شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

لوزه سوم (ورم لوزه در کودکان)

ورم لوزه و لوزه سوم

آنچه در این مقاله خواهید خواند

✅✅لوزه سوم (ورم لوزه در کودکان)

لوزه‌ها شامل دو گره لنفی صورتی رنگ هستند که در پشت حلق در انتهای زبان قرار دارند و با وجود سلول‌هایی بنام لنفوسیت به‌عنوان مکانیسم دفاعی در پیشگیری از ابتلا به عفونت و دفاع در برابر میکروب‌ها نقش دارند که شامل لوزه‌های کامی (سقف دهانی) و لوزه سوم(آدنوئید) و لوزه زبانی میباشد.

لوزه‌ها، اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل عفونی دهان و ویروس‌ها می‌باشند که هنگام ورود میکروب یا عفونت این لوزه‌ها به مبارزه و سرکوب آن می پردازد.

✅✅ورم لوزه (تونسلیت) بیماری است که بر اثر تجمع عفونت و میکروب در لوزه‌ها به وجود می‌آید. که این  عفونت (بلغم) باعث افزایش حجم لوزه‌ها ومتورم شدن آن می‌شود.

❇️❇️عواملی که باعث بروز لوزه سوم یا ورم لوزه در کودکلن میشود

❇️مهم‌ترین علت ورم لوزه یا لوزه سوم در کودکان مصرف زیاد آب و مایعات و سردیجات می باشد که این رطوبت باعث سرد شدن عفونت ها در گلو شده و اجازه خروج به آن نمی دهد جالب است بدانید کسانی که مایعات کمتر مصرف می کنند و یا در زمان تشنگی از آب جوش به جای آب سرد مصرف می کنند باعث رقیق شدن این عفونت های ماده در گلو شده و به راحتی دفع می شود ولی معمولا کودکان که حرارت بالای بدن دارند و افرادی که صفراوی مزاج هستند و بعضاً کسانی که غذا ها را درست نمی جوند و عطش زیادی برای آنها ایجاد می شود و در هنگام تشنگی از آب سرد استفاده می کنند بیشتر دجار این عارضه خواهند شد و این افراد تا قبل از سن بلوغ مجبور به جراحی لوزه ها خواهند شد که به دلیل عفونت زیاد آنها را کامل خارج خواهند کرد . پس بهتر است برای پیشگیری از این بیماری مصرف آب و مایعات توسط کودکان را به حداقل برسانیم وبا حجامت کردن آنها، حرارت و حجم خونشان را کاهش دهیم و سعی کنیم غذا را بسیار آهسته بخوریم و بسیار خوب بجویم که برای این کار بهتر است از نان خشک همراه همه غذا ها استفاده کنیم .

سردی در لوزه معادل بزرگ شدن و تورم لوزه هاست برای همین کودکانی که زیاد از شیر استفاده می کنند معمولا این سردی در گلوی آنها بیشتر خواهد شد و خود شیر که جذب عفونت می کند باعث ایجاد این فضولات در لوزه ها شده و ورم گلو را بیشتر می کند به همین جهت بچه ها یا نباید از لبنیات و شیر استفاده کنند و یا اگر استفاده می کنند حتما بعد از خوردن شیر دهان را با آب و نمک بشویند و کمی از نمک دریا بعد از آن استفاده کنند .

نکته : نمک به دلیل ضد عفونی کننده بسیار بالا هیچ گاه اجازه جذب عفونت به لوزه ها را نخواهد داد برای همین سفارش شده قبل و بعد از هر غذا حتما از نمک استفاده شود . معمولا کسانی که نمک زیاد مصرف می کنند ( البته نمک طبیعی ) هیچ گاه به ورم لوزه و حتی تیروئید مبتلا نخواهند شد .

❇️مصرف زیاد گوشت توسط کودکان باعث می‌شود که میکروب‌ها وعفونت ها از آن تغذیه کنند و غده های لنف بوجود بیاید.

گوشت بسیار سریع دچار گندیدگی می شود و بخارات بسیار بالایی ایجاد می کند به همین دلیل خوردن گوشت در پیشرفت این بیماری بسیار تاثیر پذیر است از همین رو در قدیم به بچه ها زیاد گوشت نمی داند و سعی در آن بود که از آب گوشت که قوت بسیار بیشتری دارد برای آنها استفاده کنند چون آنها قدرت جویدن زیاد ندارند و سرعت عفونی شدن گوشت ها را در بدن بیشتر خواهند کرد و اضافه بر این بعد از گوشت خوردن مایعات باعث ایجاد عفونت در آن و عدم هضم کافی آن می گردد و از این رو می بینیم که از پیامبر صلوات الله علیه و آله سوال شده که چرا بعد از گوشت شما کم آب می نوشید ایشان فرمودند که می خواهم گوشت بیشتر در بدن بماند (تا هضم بهتری ایجاد شود ) .

 «تجمع خون ورطوبت باعث ایجاد غده می‌شود»

افرادی که غلبه خون دارند و در سن دم هستند مثل اطفال و کودکان زمانی که دفع خون نداشته باشند ( مثل کسانی که خون دماغ می شوند ) این حجم خون بالا با همراه حرارت به غدد در بدن ریزش خواهد کرد و با سرد شدن آن توسط مایعات غلیظ شده و قادر به خارج شدن نیست از همین رو کودکان چون تحرک زیادی دارند و حرارت خون آنها شدید بالا می رود اگر دفع کافی نداشته باشند بیشتر دچار این عارضه خواهند شد . جالب این است که کودکان را در روایت از چهار ماهگی سفارش به حجامت می کند تا این حجم خون در بدن آن ها زیاد نشود که دچار عارضه های غده ای مثل همین بیماری شوند .

❇️ریزش نزله های مغزی به حلق، هم باعث بروز ورم می‌شود بنابر این هر آنچه که باعث غلیظ شدن این نزله های می شود و آنچه جلوگیری از خروج آن ها می کند را باید ترک کرد مثلا سرمای شدید به سر رسیدن منع شده و از همین جهت اطفال را از بدو تولد عادت به کلاه گذاشتن به سر می کردند و یا خوردن مایعات زیاد وسرد را از آنها منع می کردند وحتی زمان خوردن مایعات با نلبکی یا با دست آب می خوردند و یا از کاسه و تاره استفاده می کردند که سر به سمت بالا نباشد تا سرما به سر برسد و باعث غلیظ شدن این نزله ها شود و سفارش شده که آب و نمک را حداقل روزی سه بار داخل بینی کشیده که این فضولات را تخلیه کند و باعث عفونت و ماندگاری این نزله ها نشود . برای دفع بهتر این نزله ها سفارش شده که حمام گرم برویم تا دفع بلغم از سر شود و یا چکاندن روغن بنفشه داخل بینی به همراه استفاده از انفیه جزو سفارشات بسیار مهم می باشد و نزله ها را رقیق وسپس خارج خواهد کرد.

✅✅✅علائم التهاب و ورم لوزه (لوزه سوم) :

✅ گلودرد

✅صدای خرخر شبانه و خروپف هنگام خواب

✅ عفونت ودرد گوش

✅ریزش آب از دهان

✅گلودرد وسرماخوردگی مکرر

✅کم‌اشتهایی

✅ تب

✅سخت شدن بلع

✅صحبت کردن تودماغی

✅ بوی بد دهان

✅گاهی  ورم، از بیرون حلق مشخص است.

✅✅تدابیر درمانی التهاب و ورم لوزه (لوزه سوم) :

✅ ترک مصرف آب و مایعات

✅ گرسنگی کشیدن تا این غده ‌ها آب شود و بدن از فضولات تغذیه کند

✅بادکش گلو که خون ‌رسانی صورت بگیرد

✅ماساژ با روغن بابونه و نمک و ضماد آن روی لوزه

✅گذاشتن (ضماد) آب گشنیز یا حنا

✅غرغره آب نمک وسرکه وغرغره بابونه

✅مصرف جوشانده گزنه و بابونه

✅پاشیدن سماق در حلق

✅مصرف رب های قابض مانند رب انار، شاهتوت، ازگیل و…

✅مصرف سیاهدانه و عسل صبح وشب

حجامت

✅مصرف داروی امام کاظم علیه السلام : هر آنچه که باعث قبض در گلو شود غدد را جمع می کند و زمانی که غده ها جمع شوند عفونت ها را از خودشان خارج می کنند برای همین این دارو که از قابضات شدید ترکیب شده مثل هلیله یا مصطکی اگر در گلو بماند و قبل و بعد از آن چیزی نخورند تا خوب جذب لوزه ها شود تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت .

✅قسط شیرین یکی از بهترین دارو ها برای دفع این فضولات داخل لوزه می باشد و بسیار قابض است و بعضا شده فرد با یکبار مصرف مشکلش برطرف خواهد شد ولی آن هم باید در گلو بماند تا تاثیر بگذارد .

 

✅✅✅نسخه مجرب درمان لوزه: علاوه بر رعایت پرهیزات مانند منع آب و غذا و حجامت

مکیدن روزانه هلیله زرد وغرغره با جوشانده پوست انار برای رفع عفونت وتورم لوزه ها بسیار نافع است.

 

👈👈متأسفانه امروزه با وجود ادعای پیشرفت علم، هنوز در طب غربی، نتوانستند لوزه را درمان کنند و آن را یک بافت زائد بدن می‌پندارند و با تجویز جراحی برای خارج کردن لوزه درصدد درمان آن هستند.

برداشتن لوزه عوارضی مانند آسم و بیماری های آلرژیک، سینوزیت و سرماخوردگی‌های مکرر و.. رابدنبال دارد چرا که سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا کرده وفیلتر ورودی حلق ازبین رفته است.

 

✅✅ورم لوزه در نوزادان به‌علت سردی شیر مادر واجتماع میکروب در حلق وگلوی نوزاد به وجود می آید. پس مادران باید هربار بعد از شیردهی به نوزاد، به او آب بدهند و دهان نوزاد را بشویند و از طرفی با مصرف غذاهای گرم، از سردی شیر  بکاهند.

وبه سقّ نوزادان عسل بمالند.

مقالات مرتبط

7 پاسخ

  1. از بچگی منتظر بودم هجده سالم بشه برم لوزه هامو عمل کنم . چقد خدا رحم کرد گیر جهالت مرکب این پزشکا نیفتادم

  2. سلام وقتتون بخیر
    پسرم ۵سالشه و پارسال از پاییز تا اخر درگیر سرفه های وحشتناکش بودیم
    باز امسال از پاییز شروع شد و بااین که اصلا دکتر نمیبرمش و طب مدرن رو قبول ندارم
    مجبورا بردمش دکتر و دکتر گفت سریعا باید لوزه هاشو جراحی کنه که داره رماتیسم قلبی میگیره.
    الان داروهای گیاهی و عسل و…مرتب با لوزه رو بهش میدم سرفه هاشم خداروشکر بهتره ولی باز لوزه هاش ورم رو داره.
    همه بهم میگن اخرش لوزه ایها باید عمل کنند و…
    نمیدونم چیکار کنم
    چندوقتیم هست دست رو معده و قلبش میذاره میگه درد دارم
    میترسم عمل نکنم خدایی ناکرده براش بدتر بشه.
    به نظرتون چه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *