شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

معایب و مضرات پوشک

مضرات پوشک

آنچه در این مقاله خواهید خواند

چندین دهه است که از پوشک برای کودکان استفاده می شود چون استفاده راحتی دارد و نیاز به هیچ گونه شستشویی ندارد، ولی فقط نباید به راحتی پوشک فکر کرد، بلکه باید معایب آن را هم در نظر گرفت که شامل موارد زیر هستند:

  1. ضربه اقتصادی

پوشک نوزاد بسیار گران است، به خصوص با توجه به این واقعیت که کودک باید در یک روز 7 تا 8 پوشک استفاده کند، هزینه زیادی را برای والدین ایجاد می کند. هزینه پوشک بچه ها با توجه به انواع مختلف موجود در بازار، متفاوت است که اغلب باعث سردرگمی و نگرانی والدین از انتخاب مناسب می شود. بسیاری از والدین معتقدند پول زیادی صرف خرید پوشک می شود و همین موضوع باعث می شود، خیلی از والدین از پوشک های ارزان قیمت و البته سمی تر استفاده کنند.

  1. واکنش های آلرژیک

کودکان پوست لطیف و نرمی دارند و منافذ پوست آنها باز است و هر ماده خشنی به پوست آن ها آسیب وارد می کند. کارخانه های پوشک سازی از فیبرهای مصنوعی، رنگ و مواد شیمیایی زبر و خشن، مواد ژله ای، پودر دستمال کاغذی و ذرات پلاستیک برای تهیه پوشک استفاده می کنند.

همه این مواد شیمیایی برای پوست کودک حساسیت و آلرژی ایجاد می کنند. علاوه بر این بزرگ بودن این پوشک برای بین پاهای کودکان به مدت طولانی باعث انحراف پا در لگن می شود.

  1. آسیب های پوستی

به علت گران بودن پوشک، وقتی یکبار خیس می شود از عوض کردن آن امتناع می ورزند. اگر پوشک مدت زمان طولانی تر از حد معمول روی پای کودک بماند، تماس مکرر آمونیاک موجود در ادرار و خشک شدن آن به پای کودک و اصطکاک و سایش پوست، باعث تورم و بثورات پوستی خواهد شد و برخی از مادران حتی مدفوع کودک را هم با دستمال مرطوب پاک و تمیز می کنند، باکتری ها با استفاده از این رطوبت و گرما باعث ایجاد قرمزی و حساسیت پوست می شوند. بهترین روش برای تمیز کردن ادرار و مدفوع کودک شستن آن با آب می باشد.

  1. مسمومیت

پوشک ها از مواد شیمیایی و مواد مصنوعی ساخته شده اند. و این ها مواد سمی هستند و از طریق پوست، مقعد و مجاری ادرار جذب بدن کودک می شوند

  1. عفونت

پوشک ها از موادی ساخته شده اند که ادرار را جذب می کنند. و از گردش هوا در داخل نیز جلوگیری می کنند. به همین دلیل محیط اطراف پوشک گرم و مرطوب می شود، در حالی که باکتری ها و قارچ ها می توانند رشد کنند و به نوبه خود باعث ایجاد عفونت های پوستی در کودک شوند.

استفاده زیاد از پوشک، کودک را مستعد مشکلات پوستی و عفونت می کند. به همین دلیل در کودکان مشکلات کلیه به وفور دیده می شود.

  1. سختی آموزش توالت رفتن

کودکی که همیشه پوشک به تن داشته باشد، قطعاً نمی تواند توالت رفتن را سریع یاد بگیرد و تلاشی در این زمینه نمی کند.

آموزش توالت معمولا زمانی آغاز می شود که کودک بتواند از طریق صداها یا کلمات کوتاه منظور خود را به والدین برساند و او بتواند از توالت برای ادرار کردن و دفع ادرار استفاده کند. اما اخیرا استفاده به علت رطوبت زیادی که پوشک در ناحیه لگنی کودک ایجاد می کند به دوره طولانی تری افزایش پیدا کرده، و دلیل دیگر اینکه کودک در پوشک احساس راحتی می کند و این باعث شده این تنبلی بیشتر می شود.

  1. آسیب به محیط زیست

پوشک به عنوان یک آسیب جدی برای محیط زیست محسوب می شود. پوشک یکبار مصرف حاوی پلاستیک، فیبرهای مصنوعی، ادرار، مدفوع و کاغذ، به طور مداوم از هر خانوار در رودخانه ها و محل دفن زباله ها تخلیه می شود. که همه این موارد تجزیه سختی دارند و این یک خطر بزرگ زیست محیطی است. البته بعضی از کمپانی ها پوشک را از موادی درست می کنند که به محیط زیست آسیب وارد نکند.

پوشک

آیا پوشک برای پسران و دختران ناباروری ایجاد می کند؟

تنگی مجرا در پسران یکی از اختلالاتی است که در سال های اخیر به دلیل استفاده از پوشک شیوع بیشتری داشته است زیرا نوک مجرا در آلت تناسلی پسران، بافتی حساس است که به دلیل ضربه و مواد جاذب پوشک ها موجب التهاب و چسبندگی می شود.

محکم پوشک کردن نوزاد پسر به خصوص بعد از ختنه موجب ضربه می شود. از طرفی مواد جاذب پوشک چسبندگی مجرا را در پی داشته است، همچنین به علت خون رسانی ضعیف باعث کوچکی آلت تناسلی می شود.

علاوه بر سموم و مواد تشکیل دهنده پوشک و نگه داشتن رطوبت در لگن کودک و مضرات دیگر برای کودک، گرمای داخل پوشک بخصوص در مواقعی که هوا گرم است روی بیضه کودکان پسر اثر منفی دارد و با گذر زمان باعث ناباروری می شود، چون حرارت زیاد در بیضه ها ایجاد می کند، در صورتی که باید این قسمت از گرمای بدن به دور باشد و با هوای آزاد در ارتباط باشد.

خون در دستگاه تناسلی چه مرد و چه زن از سه نقطه در جریان است:

از طریق کشاله ران‌ها است (تقریباً همان ‌جایی که تخمدان ‌های خانم‌ ها قرار دارد) و یکی زیر ناف است.

این سه نقطه متاسفانه در نوزادان به اسم پوشک و به اسم اینکه گفته‌اند قنداق نکنید، تحت فشار قرارداده می‌شود لذا پوشک باعث اختلال در خون رسانی به موضع تناسلی و ایجاد معضلاتی شده است.

کوچکی آلت تناسلی، تنگی مجرا در پسران و بیماری‌های رحمی و تخمدانی مانند کیست‌ها، فیبروم‌ها و نازایی‌ها از شایع ترین معضلاتی است که به دنبال اختلال در رسیدن خون به دستگاه تناسلی است.

تنگی مجرا در پسران هم یکی از اختلالاتی است که در سال‌های اخیر شایع شده است، و علت همین پوشک ها می باشد. در سال‌های اخیر شاهد مراجعه کودکان از سن یک ماهگی تا حدود 13 سالگی هستیم که با تنگی مجرای ادرار مواجه هستند. نوک مجرا، بافتی حساس است که به دلیل ضربه و مواد جاذب پوشک‌ ها موجب التهاب و چسبندگی می‌شود.

نباید از پوشک برای دختران هم استفاده شود. چرا که به غیر از مورد فوق الذکر حاوی مواد شیمیایی هستند و واکنش پوستی ایجاد می‌کنند بخصوص که رحم جذب بالایی دارد و همه این مواد شیمیایی پوشک و ادرار و مدفوع را جذب می کند و تاثیرات منفی بر روی رحم می گذارد.

پنبه داخل پوشک ها، حاوی باقی مانده آفت کش هایی همچون «گلیفوسیت» است. گلایفسیت سم مخصوص محصولات تراریخته می باشد.

رنگ مصنوعی در پوشک نیز می تواند مشکل زیادی را برای کودکان داشته باشد بعضی از پوشک های غیر استاندار موادی مانند اتیلن بنزن و تولوئن دارند که می توانند علاوه بر مشکلات عصبی، خطر ناراحتی چشم و ضعف سیستم ایمنی را نیز داشته باشند.

اگر پوشک زود به زود عوض نشود باعث سردی این ناحیه و عدم تعادل هورمونی خواهد شد. و مواد تشکیل دهنده پوشک در سرد کردن موضع لگن تاثیر زیادی دارد.

محکم بستن کودک موجب آسیب در کلیه و دستگاه تناسلی او می‌شود به علت خون رسانی ضعیف، از طرفی مواد جاذب پوشک چسبندگی مجرا را در پی داشته که گاها با مراجعه به پزشک تشخیص داده می شود که  نیاز به عمل جراحی دارد.

پوشک بچه از چه چیزی ساخته شده است؟

پوشک که جذب فراوانی دارد می تواند تا پانصد برابر وزن خود آب جذب نماید.

این مواد را سوپر جاذب می نامند. سوپر جاذب ها موادی ژله ایی متشکل از ریز پودرهای کاغذی و مواد سمی جاذبی که تا پانصد برابر آب را جذب میکنند و در مجاورت با هوا تولید باکتری و قارچ میکند، هستند که معمولا در تهیه پوشک بچه و دستمال های کاغذی مورد استفاده قرار می گیرند.

پلی اکریلیک اسید ماده اصلی تشکیل دهنده پوشک بچه می باشد. این ماده را جزو پلی الکترولیت ها دسته بندی می نمایند.

پلی الکترولیت ها موادی هستند که در هنگامی که با آب مخلوط می گردند به راحتی تقسیم می شوند و با ماده موجود واکنش می دهند.

جالب است بدانید نمک طعام نیز نوعی الکترولیت می باشد که هنگامی که آن را در آب حل می نمایید به دو جزء آنیونی و کاتیونی تقسیم می شود (Na+ و Cl-). پلی الکترولیت ها معمولا به 3 دسته آنیونی، کاتیونی و خنثی تقسیم بندی می شوند.

اکریلیک اسید علاوه بر اینکه به عنوان پلیمر (پلی اکریلیک اسید) در تهیه پوشک مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد های زیادی نیز در تهیه رنگ ها و پلاستیک ها نیز دارد.

بیشتر مواد یکبار مصرف با دیوکسین، سفید می شوند که در مطالعات حیوانی باعث آسیب عصبی، نقص هنگام تولد، افزایش میزان سقط جنین و تغییر در سیستم ایمنی بدن می شوند. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا دیوكسین ها را به عنوان یك احتمال سرطان زا در انسان طبقه بندی كرده است.

همچنین سدیم پلی آکریلات، ماده ژل فوق العاده جاذب یا AGM است که به کودک اجازه می دهد مدت زمان طولانی را از پوشک استفاده کند. پلی اکریلات سدیم در گذشته به سندرم شوک سمی و همچنین واکنش های آلرژیک مرتبط بوده است و به طور بالقوه برای حیوانات خانگی کشنده است. AGM همچنین با افزایش آسم در کودکان و کاهش تعداد اسپرم در پسران ارتباط دارد. اکنون، تولید کنندگان بزرگ پوشک خاطرنشان می کنند که این مواد شیمیایی با دوزهای بسیار کمی در پوشک ها وجود دارند، بنابراین خطری ایجاد نمی کنند. اما مطمئناً باید مطالعات بیشتری انجام شود.

اگرچه هیچ نتیجه ای از تحقیقات در مورد معایب پوشک در خصوص اثرات آن بر روی پوست نشان نداده است، اما برخی از والدین نگرانی هایی در رابطه با معایب پوشک و وجود گاز های تولید شده از آن هستند که می گویند با علائم آسم مرتبط است

مضرات پوشک

مزایای پوشک نخی (پارچه کتان یا به اصطلاح قدیم ،کهنه) نسبت به پوشک

  • پوشک قیمت بالایی دارد و پس از هر بار مصرف باید دور اداخته شود اما کهنه را می توان شست و دوباره استفاده نمود پس استفاده از کهنه صرفه جویی در هزینه ها را در پی دارد.
  • کهنه به دلیل داشتن الیاف کاملا طبیعی و نخی، دوست دار محیط زیست است اما بازیافت پوشک سخت است.
  • با رشد کودک نیازی به تعویض سایز کهنه نیست اما سایز پوشک دائم تغییر می کند.
  • انتشار بوی بد ادرار و مدفوع کودک در کهنه کمتر است.
  • کهنه فاقد مواد شیمیایی است، و از آسیب های پوستی، مشکلات ناحیه تناسلی، دستگاه ادراری و… جلوگیری می کند.
  • خون رسانی بهتری به ناحیه لگنی و ناحیه تناسلی دارد.
  • با توجه به اینکه نوزادان دارای اندام و مفاصل بسیار ظریف هستند، قنداق، نوزادان را از ضربات احتمالی حفظ می‌کند. و در هنگام بغل گرفتن و حمل نیز او را محافظت می‌کند، دمای بدن نوزاد را ثابت نگه می‌دارد و به رشد طبیعی اعضاء و اندام کودک کمک می‌کند.
  • قنداق کردن نوزادان تا ۴۰ – ۵۰ روزگی به روشی که در قدیم این کار را می‌کردند، و بعد از آن استفاده از پارچه‌های نخی (به اصطلاح کهنه کردن کودک) توصیه می‌شود، البته نباید خیلی محکم بسته شود.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *