شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

بررسی دیابت از منظر طب

آنچه در این مقاله خواهید خواند

بررسی دیابت از منظر طب غیر مدرن

تعریف دیابت از منظر طب شیمیایی:

در طب مدرن تعاریف زیادی از دیابت کرده اند . منشاء های گونانونی برای آن بیان کرده اند برای مثال در کتاب علامه نورانی اینگونه بیان کرده است :

بيمارى قند يا ديابت در نتيجه اختلال عميق و دائمى در سوخت و ساز موادّ نشاسته‏اى است. وراثت و استعداد دو عامل مهم در پيدايش اين بيمارى مى‏باشد .

دو دانشمند آلمانى در سال 1889 مشاهده كردند كه برداشتن غدّه لوزالمعده در سگ توليد بيمارى قند میکند . براى اوّلين مرتبه دانستند كه بيمارى قند نتيجه نقصان عملكرد آن قسمت از لوزالمعده است . كه ترشّح خود را داخل خون مى‏ريزد.
در سال 1921 «بان تينگ» و «ليست» دو پزشك كانادايى موفّق به استحصال انسولين (هرمون جزائر لانگرهانس) از غدّه لوزالمعده شدند . انسولين عامل مهم در سوخت و ساز موادّ قندى است. اگر مقدار انسولين لوزالمعده كم شود گلوكز در انساج بدن به مصرف نمیرسد . احتراق بعمل نمى‏آيد و در نتيجه مقدار گلوكز خون زياد شده از طريق كليّه با ادرار دفع مى‏گردد.

تعریف دیابت از منظرطب سنتی :

ديابيطس، ذيابيطوس (ماخوذ از يوناني) بيمارى دو لاب کلیوی، بيمارى قند، ديابت 0 setebaiD به عنوان” سلس البول” و” سلسله البول” هم آمده است.
دیابت در طب سنتی بیشتر مربوط به ضعف کلیه می باشد و تمام علائم و نشانه ها هم به همین عضو بر میگردد دکتر احمدیه در کتاب خود حتی ضعف لوزالمعده را هم رد کرده و اصل را بر ضعف کلیه گذاشته اند و اینگونه اثبات می کنند :
ديابت يا به اصطلاح قديمى آن «دولاب كليوى» در اثر نقص ترشح انسولين توسط لوز المعده عارض مى‏گردد. در نتيجه تزايد مقدار طبيعى قند در خون، مقدارى از قند اضافى از طريق كليه‏ها دفع شده و گلوكوزورى airusoculG را موجب مى‏شود. گاهى نيز با وجود افزايش قند خون، در ادرار قندى مشاهده نمى‏گردد.

متن کامل مقاله را از اینجا دانلود کنید

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام و عرض ارادت.بابت ارائه مطلب تلفیقی ازطب شیمیایی وسنتی،ممنونم.

  2. سلام و خداقوت.بابت ارائه مطلب تلفیقی ازطب شیمیایی وسنتی،ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *