شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

چه روز هایی برای عقد کردن مناسب است ؟

عقد

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چه روز هایی برای عقد کردن مناسب است ؟

سوالی که امروز زیاد در اذهان مردم ایجاد می شود و جوابی مستند و روایی به آن کمتر داده می شود این است که بهترین روز ها برای عقد کردن چه روزی است ؟ و ایامی که از آن نهی شده که در آن عقد خوانده شود چه زمان هایی می باشد؟ در این مقاله سعی داریم که با استناد به روایات بیان کنیم که روز هایی بهترین روز ها برای عقد محسوب می شود و چه ایامی منع شده که عقد خوانده شود .

مناسب ترین روز برای عقد:

برای خواندن خطبه عقد بهترین روز ها و مناسب ترین آن ها روز جمعه است که سفارش به آن شده است . توصیه شده است که برای خواندن عقد بهتر است از روز های سوم، پنجم، سیزدهم، شانزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم ماه قمری برای خواندن عقد انتخاب نشود و اگر کسی مجبور شد که در این ایام عقد بخواند بهتر است صدقه دهند و حتما آیت الکرسی و حمد و معوذتین را بخواند و بعد صیغه عقد را جاری کنند . همچنین از بیست‌وهشتم تا آخر ماه، یعنی ایام محاق ماه بهتر است زمان انتخابی شما برای خواندن خطبه عقد نباشد مگر با همان سفارشات صدقه و … . و اما درباره‌ی قمر در عقرب، در روایتی وارد شده حضرت صادق(ع) فرمود: «من سافر أو تزوج و القمر فی العقرب لم یر الحسنی؛ هرکس سفر یا ازدواج کند درحالی‌که ماه در عقرب است، نیکی نمی‌بیند» (الکافی ج8 ص275) بودن ماه در عقرب، می‌تواند به بودن ماه در برج عقرب و یا صورت فلکی عقرب و یا محاذات کواکب صورت فلکی عقرب، تفسیر شود که با لحاظ نظرات مختلف علماء در این رابطه (العروةالوثقی، کتاب النکاح، م6؛ بحارالأنوار ج55 ص268-269 و ج56 ص128 و…) توصیه به احتیاط و رعایت همه‌ی احتمالات می‌شود البته نظر شخص بنده در این باره گفته شده که مقاله ای جدا در مورد آن در سایت بارگزاری شده است که عرض کردم ما مبنا را بر صورت فلکی گذاشته ایم و احتیاط را هم در این باره قبول نداریم ولی جنبه خواندن عقد چون امر مهمی برای افراد محسوب می شود می توانند ایامی را که قمر در برج عقرب هم می باشد احتیاط کنند و الا صدقه دهند و صیغه عقد را جاری کنند . درباره‌ی عقد در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی که امروزه لحاظ می‌گردد، مطلبی در روایات مشاهده نشده و اهمیت‌دادن بیش از حد به آن، که می‌تواند احیاناً موجب انجام عقد در محاق یا عقرب گردد، مقبول نیست. درباره‌ی ایام هفته، توصیه می‌شود از عقد در شب چهارشنبه، اجتناب گردد و پنج‌شنبه یا جمعه یا شنبه یا یک‌شنبه را برای این امر برگزینند که بین آنها روز جمعه و شب جمعه بسیار مناسب تر می باشد در کتاب شریف (الخصال ص394) مطالبی را در این مورد ذکر کرده اند که در پایان بعض از آنها را خواهیم آورد. درباره‌ی ساعات شبانه‌روز، از انجام عقد در ساعات گرمای اواسط روز، اجتناب شود (وسائل‌الشیعة ج20 ص93) و اگر میسر است عقد را در شب جاری کنند که مستحب دانسته شده است. در بین ماه ها بهترین ماه برای خواندن عقد شوال می باشد که زمان مناسبی برای خواندن عقد می باشد . در بعضی از سفارشات هم آمده که روزهایی که برای رفتن به خواستگاری یا پذیرفتن خواستگار و ازدواج کردن، خوب است عبارت اند از: روزهای سوم و ششم و هفتم و هشتم و دوازدهم و چهاردهم و پانزدهم و بیست و هفتم و بیست و نهم هر ماه قمری . از اميرالمؤ منين عليه السلام منقول است كه روز جمعه براى خواستگارى و نكاح خوب است. رسول اکرم (ص) فرمودند : هر کس برخدا توکل کند و هیچ گاه ملاحظه سعادت و نحوست روزها را ننماید خداوند او را یاری خواهد نمود و عهده دار او خواهد شد به ویژه اینکه صدقه نیز بپردازد زیرا صدقه نحوست را از بین می برد. الْعِلَلُ، وَ الْعُيُونُ، وَ الْخِصَالُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو الْبَصْرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْوَاعِظِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ عَامِرٍ الطَّائِيِّ عَنْ أَبِيهِ‏[1] عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: سَأَلَ الشَّامِيُّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع عَنِ الْأَيَّامِ وَ مَا يَجُوزُ فِيهَا مِنَ الْعَمَلِ فَقَالَ ع يَوْمُ السَّبْتِ يَوْمُ مَكْرٍ وَ خَدِيعَةٍ وَ يَوْمُ الْأَحَدِ يَوْمُ عُرْسٍ‏[2] وَ بِنَاءٍ وَ يَوْمُ الْإِثْنَيْنِ يَوْمُ سَفَرٍ وَ طَلَبٍ وَ يَوْمُ الثَّلَاثَاءِ يَوْمُ حَرْبٍ وَ دَمٍ وَ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ يَوْمٌ شُؤْمٌ فِيهِ يَتَطَيَّرُ النَّاسُ وَ يَوْمُ الْخَمِيسِ يَوْمُ الدُّخُولِ عَلَى الْأُمَرَاءِ وَ قَضَاءِ الْحَوَائِجِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ يَوْمُ خِطْبَةٍ وَ نِكَاحٍ‏[3]. – در علل (ج 2 ص 285) و در عيون (ج 2 ص 247) و در خصال (27) بسندى گويد از امير المؤمنين عليه السّلام پرسيده شد از روزها و كارها كه در آنها رواست فرمود: روز شنبه روز نيرنگ و فريب است، روز يك شنبه براى عروسى و ساختمان روز دوشنبه، براى سفر و خواهش (روز دوشنبه براى سفر بمحل استسقاء و طلب باران است و الا روز سفر در دوشنبه وارد نشده است ) ، روز سه‏شنبه روز جنگ و خون ( که نهی از حجامت در این روز هم وارد شده ) ، روز چهارشنبه روز شومى است كه مردم بدان فال بد زنند، روز پنجشنبه روز ورود بر اميران و برآمدن حاجاتست، روز جمعه براى خواستگارى و ازدواج. علامه مجلسی می فرمایند: ممكن است آنچه در باره دوشنبه رسيده حمل بر تقيه شود.   [1] السند عامى غير مرضى. [2] في المصادر الثلاث« يوم غرس» بالمعجمة، و هو الأظهر لما يأتي من ان يوم الجمعة يوم خطبة و نكاح. [3] العلل: ج 2، ص 285، العيون: ج 2، ص 247.
مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام خدا قوت ،🌹مطالب بسیار عالی هست که واقعا اهمیت آن فراموش شده ممنون از شما که فراموش شده ها را بازگو میکنید ،🙏🙏

    من با خرید اشتراک هنوز بقیه مطالب برام قفله ،😥☹️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *