شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

چگونه قد بلندی داشته باشیم ؟!

▪چگونه قد بلندی داشته باشیم ؟!

آنچه در این مقاله خواهید خواند

▪چگونه قد بلندی داشته باشیم ؟!

یکی از دغدغه های امروز والدین افزایش رشد قد کودکان می باشد به همین دلیل حتی در مواردی که ضرورتی ندارد از داروهای هورمونی جهت به تعویق انداختن بلوغ نوجوانان استفاده میکنند تا قد آنها بیشتر رشد کند که این کاملاً غلط است و این امرعوارض زیادی به همراه دارد مخصوصا ً برای دختران .

البته بدانیم که رشد قد یک پروسه زمانبر است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در زمان مناسب اقدام به انجام راهکار های درست و کار آمد کرد که در این مقاله بیان خواهیم کرد .

▪ضرر های به تاخیر انداختن بلوغ برای رشد قد !!!

استفاده از داروهایی که باعث به تاخیر انداختن بلوغ کودکان میشود  مثل آمپول دیفرلین ضرر های زیادی دارد این دارو ها با تاثیر روی مغز و غده ی هیپوفیز و هیپوتالاموس موجب توقف تولید هورمون هایی میشود که روند بلوغ را آغاز می کنند و ادامه میدهند مصرف این دارو ها عوارض روحی و جسمی مختلفی را ایجاد میکند و باعث سرد شدن مغز و اندام های جنسی کودکان (رحم و تخم دان و بیضه) میشود.

نتیجه ی تحقیقات پزشکان در مورد عوارض این آمپول :

1-سر درد

2-خستگی و بی حالی

3-احساس درد در پستان ها

4-خشک شدن وازن

5-تپش قلب

6-پوکی استخوان

7-بالا بردن فشار خون

8- زیاد شدن جوش صورت در هنگام بلوغ

9- ریزش موی شدید

10- ضعف معده و تنبلی روده ها

11- خراب شدن پوست صورت و ایجاد خال و کک مک در نواحی پوستی

▪بلند ترین قد را چه طبیعت هایی دارند ؟

در مزاج شناسی حرارت عامل افزایش رشد کلی در بدن است و رطوبت باعث جلوگیری از رشد در انسان می شود برای همین افرادی که بیشتر مایعات مصرف می کنند رشد کمتری دارند البته چاقی شحمی دارند و در عرض بزرگ می شوند . کم بودن حرارت و زیادی رطوبت ، مزاج را تا حدودی به سمتی خواهد برد که باعث کوتاهی قد میشود . ولی اکثر افرادی که قد بلند دارند از بین دسته صفرا و سودا می باشند که غالب طبیعت آنها خشک است ولی در بین این دو دسته صفراوی ها بلند ترین قد را دارند البته در هر طبیعتی اگر صفرا در زمانی که امکان رشد در بدن وجود داشته باشد غالب شود باعث بلند تر شدن قد افراد می شود . اگر طبیعت دم همراه با صفرا شود تا جایی که بدن رطوبت اضافه دم را خارج کند یکی از بلند ترین قد ها را می تواند داشته باشد چون از دو حرارت استفاده کرده و تاثیر بیشتری در رشد کلی خواهد داشت .

تاثیر منطقه بر رشد قد

مناطقی که غلبه صفرا در آن اقلیم وجود دارد یعنی مناطق گرم و خشک افراد قد بلند تری خواهند داشت حتی درختان آن مناطق هم ارتفاع بیشتری خواهند داشت مثل مناطق گرم در عربستان و مناطقی که نخل در آن مناطق بیشتر رشد می کند .

اگر کمی به اطرافمان دقت کنیم مثال های بیشتری برای تائید این موضوع مشاهده می کنیم .

کشور چین به دلیل رطوبت بیشتری که نسبت به کشور کره دارد مردم قد کوتاه تری دارد و یا کشور های آفریقایی که به دلیل خشک بودن منطقه ی زندگیشان مردمان بلند قدی دارند.

حال در کشور خود ایران مناطقی مثل کردستان ، اهواز و خوزستان و از طرف شرق سیستان و بلوچستان منطقه هایی هستند که نسبت که شهر های شمالی کشور قد های بلند تری را داشته اند .

▪تا چه سنی کوتاهی قد را می توان درمان کرد ؟

دکتر محمد رضا مهاجری تهرانی فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرده اند که رشد قدی انسان از دوران جنینی آغاز میشود و صفحه رشدی دختران در 15 تا 17 سالگی و پسران 16 تا 18 سالگی بسته میشود و از این سن آنها دیگر رشد قدی نخواهند داشت .

نظر دکتر وفا در این مورد به این گونه است که میگویند از لحاظ علمی انسان از همان دوران جنینی شروع به رشد و افزایش قد میکند و این فرایند تا 18 سالگی ادامه دارد بنابراین رشد فیزیولوژی از 19 الگی به بعد به طور کامل متوقف میشود .

البته این نظر اطبای امروز است و برای ما هم محترم است ولی تاثیر جسم افراد بسیار متفاوت است و بعضی از افراد بوده اند که از سن 21 سالگی شروع به رعایت آداب و امور درمانی برای بلند شدن قد را انجام داده اند و بعد از 4 سال 10 تا 15 سانتیمتر رشد قد را مشاهده کرده و آن را ثبت کرده اند .

به همین جهت می گویم برای بلد شدن قد اگر بیماری باشد جای نگرانی نیست و می توان با رعایت یکسری آداب و امور آن را اصلاح کرد .

▪راهکار هایی برای پیشگیری از کوتاهی قد فرزندانمان :

  • کم کردن رطوبت کلی در بدن و ننوشیدن آب زیاد مخصوصا برای مادران باردار و کودکانی که در اوج رشد هستند جالب است بدانید که نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند رشد قد آنها نسبت به کسانی که شیر مادر استفاده می کنند کمتر است به این دلیل که شیر خشک اکثراً با آب مخلوط می شود و رطوبت بدن را بالا خواهد برد .
  • خوردن سویق گندم و جو توسط مادر در دوران بار داری باعث کاهش رطوبت شده و رشد بدن را زیاد خواهد کرد مخصوصا ً رشد قد جنین را و حتی قوت جنین را هم بالا خواهد برد (سویق سبب تکمیل جنین و درشت شدن جنین میگردد سویق گندم مقدار زیادی مواد فسفر دار /ویتامین E/ویتامینB/منیزیم/روی/آهن وکلسیم دارد).

حدیث : مردى بحضرت صادق (ع) عرضه داشت: كودكان ما بهنگام ولادت ضعيف و مريضند، حضرت فرمود چرا سويق بآنها نمى‏دهيد، كه گوشت ميروياند و استخوان را محكم مى‏سازد.

  • حجامت عام (در کودکی پیشگیری و در بزگسالی درمان است ) (امام صادق (ع) : اثر حجامت برای بدن طفل مثل اثر هرس است بروی درختان ، هرس باعث میشود درخت شاخ و برگ جدید زده و شکوفا شود و رشت قدی آن بلند شود ولی درختی که هرس نشود از پایین درخت شاخه های اضافی ایجاد می شود و رشت قدی درخت را کم خواهد کرد . )
  • حجامت پشت گوش :باعث تحریک غده هیپوفیز میشود و رشد قد را زیاد خواهد کرد که تا سنین نوجوانی تاثیر بهتری خواهد گذاشت
  • حجامت ساقین: باعث دفع کامل رطوبت از مثانه میشود و این دفع رشد را بیشتر خواهد کرد .
  • خواب اول شب (هورمون کورتیزول با روشن شدن هوا در بدن ترشح میشود و برای فعالیت بدن است و باعث کاهش ترشح هورمون های رشد میشود و برای همین خواب روز یا بعد از طلوع آفتاب مناسب نیست ).

و دیگر اینکه خواب بین الطلوعین باعث بالا رفتن بلغم و انجماد رطوبت های زیاد بدن خواهد شد و دفع نشدن این رطوبت ها که غلیظ شده رشد را کند می کند . حتی خواب زیاد هم رشد انسان را کم می کند به همین جهت کودکانی که بازی گوشی زیاد می کنند و کمتر می خوابند تعریق بیشری دارند و رشد بهتری در قد آنها اتفاق می افتد .

  • سویق سنجد

امام صادق (ع):سنجد گوشتش گوشت رویاند استخوانش استخوان را رشد دهد و پوستش پوست را می پرورد. پس نتیجه می گیریم که رشد استخوان که مربوط به قد می باشد با هسته سنجد در ارتباط است و ما می توانیم به طور مفرد از خود هسته سنجد برای درمان هم استفاده کنیم به  این صورت که هسته سنجد را کوبیده و به صورت نان یا کیک درآوریم و به فرزندان بخورانیم .

علاوه بر این هسته خرما هم این خواص را دارد که می توان به صورت جوشانده آبش را به جای مایعات مصرف کنند و دیگر اینکه می توانند آن را خوب آسیاب کرده و به صورت سویق یا کیک یا به صورت قهوه خرما مصرف شود .

  • ماساژ با روغن های گرم (زیتون)

گردن خون . دفع رطوبت از ناحیه پوست با ورز دادن و تعریق هنگام ماساژ زیاد شده و رشد را بیشتر خواهد کرد .

  • حداقل روزی نیم ساعت از آفتاب بهره گرفتن و بهتر است از آن حمام آب گرم برای دفع رطوبت کمک گرفته شود .
  • خوردن نمک دریا : نمک باعث هضم بیشتر غذا شده برای همین مواد و ویتامین هایی که برای رشد استخوان و کلسیم نیاز دارد را از غذا ها بهتر جذب خواهد کرد .
  • برگ چغندر و کرفس از بهترین سبزیجاتی است که می توان در مصرف غذا روزانه استفاده کرد و رشد بهتری برای قد ایجاد کرد .
  • خوردن خرما قبل از خواب : باعث کاهش رطوبت بدن میشود
  • خوردن باقالا باعث تقویت ساق میشود حدیث :امام صادق (ع):خوردن باقالا مایه ی تقویت مغز استخوان های ساق پا میشود توان مغز را افزون میسازد و خون تازه تولید میکند .
  • خوردن گوشت کبوتر به دلیل بالا بودن حرارت و خشکی آن و قوتی که به بدن می دهد بسیار در رشد قد تاثیر خواهد گذاشت .

▪عواملی که میتواند در روند بلند شدن قد تاثیر سوء داشته باشند:

1_ تغذیه نادرست غذا هایی که سالم و خانگی نیست از دو جنبه رشد قد را متوقف می کند :

الف : غذا های ناسالم معمولا نرم هستند و خوب جویده نمی شوند مثل فسد فود ها و ماکارانی برنج های غیر بومی و نان های بدون سبوس و نرم همه و همه باعث عدم هضم در معده می گردد و مجبور هستند با نوشابه یا نوشیدنی های صنعتی مصرف کنند تا با گاز زیاد آن غذا را متلاشی کنند و راهی برای خروج آن باز کنند والا هیچ هضمی صورت نگرفته که بدن از آن قوت بگیرد و رشد را زیاد کند .

ب: غذا های ناسالم معمولا از انرژی و قوت برخورار نیست چون هدف تولید در آنها خوشمزگی آنها می باشد برای مثال پفک و چیپس آن قدر قوت ندارد که 7 عدد بادام یا 7 عدد فندق دارد و اصلا قابل مقایسه نیست و حتی نمی توان ارزش غذایی این نوع خوراکی ها مثل پاستیل و بستنی را با یک عدد خرما مقایسه کرد ولی هدف غذا های خانگی که مادر طبخ می کند و در خانه آماده می کند سالم بودن و مقوی بودن آن است.

2- اختلالات سیستم گوارشی

همانطور که عرض شد کسانی که غذا های آنها هضم نشود باعث جذب نشدن مواد مغذی شده برای همین کسانی که معده ضعیفی دارند و خللی در سیستم گوارش آنها وجود دارد نمی تواند ویتامین ها و .. را از غذا جذب کند .

{بی اشتهایی -یبوست -دل درد- بوی بد دهان -خارج شدن آب از دهان هنگام خواب – نفخ زیاد معده و روده از علائم ضعف سیستم گوارش است که در عدم رشد قد تاثیر زیاد خواهد داشت }

3_ کم خونی

4_ اختلالات خواب

5_ کودکانی که استرس زیاد دارند : زیرا استرس و تنش میتواند باعث اختلال در هضم غذا شود و خون را با حرارتی که در استرس و عصبانیت ایجاد می کند می سوزاند و سوختگی خون جلوی رشد قد را در افراد خواهد گرفت .

▪پرهیزات برای بلند شدن قد

1-مصرف آب و مایعات زیاد و لبنیات همراه غذا : باعث افزایش رطوبت بدن میشود

2- ترک کامل غذای بیرون و فست فود ها کنسروها سوسیس وکالباس وهمبرگر

3- کاهش مصرف کیک و کلوچه های بازاری و جایگزی ن آن نان خشک خانگی و سبوس دار: زیرا نرم بودن کیک نیازی به جویده شدن ندارد و هضم صورت نمیگیرد

4- ترک کامل مواد غذایی صنعتی مثل چیپس وپفک

5- کم تحرکی

6- مرغ ،گاو، بز بهتر است استفاده نشود و لبنیات بهتر است در افرادی که می خواهد قد بلند داشته باشند کمتر مصرف شود و یا مصرف نشود .

▪درمان کوتاهی قد

1-هلیم گوشت گوسفندی وشیر

2-مصرف گرمیجات سالم مثل بادام فندق زنجبیل همراه غذا خرما زیاد مصرف شود مخصوصا شب قبل از خواب

3-حجامت عام ساقین پشت گوش

4-سویق سنجد (دو یا سه قاشق ناشتا بدون آب بخورد)

5- پودر هسته سنجد (دو یا سه قاشق ناشتا بدون آب بخورد)

6-خوردن انجیر

7-سوپ برگ چغندر

8-باقالا به همراه آویشن

9-خوردن انار : امام صادق(ع):به کودکانتان انار بخورانید که زود تر جوان شوند .

10-مالش بدن افراد روغن بادام تلخ

11-حرکات اصلاحی و کششی مثل بارفیکس

نکته برای بلندی قد

مصرف سویق محدودیت ندارد و بهتر است خشک مصرف شود در نهایت اگر خیلی دشوار بود مقدار کمی روغن زیتون به آن اضافه شود و میل شود برای کودکان می توان با شکر نیشکر مخلوط که اثر بهتری هم خواهد گذاشت .

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. حاکم الله خیرا
    در خط مقدم مبارزه با یهود و استکبار
    مشمول دعای خیر امام زمان علیه السلام باشیم!

  2. جزاکم الله خیرا!
    در خط مقدم مبارزه با یهود و استکبار !
    مشمول دعای خیر امام زمان علیه السلام باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *