شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
299.000 تومان
مقالات اخیر

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

آنچه در این مقاله خواهید خواند

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید :

شایع‌ترین نوع آرتروز است که در مفاصل کوچک ، مانند انگشتان دست و پا و مچ، اختلال و درگیری ایجاد می‌کند . زمانی ‌که دامنه حرکتی مفصل و عضله کاهش پیدا کند و درد و تورم همراه داشته باشد این عارضه بروز کرده است .

از روماتیسم به‌عنوان یک بیماری مزمن و خود ایمنی یاد می‌شود . به این دلیل که سیستم ایمنی به بافت‌های خودی حمله می‌کند . زمانی ‌که سیستم ایمنی بدن نتواند سلول‌ های خودی را از سلول ‌های مهاجم و بیگانه تشخیص دهد مفاصل را مورد حمله قرار می‌دهد . که عامل اصلی آن عفونت و بلغم زیاد بدن می‌باشد همانطور که قبلا گفته شده جنس عفونت ها هم از جنس بلغم می باشند و سستی و رخوت را هم به دنبال می آورد و دقیقا باعث ضعف و ناهماهنگی در سیستم ایمنی هم خواهد شد  که مصرف زیاد آب و مایعات و سردیجات مخصوصا لبنیات که راس آن دوغ و ماست می باشد باعث به وجود آمدن عفونت و درنهایت ضعف سیستم ایمنی بدن می شود شایان ذکر است که بدانیم اکثر افرادی که از نمک کم استفاده می کنند دچار این بیماری خواهند شد چون نمک مخصوصا نمک دریا و سنگ باعث دفع عفونت و خروج رطوبت های اضافی بدن خواهد شد و اجازه غلب شدن بلغم را به بدن نخواهد داد چون شبیه این بیماری در حیوانات هم وجود دارد که اگر از سنگ نمک استفاده نکنند دچار تورم در گا ها و مفاصل خواهند شد برای مثال در گاوداری ها و باربند های نگهداری گوسفند که از نمک استفاده نشده این بیماری در بین حیوانات و دام ها بسیار شایع است .

زمانی که سردی و بلغم در مفاصل رسوب پیدا کند باعث التهاب مفاصل و درد و تورم مفاصل می‌شود همچنین به ‌مرور ، باعث ضعیف شدن لیگامان ها و شل شدنِ وضعیت رباط ‌ها و تاندون ‌ها شده به گونه ای که به تدریج مفاصل شکل طبیعی خود را از دست می دهند و به سمتی متمایل می شود  .

از دیگر نشانه‌های آرتریت می‌توان به ضعف و خستگی و سفتی صبحگاهی مفاصل اشاره کرد که در زمان صبح درد بیشتری را عارض می شودچون شب سرد است و خواب هم سرد و دفع نشدن ادرار در شب هم به کمک آن آمده و رطوبت ها به واسطه این سردی منجمد شده و در صبح علائم آن را بروز خواهد داد کسانی که در شب قبل از خواب از مایعات مخصوصاً آب مصرف می کنند بیشتر دچار این درد های صبحگاهی خواهند شد ولی اگر چند عدد خرما شب بدون آب مصرف شود به شکل معجزه آسایی فرد دیگر دچار درد ها در هنگام صبح نخواهد شد .

گاهی اگر روماتیسم پیشرفت کند باعث گره ‌هایی به شکل توده‌ هایی در زیر پوست در اطراف استخوان و مفاصل می‌شود که به آن ندول های روماتوئید گفته می‌شود که بیشتر در آرنج رشد می‌کند.

گاهی مشکلات روماتیسم مفصلی به‌مرور زمان از مفاصل بدن فراتر رفته و  اندام‌های دیگر بدن مانند چشم و قلب و ریه‌ها را نیز درگیر می‌کند. برای همین هست که اکثراً کسانی که دچار این عارضه (روماتیسم) شده‌اند مبتلا به آسم  «تنگی نفس» یا ضعف چشم و… نیز می‌شوند و از طرفی یکی از راه های خروج روطبت و بلغم ریه است که این رطوبت ها را تبدیل به خلط کرده و از ریه خارج می کند و اگر بدن سرد شده نمی تواند از طریق ریه این فضولات را دفع کند و برگشت به خون زده و مفاصل از این بلغم داخل خون تغذیه می شوند برای همین این بیماری بسیار مرتبط با ریه می باشد .

❇️روماتیسم در زنان نسبت ‌به مردان شیوع بیشتری دارد و سن بروز آن آن 35 الی 60 سالگی می باشد به دلیل انکه رطوبت و سردی در خانم ها بیشتر از آقایان است و حرارت آنها نسبتاً کمتر بوده از طرفی خانم ها فعالیتی که منجر به عرق کردن شود برای آنها کمتر است و رطوبت در بدن آنها بیشتر ماندگار می شود و دیگر اینکه ارتباط خانم ها با آب و شستوشو توسط آب بسیار بیشتر از آقایان است و این رطوبت باعث سردی مفاصل و در نتیجه آرتروز خواهد شد.

❇️این بیماری دارای الگویی متقارن است یعنی مفاصل به‌صورت قرینه در هر دو سمت بدن تحت تاثیر عوارض روماتیسم قرار می‌گیرند اگر تقارن در این بیماری وجود نداشته باشد حتما به مشکلات اسکلتی بر می گردد و به احتمال زیاد در رفتگی در استخوان ناحیه لگن ایجاد شده است و باید اصلاح لگن قبل از هر درمانی اجام گیرد.

 

✅علل بروز روماتیسم :

مصرف زیاد آب و مایعات «خصوصاً چای» و وسواس در شست‌وشو

عارض شدن رطوبت و سردی بر بدن به دلایل رعایت نکردن اصول تغذیه و مصرف زیاد سردیجات مانند لبنیات مخصوصا دوغ و ماست

نشستن در جای مرطوب

مصرف داروهای سرد شیمیایی مانند انواع آنتی‌ بیوتیک ها

گلودرد چرکی و عفونت و تخلیه نشدن خلط از ریه

نگه داشتن ادرار که باعث عدم دفع ادرار شده و با برگت به کلیه و ورود به خون خوردگی و سوزانندگی مفاصل ایجاد می کند چون این ادرار زمانی که دفع نشود مثل خلط های وارده داخل خون جذب مفاصل و استخوان ها خواهد شد .

استفاده از توالت فرنگی به دلیل این ‌که رطوبت ها کامل از مثانه تخلیه نمی‌شود و به ‌مرور جذب مفاصل می‌شود

بلند گذاشتن موهای زائد بدن  «بنابر روایت باعث سستی مفاصل می‌شود » و نوره در مقابل آن درمان قطعی برای این بیماری می باشد

ضعف کلیه‌ها و سرد شدن آن

تحرک نداشتن و تعریق نداشتن بدن

تب های شدید که عامل آن عفونت میباشد

✅تدابیر درمانی آرتریت یا روماتیسم:

✅امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: برای درد کل مفاصل بدن و خلط نارس و سردی مفاصل  «روماتیسم» یک مشت شنبیله و یک مشت انجیر خشک روی آن آب بریزید در ظرفی بجوشانید سپس صاف کنید و اجازه دهید سرد شود . یک روز درمیان بنوش تا این‌که در چند روز به‌اندازه یک قدح پر شود. اصول کافی کلینی جلد 8 صفحه 191

(دستور شنبلیله و انجیر) : یک کف دست شنبلیله به‌همراه تخم آن باشد بهتر است و یک مشت انجیر در چهار لیوان آب بجوشانید که دو لیوان شود. در هشت روز یک روز درمیان نوشیده شود.  «چهار نوبت»

✅امام صادق علیه‌السلام فرمودند :موسی بن عمران علیه‌السلام به خداوند شکایت کرد از تری و رطوبت .  سپس خداوند به او امر کرد که هلیله و بلیله و آمله را بگیر بعد از آسیاب کردن با عسل خمیر کنید و مصرف کن . سپس امام فرمودند : این اسمش نزد شما داروی طریفل است . اصول کافی شیخ کلینی جلد 8 صفحه 193

✅  ترک مصرف آب و مایعات زیاد و مصرف کردن آب به ‌همراه خرما

✅مصرف  استخوان سازها مانند: سویق سنجد ، برگ چغندر ، باقالا ، انجیر ، بادام ، خرما ، زنیان ، عسل و سیاهدانه ، شیره انگور ، سیر ، زنجبیل و هل و دارچین، زیتون وروغن زیتون و…

✅مصرف اسفند 40 شبو صبح تا سه ماه ادامه داده شود

✅داروی مرکب 1  «داروی مفاصل»

✅دستور نوره و حنا

✅روغن مالی با روغن گرم

✅حمام نمک

✅تحرک داشتن مانند راه رفتن در آب و یا راه رفتن روی سنگ

❇️متأسفانه امروزه در طب نوین برای درمان رماتیسم از کورتون استفاده می‌شود که خود یک خشک‌ کننده قوی و سرکوب ‌کننده سیستم ایمنی بدن می‌باشد و به ‌مرور باعث پوکی استخوان و مشکلات کلیه و.. می‌شود .

کورتون در بدن باعث می شود که حرارتی که در اثر شناخت عفونت ها و بلغم ایجاد شده تا بتواند آنها را بپزد و دفع کند را خاموش می کند و اجازه فعالیت بیشتری به بلغم داده هر چند درد را تسکین می دهد ولی این خوردگی ها و آرتروز شدید تر خواهد شد و بعد از مدتی مجبور به تعوض مفاصل و پیوند استخوان خواهند شد برای همین استفاده از کورتون ها بسیار مضر است و فقط خاموش کردن درد است نه درمان بیماری .

خوردن قهوه خرما و جوشانده هسته خرما در درمان رماتیسم بسیار موثر است به صورتی که به جای مایعات به مقدار کم و به همراه خرما مدام مصرف شود و هیچ گونه مایعات دیگر مصرف نشود.

خوردن سیاهدانه روزی سه قاشق مربا خوری به همراه عسل یا بدون عسل فوق العاده است بهتر است یک قاشق آن قبل از صبحانه باشد و تا سه ساعت بعد از آن غذا مصرف نشود .

مصرف سیر در صبح ناشتا به همراه عسل بسیار عالی است

اگر تداخل دارویی در صبح ناشتا ایجاد می شود بهتر است بین دو دارو 20 دقیقه فاصله ایجاد شود .

ماساژ به صورت نرم با روغن اسفند به دست فرد دیگر مناسب است .

حمام آب بسیار گرم و تعریق زیاد نافع است .

سویق سنجد و خرما شب بدون آب قبل از خواب اثر خوبی خواهد داشت .

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *