شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

مشکلات شایع سالمندان

سالمندان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

سالمندان حتما بخوانند

شادابی پوست =مراقبت از کبد

از جمله مشکلات شایع در سنین بالا بروز لک های قهوه ایی روی دستها وپوست صورت است .
این لک ها علی رغم اینکه درد و آسیبی به همراه ندارد ،ظاهری نا خوشایند به پوست می دهند .که برای هیچ کس خوشایند نیست . این لک ها به منزله ی زنگ خطر وهشداری برای بیماری وحرارت بالای کبد محسوب می شوند .
کبد در زمانی که غذا خوب جویده نشود بسیار بالا خواهد رفع و در مواقعی که معده برای هضم نیاز به کمک داشته باشد زیاد داغ می شود برای همین پوست را چروک کرده .
افراد سالمند چون دندان خوبی برای جویدن ندارند همیشه غذای نجویده به معده وارد می کنند .
راه جلوگیری از آن این است که هاضوم همیشه مصرف کنند و سعی کنند غذا های خود را به همراه نان خشک مصرف کنند حتی اگر یک ساعت طول می کشد تا یک تکه نان خشک را بجوند بهتر است چون بزاق بیشتری ترشح می کند و هضم بسیار خوبی پیدا خواهند کرد .

مایعات بسیار کم

اگر افرار در سن بلغم یعنی سالمندی مایعات که منشاء بلغم در عالم است را زیاد مصرف کنند مخصوصا شب قبل از خواب و صبح ناشتا خطر بسیار زیادی دارد افراد سالمند بهتر است در زمان تشنگی یک جرعه آب جوش داغ مصرف کنند و به همراه خرمای فراوان تا رطوبت در بدن جذب نشود و تبدیل به بلغم گردد که اگر بلغم لزج شد و سفت شد صد در صد سکته خواهند کرد .
شب قبل از خواب 7 عدد خرما بدون آب خطر سکته در شب را به صفر می رساند اگر بدون آب مصرف شود و حتی در شب هم که عطش می کنند آب ننوشند .

کبد چرب در سالمندان

سالمندان برای کبد چه کنند ؟

راه حل آسان وقابل دسترس برای کبد سالم در سنین بالا این است که به طور مداوم از صاف کننده ی خون مصر ف کنند مثل عناب . زرشک . شکر نیشکر . برگ چغندر . سیب قرمز . سیر که بسیار برای آنها مفید است همراه غذا یا در صبح ناشتا که به پاکسازی کبد ومشکلات خونی کمک کرده وپوست را صاف و عاری از لک می کند.
نمک سنگ یا دریا برای افراد در سنین بالا بسیار مناسب است حتی اگر زیاد هم مصرف کنند باعث فشار خون نخواهد شد ولی بدن آنها را از فرسوده شدن منع میدارد و سده های عروقی را باز می کند و چربی های اضافی را می سوزاند .

بیماری سالمندان

نبایدهای استفاده از توالت فرنگی

در اکثر سالمندان پا درد و ورم پاها از مشکلات شایع محسوب می شود. این ورم و پا درد ومشکلات کلیه به علت تخلیه نشدن کامل ادرار از مثانه و برگشت آن به سمت بدن و اجتماع رطوبت اضافی در بدن خواهد شد.
متأسفانه در سنین بالا برای راحتی افراد مسن از توالت فرنگی استفاده می شود وهمین امر باعث عدم تخلیه کامل ادرار وریزش رطوبت در پایین تنه و ورم بیشتر می شود .
در واقع وسیله ایی که قرار بود کمک کننده باشد آسودگی به همراه داشته باشد ،مزید بر علت شده و اوضاع را خراب تر می کند .
در بین سالمندانی که در استفاده از این وسیله اصرار داردند باید لااقل سعی در هنگام استفاده پاها را با وسیله ایی مثل چهار پایه بالا تر بیاورند تا تخلیه ادرار و ورم پاها کاسته شود ودرد آنها کمتر شود و از مایعات کمتر استفاده کنند تا نیاز به دفع زیاد نداشته باشند .

پروستات

غده ای مهم در سیستم تولید مثل مردان است . در صورت سالم بودن ودر مردان جوانتر از 50سال معمولابه اندازه یک گردو است .با بالا رفتن سن در آقایان بزرگ شدن پروستات در اکثر کسانی که هنگام انزال جلوی خود را می گیریند و تاخیر در انزال ایجاد می کند شایع می شود .
استفاده از مایعات زیاد به دلیل اجتماع رطوبت بالا در ناحیه لگن و جذب آن توسط غده پروستات دچار ورم آن خواهد شد .
دفع نشدن رطوبت اضافی از ناحیه خون باعث اجتماع آن در این غده هم از عوامل ایجاد پروستات می شود که با حجامت های فصلی جلو این مورد را به سادگی می توان گرفت .
این بزرگ شدن پروستات ،باعث اختلال در عبور ادرار را از مجاری آمی شود .ولی با تغذیه قابل حل است.
نگه داشتن زیاد ادرار باعث ضعف پروستات می شود و به تشدید شدن عوارض این دارو بیشتر کمک می کند .
شاخصه ی تشخیص پروستات ضعف پروستات ،پف زیر چشم است . در آقایان با دیدن پف زیر چشم سریع سراغ پروستات می رویم . در شغل هایی مانند رانندگی که دیر به دیر دفع ادرار صورت می گیرد یا مثل آرایش گر هایی که زیاد روی پا می ایستند و مایعات می خورند این بیماری بیشتر به چشم می خورد .
بستن زیر شکم به پشت کمر با فانسخه محکم جهت پیشگیری و درمان بسیار مناسب است . خوردن سیاهدانه آخر شب و ضماد حنا از زیر ناف تا بیضه هفته ای یکبار یک ساعت و روغن مالی با روغن اسفند مناسب است .

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. عرض سلام وخداقوت.
    بازهم مثل همیشه مطلبی که ارائه دادید بسیار کاربردی وازمعضلات همه گیرجامعه است وچه زیبا،ساده وروان بیان شده.
    ممنونم🌹🌹🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *