شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

چه طبعی بیشتر فرزند آوری دارد (ولود است)

فرزند آوری

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چه طبعی بیشتر فرزند آوری دارد (ولود است)

کلمه مزاج برای همه ایرانیان نام کاملا آشنایی است. افرادی را که زود عصبانی می شوند آتشین مزاج می خوانند، افراد دیر جوش و کم حرف و غیر فعال را سرد مزاج می نامند. حقیقتا معنی مزاج چیست؟ چگونه می توانیم مزاج خود را یا به تعبیری درست تر طبیعت بدن خود را بشناسیم.؟ اختلاف طبایع افراد همیشه مورد کنجکاوی و سئوال بوده است. در یک روز پائیزی به مردمی که بیرون از منازل خود و به جهت رفتن به محل کار در حرکتند دقت کنید تعدادی با پالتو و شال و کلاه، تعدادی با یک ژاکت معمولی و تعدادی فقط با یک پیراهن بیرون آمده اند، این ها چه تفاوتی دارند؟ تعدادی خیلی زود چاق می شوند و عده ایی با وجود خوردن مقدار قابل توجهی غذا، همچنان اندام مناسبی دارند، تعدادی خواب سبک دارند و ساعات خوابشان کم است،

تعدادی خواب سنگین و طولانی دارند، بعضی ها خیلی تند و تیز هستند، بلند و سریع تکلم می کنند در حالی که تعدادی نیز خیلی آرام و منقطع و با تأنی حرف می زنند، برخی افراد با خوردن یک خیار دل درد می گیرند و به قول معروف سردیشان می شود در حالی که بعضی ها با خوردن نیم کیلو خیار هیچ واکنشی ندارند . تمام آزمایشات بالینی این افراد سالم است و از لحاظ بررسی خون و بافت های بدن و اعضاء و تمام موارد آزمایشگاهی همه طبیعی هستند پس اختلاف این افراد در کجاست؟

مهمتر اینکه تمام این افراد در فرزند آوری با هم تفاوت دارند ونشانه های ظاهری و باطنی آنها با هم تفاوت دارد.

از دیدگاه طب سنتی عوامل تشکیل دهنده جهان خلقت و بدن انسان، چهار عنصر اصلی به شرح ذیل می باشند،.(که دتر فرزند آوری تاثیر گذار هستند)

الف ) آتش که گرم و خشک است . ب ) هوا که گرم و تر است . ج ) آب که سرد و تر است . د ) خاک که سرد و خشک است.

مزاج حالتي که از تأثير چيزي در محيط اطراف در انسان به وجود مي آيد مانند تأثير سرماي کولر يا گرماي بخاري که موجب سردي يا گرمي در انسان مي شود را مزاج مي نامند. در واقع در طب سنتی بر آیند اثر مجموعه عناصر و ارکان مادی نظام هستی در یک شی، گیاه، غذا، حیوان و انسان را مزاج آن می نامیم.

از دیدگاه دیگر بر می آید اثر مجموعه عناصر و ارکان مادی و معنوی تبلور یافته در یک شی، گیاه ، غذا ، حیوان ، انسان و رفتار و پندار را مزاج آن می نامیم.

حفظ تعادل بدن از نظر مزاجي يعني حفظ سلامتي و هرگاه به هر دليلي بدن از اين حالت تعادل خارج شود، گرمي، سردي، خشکي يا رطوبت در آن افزايش پيدا کرده و موجب بروز بيماري مي شود. همچنين نوع تعذيه، پوشاک، خواب و بيداري، حالت هاي عصبي، رواني و… ارتباط مستقيمي با حالات طبيعي يا مزاجي هر فرد دارد. بنابراين براي داشتن زندگي سالم و موفق، همه ي ما نيازمند شناخت مزاج يا طبيعت خود هستيم.

تعريف خِلط و تاثیر آن در فرزند آوری

خِلط به معني آميختن و از مشتقات کلمه مخلوط می باشد. زماني که غذا در بدن شروع به هضم شدن مي کند، با شيره ي گوارشي موجود در کبد مخلوط شده و به مواد مفيد در بدن تبديل مي شود. اين مواد چهار خلط اصلي موجود در بدن يعني صفرا، سودا، بلغم و دم را به وجود مي آورند.

بدن انسان ها از ترکيب چهار خلط دم، صفرا، سودا و بلغم ساخته مي شود. کم يا زياد شدن هر کدام از اين خلط ها در بدن، موجب تغيير شکل در ساختمان بدن، تفاوت در صورت، زيبايي، چاقي يا لاغري، رنگ پوست، شکل و رنگ موها و پنهاني يا آشکاري رگ ها در بدن مي شود و نيز توانايي ها و رفتارهاي متفاوتي را در انسان به وجود مي آورد. به همين دليل است که هر فردي، داراي اندامي خاص با اشکال گوناگون و تمايلات غذايي، اخلاق، رفتار و علاقه مندي متفاوت است.

هر نوع از مواد غذایی (اعم از گیاهان و میوه ها و غذاها و گوشت حیوانات و غیره) نیز یک طبع خاص دارد و اثر خاصی بر روی اخلاط اربعه می گذارد و آن را به حالت تعادل یا عدم تعادل در خواهد آورد ؛ به عنوان مثال، استفاده از مواد غذایی چرب و شیرین به طور مداوم ، صفرا را افزایش می دهد، همچنان که پرخوری و عدم رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی موجب غلبه ی خون می شود. استفاده از ترشی جات سرکه و لبنیات به مقدار زیاد موجب طغیان و ازدیاد بلغم ، و خوردن غذاهای نمک سود و مانده یا گوشت حیوانات پیر سبب ازدیاد سودا می گردد و قابل ذکر است که هر یک از اخلاط چهارگانه که در شخص غلبه نماید جهت برگرداندن آن به حالت اعتدال می بایست غذا و میوه های طبع مخالف استفاده نماید مثلاً اگر صفراء غلبه نماید چون مزاج صفراء گرم و خشک می باشد شخص باید خوراکی های طبع سرد و تر (بلغمی ها) مصرف کند .

پس می بینیم که همه موجودات عالم اعم از زمین و زمان(فصول و ایام)،گیاهان ،حیوانات و حتی بدن انسانها ، طبع دارند و با بدن انسان رابطه ای تنگاتنگ و هماهنگ دارند و اگر ما طبع خویش را بشناسیم می توانیم با طبیعت هماهنگ شده و می دانیم که چه بخوریم ، چه بپوشیم و چه بگوییم تا بتوانیم به سمت تعالی پیش رفته و به آن هدف متعالی ترسیم شده برای این عالم ماده دست یابیم ، لذا پایه و اساس تمامی علوم طبیعی اعم از زیست شناسی و طب اسلامی و نیز حتی علوم الهی و خداشناسی ؛ شناخت خود ، شناخت بدن و نیز شناخت طبع و مزاج انسانی است .

برای فهم بهتر باید حدیثی را بیاوریم که بدانیم محل سکونت و طبیعت مردم مناطق در خلق و خو وحتی در صفت فرزند آوری آنها بسیار موثر است مثلا مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر از لحاظ اخلاق ، شجاعت ، فرزند آوری متفاوت هستند که البته به طبیعت آب و هوا و هم به عقاید مناطق بستگی خواهد داشت .

و از حضرت محمد صلوات الله علیه و آله که می فرمایند : شجاعت در خراسانی ها، و قدرت جنسی در مردم بربر و سخاوت و حسد در عرب است، پس برای نطفه های خود (همسر مورد نظر) انتخاب کنید.

به صورت کلی باید بگوییم که بدن  هر چه در گرمی و سردی به سمت گرمی رود احتمال بارداری بیشتر است و فرزندان بیشتری می تواند بیاورد و هر چه در خشکی و تر به سمت اعتدال در رطوبت برود احتمال باردای قوی تری را دارد یعنی افرادی که بدن های بسیار مرطوب و سرد دارند و غلبه بلغم در آنها زیاد تر است یا در بسیار خشک و سرد هستند که آنها را سودایی می نامند و یا حرارت و خشکی بالایی دارند و باعث سوختگی تخمک و اسپرم می شود که در افراد صفراوی بیشتر اینگونه است باروری کمتری دارند و در فرزند آوری همانند افراد معتدل در گرمی و مرطوب موفق نمی باشند .

تمام این مباحث گفته شد که بیان شود بدن برای رفع نیاز های جنسی و تولید اسپرم مناسب و تخمک سالم برای فرزند آوری نیاز دارند که حرارت و رطوبت را به اندازه کافی نه در افراط برای بدن تامین کند که بعضی از افراد به دلیل مراعات آب و هوایی و غذای مناسب و فکر مناسب بدنشان این حرارت و رطوبت معتدل را تامین کرده است و برای انتخاب همسر چه مرد و چه زن مناسبترین افراد برای ازدواج می باشند .

برای مثلا غذایی که بخواهد طبخ شود هم نیاز به حرارت دارد و هم رطوبت اگر حرارت زیاد شود غذا می سوزد و اگر حرارت نداشته باشد غذایی طبخ نمی شود و اگر رطوبت نباشد حرارت قادر به پخت غذا نیست و اگر رطوبت زیاد باشد حرارت توان پخت غذا را نخواهد داشت برای تولید فرزند بدن باید اسپرم و تخمک را از خون جدا کند و خون نیاز به نضج یا همان پخته شدن دارد که باید بدن را برای آن از لحاظ حرارت و رطوبت آماده کرد .

نشانه هایی که در قسمت قبل بیان شد نشانه های ظاهری همین افراد بود که بدن آنها توانایی بیشتری برای فرزند آوری دارد و در ملاک قرار دادن برای انتخاب همسر سفارش شده است .

البته باید اشاره به این نکته شود که افرادی هم که این شرایط را ندارند مطمئنا با رعایت آدابی که در روایات ذکر شده طبیعت آنها به اعتدال در گرمی و رطوبت خواهد رسید و می توانند این ضعف را جبران کنند ولی ما به دلیل تکمیل بحث این نشانه ها را بیان کردیم تا افراد بهتر بتوانند خودشان را به هدف اصلی یعنی فرزند آوری در ازدواج برسانند.

بنابر این بهتر است در ازدواج اگر ملاک را ولود بودن قرار داده ایم توجه کنیم که فرد مقابل ما از یک طبیعت معتدل به سمت گرمی و رطوبت برخوردار باشد هرچند اگر مشکل فرد در ناباروری فقط ازدیاد رطوبت و سردی یا خشکی باشد و یا حرارت بالا موجب از بین رفتن اسپرم و تخمک شود می توان بعد از ازدواج هم طبیعت آنها را اصلاح کردو در ملاک قرار دادن این مورد ما پا فشاری نکرده و اهمیتی زیاد برای آن قائل نیستیم اگر افراد در صدد اصلاح آن قرار بگیرند.

مقالات مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام خدا قوت ،🌹

    انشاالله همه با خواندن این مقاله آشنایی بهتر و بیشتر در مورد مزاج داشته باشند
    روایت مربوط در این مقاله مشخص کرده چه خصلت ها را در کدام منطقه میتوان یافت

    واقعا سبک زندگی اسلامی به همه ریزه کاری های زندگی انسان پرداخته پس انتخاب این راه یعنی دست یافتن به سعادت

    تشکر از زحمات شما ،🙏🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *