شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

نکات طبی در پیاده روی اربعین

اربعین

آنچه در این مقاله خواهید خواند

«اربعین، بلوغ حرکت حسینی»

*رهبر معظم انقلاب اسلامی*

تدابیر قبل از سفر و پیاده روی اربعین :

الداء الثلاثه و دواء الثلاثه : در سه تا است و درمان هم سه تا

دواء الدم الحجامه : دوای درد هایی که مربوط به خون است با حجامت

دواء البلغم الحمام : درد هایی که مربوط به بلغم است با حمام

دواء المره المشی : درد هایی که مربوط به خشکی و سودا یا صفراست با راه رفتن درمان خواهد شد

اگر تدابیر حجامت انجام نشود خون و بیماری در حجامت خارج نمی شود و باعث غلیظ شدن خون در بدن شده و شاید بیماری هم ایجاد کند مثلا کسی که زیاد آب می خورد خون غلیظ تری خواهد داشت و سردی به خون غالب می شود برای همین حجامت نفع کامل به او نخواهد رسانید برای همین جزو تدابیر قبل از حجامت برای درمان بیماری های خونی کم کردن مایعات و استفاده از صاف کننده های خون است .

در تدابیر حجامت که درمان بلغم است هم سفارش شده حتی در حمام نباید آب سرد نوشیده شود که باعث غلیظ شدن بلغم شده و نمی گذارد بلغم توسط عرق در حمام خارج شود و یا گفته شده با شکم خالی و یا زیاد پر به حمام نروید چون حمام که درمان بلغم است نمی تواند دفع فضولات یا همان بلغم را انجام دهد .

در تدابیر مشی یا راه رفتن که درمان سودا و خشکی های زیاد است مطمئنا باید بیشتر رعایت امور آن را کرد چون سودا سفت تر و سخت تر است از خون و بلغم و اگر به نضج کافی نرسد باعث حرکت کردن ماده صالح در بدن خواهد شد و نمی تواند به خوبی در راه رفتن رقیق شود و یا از اسهال به خوبی دفع شود سودا همانند سوخته های ته دیگ می ماند که هم نیاز به رقیق شده با رطوبت های غریزی دارد و هم نیاز به حرارت برای نرم کردن و هم نیاز به تکان دادن دارد تا بتواند به سمت خروجی های بدن بیاید تا به خوبی بتواند دفع شود .

در تدابیر مشی یا همان راه رفتن هم اگر فرد زیاد آب بخورد باعث عدم نضج آن شده و در بدن خشک تر خواهد شد به همین جهت فردی که می خواهد در پیاده روی اربعین شرکت کند اگر تدابیر آن را رعایت نکند نه اینکه سلامتی به دست نمی آورد بلکه باعث بیمار شدن فرد خواهد شد .

در ادامه تدابیری که قبل از اربعین کمک به دفع این خروجی ها می کند و باعث سلامتی بیشتر و قوت داشتن بهتر تا دفع خروجی ها بیشتر باز شود گفته شده که بتوانیم بهتر از این سفر معنوی استفاده کنیم .

– انجام حجامت عام قبل از سفر

حجامت قبل از هر سفری باعث تقویت سیستم ایمنی شده و بدن را گرم کرده که فضولات اضافی در بدن باعث درد های عضلانی نشود .

– انجام حجامت ساقین قبل از سفر:

کسانی که بیشتر از رطوبت و فضولات بیشتر در بدن برخوردارند در پیاده روی بیشتر دچار گرفتگی عضلانی و درد های ساق و ران پا خواهند شد برای همین بهتر است علاوه بر حجامت عام یک حجامت از ساقین پا هم انجام شود تا قوت در ساق پا ها هم ایجاد شود .

نکته : بهتر است کسانی که عادت به حجامت ندارند یا حجامت برای آنها تاثیر کمتری دارد مثل افرادی که صفراوی مزاج هستند و یا لاغری شدید دارند یک فصد اکحل دست راست انجام دهند .

باید قبل از حجامت یا فصد حتما مایعات را کم کنند تا خون به طور کامل از بدن خارج شود .
تذکر :
برای اینکار نباید آب نمک را با فشار زیاد (مکش قوی) داخل بینی بالا بکشیم، فقط لازم است با مقداری مکش و هدایت آب با حرکت دادن صورت روبه بالا، آب را از سوراخ بینی به حلق هدایت نماییم و از دهان خارج کنیم.
انجام روزی سه بار استنشاق آب نمک کفایت می نماید.

اربعین

چه خوراکی های سیستم ایمنی را قوی می کند تا پیاده روی اربعین را راحتی پشت سر بگذاریم ؟

  • عسل
    خوردن عسل صبح ناشتا یا مصرف سیاهدانه و عسل کمک می کند که سیستم ایمنی قوی شده و بدن را برای یک سفر طولانی آماده خواهد کرد .
  • پیاز
    پیاز هم قبل از سفر و هم در طول سفر سعی کنید همیشه مصرف کنید تا از ویروس های احتمالی و عفونت هایی که باعث ضعف بدن شده جلوگیری کنید
  • نمک
    مداومت در خوردن نمک داشته باشید و در طول سفر کمی نمک همراه داشته و دائما کمی از آن را روی زبان بگذارید و نگه دارید که در دفع عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی بسیار اثر خواهد داشت .
  • سویق و روغن زیتون
    جهت تقویت ساق پا و تقویت سیستم ایمنی بهتر است از چند روز قبل از سفر سویق با روغن زیتون مصرف شود به عنوان یک وعده غذا یی این سویق مهم نیست چه سویقی باشد و هر نوع سویقی می تواند این اثر را بگذارد ولی سویق جو برای کاهش حرارت و ایمن شدن شدن بدن بهتر بوده و تاثیر بیشتری خواهد گذاشت .

برای اطلاع از انواع سویق ها و روش تهیه آنها می توانید به مقاله ای که در مورد خواص سویق ها نوشده شده مراجعه فرمایید .

اگر از چند روز قبل از سفر داروی امام کاظم علیه السلام را صبح و شب خشک در گلو بریزید و نگه دارید سیستم ایمنی را بسیار قوی کرده و برای پیشگیری از سرماخوردگی و ویروس های احتمالی در امان خواهید ماند .

چه نکاتی را باید قبل از پیاده روی اربعین رعایت و درمان کنیم؟

  • مایعات
    سعی کنید مایعات مخصوصا آب بدون خرما مصرف نکنید تا رطوبت در بدن باعث ضعف و سستی شما نگردد چون مایعات زیاد باعث ضعف سیستم ایمنی خواهد شد .
    نگران بی آب شدن بدن نباشید عرقی که در این مدت از شما دفع می شود رطوبت های اضافی بدن شماست و اگر بدن نیاز به آب و رطوبت داشته باشد از غذا یا از همان مقدار آبی که به همراه خرما مصرف می کنید کمبود آب دن را جبران خواهد کرد .
    خوردن چایی مشکلی ندارد اگر در رفع تشنگی و به همراه خرما باشد ولی نباید زیاد مصرف شود چون زیاد مصرف کردن آن باعث کم خونی و ضعف سیستم ایمنی خواهد شد .
  • یبوست
    یبوست یکی از عوامل شدید در ضعف سیستم ایمنی می باشد که معمولا افراد چون در این مسیر زیاد راه می روند دچار این یوبست نخواهند شد ولی اگر پرخوری کنند گاها دچار انسداد روده و بند آمدن مدفوع خواهند شد که خطر شدید خواهد داشت .

پیشگیری از تاول پا در پیاده روی اربعین

اگر قبل از سفر یک هفته هر شب پا ها را حنا ببندید پوست پا نرم خواهد شد و حرارت پا ها کاهش داده می شود و همین امر باعث می شود که حرارتی که از استکاک در پیاده روی ایجاد می شود دچار سوختگی و تاول پا نگردد .

عرق سوز شدن در پیاده روی اربعین

مالش روغن بابونه یا تخم خیار یا روغن کدو به پا هم موثر است .
نکته : اگر حنا را به کل بدن بمالند و حتی روی سر هم ببندند دچار عرق سوز شدن و حتی دچار گرمازدگی هم نخواهید شد .

اربعین
مراعات های حین پیاده روی اربعین:

  • شال کمر
    از مهمترین سفارش های بنده به عزیزانی که می خواهند در سفر اربعین شرکت کنند بستن کمر با یک پارچه محکم و یا با یک فانسخه که سرباز ها و نظامی ها به کمر می بنند استفاده کنند تا دچار مشکلات لگن و ستون فقرات نگردند و زود از پیاده روی خسته نشود .
    فشاری که با بستن فانسخه در طول پیاده روی به کمر می آید 7 برابر کمتر است از زمانی که بدون فانسخه پیاده روی می کنید و این مورد را با بستن کمر می توانید امتحان کنید .
  • سبک باری
    خواهشا افراد بار خود را سنگین نکنند چون 100 گرم بار اضافی در مسافت طولانی فشارش 10 برابر روی ستون فقرات خواهد گذاشت و این فشار زیاد باعث خستگی زیاد و باعث ضعیق شدن عضلات و استخوان ها خواهد شد .
    آنقدر ضرر بار اضافی برای بدن زیاد است و فشار های سنگین روی انسان ایجاد می کند که بنده عقیده دارم بهتر است کوله همراه آورده نشود چون در طول مسیر همه وسایل مورد نیاز وجود داشته و می توان از آنها برای رفع نیاز ها استفاده کرد .
  • کفش نه!
    بهتر است به جای کفش از دمپایی های ابری که عربها از آن برای پیاده روی استفاده می کنند استفاده شود چون احتمال تاول را کم کرده و پای انسان بیشتر هوا می خورد و آزاد تر است و از خستگی پا و عدم خونرسانی به آن جلوگیری خواهد کرد .
  • بستن سر
    بهتر است زمانی که در آفتاب یا هوای گرم عراق حرکت می کنید حتما یک پوششی روی سر قرار دهید تا از حرارت های سر و گرمازندی در امان باشید فقط به این نکته توجه کنید که هیچگاه شال خیس یا پارچه خیس روی سر نیاندازید مگر با واسطه یعنی یک عرقچین یا کلاه روی سر بگذارید و بعد پارچه خیس را روی آن قرار دهید تا نم پارچه به سر نرسد که دچار سردرد و گرفتگی شانه و گردن خواهید شد .
  • نمک
    در طول سفر حتما از نمک استفاده کرده و حتی از آب و نمک برای استنشاق و داخل بینی کشیدن و قرقره کردن هنگام هر نماز استفاده کنند تا در دفع میکروب ها به بدن کمک کرده و از ورود آن به بدن به خوبی جلوگیری کرده باشیم .


مراعات بعد از سفر اربعین

لطفا کسانی که از سفر باز می گردند و به کشور عزیزمان وارد شدند حتما از لباس گرم استفاده کرده و بدن را مخصوصا در شب بپوشانند چون حرارتی که در این پیاده روی در بدن ایجاد کرده منافض بدن را باز نگه داشته و اماده ورود سرما به بدن می باشد .اکثر کسانی که بعد از سفر اربعین دچار سرماخوردگی های شدید می شوند به دلیل رسیدن سرما بعد از این حرارت به بدن می باشد که تا ماه ها در بدن مانده و به ساندگی خارج نمی شود چون در عمق منافض بدن راه پبدا کرده و اثر خود را روی اعضای رئیسه خواهد گذاشت .

گرفتگی عضلات در پیاده روی اربعین:

اگر در هنگام پیاده روی با بعد از مسافت طولانی در شبهای اول دچار گرفتگی عضلات شدید حتما یک استحمام با آب گرم قبل از خواب این گرفتگی ها را بهبودی می بخشد و برای تاثیر بیشتر بهتر است به یکی از همراهان آموزش داده شود که مواضع گرفته شده را با کف دست یا سر انگشتان به خوبی مالش دهد تا رفع گفتگی شود.
قابل ذکر است اگر امکان خشک کردن کامل سر نیست بهتر است سر کامل زیر آب قرار نگیرد و بدن را با آب گرم بشوییم .
حتما هنگام خروج از حمام پا ها را با آب سرد بشویید که دچار سرماخوردگی در طول سفر نشوید .

چه غذایی در طول سفر اربعین مصرف کنیم ؟

بهتر است در طول سفر از غذا های خشک مصرف شود و مایعات بعد از آن زیاد مصرف نشود چون رطوبت زیاد باعث ضعف و سستی بدن خواهد شد و حتی باعث خستگی شدید در طول سفر خواهد شد .

میان وعده هایی مثل نخود ، میوه ، خرما ، ارده برای بدن تاثیرش از غذا بالاتر است و سعی در این داشته باشید که در طول پیاده روی از غذا مصرف نکنید و فقط شب موقع خواب از یک وعده غذا مصرف شود .

اربعین
چه دارو هایی در اربعین همراه داشته باشیم ؟

به نظر بنده اگر کسی توکل بر خدا کند و خودش را به دست آن کسی بسپارد که او را دعوت کرده است نیاز به دارو ندارد کسی که به شفاخانه اباعبد الله می رود دارو به دنبال نمی آورد تمام دنیا به مسیر زائران می آیند تا خاک زیر قدم های زائرین را برای شفای بیماری های لا علاج ببرند آن وقت انتظار می رود که ما هم با این نیت برویم که برای شفای امراض روحی و جسمی در میان زائران شرکت کنیم نه این که دارو ببریم برای بیماری های احتمالی.

جهت رفع خستگی در پیاده روی اربعین:

  • مالیدن روغن بنفشه به سر انگشتان پا و ناخن های دست و پا بسیار مفید است .
  • بدن را یک دفعه سرد و گرم نباید کرد که دچار خستگی های زیاد نشود .
  • امام رضا(علیه السلام) در رساله الذهبیه خود در مورد آداب مسافر چنین می فرمایند که
    مسافر اگر میتواند که در گرما به سفر نرود و اگر در گرما رفت، در حالت سیری کامل یا گرسنگی نباشد، بلکه در حد اعتدال باشد
  • وقتی معده پر از غذا باشد و بدن در حال حرکت، چون خون در حین حرکت، متوجه دیگر اعضا میشود، لذا دستگاه گوارش کم خون شده، اختلال هضم به وجود میآید.
  • به هیچ وجه زمانی که آفتاب در جلو شما قرار دارد و به صورت شما می خورد نباید راه رفت و می توان کمی استراحت کرد تا خورشید پایین آمده و کمی از حرارتش کاسته شود .
  • به هیچ وجه پرخوری نکنید که در طول سفر دچار ضعف شدید خواهید شد و از ادامه مسیر به صورت پیاده روی خواهید ماند .
  • بهتر است شبانه روز در پیاده روی یک وعده آن هم شب هنگام خواب غذا بخورید این بهترین کاراست چون بعد از سرو غذا باید بدن استراحت کند تا بتواند غذا را هضم کند و حرکت و فعالیت مخوصوصا پیاده روی طولانی بعد از غذا مضر است .
    می توان به جای غذایی که در طول روز استفاده نمی کنید از خرما یا ارده یا میوه استفاده کنید که هضم زیادی نیاز نداشته و فشار به معده نیاورد .
  • اگر حالت های غیر عادی برای شما بعد از خوردن غذا ایجاد شد حتما استفراغ عمدی ایجاد کنید و غذا را از معده خارج کنید چون به بدن شما سازگاری نداشته و یا بدن آمادگی این نوع غذا را برای شما نداشته و در صورت هضم کردن آن احتمال خطر وجود دارد و یا دچار قولنج خواهد شد .
  • ریزه خواری در بین سفر ممنوع است و کسانی که عادت به ریزه خواری می کنند بدن بسیار ضعیفی پیدا خواهند کرد و حتی از آداب زیارت این است که غذا کم خورده شود همیشه گرسنه و تشنه باشند و از گوشت در زیارت اباعبد الله استفاده نکنند.
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *