شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

لکه بینی Light Bleeding

لکه بینی

آنچه در این مقاله خواهید خواند

لکه بینی چیست؟

خونریزی خفیف و کم واژینال در غیر از زمان قاعدگی (پریودی) دربین مردم به لکه بینی معروف است ، زیرا درحالی که خروج خون خفیفی وجود دارد اما شرایط خون قاعدگی وجود ندارد بنابراین برای آن اصطلاح لکه بینی استفاده می شود.

معمولا لکه بینی به رنگ های صورتی،قرمز وگاها قهوه ایی دیده می شود و اغلب مقدار آن تاحدی کم است که فرد با مشاهده ی لباس زیر ویا رفتن به دستشویی متوجه آن خواهد شد و مانند قاعدگی همراه فشار وسوزش نیست تا بتوان بدون مشاهده متوجه آن شد.

✅✅انواع لکه بینی

۱_لکه بینی بعداز زایمان:
در بعضی از خانم ها اتفاق می افتد که بعد از زایمان خونریزی نفاس که تمام شد،خونریزی های خفیف یا همان لکه بینی تامدت ها ادامه پیدا می کند،که آزار دهنده است.

۲_لکه بینی دربارداری: 
اولین علامتی که معمولا برای بارداری به وجود می آید قطع قاعدگی است.
ولی در ۱۵الی۲۵ درصد از بارداری ها درسه ماهه ی اول بارداری لکه بینی های خفیفی به وجود می آید که در صورت عدم استمرار وافزایش حجم خون، عادی بود و خطرناک محسوب نمی شوند.

۳_لکه بینی قبل از قاعدگی
گاها دربرخی از خانم ها قبل از شروع قاعدگی لکه بینی اتفاق می افتد‌ و سپس این خونریزی زیاد شده و همراه با علائم قاعدگی بوده وپریودی محسوب می شود.

۴_لکه بینی بعد از قاعدگی
برعکس مورد بالا در برخی از خانم ها پس از پایان خون قاعدگی تا چندین روز خونریزی خفیفی یابه اصطلاح لکه بینی رخ می دهد.

۵_لکه بینی بین قاعدگی
در بعضی از خانم ها بین دو قاعدگی گاها خونریزی اتفاق می افتاد اما چون دفع خون جزئی و خفیف است به لکه بینی محسوب می شود .

۶_لکه بین همراه درد
گاهی دفع خون خفیفی از رحم اتفاق می افتاد که همراه با درد است ، که معمولا این نوع لکه بینی از ضربه ی وارد شده به قسمت شکم و رحم و یا انجام کار یافعالیت سنگین رخ می دهد.

✅✅علت لکه بینی

هر کدام از انواع لکه بینی که در بالا بیان شد دارای علت و عواملی است که برای فهم بهتر این موضوع باید هر کدام جداگانه بررسی شوند.

☑️بررسی علت لکه بینی بعد از زایمان:
برای بسیاری از خانم ها اتفاق می افتد که ایام نفاس شان طولانی تر ازحالت معمول شده و اواخر آن به صورت لکه بینی دفع خون دارند.

  • بزرگترین دلیل لکه بینی بعداز زایمان استفاده ی بیش ازحد مایعات بعداز زایمان است.قوه ی مدبره ی بدن به لطف خداوند متعال تشخیص می دهد که از ناحیه ی رحم دفع فضولات میگیرد،پس تمام فضولات رابه سمت رحم هدایت میکند،حالااگرخانمی که زایمان کرده مایعات زیاد مصرف کرده باشد این فضولات به جای دفع جذب شده وخروجشان از بدن مدت زمان بیشتری طول میکشد،بنابراین شخص خونریزی نفاسش(خونی که بعد از زایمان ازخانم ها خارج میشود رانفاس گویند) گاها تایک ماه یا بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد و چون دفع تدریجی اتفاق می افتدبه لکه بینی خواهد رسید.
  • یکی دیگرازبزرگ ترین دلایل بروز لکه بینی بعد از زایمان آتونی یاضعف رحم است.آتونی زمانی رخ می دهد که پس از زایمان رحم نتواند منقبض گردد و به حالت اولیه ی خود باز گردد . رحم در طول زمان بارداری برای رشد جنین و در حین زایمان برای خروج جنین بزرگ شده با عنایت و تدبیر خداوند متعال بعد از زایمان به حالت واندازه ی اولیه ی خود باز می گردد ، اما در برخی مواقع مانند زایمان سزارین چون خروجی از راه رحم نبوده و به علت استفاده از داروهای بیهوشی که فوق العاده سرد کننده هستند ، رحم مدت زمان بیشتری طول می کشد تا جمع گردد ، درنتیجه زمان نفاس وخونریزی طولانی تر شده وچون دفع خون خوبی ندارند با لکه بینی همراه است .
  • خوردن سردیجاتی ازقبیل کاسنی و….درماه های آخر قبل از زایمان وبعد اززایمان برای پیشگیری و کمک به درمان زردی نوزاد که صد درصد بی نتیجه خواهد بود و تنها نتیجه ی آن سرد شدن بدن مادر ودرنتیجه دفع نکرد کامل فضولات از بدن می شود ، که همین امر باعث طولانی شدن نفاس و لکه بینی خواهد می شود.
  • از دیگر دلایل لکه بینی بعد از زایمان که بسیار شایع و فراگیر است استفاده از مایعات فراوان توسط مادر برای بیشتر شدن شیر است ، که این کار تاثیری که در افزایش شیر ندارد هیچ ، همان شیر موجود در سینه ی مادر راهم بی کیفیت وآبکی و بدونِ مواد مغذی میکند .
  • به همین دلیل است که عوام تصور می‌کنند که شیر زیاد شده درصورتی که شیر رقیق تر وبی کیفیت تر شده واین نه تنها برای نوزاد خوب نیست بلکه استفاده ی بیش از حد از مایعات برای مادر هم مشکل ساز است و باعث سرد شدن رحم و در نتیجه لکه بینی به همراه خواهد داشت .

❌ضمن اینکه چون شیر کیفیت ندارد نوزاد به علت سیر نشدن از مکیدن سینه ی مادر که خود ازعوامل جمع شدن رحم وبرگشت آن به حالت اولیه ی خود است ، خسته خواهد شد و کم کم از شیر خوردن امتناع کرده و چون رحم در مدت زمان طولانی تری منقبض میگردد ،این امر یکی دیگر از عوامل ایجاد لکه بینی خواهد بود.

☑️بررسی علتهای لکه بینی در بارداری:

  • گاها لکه بینی در بارداری به علت بلند کردن جسم سنگین وفشار وارد شده به رحم اتفاق می افتاد.
  • گاها برابر استفاده ی بیش ازحد از مایعات توسط مادر که منجر به سرد شدن رحم میگردد و قوه ی ماسکه را ضعیف می‌کند.و رحم توان نگه داشتن فضولات برای جنین را نداشته و مقداری از آن را دفع میکند و شخص دچار لکه بینی میشود.
  • گاها فشار زیاد شکم مخصوصا در اواخر بارداری که بزرگتر میشود باعث لکه بینی است.
    به این صورت که چون شکم سنگین و بزرگ میشود بر روی مثانه فشار آورده ودفع به صورت کامل انجام نخواهد شد و همین امر باعث ماندگاری ادرار و رطوبی وسرد شدن رحم واکه بینی میگردد.
    ❌❌زن ها در قدیم همیشه در زمانهای بارداری پختی غیر بارداری شکم را به شکلی که به سمت بالا کشیده شود وبر روی رحم و مثانه فشار نیاورد می بستند.
    همانطور که امروزه دانشمندان و محققان برای کمک به راحتی و عدم ورم دست و پا که نشانه ی ماندگاری ادرار در مثانه و کلیه ها وعدم دفع مناسب است،شکم بندهایی طراحی کرده اند که به راحتی قابل تهیه از لوازم پزشکی هاست.

☑️بررسی عوامل لکه بینی قبل از قاعدگی:
به لکه بینی قبل ازقاعدگی،لکه بینی قبض هم گفته می شود.
منظور عادت ماهیانه ی بسته شده است که بعد از کمی دفع به صورت لکه بینی باز شده و شروع میشود به همین دلیل به آن قبض گفته میشود. دراین حالت چند روز قبل از شروع خونریزی فرد دچار لکه بینی می شود ولی هنوز خود خونریزی آغاز نشده.

  • این لکه بینی در انواع طبایع ممکن است اتفاق بیافتد،به طورمثال برای خانم های باطبع گرم و رحم های گرم درصورتی که درمصرف آب ومایعات برای کاهش حرارت زیاده روی کرده باشند، قطعا سردی رحم اتفاق خواهد افتاد وبا سردشدن رحم عادت ماهیانه دیرتر از زمان مقرر وبادفع کم ولکه بینی همراه خواهد شد.

☑️بررسی علت لکه بینی بعداز قاعدگی:
گاهی در ابتدای زمان قاعدگی خون خوبی دفع میشود اما در اواخر آن خون به شکل کم‌کم ولکه بینی وعلت آن می تواند:

  • استفاده ی بیش از حد مایعات در زمان عادت ماهیانه باشد که باعث سرد شدن رحم و خروج نام مناسب خون می شود.
  • نشستن در ای مرطوب و سرد که باعث سرد شدن رحم شده و ناگهانی دفع را متوقف و خروج خون کم کم اتفاق می افتاد.
  • از مهمترین دلایل آن ،استفاده از مسکن برای تسکین دردهای قاعدگی است که متاسفانه به شدت خدرکننده و بوده و باعث سردی رحم میگردد و زمانی که رحم سرد شود خروج به خون به خوبی روزهای اول قاعدگی اتفاق نخواهد افتاد.
    ❌خانم های عزیز باید بدانند که درد های دوران قاعدگی هم مربوط به سبک زندگی اشتباه خودشان است.
    خانمی که مایعات وآب فراوان می خورد یا دفع مناسب ادرارندارد، چون باعث سرد شدن رحمش میشود باید منتظر عوارض متعددی از جمله درد های قاعدگی هم باشد.

☑️بررسی عوامل لکه بینی بین دو قاعدگی:
برخی از خانم ها تجربه ی لکه بینی بین دوقاعدگی رادارند،یعنی دفع خفیفی برایشان اتفاق می افتد که چون مقدارش کم است نمی توانند آن را پریودی محسوب کنند.

این اتفاق علتهای مختلفی دارد از جمله:

  • مصرف قرص های ضد بارداری: خانم های که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند معمولا دچار از حد مایعات که باعث سرد شدن رحم شده ودفع کامل در زمان پریودی اتفاق نیافتاده است.
  • گاها لکه بینی در بین قاعدگی مربوط به خانم های بالای ۴۰سال است که علامتی از شروع یائسگی است.

☑️بررسی علتهای لکه بینی همراه درد:
یکی از علتهای لکه بینی همراه با درد لکه بینی است که از افتادگی رحم اتفاق می افتاد.
این شکل از لکه بینی به علت فشاری است که روی رحم وارد میشود.

  • گاها افتادگی لگن به مرور باعث افتادگی رحم ودفع ناقص خواهد شد واین دفع دردناک خواهد بود.
  • گاهی لکه بینی به علت ضربه ای است که به رحم وارد شده به همین دلیل همراه درداست.
  • گاها اضطراب شدید یاهول وترس که به مرور باعث افتادگی ناف وفشار بر روی رحم میشوند می تواند علت لکه بینی همراه با درد باشد.
    لکه بینی

💢💢پیشگیری از لکه بینی

  • دوری از استحمام در زمان عادت ماهیانه.
    در زمان عادت ماهیانه چون خروجی رحم باز است جذب سردی چند برابر است،پس استحمام برای خانمی که در زمان عادت ماهیانه است ضرر دارد،حتی اگر امکانش باشد بعد از دستشویی هم نباید از آب استفاده کرد.
    ❌سردی و رطوبتی که در زمان عادت ماهیانه بر اثر سهل انگاری به رحم میرسد،بعدها در بارداری و زایمان هم گریبانگیر یک خانم خواهد بود.
  • دفع ادرار در زمان خودش
    برای اینکه رحم دچار افتادگی نشود واین نگهداشتن ادرار باعث سردشدن رحم نشود باید هرزمان احساس دفع پیدا شد حتما دفع ادرار انجام شود.
    ❌یکی از دستورات زیبای دین مبین اسلام که بایدجزئی ازسبک زندگی سالم باباشد، سفارش به دستشویی قبل از خواب است.
  • عدم استفاده از دستشویی فرنگی.
    استفاده از دستشویی فرنگی باعث میشود دفع ادرارکامل انجام نشود و همین امر باعث افتادگی وسردی رحم شده وله مرور لکه بینی های قبل یا بعد اززمان عادت ماهیانه رابه همراه خواهد داشت.
  • خشک نکردن بدن بعد از طهارت با دستمال کاغذی.
  • استفاده از لباس زیرهای نخی که سریعتر خشک می‌شوند.
  • عدم استفاده از لباس زیرهای پلاستیکی که رطوبت را مدت زمان بیشتری در ناحیه رحم نگه میدارند.
    ❌استفاده از دامن برای خانم ها بسیار مناسب تراز شلوار است.
    چون مقدار کمی از رطوبت بعد از دستشویی به لباس زیر می ماند،پوشیدن دامن باعث می شود این مقدار کم هم ماندگاری نداشته باشد و سریع خشک شود ورحم رطوبی نشود.
    خانم هایی که زیاد از منزل خارج میشوند و معمولا شلوار پوشیده اند،لااقل داخل منزل از دامن استفاده کنند تا دچار سردی رحم پله مرور زمان لکه بینی نشوند.
  • نچسباندن شکم به سینک ظرفشویی یااستفاده از پیش بند موقع کار باآب.
    بسیاری از سردی های رحم از همین ظرف شستن وخیس شدن لباس درناحیه شکم ورحم است که برای اکثریت خانم ها روزی چندین مرتبه اتفاق می افتاد ونمی دانند باهمین خیس شدن های کوچک دچار سردی ورطوبتی شدن رحم می شوند وبه مرور زمان دردفع فضولات دچار مشکل می‌شوند.
  • خوب جویدن غذا
    خوب جویدن غذا باعث بالا رفتن هضم خواهد شد وسردی معده از بین خواهد رفت.
  • ازدواج در سنین پایین
    بله یکی از راههای پیشگیری از لکه بینی گرم نگه داشتن رحم است .
    زمانی که خانم ها سن ازدواجشان بالا برود پذیرتر بچه دار شوند به علت اینکه از رحم کار نگرفته آمد ضعیف خواهد شد و دچار سردی میشود واهلاط فاسد همانجا ریزش خواهد کرد،پس هم بچه دار شدنش وهم دفع فضولاتش به مشکل خواهد خورد.
  • جلوگیری از افتادگی لگن که بعد از مدتی منجر به افتادگی رحم خواهد شد.

💢💢درمان لکه بینی

  • مصرف حداقل مایعات یا استفاده همراه خرما
    یکی از مهمترین راهکارهای درمان لکه بینی جلوگیری ازسردشدن رحم است. ویکی از راههای جلوگیری از سردشدن رحم آب نخوردن است.
  • استفاده از فانسقه(کمر بندهای نظامی) یایک شال محکم که به کمر بسته میشود به شکلی که زیرشکم قرار گرفته وشکم را به سمت بالا میکشد،تا فشار از روی رحم برداشته شده و دفع ادرار و فضولات به طورکامل اتفاق بیافتد.
  • استفاده از سویق نخود مخصو
    صا برای کسانی که لکه بینی قبل از دوران عادت ماهیانه دارند.
  • استفاده از سویق عدس و سماق رومی.
    استفاده از سویق باعث ازبین رفتن رطوبت و سردی معده خواهدشد.
  • استفاده از سویق کدو و داروی صفرابر.
    این درمان برای افرادی است که به علت حرارت بالا در زمان تخلیه فضولات یاهمان عادت ماهیانه دفع ناقص ولکه بینی دارند.
  • انجام بادکش در ناحیه رحم که باعث خون‌رسانی وسفت شدن رحم میگردد.
  • استفاده از زرده تخم مرغ بومی وپودرنخودخام بر روی پد که به جمع شدن رحم وقطع لکه بینی بسیارکمک میکند.
  • استفاده از آبزن سرکه
  • گذاشتن نمک بر روی موضع رحم
    ❌داروهای موضعی در بیماری های رحمی زودتر از خوراکی ها جواب خواهند داد.
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *