شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

عفونت ادراری از داستان تا واقعیت

عفونت ادراری

آنچه در این مقاله خواهید خواند

✅✅عفونت ادراری:

ادرار توسط لوله باریکی به نام میزنای (حالِب) از کلیه وارد مثانه می‌شود و خود مثانه ادرار را از طریق لوله دیگری به نام میزراه ( پیشابراه) تخلیه می‌کند.

مثانه یکی از اعضای دستگاه ادراری است که اضافه رطوبت‌های بدن به‌ همراه فضولات وارد آن می‌شود (جایگاه ریزش ادرار وعفونت) تا زمانی‌که بدن نیاز به رطوبت دارد از این رطوبت‌ها استفاده کند و از طرفی اضافه آن از طریق مجاری ادراری یا میزراه تخلیه می‌شود.

حال اگر فضولات مثانه زیاد باشد (به دلیل خارج نشدن از بدن) و عضوی از بدن نیاز به رطوبت داشته باشد، از این فضولات استفاده می‌شود که باعث خوردگی اندام ها بخصوص مفاصل می‌شود.

تعریف و شناخت صحیح

✅✅عفونت ادراری،  دفع عفونت‌های کل بدن است که از طریق ادرار راه خروج پیدا کرده و تخلیه می‌شود و چون جنس عفونت از بلغم است در هر عضو و قسمتی از بدن ریزش کند باعث بروز صفرا (حرارت) در آن ناحیه می‌شود تا دفع کند و چون صفرا سوزانندگی دارد، پس خروج ادرار به همراه احساس سوزش و خارش است.

زمانی‌که حرارت در بدن بالا برود با عدم مصرف آب و مایعات (بستن راه ورودی ، چون مایعات سرد کننده است و راه های خروجی را می بندد و معمولا کسانی که مایعات زیاد می خورند به نسبت ادرارشان کم خواهد شد مثلا روزی 5 لیوان آب می خورد و یک لیوان دفع می کند ولی کسی که یک لیوان آب می خورد نصف لیوان دفع می کند که این به نسبت برای کسانی که کمتر آب می خورند ادرارشان بیشتر می شود چون رطوبت در بدن کمتر و حرارت بالاتر خواهد رفت و چربی های اضافی و رطوبت های مانده در بدن را از راه هایی که با حرارت باز شده خارج کرده و مثانه را برای دفع این فضولات آماده خواهد کرد ) حال کسی که مایعات را به مدت سه روز کم کند یا حذف کند ، عفونت‌های بدن پخته ‌شده و از طریق  ادرار و یا تعریق راه خروج پیدا کرده وازبدن تخلیه می‌شوند .

پس باید به سیستم مدبّره بدن در دفع این عفونت‌ها و فضولات کمک کرد. یعنی اگر شخص در زمان عفونت ادراری، آب و مایعات مصرف کند، این سرد بودن آب( بلغم) با عفونتی که از جنس بلغم است در بدن غلیظ می‌شود و انجماد پیدا می‌کند و باعث سردی کلیه‌ها می‌شود که دراین‌ صورت کلیه توانایی دفع این‌همه بلغم را ندارد پس این بلغم غلیظ و منجمد نمی‌تواند وارد مجاری ادرار شود و در بدن می‌ماند که به‌ مرور تبدیل به انواع کیست ، سنگ وعفونت های مانده در خون خواهد شد.

مؤید این ‌همانطور که قبلاً گفته شد بارها پیش ‌آمده که با مصرف زیاد آب و مایعات چون کلیه‌ها سرد شده ، پس نتوانسته این حجم از آب و مایعات را از بدن تخلیه کند و میزان دفع ادرار نسبت به میزان ورودی آن بسیار کمتر شده است .

همچنین خیلی اوقات مشاهده ‌شده که‌ در ماه مبارک رمضان، افرادی که حرارت بالایی دارند و مایعات  مصرف نمی‌کنند و تعریق هم دارند ، ولی باز ادرارشان زیاد است که دفعشان با سوزش و بوی بد همراه است که این با ایجاد حرارت در بدن، بِلّه (فضولات اضافه که در بدن  حبس شده) را جدا کرده و آن را تخلیه می‌کند این اتفاق بیشتر در نزدیک افطار یعنی بعد از 12 ساعت نخوردن مایعات می افتد و این حالت دفع ایجاد می شود.

از طرفی کسانی که مصرف آب و مایعات را قطع کنند بعد از چند روز راه دفع ادرارشان باز می‌شود  و با وجود عدم مصرف مایعات، ادرارشان بیشتر می‌شود که این همان فضولات است که در بدن حبس شده که با بالا رفتن حرارت ، رقیق‌ شده و از بدن خارج می‌شود.

که متاسفانه پزشکی امروز با مشاهده نشانه های دفع عفونت مانند سوزش و خارش و.. با آزمایش کشت ادرار شخص را متهم به عفونت‌ ادراری می‌کنند و با تجویز انواع آنتی بیوتیک و چرک خشک کن، تمام عفونت‌ هایی که قرار بود از طریق ادرار ازبدن خارج شود، دربدنش حبس وخشک می‌کنند. در صورتی که باید با مشاهده علائم، خداراشکر کنیم که این عفونت ها راه خروج پیدا کردند. ودر جهت دفع آن تلاش کرد.

علائم ظاهری عفونت ادراری

👈👈پس‌ در زمان داشتن علائمی مانند خارش وسوزش مجاری ادرار ، درد زیر شکم و پهلو، تغییر رنگ ادرار، بدبو شدن ادرار، غلیظ و کم ‌حجم شدن ادرار و.. باید با بالا بردن حرارت بدن (با نخوردن آب و مایعات زیاد و عدم مصرف آنتی ‌بیوتیک وتعریق داشتن )کمک به دفع عفونت‌ از بدن کرد تا از طریق ادرار تخلیه شود.

 عرق و کم شدن عفونت ادراری

خیلی جالب است زمانی که فردی حجم مثانه اش پر می شود و احساس ادرار می کند اگر حرکت های تند انجام دهد که بدن وادار به عرق کردن شود حس ادرار در فرد از بین خواهد رفت و دیگر نیاز به توالت پیدا نمی کند چون بدن زمانی که تحریک به تعریق شود اضافه رطوبت بدن به سطح پوست رفته و تبدیل به تعریق خواهد شد .

حال کسی که آزمایش به او نشان داده که عفونت اداری داری قبل از رفتن به آزمایشگاه اگر یک ساعت تعریق داشته باشد و بدون اینکه مایعاتی مصرف کند به آزمایشگاه برود درصد عفونت آن یا صفر شده یا بسیار کاهش پیدا می کند .

تفکر غلط در مورد عفونت ادراری

اینکه پزشک به فرد می گوید زیاد آب بخور تا عفونت ادراری تو بر طرف بشود بسیار غلط است چون آب زیاد به دو دلیل رفع عفونت نمی کند و فقط جذب عفونت ها را در بدن زیاد می کند .

یک : عفونت ها در بدن سرد شده به دلیل سرد بودن جنس عفونت که بلغم است و از بدن خارج نمی شود .

دو : حجم ادرار مخلوط با آب می شود و مقدار عفونت در آن کمتر شده و باعث نشان ندادن در مجاری ادراری می شود که هیچکدام برای بدن مناسب نیست و خطرناک است چون این عفونت ها کامل خارج نشده و باعث حبس در بدن خواهد شد و باعث سرطان و تومر در بدن می شود .

ولی به نظر بنده دلیل اول صحیح تر می باشد و عفونت با خوردن زیاد مایعات وارد مجاری ادراری نشده و در مثانه عفونتی وجود ندارد به این دلیل که کسی که رطوبت زیاد مصرف می کند و آب زیاد مصرف می کند در کشت ادرار و آزمایش عفونت نشان نمی دهد ولی علائم آن مثل درد در کلیه ها و درد پایین شکم را هنوز وجود دارد .

بهترین راهکار برای عفونت ادراری

بهترین راهکار در کل عفونت ها این است که فردی که دچرا عفونت شده و مجاری ادراری او تحمل این همه عفونت را ندارد راه های دیگر را برای او باز کنیم و او را به تعریق بیاندازیم قبل از خواب و صبح ناشتا به او آب ندهیم و شبها را با پتو و روانداز به بستر ببریم تا در طول شب حرارت ایجاد کند و صبح بتواند به راحتی عفونت ها را از مجاری ادراری خارج کند .

خوردن مدرّات مثل سیاهدانه آخر شب ، برگ ترب یا خود تربچه ، کاکل ذرت ، باکس گیلاس ، شکر نیشکر شب قبل از خواب به دفع این فضولات کمک خواهد کرد.

عسل و سیاهدانه در صبح ناشتا و شب موقع خواب بسیار مفید است و مداومت در آن به جذب نشدن آن در بدن کمک خوبی خواهد کرد .

عفونت ادراری2

علت های عفونت ادراری

❌سردی کلیه

می توان گفت اکثر این عفونت ها به دلیل سرد شدن کلیه می باشد چون زمانی که به هر دلیل عفونت وارد مثانه شود یا از بدن وارد کلیه شود کلیه ها توان دفع آن را دارند و قابلیت دفع تمام عفونت ها را از این مجاری خداوند برای آن خلق کرده است و آنزیمی در آن گذاشته که اگر عفونتی هم از راه مجاری ادراری وارد بدن شود بتواند آن را به خوبی دفع کند برای همین زمانی که این عفونت ها در مجاری ادراری می ماند اولین علتش به کلیه بر می گردد که نتوانسته راه دفع را به خوبی باز کند و عفونت ها را به خوبی از این مجاری دفع کند .

❌نگه داشتن ادرار

یکی از اموری که باعث سرد شدن کلیه ها شده و توان دفع را از آن می گیرد این است که کلیه به طور مداوم فشار بیاورد که مثانه را تخلیه کند ولی با حبس کردن ادرار و نگه داشتن آن دچار برگشت به سمت کلیه شویم و برگشت ادرار به سمت کلیه خود به خود سردی برای کلیه آورده و حجم رطوبت را در این ناحیه زیاد می کند . عفونت ها در مکان های مرطوب رشد و تکثیر می شوند برای همین ماندگاری ادرار خود باعث تولید بیشتر آن خواهد شد و عفونت ها روز به روز تکثیر بیشتری خواهند داشت .

❌خوردن زیاد مایعات

چون خوردن زیاد مایعات باعث سردی کلیه ها می شود اولین عامل را تقویت کرده برای دفع نشدن عفونت ها ولی علاوه بر آن باعث سردی مثانه هم شده و باعث عدم تخلیه کامل از مثانه می شود چون مثانه سرد بیشتر رطوبت را نگه می دارد و همین امر باعث ازدیاد رطوبت و تکثیر عفونت ها هم خواهد شد .

❌خوردن لبنیات زیاد

لبنیات از سردترین خوراکی ها است که به همراه غذا و مایعات به بدن رسیده و توان دفع کلیه ها را کم خواهد کرد . منشاء بسیاری از بلغم های موجود که تبدیل به سنگ کلیه می شوند در بدن همین لبنیات می باشد که ایجاد این سنگ ها و سردی های کلیه باعث حبس شدن عفونت ها می شود جالب است بدانید لبنیات اگر در صبح ناشتا یا شب موقع خواب مصرف شود ضرر تکثیر عفونت ها را بیشتر خواهد کرد .

❌افتادگی لگن و مثانه و رحم

زمانی که لگن خاصره افتادگی پیدا می کند لگن کمی کج می شود مثل این عکس

حال چرخش لگن به دنبال خود چرخش مثانه و رحم را هم به دنبال دارد و همین موضوع باعث می شود مقداری از اضافه ادرار و فضولات رحمی در مثانه و رحم بماند و تخلیه کامل صورت نگیرد و خارج نشدن کامل آن باعث سردی مثانه و برگشت به سمت کلیه و به دنبالش سردی کلیه ها را به دنبال خواهد داشت از همین رو فردی که به این مشکل دچار است اول باید اطمینان از سلامت لگن داشته باشد و اگر لگن دچار چرخش شده حتما آن را اصلاح کند .

اضافه بر این زمانی که رطوبت در رحم مانده باشد یا فرد زیاد ادرار خود را نگه داشته یا به واسطه همین افتادگی لگن و چرخش آن دچار افتادگی مثانه و رحم شده باشد باعث فشار آمدن به مثانه می شود که موقع اجابت مزاج نتواند ادرار را کامل دفع کند و تخلیه نشدن کامل آن عوارض بعدی را به دنبال خواهد داشت .

افتادگی مثانه بعضی اوقات به دلیل پریدن از بلندی یا زایمان های سخت و … هم ایجاد می شود که اگر به این مشکل دچار شوند می توانند با یک پارچه محکم یا توسط یک فانسقه ( فانسخه ) شکم و مثانه را به طور کامل بالا نگه دارند تا بعد از مدت یک ماه رحم و مثانه خود را به بالا کشیده و این عامل برطرف شود .

❌عدم هضم غذا و ایجاد عفونت های غذایی

گاهی ماندگاری غذا در بدن و عدم هضم کامل غذا در معده و روده و به دنبال آن در کبد باعث ایجاد عفونت های بیش از اندازه در بدن می کند و این عفونت ها که به طور معمول از بدن خارج نشده اند مقداری از آن به خون ریخته و به سمت کلیه ها خواهد رفت اگر کلیه نتواند این عفونت ها که هجمش از مقدار عادی بیشتر شده باشد را دفع کند باعث ماندگاری آن در مثانه و کلیه ها و سردی بیش از اندازه آن خواهد شد .

❌مکان نامناسب

گاهی نشستن زیاد فرد در مکان های مرطوب یا خشک نکردن خود بعد از تخلی باعث سردی مثانه شده و جذب عفونت و رطوبت بالا به دنبال خواهد داشت و همین امر روز به روز در ماندگاری رطوبت ها داخل مثانه و رحم بیشتر خواهد شد و تکثیر آنها هم به نسبت زیاد تر می شوند .

پس افراد که این مشکل را دارند باید از نشستن در مکان های رطوبی و نم ناک یا نشستن کف حمام یا خشک نکردن لباس زیر که همه عامل عفونت در مجاری ادراری خواهند شد پرهیز کنند که به این مشکلات دچار نشوند .

سنگ کلیه

اگر فردی سنگ کلیه داشته باشد چون کلیه سردتر شده و نمی تواند عفونت ها را به طور کامل دفع کند باعث ازدیاد این عفونت ها خواهد شد ولی نکته قابل توجه آن این است که زنان و مردان در رابطه زناشویی مقداری از عفونت را به یکدیگر انتقال خواهند داد که بدن هر کدام برای دفع مقداری از آن توانایی دارد ولی حجم این عفونت ها اگر از حد معمول بالاتر رود مثانه و رحم توان دفع همه آن را ندارد برای همین مقداری از آن در این مجاری و فضا خواهد ماند و فرد مقابل را دچار سوزش و خارش می کند که مقداری از آن عفونت به دلیل ضعف در خود فرد بوده که مثانه سرد او نتوانسته همه آن را تخلیه کند و مقداری به فرد مقابل بر میگردد که عفونت بیش از حد به دیگری وارد کرده است .

گاهی می توان اینگونه تشخیص داد که اگر خانمی زیاد عفونت ادراری دارد و تمام نکات را هم رعایت کرده باشد به دلیل ایجاد سنگ کلیه در آقا می باشد و باید حتما همسرشان سنگ کلیه را درمان کند تا عفونت ها از مجاری ادراری خانم بتواند کامل دفع شود .

چرا زنان بیشتر عفونت می گیرند

❇️❇️زنان نسبت‌ به مردان بیشتر این علائم را تجربه می‌کنند چرا که طول مجرای ادراری زنان کوتاه تر و توان نگهداری ادرار در مثانه رابیشتر دارند واز طرفی رحم زن به علت مجاورت با مثانه  رطوبت‌های اضافه را جذب کرده و این باعث انواع عفونت‌ های زنان وکیست و… می‌شود.

گاهی هم کوتاه بودن طول این مجاری باعث رسیدن سریع تر عفونت های خارجی به مثانه و رحم در آنها خواهد شد .

معمولا خانم ها بیشتر ادرار خود را نگه می دارند و به همین دلیل آن ها بیشتر از این عفونت ها رنج خواهند برد .

✅✅عفونت زنان باردار :

در زمان بارداری به‌خصوص در اواخر آن، علائم عفونت ادراری بیشتر بروز می‌کند، چرا که در ماه‌های آخر، رحم باید گرم شود و حرارت آن بالا رود تا زایمان صورت گیرد، پس همه فضولات به آن ناحیه سرازیر می‌شود تا راه خروجی  از طریق ادرار باز کند. برای همین اکثر قابله های قدیم تکرر ادرار و سوزش و خارش زن باردار را نشانه زمان وضع حمل می‌دانستند.

جالب این  که راه خروج برای دفع این فضولات که در طی نه ماه در بدن زن حبس شده با حکمت حکیمانه خداوند متعال تا ده روز بعد از زایمان (دوران نفاس) باز است تا حجم مشخص از فضولات وعفونت ها از رحم خارج شود که اگر زن مصرف آب و مایعات را در آن  زمان (دوران نفاس) زیاد کند این خود کمک به جذب فضولات و ماندگاری فضولات در بدن شده و چون بدن زن توان دفع این‌همه فضولات را در مدّت این ده روز ندارد لذا تا چهل روز راه خروجی برای دفع فضولات برایشان باز است..

بهتر است درزمان بارداری برای رهایی از نشانه های دفع عفونت‌ مانند سوزش و تکرر و.. با مصرف ترکیب بذر کاسنی وکاهو وخرفه واسفرزه با آب جوش وهمچنین استفاده موضعی از رنده کدو، خرفه و.. علائم را تخفیف داد.

 

✅✅عفونت ادراری در کودکان :

نگه ‌داشتن ادرار به دلیل این‌که مثانه حجم معینی از ادرار را می‌تواند در خود نگه دارد و زمانی‌که بیش‌از حد پر شود و این ادرار تخلیه نشود، باعث بزرگ شدن مثانه می‌شود چراکه به‌مرور جذب مثانه می‌شود وباعث سستی مثانه شده حتی منجر به بند آمدن ادرار می‌شود و این خود باعث عفونت در مثانه می‌شود.

از طرفی چون بچه‌ها ساعت خواب زیادی دارند و صبح‌ها زود از خواب بیدار نمی‌شوند تا تخلیه ادرار کنند پس به‌مرور زمان حجم مثانه آنها زیاد وگشاد تر می‌شود که باعث سستی وجذب ادرار می‌شود. پس این عفونت‌ ها بیشتر در مجاری ادراری ریزش می‌کند.

در نوزادان به دلیل پوشک کردن آنها، نوزاد خوابیده ادرار می‌کند که باعث عدم تخلیه کامل مثانه می‌شود. برای همین باید مادران بعد از چهل روزگی نوزاد آنها را سرپا بگیرند تا ادرارشان را کامل تخلیه کنند.

از طرفی مادر شیرده با مصرف آب و مایعات وسردیجات زیاد این عفونت ها را ناخودآگاه در بدن نوزاد غلیظ کرده وباعث ماندگار شدن عفونت‌ ها برای مدت زمان زیاد در بدن نوزاد می‌شود.

 

✅✅مثانه و مجاری ادرار مکانی برای دفع عفونت‌ها است  نه این ‌که خودش عفونت کرده پس با بستن ورودی بدن (نخوردن آب و مایعات) از عفونت سازی بدن جلوگیری کرده و به دفع این عفونت ها کمک کنیم.

با توجه به این ‌که خود بدن هوشیار است، پاد زهر عفونت (چرک خشک کن) را داخل ادرار می‌ریزد یعنی خود ادرار پاد زهر عفونت‌ ها و ضدعفونی کننده میباشد، برای همین عفونت خانم و آقا به همدیگر انتقال پیدا نمی‌کند مگر از هجم اصلی آن بیشتر باشد .

👈✅✅تدابیر درمانی برای رهایی از علائم عفونت مانند سوزش خارش :

✅ در هنگام عطش آب جوش مصرف شود به همراه عسل و خرما یا کمی سرکه به آب اضافه کنند که مقدار زیادی از عفونت ها از بین خواهد برد .

✅کسانی که زیاد نمک مصرف می کنند هیچگاه دچار هیچگونه عفونتی نخواهند شد پس زیاد کردن نمک در طول روز هم عفونت خارج کرده و سم زدایی شدید می کند و هم کلیه ها را گرم می کند که قدرت دفع در آنها زیادتر شود و عفونتی در آن مجاری باقی نماند .

✅مصرف سیاهدانه و عسل هر صبح ناشتا و شب قبل از خواب بدون آب و مایعات

✅ از جوشانده کاکل ذرت که ادرار را زیاد می کند به جای مایعات مصرف شود

✅ خارخاسک ، خارشتر که مدّر شدید است روزی نصف استکان غلیظ با عسل مصرف شود

✅باکس گیلاس را به صورت جوشانده می توانند به جای مایعات روزی یک استکان با نمک مصرف کنند .

✅گزنه بسیار مدّر است و کلیه و مثانه را گرم می کند علاوه بر آن دفع سنگ کلیه و مثانه هم خواهد کرد .

✅ پونه را همراه همه غذا ها مصرف کنند و حتی می توانند به صورت پودر شده با عسل روزی سه الی پج حب از آن را مصرف کنند تا ادرار زیاد شود و تمام عفونت های بدن و مثانه تخلیه شود .

✅آویشن و نمک را می توانند بین غذا به صورت چاشنی غذایی مصرف کنند که علاوه بر عفونت ادراری کل عفونت های بدن را به واسطه آن خارج کنند .

 

همه موارد بالا را می توان به همراه عسل استفاده کرد چون عسل به خودی خود سم زدایی کرده و عفونت ها را ریشه کن خواهد کرد .

✅همچنین مصرف قهوه خرما، خربزه (بنا بر روایت باعث شستشوی مثانه می‌شود)، زردک وهویج، کدو، کاهو، خرفه، نمک و آویشن، برگ ترب، عناب، کاسنی، جو، خیار چنبر و.. دربرنامه غذایی بسیار مفید است و کلیه ها را گرم کرده و برای تمام مشکلات که مربوط به کلیه است مخصوصا عفونت های ادراری مفید باشد .

تدابیر برای پیشگیری و درمان کامل

✅بستن زیر شکم با فانسخه برای تخلیه کامل مثانه

✅تند تند دستشویی رفتن

✅استفاده موضعی از ضماد حنا، خرفه، ختمی، کدو

✅نشستن در جوشانده آب ونمک طبیعی یا آب وسرکه

✅گرم کردن مثانه با روغن مالی وگذاشتن کیسه نمک گرم

می‌تواند علائم رابرطرف کند وکمک به دفع عفونت های بدن باشد.

 

عرق کردن زیاد دفع عفونت کرده و باعث کم شدن عفونت ادراری می شود برای همین کسانی که بیشتر عرق می کنند و فعالیت های جسمانی بیشتر دارند اگر مایعات کمتر مصرف کنند هیچگاه از عفونت ادراری دچار نمی شوند و اگر عفونتی هم در بدن ایجاد شود یا وارد شود به واسطه عرق کردن سریع خارج خواهد شد .

تمام گیاهان و خوراکی هایی که ادرار آور هستند می توانند به دفع این عفونت ها و کل فضولات بدن کمک کنند و ضرری به بدن نخواهند رساند .

 

مقالات مرتبط

7 پاسخ

  1. سلام
    بسیار عالییییی بود
    بیشتر مطالب رااینگونه بفرستید بدون قفل
    اجرکم الی الله
    متشکرم

  2. عرض سلام وخسته نباشید.مقاله تون بسیاربسیارعالی هستش.
    بازبان ساده یکی از بزرگترین اشتباهاتی که عوام دربرخوردباعفونت انجام میدن وبیشترباعث ماندگاری عفونت دربدن میشن روردمیکنه وچه زیباوکاربردی درمان ارائه میده.خیلی خوب بود.موفق ومؤیدباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *