شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

پیشگیری از دیابت

با رعایت این 5 دستور هیچگاه دیابت نخواهید گرفت:

آنچه در این مقاله خواهید خواند

پیشگیری از دیابت

با رعایت این 5 دستور هیچگاه دیابت نخواهید گرفت:

تعریف دیابت

دیابت از منظر طب سینایی :

اطباء قديم  همچون بوعلی سینا مرضى را كه امروزه بيمارى قند يا ديابت ناميده مى‏شود مرض دولاب مى‏گفتند. دولاب يعنى محلى كه آب از يك طرف وارد و از سوى ديگر خارج گردد .آنان سبب اين مرض را حرارت كليه مى‏دانستند البته حرارت خارج از حالت طبيعى  ( این حرارت غیر غریزی در اثر سرد شدن کلیه بالا خواهد رفت مثل آب یخ که مصرف شود عطش بیشتر می شود یا مثل دوغ و بستنی که عطش می آورد این حرارت منظور همان حرارت خارح از حالت طبیعی می باشد که در اثر سرد شدن کلیه و مخصوصا معده بالا خواهد رفت و علائم گر گرفتگی و عطش را ظاهر خواهد کرد ) .

در کتب طبی قدیم نشانه هایی برای افراد مستعد و علائم افراد مبتلا به این بیماری بیان شده نشانه هایی همچون  :

افراد نرم و داراى ترهل بدن مى‏باشند يعنى کسانی که در اول گوشت آنها نرم است رنگ پوست بدنشان سفيد كم‏رنگ كه بزردى مايل مى‏باشد و بعد به سمت تیره شدن خواهد رفت و گاهى زير پلك‏هايشان نفخ مى‏كند و ورم دارد و جوع و عطش مفرط و ادرار فراوان دارند ( اینها همه غذائم کسانی است که رطوبت در بدن حبس شده و دفع خوبی نداشته اند و بلغم لزج در بدن مانده است و باعث شده حرارت بالا رود برای دفع این بلغم و رطوبت های اضافی ).

علاوه بر علائمى كه ذكر شد در بيماران قندى خستگى، خارش پوست بدن و اگر شديد باشد عفونت‏هاى پوستى دراز مدّت و كاهش وزن بدن و احساس درد در دستها وپاها و پيدا شدن زخمهاى ديرعلاج در پاها و بالاخره كم شدن هوش و حافظه عارض مى‏شود اما وجود قند در ادرار مرض قند را به ثبوت مى‏رساند ( که این هم از سرد شدن کلیه ها است که نمی تواند قند را جذب کند و به داخل ادرار می فرستند ).

درطب خسروی نیز دیابت این گونه بیان شده :

زلق الكليه يا مرض قند يا ديابت‏

بيمارى قند مرضى است كه بيمار مرتب آب مى‏خورد امّا سيراب نمى‏شود علائم اين بيمارى عبارتند از عطش مفرط، اشتهاى زياد به غذا، ادرار زياد و پس از انجام آزمايش مربوط مشخص مى‏شود كه مقدار قند خون از حال طبيعى بيشتر مى‏باشد و زمانى كه قند خون رو به افزايش مى‏رود كليه‏ها قدرت خود را در بازپس گرفتن قند ادرار از دست داده و مقدارى از قند خون را همراه ادرار دفع مى‏كنند پزشكان قديم اسباب اين بيمارى را به كليه‏ها نسبت مى‏داده‏اند .

در مجموع دیابت را از لحاظ علت می توان به چند وجه مورد بررسی قرار دارد :

  1. زمانی که در معده ضعیف باشد صفرا زیاد ترشح می کند باعث بالا رفتن غیر طبیعی حرارت بدن خواهد شد و این حرارت از خطرناک ترین حرارت هاست چون صفرا سوزانندگی دارد و اگر بیش از حد ترشح کند بسیار اذیت کننده است و خود صفرا عطش را بیشتر کرده و فرد مایعات بیشتری می خورد که علت دیگری در دیابت ایجاد خواهد کرد.

برای پیشگیری از این علت باید غذا ها خوب جویده شود تا جایی که مثل شیرابه و خمیر شده رقیق رقیق شود و بعد بلعیده شود که بهتر است به همراه نان خشک مصرف شود تا در جویدن انسان را مجبور کند که زود غذا را نبلعد و دیگر اینکه مایعات زیاد مصرف نشود که رطوبت معده بالا رود و باعث عدم هضم غذا داخل معده شود چون معده دیگ بدن است و اگر داخل دیگ زیاد آب داشته باشد باعث می شود غذا به خوبی طبخ نشود علاوه بر این خوردن نان خشک جو ، نمک همراه همه غذا ها (نمک دریا یا سنگ) ، هاضوم و هر چیزی که بتواند به گرم شدن معده و هضم بهتر کمک کند تا از بالا رفتن حرارت کبدی جلوگیری کند مثل زنجبیل ، دارچین ، آویشن ، گزنه و … برای پیشگیری از این بیماری مفید است که همراه غذا ها مصرف شود .

  1. علت دیگر که می توان برای بالا رفتن قند خون بیان کرد فاصله نداشتن بین دو وعده غذایی است به این صورت که غذا زمانی که در محله هضم و جذب قرار می گیرد اگر قبل از هضم کامل وارد روده ها شود چون هضم کافی صورت نگرفته است باعث ایجاد بخارات زیاد شده برای همین نباید فاصله بین غذا ها کم باشد برای مثال کسی که ساعت 8 صبح غذا می خورد معمولا باید وعده غذای بعدی او 8 شب باشد تا هضم کامل صورت پذیرد ولی ساعت 1 ظهر غذا می خورد و غذای قبلی قبل از هضم کافی وارد معده می شود و بخارات زیاد باعث بالا بردن حرارت کبد شده و با بالا رفتن حرارت کبد شاهد بروز علائم صفرا در بدن خواهیم بود مثل خشک شدن دهان ، عطش زیاد وگر گرفتگی سوزش کف دست و پا و ریزش موی شدید … در این گونه موارد سفارش اهل بیت به وعده های غذایی باید رعایت شود که صبح غذا بخورید و شام بخورید و بین آن چیزی نخورید .
  2. علت دیگر که در بالا رفتن قند خون می توان بیان نمود حبس است . حبس یا دفع نشدن فضولات بدن باعث بالا رفتن حرارت بدن میشود و این حرارت خود عامل به وجود آمدن دیابت خواهد شد مثلا زمان هایی که فرد تحرک کم تری دارد و تعریق زیادی در بدن او انجام نمی شود و یا آب و مایعات زیاد مصرف می کند یک حبس صورت گرفته یعنی بیش از ورودی که به سمت بدن از جانب مایعات دارد دفع ندارد و یا سه وعده غذا می خورد و روزی یکبار مدفوع می کند و همه اینها به حبس بستگی دارد که هرچه شدید تر باشد قند بالا تر خواهد رفت .

برای پیشگیری از این نوع علت باید مقدار خوردن غذا و مایعات را کم کنیم باید در زمان غذا خوردن هنگامی که بادگلو ایجاد می شود دیگر حتی یک لقمه هم وارد بدن نکنیم تا بیش از توان معده به آن غذا نداده باشیم بادگلو بین غذا آلارم پر شدن یکسوم معده انسان می باشد و در بحث مایعات اوج مصرف سه جرعه است یعنی هر زمان که تشنه شدیم بالاترین حدی که میتوانیم مایعات مصرف کنیم سه جرعه است و بهتر است به همراه خرما مصرف کنیم .

  1. همه ی این عوامل باعث ایجاد حبس در بدن می شود که یکی از دلایل حبس در بدن نیز سرد شدن کلیه هاست . زمانیکه کلیه ها سرد شوند به جای اینکه قند را جذب خون کند آن را از طریق ادرار دفع می کند در قدیم یکی از راه های تشخیص دیابت چسبنده بودن و شیرین بودن ادرار بوده . در این جا بدن برای جبران کمبود قند حرارت خود را بالا میبرد که با هضم بیشتر غذا قند بیشتری تولید کند ولی هرچه او بیشتر تولید کرده کلیه هم دفع می کند و روز به روز فرد بد تر خواهد شد و از ضعف حتی قادر به ساخت انسولین هم نمی باشد و فقط بدن حرارت اضافی تولید کرده.

در این مورد برای پیشگیری باید به جای مایعات از رطوبت هایی استفاده کرد که بتوانند رفع سده کنند و ادرار آورد باشند تا کلیه ها دفع بیشتری داشته باشد و حبس را از بین ببرد مایعاتی مانند آب آسمان یا جوشانده قهوه خرما ، گزنه ، زنجبیل ، اسفند و سیاهدانه ، که همه اینها اگر به صورت جوشانده به جای مایعات و به همراه عسل و نمک مصرف شود بسیار باز کنندگی عجیبی خواهد داشت و علاوه بر آن باید تعریق را در بدن بالا برد و از خوردن مایعات زیاد پرهیز نمود و رفع حبس های کلیوی در این مورد بسیار مهم و حیاتی  می باشد مواردی چون خوردن سیاهدانه و عسل صبح ناشتا هم می تواند موثر باشد.  بهترین مثالی که اثبات این ادعا که حبس شدن باعث ایجاد دیابت می شود بیان کرد زنان باردار هستند . زمانی که خانم ها عادت می شوند حرارت اضافه آن ها از طریق  رحم دفع میشود ولی در زمان بارداری  این حرارت و فضولات  حبس می شود . اگر ورودی ها هنوز باز باشند و تعریق زیاد نداشته باشند باعث بالا رفتن قند خون در بارداری می شود چرا که با بزرگ شدن شکم فشار بیشتری به مثانه وارد شده و حتی این رطوبت از راه مثانه هم خارج نمی شود از همین رو در قدیم زنان باردار را با یک شال یا چادر از زیر شکم به پشت کمر آنها را همیشه می بسته اند که علاوه بر این عمل برای پیشگیری از دیابت بارداری باز کردن خروجی های دیگر در بدن فرد باردار است . مثل بالا بردن تعریق و یا دفع بیشتر ادرار و کم کردن مایعات می باشد .

زنانی که در ماه های آخر از توالت فرنگی استفاده میکنند و در ماه های آخر میبینیم که پاهای آن ها  ورم می کند به دلیل حبس و عدم تخلیه ی کامل مثانه و برگشت ادرار به سمت کلیه هاست که در آخر منجر به دیابت بارداری می گردد .

یا در آقایان افرادی که هر چند وقت یکبار خون دماغ میشده و یا قبلا حجامت میکرده و حرارتش از طریق خونگیری دفع می شده و یا فعالیت او بیشتر بوده و تعریق او بیشتر بوده و بدن به تعریق زیاد و دفع  بالا عادت کرده به همین دلیل تولید و سوخت و ساز در بدن بالا رفته وقتی با فعالیت کم که بیشتر بعد از بازنشستگی و از کار افتادگی ایحاد می شود و یا انجام ندادن اعمالی مثل حجامت در بدن او حبس اتفاق افتاده و مثل زود پز در بسته می شود و دیابت یا همان دولاب کلیوی در بدن ایجاد می گردد و روز به روز این حرارت بیشتر شده و خطر دیابت برای آنها بسیار سخت تر خواهد بود .

  1. اعصاب یکی از علل دیگر است که باعث بالا رفتن حرارت شده و دیابت می آورد مشاهده کرده اید که افراد زمانی که عصبانی می شوند علائم حرارت در چهره آنها ظاهر می شود و این علائم باعث ایجاد دیابت شده مثل چشمان سرخ ، بیرون زدن رگهای گردن ، داغی بدن و سر و صورت و … که اگر افراد بتوانند کدو در غذا یا به صورت شربت در شبانه روز مصرف کنند کمتر دچار عصبانیت شده و دیابت را تشدید نخواهند کرد و همیشه عاملی برای پیشگیری آن خواهند داشت .

عوامل موثر در پیشگیری ابتلا به دیابت

اعمال و اصولی که در صورت توجه به آن ها می توان فرد را تا حد زیادی از خطر ابتلا به دیابت ایمن ساخت .

عواملی چون :

1.جویدن خوب غذا

2.سالم نگه داشتن معده

3.کم خوردن مایعات (دولاب کلیوی)

4.دفع کردن فضولات مخصوصا مایعات (ادرار و عرق) (ورزش و کار و فعالیت زیاد ) بیکاری دیابت می آورد .

5.رفع محبوسات (عادت ماهیانه .دفع نشدن خون . عدم تعریق کافی ، خوردن مایعات بیش از حد)

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *