شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

لیکن پلان

لیکن پلان یا lichen planus یک بیماری شایع پوستی است که می‌تواند باعث تورم و سوزش در پوست ، مو، ناخن و غشاهای مخاطی شود. لیکن پلان بر روی پوست ، معمولاً به‌ صورت برجستگی‌های خارش ‌دار ارغوانی رنگ یا بثورات صاف ظاهر می‌شود که طی چند هفته گسترش می‌یابند.

به بیان دیگر بیماری لیکن پلان یک زخم غیر عفونی و خارش‌دار است که معمولاً بسیاری از نواحی بدن مثل بازو، پاها، پشت، دهان، ناخن، پوست سر، واژن و آلت تناسلی و گردن و کمر را درگیر می کند. علت این بیماری در طب سنتی به سادگی تشخیص داده شده و راه درمان بسیار ساده ای دارد که در این مقاله به طور کامل بیان کرده ایم پس لطفا مقاله را با جزئیات کامل مطالعه فرمایید .

نظر طب سنتی و اسلامی !!!

لیکن پلانlichen planus در طب سنتی و اسلامی به دلیل ایجاد خارش و التهابات پوستی جزو دسته بیماری های خونی محسوب می شود چون در روایت بیان شده اگر کسی دچار خارش در سطح پوست شد و یا قرمزی در او مشاهده کردید او را حجامت کنید . و در دروایت دیگر که بیماری ها را به سه دسته تقسیم می کند یک دسته از آن را مربوط به خون گرفته و درمان بیماری های خونی را حجامت می داند پس نتیجه می گیریم بیماری هایی که توصیه به حجامت شده است مربوط به فساد خون است .

چرا فساد خون باعث خارش می شود ؟؟؟

خون زمانی که در زمان های متفاوت دچار سوختگی شود سودای اضافی آن زیاد شده و برای سلامتی انسان نیاز به خروج دارد یعنی باید از یک راهی از بدن دفع شود زمانی که این سودا نتواند خوب دفع شود توسط ادرار یا مدفوع یا به دلیل حبس عادت ماهیانه نتواند از رحم خارج شود به دنبال راه های دیگر برای خارج کردن می گردد که توسط سیستم مدبره یا همان سیستم ایمنی بدن به سطح پوست آمده که با عرق کردن از ناحیه جلدی و پوستی انسان خارج شود . افرادی که زیاد عرق نمی کنند یا تحرک کمتری دارند و یا از مایعات زیاد استفاده می کنند و اجازه تعریق به بدن نمی دهند و دائما با آب خود را سرد می کنند این فضولات در زیر پوست مانده و تبدیل به سودای سوخته زیر پوست می شوند که بدن نمی تواند توسط عرق آن را خارج کند بنابر این پوست را به خارج می اندازد تا توسط خارش زیاد خون از ناحیه پوست خارج شود و همراه خون این سودا را بتواند خارج کند برای همین یکی از بهترین راه هایی که در روایت برای خروج این سودای زیر پوستی سفارش کرده است خراش دادن پوست یا همان حجامت است که به سادگی از سطح بدن آن را دفع خواهد کرد .

لیکن پلان

چه چیز هایی فساد خون می آورد ؟؟؟

تمام اموری که در بدن باعث سوختگی خون شود و حرارت خون را بیش از حد بالا ببرد باعث فساد خون شده که برای درمان این بیماری باید تمام این موارد ترک شود تا دوباره خون به سوختگی نرود و ایجاد فساد و یا احتراق خون نشود .
اموری که باعث فساد خون می شود اعم است از :

  • عصبانیت :

چون در عصبانیت استرس ، ترس ، دلهوره و امثال آن یکدفعه حرارت خون بالا رفته و به اصطلاح فرد جوش می آورد باعث تحریک خون شده و خون سوخته می شود و تبدیل به سودای نا صالح یا همان فساد خون خواهد شد .

  • مایعات زیاد :

هر زمان که سردی مثل آب و لبنیات در خون زیاد شود و یا رطوبت آن بالا رود بدن برای دفع آن نیاز دارد حرارت غریزی بدن را بالا ببرد به همین جهت هرچه این حرارت بالاتر رود اصل خون را همراه با رطوبت سوزانده و تبدیل به سودا خواهد کرد به همین جهت افرادی که دچار این مشکلات می شوند نباید زیاد آب یا مایعات زیاد و یا لبنیات مصرف کنند .

  • حبس عادت ماهیانه

حبس شدن خون عادت ماهیانه باعث تشدید حرارت بدن شده و این حرارت باعث سوختگی خون در بدن می شود .

  • حبس ادرار
  • خنده و شادی بیش از حد

  • خوردن مشروبات الکلی یا نوشابه های گاز دار

  • خوردن نوشیدنی های انرژی زا

  • غذا هایی که جویدن زیاد نیاز ندارند مثل : ماکارانی ، فسد فود ها ، نان نرم یا نان های باگت
  • در معرض سرمای شدید قرار گرفتن

مصرف بستنی یا خوردن یخ یا خوراکی های بسیار سرد
انواع واکسن ها

خوراکی های شیمیایی یا موادی که از رنگ های غیر طبیعی در آن استفاده شده

خوردن زیاد مرغ و گوشت های سرد مثل ماهی

خوردن دارو های شیمیایی مخصوصا دارو های اعصاب و مسکن ها

خوردن خاک یا کسانی که عادت به خوردن گل دارند

اتصال زیاد با آهن مخصوصا کسانی که شغل آنها با آهن بیشتر سر و کار دارد

تمام این موارد همه واکنش های منفی به بدن ایجاد می کند و بدن مجبور به بالا بردن حرارت بدن شده و سوختگی در خون ایجاد می کند و خون را فاسد خواهد کرد .

لیکن پلانعلائم، روش تشخیص و درمان لیکن پلان:

علائم بیماری لیکن پلان چیست؟

علائم بیماری لیکن پلان بسته به مناطق آسیب‌دیده متفاوت است. در دهان، واژن و سایر نواحی پوشیده از غشای مخاطی، لیکن پلان به شکل لکه‌های سفید توری شکل و گاهاً با زخم‌های دردناک ظاهر می‌شود. برخی از نشانه‌های معمول و علائم بیماری لیکن پلان عبارت‌اند از:

  1. برجستگی‌ها یا بثورات مسطح ارغوانی رنگ که بیشتر در قسمت داخلی ساعد، مچ پا و گاهی اوقات دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند.
  2. خارش یکی از اصلی‌ترین علائم بیماری لیکن پلان است.
  3. تاول‌هایی که می‌ترکند و پوسته‌پوسته می‌شوند می‌تواند نشان‌دهنده انواع بیماری لیکن پلان باشد.
  4. لکه‌های سفید توری شکل در دهان، روی لب یا زبان
  5. زخم‌های دردناک در دهان یا واژن یکی دیگر از علائم بیماری لیکن پلان است.
  6. ریزش مو
  7. تغییر رنگ پوست سر
  8.  آسیب یا از دست دادن ناخن
  9. تشخیص بیماری لیکن پلان
  10. بهترین روش تشخیص بیماری لیکن پلان این است که ببینیم بعد از اینکه با خارش خون از ناحیه پوستی خارج می شود آرام میگیرد یا نه اگر بعد از خروج خون آرام گرفت از همین دسته از بیماری است که علت آن بیان شد و نیاز به دفع خون دارد ولی اگر با خروج خون خارش بیشتر شد جزو این دسته از بیماری ها نمی باشد .
    راه تشخیص دیگر آن زیاد شدن باره های زبان در حالی که دور آن به شدت قرمز می باشد مشاهده می شود
    چشمان فرد در این حالت بسیار قرمز و رگه های سرخ در آن شدید است .
    لیکن پلان بیشتر در نواحی از پوست ایجاد می شود که بیشتر دچار سایش پوستی قرار می گیرند و تحریک بیشتری ایجاد می شود .
    معمولا لیکن پلان آب زیر پوست آنها جمع شده و نشان از ازدیاد خون به همراه رطوبت می کند و به جای خروج خون از ناحیه پوستی آب خونابه خارج می شود .
    درمان بیماری لیکن پلان
    درمان این بیماری همان طور که عرض شد بسیار ساده است اگر به موارد علت ایجاد کننده آن توجه کرده و راه های ورودی فساد خون را به بدن بسته باشیم تا علت بیماری رفع شود و به سادگی با چند دستور بتوانیم درمان کامل انجام دهیم .
    زمان درمان این بیماری به شدت و پیشرفت آن بستگی دارد ولی معمولا بین سه هفته تا سه ماه این افراد درمان خواهند شد به شرطی که از مایعات بسیار کم استفاده کنند و لبنیات به هیچ وجه مصرف نکنند و بهتر است همراه یک جرعه مایعات که اگر سرکه به همراه شیره باشد بهتر است چند عدد خرما مصرف کنند .
    عزیزانی که این مقاله را می خوانند و از این مشکل برخوردارند بهتر است به جای مایعات از میوه هایی که کمتر آب دارند مصرف کنند مثل سیب با کمی نمک یا انار یا زرشک که خود صاف کننده خون باشد و فضولات خونی را بهتر از بدن دفع کنند .
    مواردی که در زیر بیان می شود برای درمان کامل این بیماری توصیه شده است و افراد به اندازه توان خود می توانند آن ها را انجام دهند و هر چه بیشتر اهمیت به درمان آن و پیشگیری آن بدهند زودتر درمان صورت می پذیرد و نتیجه بهتری خواهند دید :
    ۱.حجامت
    بهترین راه درمان برای بیماری لیکن پلان حجامت است با این تدبیر که باید حتماً یک هفته مایعات را بسیار کم کنند در حدی که در رفع تشنگی با یک جرعه آب دهان را خیس کنند و حتما یک عدد خرما هم همراه آن مصرف کنند و در طول این یک هفته از هیچ نوع مایعات دیگری مثل نوشابه ، شیر ، دوغ و … استفاده نشود و یک صاف کننده مثل برگ خشک کاسنی یا مثل زرشک یا انار روزی یکبار به صورت تازه یا خشک آن و یا حتی رب انار مصرف شود تا خون به رقت کافی رسیده و بعد از آن حجامت عام انجام شود و تا جایی که خون خارج می شود دفع شود حتی اگر بیش از 7 لیوان هم برسد این حجامت تا سه بار باید هر 21 روز انجام شود و بعد از آن هر سه ماه یکبار .
    2. سیب رنده شده با عسل
    سیب باید رنده شود و هر صبح ناشتا قبل از آنکه چیزی مصرف شود یک قاشق غذا خوری از آن استفاده کنند و تا یک ساعت بعد از آن هم چیزی مصرف نشود
    ۳. سرکه و نمک
    سرکه و نمک باید با هم مخلوط شود و به مدت 40 روز همیشه بعد از همه غذا ها مصرف شود بهتر است در طول این 40 روز از برنج استفاده نشود چون سرکه بعد از برنج اثر منفی در بدن ایجاد کرده و مناسب نمی باشد .
    ۴. حنا
    حنا به صورت ضماد یعنی خمیر شده بر کل بدن سه روز یکبار گذاشته شود و بهتر است تا یک ساعت روی کل بدن بماند اگر فرد این بیماری را خیلی سال است که دارد بهتر است به اندازه یک سوم کل حجم حنا به آن نوره طبیعی اضافه کند و بعد روی بدن و نواحی دچار خارش بگذارد حتی الامکان بعد از اتمام یک ساعت روغن گل سرخ روی موضع به دست فرد دیگر مالیده شود و حتی می توانند به کل بدن مالش دهند .
    میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن
    5.نوردرمانی
    نوردرمانی یا فتوتراپی ممکن است در پاکسازی بثورات لیکن پلان پوستی مؤثر باشد. در رایج‌ترین فتوتراپی برای لیکن پلان از اشعه ماوراءبنفشB(UVB) استفاده می‌شود که تنها به لایه فوقانی پوست(اپیدرم) نفوذ می‌کند. در این روش نیاز است تا چند هفته، دو تا سه بار در هفته پوست تحت درمان قرار گیرد. این روش درمانی برای افراد با پوست تیره توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است باعث افزایش تیرگی پوست حتی پس از برطرف شدن بثورات لیکن پلان شود.
    ۶. هاضوم
    بهتر است افراد هاضوم که ترکیب آویشن زنیان و سیاهدانه است را با نمک قبل و بعد از همه غذا ها مصرف کنند تا هضم غذا دچار مشکل نشود و حرارت غیر غریزی در بدن بالا نرود . بهتر است برای بهم سالم نگه داشتن سیستم هضم افراد از نان خشک کنار تمام غذا ها استفاده کنند تا غذا با جویدن بیشتری همراه شود و بهتر هضم شود .
    ۷. درمان‌های خانگی Lichen Planus:
    گذاشتن ژل آلوئورا روی محل های دچار خارش و تاول روزی یک ساعت
    ضماد کدو یا رنده شده آن که بهتر است کدو تنبل یا حلوایی باشد شب تا صبح روی مواضعی که بیشتر دچار اذیت و آزار بیمار می شود و اشتیاق دارد که زودتر بهبودی بیابد .
    خوردن روغن بادام شیرین با عسل شب قبل از خواب
    مصرف کدو در همه غذا ها
    مویز 21 عدد صبح ناشتا
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *