شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

عرق سوز شدن

عرق سوز شدن

آنچه در این مقاله خواهید خواند

عرق سوز شدن سوختگی درجه یک محسوب می شود که لایه بیرونی پوست (اپیدرم ) را درگیر می کند و نشانه آن سوزش، خارش، قرمزی و در برخی موارد تاول سطحی می باشد.

تعریق نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد و باعث دفع فضولات و مواد زائد بدن از طریق منافذ پوستی می شود و بدن را در مقابل بیماری هایی که ناشی از تجمع رطوبت و سردی در بدن است مانند انواع کیست ها، سکته و فلج شدن، ضعف و سستی عضلات و امثال آن، مراقبت می کند.

علت تعریق

علت تعریق، افزایش حرارت بدن و تدبیر سیستم مدبره برای دفع فضولات و رطوبت به سطح پوست است تا علاوه بر متعادل ساختن دمای بدن، فضولاتی را که از طریق ادرار و مدفوع دفع نشده اند از طریق منافذ پوستی دفع شوند.

غده های عرق در نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل، زیر سینه، کشاله ران و لایه های عمیق پوستی وجود دارد. زمانی که فرد عرق می کند این غده ها که از طریق مجرای مخصوصی به خارج از پوست راه دارند باعث تخلیه مواد زائد از بدن به سطح پوست می شوند.

اما فرآیند تعریق با وجود فواید بسیاری که برای بدن دارد، در فصل تابستان مخصوصا برای بچه ها یا افراد دارای اضافه وزن می تواند موجب ایجاد دانه هایی با سوزش و خارش فراوان یا عرق سوز بشود.

دیدگاه طب جدید

اگر فرد به شدت عرق کند، اما قطرات آن به علت مسدودیت منافذ از بدن خارج نشوند تبخیر نخواهند شد و سبب ایجاد عرق سوز می شود.

دیدگاه طب اسلامی، سنتی

این مشکل زمانی ایجاد می شود که عرق تولید شده توسط غدد عرق، به دلیل مسدود بودن منافذ سطحی پوست، امکان خروج و تبخیر شدن را نداشته باشند که باعث می شود قطرات عرق در لایه های زیرین پوست تجمع پیدا کنند.

تجمع رطوبت و همچنین فضولات در زیر پوست، سیستم مدبره را برای دفع تحریک خواهد کرد که در نتیجه افزایش فعالیت سیستم مدبره برای دفع، حرارت در سطح پوست افزایش بیشتری پیدا می کند و این امر باعث ایجاد التهاب و قرمزی و جوش و خارش در سطح پوست خواهد شد که به آن بثورات گرمایی یا عرق  سوز گفته می شود.

چه عواملی موجب بسته شدن منافذ پوست و عرق سوز شدن می شود؟

  • همان طور که می دانید، منافذ پوستی یکی از خروجی های مهم بدن هستند. در علم طب، مهمترین عاملی که موجب انسداد و بسته شدن راه های خروجی می شود، تجمع سردی و رطوبت و انجماد یا غلیظ شدن آن است، بنابراین افرادی که مایعات زیاد به خصوص آب یخ زیاد مصرف می کنند بیشتر دچار عرق سوز شدن می شوند.
  • همچنین افرادی که ادرار خود را نگه می دارند یا به علت افتادگی لگن، مثانه و رحم یا ایجاد هول، ادرارشان به درستی تخلیه نمی شود نیز بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند زیرا این رطوبت دفع نشده در بدن تجمع پیدا می کند و راه دیگری مانند منافذ پوستی را برای خروج انتخاب خواهد نمود، که این امر خود موجب سوزش پوست و ایجاد جوش و دانه های ریز به خصوص در اطراف گردن و کشاله ران خواهد شد. این مشکل بیشتر در بچه ها و افرادی دارای اضافه وزن، بیشتر ایجاد می شود.
  • کاهش تحرک و فعالیت بدنی نیز که موجب تجمع رطوبت و چربی زیر سطح پوست می شود، عامل دیگری است که موجب بسته شدن منافذ پوستی می شود.
  • پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی نیز باعث بسته شدن منافذ پوست و عرق سوز شدن در بدن می شود.

با دانستن این نکته که حرارت باعث باز شدن منافذ و خروجی ها می شود پس چرا در هوای گرم عرق سوز می شویم ؟

درست است که در فصل تابستان، علاوه بر حرارت محیط، حرارت بدن نیز افزایش پیدا می کند و این عامل باعث باز شدن بیشتر منافذ و خروجی ها می شود، اما دو عامل مصرف بیشتر مایعات مخصوصا آب سرد و تماس بیشتر رطوبت یا لباس مرطوب با بدن و اصطکاک و سایش بیشتر، باعث تجمع و غلیظ شدن رطوبت عرق زیر منافذ پوستی و تحریک پوست و زخم شدن آن و ایجاد دانه و جوش یا گاهی تاول بخصوص اطراف گردن و کشاله ران می شود. بنابراین عرق سوز شدن در فصل های گرما و مناطق گرم ایجاد می شود.

چه افرادی بیشتر دچار عرق سوز شدن می شوند؟

  • کودکان و نوزادان به دلیل اینکه هنوز غدد عرق در آنها رشد نکرده و پوست حساس تری دارند، همچنین به علت تخلیه ناقص ادرار، معمولاً بیشتر در معرض عرق سوز شدن قرار می گیرند. این عارضه در کودکان به صورت دانه های ریز که اغلب حالت آبدار و به رنگ قرمز هستند بروز می کند که شبیه جوش یا تاول هستند و در نواحی گردن، شانه ها و قفسه سینه و کشاله ران و ناحیه بسته شدن پوشک بروز می کند.
  • نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند به دلیل اینکه چانه و گردن آن ها همیشه مرطوب است نیز دچار عرق سوختگی و خارش پوست می شوند.
  • همچنین در بزرگسالان، بیشتر درچین و چروک های پوستی و مناطقی که با لباس دچار اصطکاک می شوند، به چشم می خورند. گاهی اوقات زیر بغل، چین آرنج و کشاله ران هم در کودکانی که وزن بالاتری دارند، دچار بثورات گرمایی می شوند.
  • افراد پیر و سالخورده که منافذ پوست آنها به علت غلیظ شدن سردی و رطوبت، بسته شده است و راه تخلیه ندارد نیز دچار عرق سوختگی می شوند که در خانم های سالخورده بیشتر مشاهده می شود.

آیا لیزر کردن پوست برای تعریق زیاد راه حل مناسبی است؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، فضولات و رطوبت هایی که از طریق دیگر دفع نمی شوند، با تعریق دفع خواهند شد.

لیزر کردن، استفاده از مام های ضد تعریق یا حتی پودرهای گیاهی یا موادی مانند زاج یا مردار سنگ که به عنوان کاهش دهنده تعریق معرفی می شوند، باعث مسدود شدن خروجی غده های عرق و کاهش تعریق می شوند، بنابراین فضولات و رطوبت هایی که قرار بود دفع شوند، حبس شده و بیماری هایی مانند کیست سینه یا انواع توده های سینه را ایجاد می کنند.

درمان عرق سوز شدن در طب سنتی

  • تخلیه رطوبت و فضولات بدن از طریق انجام فصد اکحل دست راست (که یک تخلیه عمومی برای بدن در سنین بالای ۱۸ سال محسوب می شود)
  • یا انجام حجامت عام تحت نظر طبیب حاذق
  • همچنین مصرف ۴۰ روز جوشانده غلیظ سنا با عسل در صبح به صورت ناشتا که رطوبت های حبس شده در بدن را از طریق روده ها دفع خواهد نمود.
  • استفاده از پودر بچه طبیعی یعنی مخلوط حنا و پودر دال عدس و پودر بابونه در نواحی ایجاد دانه و جوش.
  • استفاده از مخلوط سرکه و گلاب بر روی محل عرق سوز شده.
  • مخلوط پودر مورد و آرد جو و گل سرخ روی موضع.
  • استعمال روغن های خنک، مانند کدو و خیار، خرفه و کاهو.
  • استعمال لعاب به دانه و اسفرزه روی موضع.
  • پرهیز از لباس های چسبان و پلاستیکی و پوشیدن لباس راحت با الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان.
  • تمیز کردن و شست و شوی موضع با آب ولرم و خشک نگه داشتن آن.
  • نوره کشیدن و حنا گذاشتن بعد از نوره که در درمان و پیشگیری آن بسیار موثر است.
  • انجام حجامت نقره برای کودکان در اول چهار ماهگی باعث کم شدن این رطوبت ها شده و این عارضه در آنها به شکل چشمگیری کاهش می یابد.
  • استفاده از از پارچه های نخی برای پوشک کردن کودکان نیز در جلوگیری از عرق سوز شدن پای آنها موثر است.

نکته مهم

در تمام سوختگی ها چه بیرونی و درونی یکی از راهکارهای درمانی و پیشگیری انجام حجامت نقره و عام می باشد که باعث مقاوم شدن پوست و کاهش حرارت از ناحیه مویرگ ها می شود و به راحتی دچار سوختگی نخواهد شد و حتی در درمان کسانی که بعد از آفتاب سوختگی رنگ پوست آنها تیره شده است نیز مناسب می باشد و سلول های پوستی را فعال کرده و باعث خونرسانی بیشتر به پوست و دفع فضولات می شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *