شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

عوارض جانبی کلوفیبرات و جم فیبروزیل

عوارض جانبی کلوفیبرات و جم فیبروزیل

آنچه در این مقاله خواهید خواند

این دو دارو نیز از داروهایی هستند که به مقدار زیاد و به منظور کاهش چربی خون مورد تجویز قرار گرفته و عوارض متعدد و شدیدی دارد.

در کتاب اطلاعات و کاربرد بالینی داروهای ژنریک ایران در مورد عوارض کلوفیبرات چنین آمده است:

توجه مطالعات نشان داده که در بیماران تحت درمان با کلوفیبرات احتمال پیدایش سنگ و التهابات کیسه صفرا که نیاز به عمل جراحی دارد بسیار زیاد است.

افزایش خطر بروز بیماری عروق محیطی، آمبولی ریوی، ترومبوفلبیت، آنژین صدری، آریتمی قلب و سندرم لنگی متناوب در اثر مصرف کلوفیبرات گزارش شده است.

همچنین در موارد بیماری قلبی عروقی، سنگ های صفراوی، کم کاری غده تیروئید و زخم های گوارشی به علت احتمال عود مجدد آن ها توصیه شده تا مصرف دارو با احتیاط انجام شود.

مصرف این دارو به علت عوارض زیاد محدود است:

به خاطر همین عوارض بوده که مصرف دارو را محدود و تاکید کرده اند در صورتی که پس از سه ماه درمان پاسخ درمانی کافی حاصل نشد مصرف کلوفیبرات را باید قطع نمود، در طول مدت درمان نیز باید از بیمار آزمایش متعدد شامل سی بی سی و سی پی کی و تست های کبدی به عمل آید.

کلوفیبرات و جم فیبروزیل

دکتر میشل موری پزشک آمریکایی در این مورد چنین می گوید:

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مصرف کلوفیبرات ممکن است به مرگ زودرس بینجامد. برای مثال سازمان جهانی بهداشت مطالعه وسیعی را انجام داد که نشان می داد مرگ و میر در بین بیمارانی که کلوفیبرات مصرف می کنند ۳۶٪ بیشتر از کسانی است که به آن ها پلاسبو یا دارونما یا داروی بدون تاثیر داده شده بود.

عوارض این دو دارو

  • به نظر می رسد که کلوفیبرات حقیقتا کلسترول بیماران را پایین می آورد اما خطر مرگ زودرس ناشی از سرطان، عوارض مربوط به جراحی کیسه صفرا را افزایش می دهد.
  • به نظر می رسد که جم فیبروزیل به دلیل مشابهت فراوان با کلوفیبرات همان آثار منفی را بر جای می گذارد.
  • این در حالی است که بیمارانی مشاهده شده اند که سال هاست این دو دارو را مصرف می کنند، بدون اینکه تاثیری در کاهش چربی خون آن ها داشته باشد.
  • عوارض جانبی دیگر این دارو عبارتند از سرگیجه و سردرد و خواب آلودگی.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *