شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

مزاج شناسی ممنوع !!!

مزاج شناسی ممنوع

آنچه در این مقاله خواهید خواند

 

مزاج شناسی ممنوع !!!

میگویند روزی پسرکی بر لبه ی بام خانه خود نشسته بود. مادر او که در حیاط خانه مشغول انجام کارهای روزمره بود او را دید و از ترس اینکه کودکش از آنجا به زمین افتد، به او گفت: پسرم برو عقب تر!! پسرک نیز عقب تر رفت. چند دقیقه بعد مادر که دلواپس کودکش بود، باز هم به پسرش گفت: پسرم برو عقب تر !! کودک باز هم عقب تر رفت… این کار آنقدر ادامه پیدا کرد و آن کودک آنقدر عقب رفت تا اینکه از آن طرف بام افتاد.

📌اما این حکایت یا ضرب المثل، چه ارتباطی به مطلب ما دارد؟

اکثر افرادی که می پرسند مزاج من چیست یاد همین داستان می افتم که اگر فرد مزاج خود را بشناسد بعد از مدتی از آن طرف بام خواهد افتاد به دلیل اینکه فرد از روزی که بداند مزاجش چیست از فردا می خواهد غذاهای خلاف طبیعت خود مصرف کند و بعد از مدتی به غلبه خلاف طبع خود سوق پیدا می کند .

عادت غلط👇👇👇👇👇

📌امروزه، اولین سوالی که از هر طبیب طب سنتی پرسیده میشود این است که طبع من چیست ؟

طبیب خوب و حاذق کسی است که اصلا نگذارد بیمار از طبیعت خودش آگاهی پیدا کند که از آن طرف بام بیافتد. طبیب باید با زیرکی خود عامل غلبه طبعی را که بیماری از آن نشات گرفته است کاهش دهد و با دارو یا غذا هایی که به بیمار سفارش می کند در مدت معین طبیعت فرد و مزاج بیمار را به اعتدال برساند و از غلبه طبع یا طبایع مختلف خارج کند و در یک مسیر طبیعی قرار دهد تا فرد دوباره به غلبه بیماری دچار نشود .

📌پس چه کنیم تا طبیعت سالم داشته باشیم؟

ما باید طبق حدیث امام صادق (ع)سردی را با گرمی و گرمی را با سردی مصرف کنیم و طبق سنت قدیمی ها بادمجان را با کشک یا غوره ،کدو را با شیره ، پنیر را با گردو یا خربزه،برنج را با زیره و خرما را با آب مصرف کنیم تا هیچ گاه به اختلاف طبیعت و غلبه آن و بیماری دچار نشویم .

📌پس شناخت مزاج انسان به چه درد می خورد ؟

شناخت مزاج یا طبع غالب برای طبیب ضروری است زیرا که اگر غلبه یک طبیعت باعث ایجاد بیماری شده باشد، آن طبیعت را به حد اعتدال خود برساند و فرد را در یک سیر طبیعی قرار دهد و در ادامه، بیمار با مصرف غذاهای سالم و رعایت سبک زندگی صحیح اعتدال بدن خود را حفظ کند

نکته مهم!

فردی که بیمار نشده است نباید به هیچ وجه دخل و تصرفی در طبیعت خود داشته باشد چون این عمل خلاف سیستم مدبره بدن می باشد چون بدن برای اصلاح غلبه طبیعتی که بدن به آن دچار شده است، همیشه طبیعتی خلاف را غالب می کند تا مزاج را به اعتدال برساند مثل فردی که حرارت یا تب بر بدنش غالب شده است تا بیماری را از بدن دفع کند. پس نباید با کاهش تب و حرارت ،برخلاف  سیستم مدبره بدن عمل کنیم چون باعث غلبه عفونت و سردی در بدن خواهد شد .

بعضی از خوراکی های اعتدال دهنده به طبیعت

بعضی از خوراکی هایی که در طبیعت اعتدال ایجاد می کنند و برای تمام طبایع مناسب می باشند، همچنین سیستم ایمنی و قوه مدبره انسان را تقویت می کنند شامل:

کاسنی ،عسل ،نمک ،سیب قرمز ،رطب ، انار ، انگور ، مویز ،انجیر،شکر نیشکر، سیاهدانه ، سیر ، بنفشه ، هاضوم ،کدو، نان خشک به همراه غذا ، خوردن آب و خرما همیشه به همراه هم

نکته مهم ! آب نباید به تنهایی مصرف شود زیرا اعتدال بدن را به هم خواهد زد و باعث غلبه رطوبت و سردی در بدن خواهد شد. به همین دلیل پیامبر اکرم (ص) فرمودند :من هیچ گاه آب را بدون خرما مصرف نکردم.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *