شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

آداب روغن مالی

روغن مالی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

از مهمترین آداب و سبک زندگی اسلامی، بحث روغن مالی می‌باشد که در طراوت پوست و موی انسان و حتی تقویت بدن و دفع بیماری‌ها بسیار اثرگذار است.

آداب روغن مالی

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روغن مالى را دوست مى‌داشت و از ژوليدگى مو بدش مى‌‏آمد و مى‌فرمود: روغن درد را مى‏‌برد. ایشان انواع روغن‌ها را به بدن مى‌‏ماليد. ابتدا به سر و ريش خود مى‌‏نمود، و مى‌‏فرمود: سر بايد مقدم بر ريش باشد. و روغن بنفشه بكار مى‌برد و مى‌فرمود: بهترين روغن‏ها است. به هنگام روغن مالى، ابروها را مقدم مي‌داشت. سپس به شارب مى‌ماليد و بعد به بينى مي‌كرد و استشمام مى‌نمود. سپس سر را روغن مي‌زد. براى‏ رفع سر درد ابروها را روغن مى‌زد، و شارب‏‌ها را با روغنى غير از روغنى كه براى محاسن مصرف مى‌كرد، روغن مي‌زد. (ترجمه‌ی مكارم الاخلاق، ج‏1)

فضیلت روغن مالی

روغن ماليدن، پوست بدن را نرم، مغز آدمى را زياد نموده ، مجارى آب را در بدن آسان مي‌كند، خشكى پوست را از بين مي‌برد و رنگ را روشن مي‌سازد.

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: دَهْنُ اللَّيْلِ يَجْرِي فِي الْعُرُوقِ وَ يُرَوِّي الْبَشَرَةَ وَ يُبَيِّضُ الْوَجْه. (الكافي، ج‏6)

ابو جعفر باقر عليه السّلام فرمود: روغنى كه در شب به بدن ماليده شود در رگ‌هاى بدن نفوذ مى‌كند و پوست را شاداب مى‌دارد و صورت را بشاش مى‌‏نمايد.

دعای روغن مالی

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا أَخَذْتَ الدُّهْنَ عَلَى رَاحَتِكَ فَقُلِ-

اللَّهُمَ‏ إِنِّي أَسْأَلُكَ الزَّيْنَ وَ الزِّينَةَ وَ الْمَحَبَّةَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّيْنِ وَ الشَّنَآنِ وَ الْمَقْتِ ثُمَّ اجْعَلْهُ عَلَى يَأْفُوخِكَ ابْدَأْ بِمَا بَدَأَ اللَّهُ بِهِ. (الكافي، ج‏6)

امام صادق علیه السّلام فرمودند: هنگامى كه روغن را بر دست خود مى‏‌ريزى بگو:

خدايا آراستگى و آرايش در دنيا و آخرت را از تو خواستارم، و از زشتى و دشمنى و نفرت در دنيا و آخرت به تو پناه مى‌برم.

 

  • روغن ها انواع بسیاری دارند. کدام روغن از بقیه بهتر است؟ هر روغن چه خواصی دارد و چطور باید استعمال شود؟
  • بهترین زمان برای روغن مالی چه زمانی است؟

این سوالات و پرسشهایی در این زمینه در کتاب “حقایقی درمورد وقایه (پیشگیری)2، آداب نظافت و پاکیزگی” به تفصیل پاسخ داده شده.

 

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. چقدر خوبه روغن مالی
    اما کاش بیشتر توضیح داده میشد
    باتشکر فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *