد است همین از سبب ثبات کافی در مفاصل میشود . در افرادی که رطوبت بدنشان افزایش غیر طبیعی (غلبه ی رطوبت) داشته باشد ممکن است رباط ثبات خود را از دست بدهد و سیالیت آن زیاد شود. پس این افراد مستعد آسیب های رباطی هستندکه شایع ترین مشکل پیچ خوردن مچ پا است .
در کودکان به علت حرارت و گرمای بدن رباط ها رطوبت اضافی ندارند و صفحات رشد که در نزدیکی انتهای استخوان های آنها قرار گرفته است آسیب پذیر تر هستند به همین دلیل در صورت بروز آسیب ، شکستگی استخوان بیشتر از کشیدگی رباط اتفاق می افتد.
اگر این مشکل بر طرف نشود سبب آرتروز و ساییدگی میشود.

عوامل اصلی کشیدگی رباط :

رطوبت زیاد باعث سست شدن رباط ها و ناندون ها شده و در اثر یک کشیدگی زودتر دچار ضربه می شود
دفع نشدن ادرار کامل باعث سرازیر شدن رطوبت های اضافی به پا شده از همین جهت زانو ها را سست و باعث سستی کشیدگی رباط ها خواهد شد .
نشستن زیاد سر توالت فشار به رباط ها خواهد آورد .
رعایت نکردن آداب تخلی و آداب حمام باعث عدم تخلیه کامل فضولات و رطوبت ها شده و سستی رباط می آورد
زیاد نشستن و بلند شدن باعث تحریک بیشتر خواهد شد برای همین روش درست نشستن و ایستادن باید رعایت شود برای مثال در نماز سفارش شده که اول زانو ها از زمین بلند شود و بعد دستان مثل افراد مسن که با احتیاط از زمین بلند می شوند باید بیاستیم و این آداب بسیار کمک می کند که رباط ها دچار آسیب نشود .
فعالیت های سنگین و دویدن های خطرناک ممنوع است برای همین حدیث آمده که شیعیان باید مثل گاو راه بروند یعنی آرام و وقار و حرکت های تند و سریع را کنار بگذارند مگر به ضرورت .
اسب سواری تقویت ماهیچه و رباط می کند و بسیار برای پیشگیری مناسب است
بهتر است انسان روی زمین بنشیند و نشیتن روی مبل یا صندلی مخصوصاً توالت فرنگی به دلیل ریزش رطوبت به پا باعث سستی رباط شده و درمان را هم به تعویق می اندازد .

موارد بیرونی که سبب کشیدگی رباط میشود

ورزش های سخت و سنگین
یک دفعه چرخیدن و در حالت پریدن یک دفعه چرخ خوردن
کفش های پاشنه بلند و نامناسب
ضربه ی مستقیم به محل قرار گیری رباط
حرکت و کشیده شدن بیش از حد

علائم کشیدگی رباط

درد
تورم
کبودی
ناتوانی در حرکت دادن مفصل آسیب دیده

برخی درمان های اولیه کشیدگی رباط

استراحت و کم کردن مایعات و دفع کردن رطوبت زیاد از مثانه و تعریق که چون فرد نمی تواند زیاد حرکت کند بهتر است به حمام آب گرم بسیار رود و تعریق را در حمام زیاد کند .
فشرده سازی یا باند پیچی : توجه داشته باشید بستن مفصل باید به گونه ای باشد که از جریان خون جلوگیری نکند و حتی گرم نگه داشتن آن توسط پارچه یا کرسی بسیار مفید است .
بالا گذاشتن عضو : قرار دادن یک بالشتک زیر محل آسیب دیده تا رطوبت از این ناحیه به سمت مثانه رود و سستی و فشار را از پا خارج کند
گرما به وسیله کیسه نمک داغ بسیار مفید است حتی با روغن های گرم مثل روغن اسفند بسیار اثر گذار است و گاهی هم می توان آب و نمک را داغ کرد و به صورت داغ داغ روی پا بریزند .
ماساژ با روغن های گرم: سبب جریان خون میشود
قرار دادن پا به صورت کامل در نمک و نگه داشتن آن به مدت بالا یک ساعت .
مایعات و رطوبت زیاد اثر درمان را کم خواهد کرد و افرادی که مایعات زیاد مصرف می کنند حتی میوه و آب میوه زیاد می خورند باعث طولانی مدّت شدن درمان خواهند شد .
بستن زیر زانو به بالای زانو باعث کمتر شدن فشار به رباط ها خواهد شد و تسریع در درمان ایجاد خواهد کرد .

درمان کشیدگی رباط

مالیدن و گذاشتن پودر بلوط به موضع اگر با سرکه یا آبغوره باشد بهتر است .
ماساژ با روغن سیاهدانه به صورت مداوم یا با روغن اسفند به دست فرد دیگر
حجامت :سبب افزایش گردش خون میشود در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت ها را تقویت میکند و مواد زائد و فضولات را از بدن دفع میکند سپس با تولید خون جدید باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و انبساطی رباط ها و سایر بافت های پیوندی میشود.
مالیدن خرما و دنبه :خرما و دنبه با هم کوبیده شود و روی موضع ضماد شود سپس پلاستیک کشیده و هر 24 ساعت یکبار عوض شود.
داروی شیطرج یا گیاه موچه به صورت سوپ یا خشک مصرف شود
خوردن دمبه در تمام غذا ها
خوردن سویق سنجد با خرما شب بدون آب
خوردن سیر به همراه همه غذا ها
استفاده از نوره طبیعی به صورت موضعی هر روز گذاشته شود
جا انداختن رگ ها

 

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *