شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آداب و دعای هنگام ختنه کردن (ختنه سنتی)

آداب و دعای هنگام ختنه کردن (ختنه سنتی)

آنچه در این مقاله خواهید خواند

از کارهای مستحب بعد از دنیا آمدن فرزند، به غیر از نام گذاری، چهار چیز دیگر در روز هفتم برای فرزند مستحب است: تراشیدن سر بچه، ختنه کردن او، سوراخ کردن گوش ها، عقیقه.

ختنه کردن که یکی از مستحبات روز هفتم بود، هم بر پسر اطلاق می شود و هم بر دختر. عملی که روی پسر انجام می شود، ختنه گفته می شود و اگر روی دختر انجام شود، خفض گفته می شود، خفض مثل ختنه، باعث راحتی و سلامتی دختر خواهد بود که خفض در زیبایی صورت دختر هم موثر است و هم در زیادی لذت شوهر در موقع جماع تاثیر دارد.

ختنه کردن پسر

نسبت به ختنه کردن پسران سه بحث وجود دارد:

  1. حد ختنه کردن چه مقدار است؟

به مقداری از پوست جدا شود که سوراخ حشفه و مقداری از پوست حشفه دیده شود و بعضی از مراجع می گویند همه حشفه دیده شود.

  1. زمان ختنه کردن چه وقتی است؟

زمان ختنه از تولد تا زمان بلوغ است، اما طبق روایات، بهتر این است كه ختنه كردن در روز هفتم باشد.

امام صادق (ع): قَالَ اخْتِنُوا أَوْلَادَكُمْ لِسَبْعَةِ أَیامٍ فَإِنَّهُ أَطْهَرُ وَ أَسْرَعُ لِنَبَاتِ اللَّحْمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ لَتَكْرَهُ بَوْلَ الْأَغْلَفِ

روز هفتم بچه را ختنه کنید، چون ختنه روز هفتم، هم در سلامتی بچه موثر است و هم در طهارت واقعی او موثر است و زمین از ادرار کسی که ختنه نشده باشد، کراهت دارد.

امام صادق: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ طَهِّرُوا أَوْلَادَكُمْ یوْمَ السَّابِعِ فَإِنَّهُ أَطْیبُ وَ أَطْهَرُ وَ أَسْرَعُ‌ لِنَبَاتِ‌ اللَّحْمِ‌ وَ إِنَّ الْأَرْضَ تَنْجَسُ مِنْ بَوْلِ الْأَغْلَفِ أَرْبَعِینَ صَبَاحا».[5]

حضرت رسول ص فرمودند: در روز هفتم بچه های خود را ختنه كنید، چون ختنه در این روز موجب طهارت واقعی برای بچه می شود و در رشد او هم موثر است و زمین تا چهل روز از بول كسی كه ختنه نشده است، نجس است.

«أَسْرِعُوا بِخِتَانِ أَوْلَادِكُمْ فَإِنَّهُ أَطْهَرُ لَهُمْ» «عجله کنید در ختنه فرزندان پسر، زیرا این برای آن‌ها پاک‌تر است.»

در باب تاکید بر ختنه در روز هفتم: در بعضی از روایات آمده است اگر ختنه كننده یهودی هست باز هم در روز هفتم ختنه كنید و مخالفت با سنت ها نكنید.

  1. حکم ختنه کردن چیست؟

چیزی که ما در دین اسلام، اعتقاد و باور داریم این است که پسر باید ختنه شود. غلافی که روی سر آلت قرار دارد، بایستی برداشته شود، به نام ختنه که آن غلاف را می برند و بر می دارند که این عمل به عنوان حکم شرعی و به عنوان حکم طبی است. زیرا در زیر این پوسته ممکن است بعضی مواد جمع شود و منجر به التهاب و چرک و خون و امثال این ها شود. پس بهتر است که در کودکی بریده شود و ممکن است با برداشتن آن، انسان در حین همبستر شدن لذت بیشتری ببرد، زیرا به طور مستقیم با آلت زن تماس پیدا می کند.

ختنه کردن دختر (خفض)

عن وهب عن جعفر عن ابیه عن علی علیه السلام «قَالَ: لَا تُخْفَضُ‌ الْجَارِيَةُ حَتَّى تَبْلُغَ سَبْعَ سِنِينَ» وسائل الشیعه جلد 17

راوی می گوید حضرت فرمودند: جاریه خفض (ختنه دختر) نمی شود تا اینکه هفت سال او تمام شود.در این روایت برداشت می شود که استحباب خفض در سن هفت سالگی است.

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع «قَالَ: لَمَّا هَاجَرَتِ النِّسَاءُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص- هَاجَرَتْ فِیهِنَّ امْرَأَةٌ یقَال‌لَهَا أُمُّ حَبِیبٍ- وَ كَانَتْ‌ خَافِضَةً تَخْفِضُ‌ الْجَوَارِی‌ فَلَمَّا رَآهَا رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ لَهَا یا أُمَّ حَبِیبٍ الْعَمَلُ الَّذِی كَانَ فِی یدِكِ هُوَ فِی یدِكِ الْیوْمَ قَالَتْ نَعَمْ یا رَسُولَ اللَّهِ إِلَّا أَنْ یكُونَ حَرَاماً فَتَنْهَانِی عَنْهُ قَالَ بَلْ‌ حَلَالٌ فَادْنِی مِنِّی حَتَّى أُعَلِّمَكِ قَالَتْ فَدَنَوْتُ‌ مِنْهُ فَقَالَ یا أُمَّ حَبِیبٍ إِذَا أَنْتِ فَعَلْتِ فَلَا تَنْهَكِی وَ لَا تَسْتَأْصِلِی وَ أَشِمِّی‌ فَإِنَّهُ أَشْرَقُ لِلْوَجْهِ وَ أَحْظَى عِنْدَ الزَّوْجِ الْحَدِیث».[5]

می فرمایند: راوی از امام صادق نقل می کند که زمانی که پیامبر به مدینه آمدند، زنهای مکه هم هجرت کردند، در بین این زنها، ام حبیب هم به مدینه آمد و کار او ختنه کردن زنها بود. زمانی که پیامبر او را دید، به او گفت: آیا هنوز هم دخترها را ختنه می کنید؟ گفت: بله، مگر اینکه حرام باشد و شما هم مرا نهی کنی. حضرت فرمودند: این کار حلال است و بیا جلو تا به تو یاد بدهم که در ختنه کردن چه چیزهایی را رعایت کنی. ام حبیب می گوید: نزدیک پیامبر رفت و ایشان فرمود: وقتی خواستی دختر را ختنه کنی، زیاد ختنه نکن و کمی این کار را کن، چون ختنه کم، باعث نورانی شدن صورت زن می شود و لذت مرد هم بیشتر می شود.

آداب و دعای هنگام ختنه کردن (ختنه سنتی)

دعایی که موقع ختنه خوانده می شود

و در وقت ختنه كردن بگويد اللَّهُمَّ هَذِهِ سُنَّتُكَ وَ سُنَّةُ نَبِيِّكَ ص ع و آلِهِ وَ اتِّبَاعُ مَنَالِكَ وَ لِدِينِكَ بِمَشِيَّتِكَ وَ إِرَادَتِكَ لِأَمْرٍ أَرَدْتَهُ وَ قَضَاءٍ حَتَمْتَهُ وَ أَمْرٍ أَنْفَذْتَهُ فَأَذَقْتَهُ حَرَّ الْحَدِيدِ فِي خِتَانِهِ وَ حِجَامَةٍ لِأَمْرٍ أَنْتَ أَعْرَفُ بِهِ مِنِّي اللَّهُمَّ فَطَهِّرْهُ مِنَ الذُّنُوبِ وَ زِدْ فِي عُمْرِهِ وَ ارْفَعِ الْآفَاتِ عَنْ يَدَيْهِ وَ الْأَوْجَاعَ عَنْ جِسْمِهِ وَ زِدْهُ مِنَ الْغِنَى وَ ادْفَعْ عَنْهُ الْفَقْرَ فَإِنَّكَ تَعْلَمُ وَ لَا نَعْلَمُ

از امام صادق (ع): وقت ختنه كودك بگويد: «خداوندا اين سنت تو و سنت پيغمبر تو (ص) است، و هم فرمانبردارى تو و كتاب تست، به خواست و اراده و قضاء تو، بواسطه امرى كه اراده كرده‏اى، و قضائى كه حتم نموده‏اى، و فرمانى كه نافذ گردانيده‏اى، و سوزش آهن را در ختنه و حجامت بوى چشانيدى به سببى كه خود بهتر ميدانى.

خداوندا او را از گناه پاك نگه‏دار، و به عمرش بيفزا، و آفات و دردها را از او بگردان، و غناى بيشتر باو ده، و فقر را از او دور بدار، كه تو آگاهى و من نميدانم.» و از آن حضرت (ع): هر كه اين دعا را در وقت ختنه فرزند خود نخوانده تا پيش از بلوغ او هر وقت شد بخواند كه فرزند را از سوزش آهن، از كشته شدن و امثال آن نگه دارد.

از سنت هایی که در باب ختنه آمده

دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى، ج‏11، ص: 272

بدانكه ختنه كردن در رجال سنت است و در نساء لذت و بايد كه قطع زائد بر قلقه نكنند كه آن انهاك عضو مى‏كند و قطع احليل مهلك است.

علاج ختنه یا درمان زخم بعد از ختنه در طب سنتی اسلامی

خاكستر كعب بُز بر آن ذرور كنند و هر روز تجديد آن نمايند و پنبه مبلول با بول و روغن كنجد و شب يمانى خون را بند مى‏كند و روز سوم اگر جراحت خشك شود روغن گل و موم نهند و الا سندروس تا روز پنجم بكار برند پس شكر يا خاكستر مذكور اگر متعفن گردد و الا كافور به روغن كنجد و سفيدى بيضه و از عمل اهل هند اولًا انداختن آب دهن است بعد خائيدن بيره پان و استعمال سنگ جراحت و بعد از آن پياز بريان زرد و آنچه در اين باب مجرب است و از ديگر تدابير غنى مى‏كند استعمال اين خشكند.

گويند كه جراحت را زود خوب مى‏كند بايد كه چون ختنه كنند بگذارند تا خون تمام برود بعد اين دوا را فشانند و ببندند. كات هندى، مرداسنگ، هليله، بليله، مر صاف، برگ مورد مساوى كوفته بيخته بكار برند و بعد از سه روز بگشايند و گويند كه احسن اوقات ختنه وقت عصر است در تابستان و صبح در خريف و زوال در زمستان و ختنه طفل در ربيع كنند بخلاف بالغ كه ختنه او در ربيع نبايد كرد. «3» از غذاهاى سرد خوددارى كند و به‏غذاهاى معتدل بيشتر طعام كند كه درد را خاموش مى‏كند.

گياه تره‏تيزك را با غذا بخورد درد را تسكين داده و خيلى مفيد است. ريحان و گشنيز نيز در اين باب مفيد است. خرفه، شنبليله و پياز خوردن در اين مورد نيز فائده مى‏دهد.

از سنت های دیگر برای درمان زخم بعد از ختنه: آرد بوداده، شكر، روغن و زيره را مى‏خورانند.

نبايد تا سه روز آب بخورد و تنها كمى چاى به او مى‏خورانند و معتقدند اگر آب بخورد، زخمش سيم مى‏كشد، اگر زخم سيم بكشد، و آلت بچه چرك كند، از مخلوط آرد و روغن براى درمان جراحت استفاده مى‏كنند

قدرى كاغذ كبود دور قند را سوزانده خاكستر آن را با قدرى پيه بز مخلوط كرده به ناحيه مجروح مى‏مالند.

اگر زخم ورم كرد اسفرزه و برزك كوبيده با زرده تخم‏مرغ مخلوط مى‏كنند و با دو يا سه دانه انجير پخته كه در شير گاو له شده روى ورم مى‏گذارند.

آلت مجروح را تا چند روز در كيسه كرباس مى‏كنند تا سرما نخورد.

براى چرب كردن نقطه مجروح از خاكستر كرباس سوخته مخلوط در روغن گاو استفاده مى‏شود.

 

روایات دیگر از کتاب مکارم:

و قال الصادق (ع)، في الصبي إذا ختن، يقول: اللهم هذه سنّتك، و سنّة نبيّك، و اتّباع منّا إليك و لنبيّك و رسولك و كتبك، و بمشيئتك، و إرادتك، و قضائك، لأمر أردته و قضاء حتمته، و أمر أنفذته، فأذقته الحديد في ختانه و حجامته، لأمر أنت أعرف به مني، اللهم فطهّره من الذنوب وزد في عمره، و ادفع الآفات عن بدنه و الأوجاع عن جسمه وزده من الغنى، و ادفع عنه الفقر، فإنك تعلم و لا نعلم.

و قال (ع): أي رجل لم يقلها، عند ختان ولده، فليقلها عليه من قبل أن يحتلم، فإن قالها كفي حرّ الحديد، من قتل أو غيره.

از نبى اكرم (ص): ختنه براى مردان سنت (لازم) و براى زنان مكرمت است.

عبد اللَّه بن جعفر حميرى به حضرت عسكرى (ع) نوشت: از افراد صالح روايت شده كه فرزندان خود را در روز هفتم ختنه كنيد كه پاكيزه شوند، كه زمين از بول آدم ختنه نشده بفغان آيد، ولى- جانم فدايت- در حجامتگرهاى شهر ما مرد حاذقى نيست كه بتواند در روز هفتم ختنه كند، و ختنه‏گر يهودى هست، آيا يهود ميتواند اولاد مسلمين را ختنه كند؟ حضرت (ع) جواب نوشت: روز هفتم را فراموش و سنت را مخالفت نكنيد. ان شاء اللَّه.

از امام هفتم (ع): چون فرزندش حضرت رضا متولد شد، امام فرمود: اين مولود من ختنه شده، و طاهر و پاكيزه بدنيا آمد، ولى ما تيغ بر جاى ختنه‏اش ميكشيم تا سنت را پيروى كرده باشيم.

از نبى اكرم (ص): فرزندانتان را در روز هفتم ختنه كنيد، كه پاكيزه‏تر است زودتر معالجه مى‏شود و گوشت ميرويد. فرمود: زمين از بول ختنه نشده تا 40 روز آلوده است.

از امام ششم (ع): سوراخ كردن گوش پسر سنت است، و ختنه او تا روز هفتم سنت است، و ختنه زنان مكرمت آنهاست و سنت نيست، و بهتر از مكرمت چيست؟

از امام صادق (ع): چون زنان با پيغمبر (ص) بمدينه هجرت كردند، در ميانشان زنى بنام ام حبيبه بود كه زنان را ختنه ميكرد، حضرت به او فرمود كه ام حبيبه! امروز هم شغل سابق را دارى؟ عرضه داشت آرى يا رسول اللَّه و اگر حرام است و نهى كنيد ترك كنم؟ فرمود: نه بلكه حلال است، نزديك آخر تا چيزى يادت دهم، ام حبيبه نزديك پيغمبر رفت، حضرت فرمود: افراط مكن و كم بردار كه صورت را شاداب‏تر ميكند و شوهر بيشتر لذت ميبرد؟ ام حبيبه خواهرى داشت بنام ام عطيه كه آرايشگر بود، ام حبيبه سخن پيغمبر (ص) را باو گفت، ام عطيه خدمت پيغمبر رفت و گفته خواهر را به او عرضه داشت، حضرت فرمود: نزديك بيا، بعد فرمود صورت دختر و زن را با كهنه خشك و پاك مكن كه آب و رنگ او را ميبرد. ترجمه مكارم الاخلاق، ج‏1، ص: 439

در کتاب رساله دلاکیه در باب ختنه اینگونه آورده است:

رساله دلاكيه، ص: 97 باب نهم در ختنه كردن است‏

بدان كه حضرة رضا ع فرمودند كه ختنه سنّت واجبه است براى مردان و براى زنان كرامت است و در احاديث بسيار است كه سنّت است كه ختنه روز هفتم طفل باشد و نبايد كه ترك كنند آن را خواه سرما باشد و خواه گرما و چهار چيز است كه روز هفتم بايد بكنند اوّل ختنه دويّم تراشيدن سر طفل سيّم نام گذاردن چهارم عقيقه و اگر كسى را ختنه كردند باز پوست آن روئيد دوباره مى‏برند چرا كه زمين ناله مى‏كند به خداوند عالم از بول كسى كه اغلف باشد يعنى پوست آن موضع او بلند باشد

و سرتراشى طفل بايد روز هفتم باشد اگر روز هفتم گذشت ديگر نمى‏تراشد و چون روز هفتم بتراشد همه سر را بتراشد و موافق‏ حديثى زلفى و كاكلى نمى‏گذارد يا بعضى را بتراشد و بعضى را نتراشد و همه مو را جمع كرده به وزن آن طلا يا نقره صدقه دهد و تفصيل عقيقه اگرچه دخلى بسؤال سائل ندارد امّا بمناسبت مقام نوشته مى‏شود حضرة صادق ع فرمودند كه هر مردى در گرو عقيقه است روز قيامت و عقيقه واجب‏تر از قربانى است و كسى عرض كرد به ايشان كه نمى‏دانم پدرم عقيقه براى من كرده يا نه او را امر فرمودند كه عقيقه كند و حال آنكه پيرمردى بود و عقيقه بايد گوسفندى يا گاوى يا شترى باشد و بهتر آن است كه اگر گوسفند باشد چپش باشد و الّا هر گوسفندى كه قربانى مى‏شود عقيقه هم مى‏شود و در كنيز و دختر عقيقه يكسان است و در روايتى براى پسر نر عقيقه كند و براى دختر ماده و اگر كسى فقير باشد بگذارد تا خدا به او وسعتى بدهد و چون بكشد عقيقه را در وقت كشتن بخواند يَا قَيُّوُم إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِي لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً مَسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذَلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ مِنْكَ وَ لَكَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ مِنْ فُلَانِ ابْنِ فُلَانٍ‏ و نام مولود را ببرد پس ذبح بكند و به روايتى مى‏گويد أَسْتَعِيذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ و ربع گوسفند را براى قابله بدهد و اگر قابله نباشد مى‏دهد به مادرش كه به هر كس بخواهد بدهد و اگر قابله يهودى باشد و ذبيحه مسلمان را نخورد ربع قيمت گوسفند را به او دهند و باقى را طبخ مى‏كنيد و در روايتى است كه استخوان آن را نشكند و در روايتى رخصت شكستن هم هست و بهتر چيزى كه عقيقه را به آن پزند آب و نمك است و ده نفر از مسلمين مى‏خوراند و اگر زياده بايد افضل است و پدر هم مى‏خورد از آن و در روايتى است كه پدر و احدى از عيال از آن نخورند و در روايتى است كه همه‏كس مى‏خورند از عقيقه مگر مادر پس چنان معلوم مى‏شود كه براى پدر و عيال مكروه است خوردن چرا كه صدقه است و نيك است كه به غير شيعه نخورانند و اگر مولود روز هفتم پيش از ظهر بميرد عقيقه ندارد و اگر بعد از ظهر بميرد عقيقه مى‏كند اين هم مجملى بود از امر عقيقه كه بمناسبت ذكر شد

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *