شبکه های اجتماعی
فروش ویژه
600.000 تومان
مقالات اخیر

درمان پولیپ رحم در طب اسلامی و سنتی

پولیپ رحم

آنچه در این مقاله خواهید خواند

درمان پولیپ رحم در طب اسلامی و سنتی

پولیپ ، رشد غیر طبیعی سلولها در جدار اعضای مختلف بدن مانند بینی ، معده ، روده و رحم میباشـد. پولیپها، سرطانـی نیستند و منشا اولیه آنها غشای مخاطی است که گاهی اوقات با یک ساقه به بافت اصلی متصل شده اند.
حال زمانی که سلول‌ها در ناحیه دیواره داخلی رحـم یا اندومتر به طور غیر طبیعی و بیش از حد رشــد کنند، پولـیپ رحـم را ایجاد می‌کنند.
پولیپ‌های رحمی یکی از شایع‌ترین دلایل خونریزی‌های غیر طبیعی در زنان هستند و بیشتر در زنانی ایجاد می‌شوند که نزدیک به زمان یائسگی هستند یا یائسه شده‌اند، زیرا در این زمان به علت رسیدن به سن بلغم یعنی سن ۵۰ الی ۶۰ سال ، رحم حـرارت لازم برای دفع فضولات را ندارد بنابراین آنها را به اشکال مختلف و تظاهرات بیماری های مختلف در خود ذخـیره میکند ؛ بنابراین حتـی اگر سردی رحم و دفع ناقص در سن جوانی نیز ایجاد شود ، فرد را مبتلا خواهد کرد به همیـن علت اسـت که ابتـلا به پولیـپ رحم معمولاً در زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهد و در دختران مجرد در سنین جوانی ، به ندرت دیده می‌شود.

علت ایجاد پولیپ رحم :

در دیدگاه طب سنتی ، پولیپها از غلیظ شدن ماده خون و گوشت و چربی ایجاد می شوند که در مورد پولیپ رحم به عــلت کـامل تخلیه نشدن خون قاعدگی ، یا کامل تخلیه نشدن رطوبتها و بلغم موجود در رحم از طریق حرارت ایجاد شده با رابطه جنسی ایجاد میشود دلیل روشنی که برای ارتباط این دو عامل با یکدیگر وجود دارد رشد پولیپها با هورمون استروژن است .
همچنین مصرف انواع گوشتها در زمان قاعدگی و زایمان مخصوصا در ۵ روز اول که خونریزی زیاد است موجب ابتلا به انواع تودها و گوشت اضافه مانند پولیپ خواهد شد زیرا قاعدگی و زایمان یک فرآیند تخلیه فضولات به صورت طبیعی است که در صورت عدم مصرف گوشت در این مدت ، بدن از فضولات استفاده و آنها را کاملا تخلیه میکند
علاوه بر آن ، مصرف مواد غذایی سودازا که خون را غلیظ میکنند و همچنین مــواد غذایی دارای چــربی های غیر طبیعی ، بـاعث حبس و غلیظ شدن فضولات در بدن خواهد شد که اگر با سردی رحم و حرارت پایین بدن و غلبه سردی همراه باشد ، این فضولات در رحم تجمع پیدا میکنند و باعث ایجاد توده های مختلـف مانند میوم و فیبروم یا گوشـت اضافـه یا همـان پولیپ خواهند شد.

موارد دیگری که موجب ابتلا به پولیپ رحم میشوند عبارتند از :

 

  • چاقی و افزایش وزن و تجمع چربی در نواحی شکم و لگن که نشان دهنده سـردی غـالب بر بـدن مخـصوصا در رحـم و مثانه میباشد ؛ علاوه بر اینکه مقدار استروژن را در خون افزایش می دهد ، از دفع درست فضولات رحمی و خون قاعدگی جلوگیری میکند و این سردی غالب در رحم موجب انجماد و غلیظ شدن فـضولات و تـبدیل آنها به پولیپ رحمی خواهد شد
  • عــفونت‌های رحمی نـیز در ایجاد پولیپ دهانه رحم موثر میباشند چون ماده اصلی تشکیل دهنده تمام عفونت در علم مزاج شناسی بلغم است و اگر این بلغم از رحم دفع نشده و ماندگار شود با حرارت سیستم مدبره غلیظ شده و پولیـپ را ایجاد خواهد کرد
  • غلبه دم یا خون با علائمی مانند فشار خون بالا ، بثورات پوستی ، جوش ، خارش و قـرمزی پوست این خــون اضافه و فاسد برای خروج از بدن به رحم وارد می شود که اگر به دلایلی مانند افتادگی لگن ، افتادگی رحم و مثانه و سردی رحم ، نتواند از رحم کامل دفع شود ، حبس شده و به مرور زمان با افزایش حرارت برای دفـع غلیـظ میشود و پـولیپ رحـم را ایجاد میکند
  • مصرف قرص تاموکسیفن برای سرطان سینه در سنین یائسگی

پولیپ رحم

علائم و نشانه‌های پولیپ رحمی:

مهمترین علامت پولیپ‌های رحمی ، ایجاد خونریزی‌های واژینال غیرطبیعی یا شدید است .

از دیگر علائم پولیپ رحم :

خونریزی نامنظم قاعدگی ؛ مثلا تفاوت در شدت خونریزی و طول دوره های خونریزی
خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا لکه بینی قبل یا بعد از دوره قاعدگی
خارج شدن خونابه یا خون همراه با ترشح بعد از تمام شدن دوره قاعدگی
قاعدگی دردناک با خونریزی شدید
نازایی
خونریزی پس از یائسگی
تکرر ادرار

پرهیزات پولیپ رحم :

  1. مصرف زیاد گوشت ، مخصوصا در ۵ روز اول قاعدگی
    مصرف سوسیس و کالباس ، گوشت مرغ و گاو و بز
  2. روغن های غیر طبیعی
  3. لبنیات
  4. نانهای نرم و بدون سبوس ، برنج سفید یا بدون سبوس ، ماکارونی ، آرد تصفیه شده
  5. قند و شکر سفید
  6. سیب زمینی و گوجه و مشتقات آنها
  7. پرخوری و مصرف بیش از دو وعده غذا در روز یا حجم زیاد وعده های غذایی
  8. مصرف قرص های ضد بارداری و هورمونی و همچنین
    جلوگیری از بارداری به هر صورت و روشی
  9. پرهیز از مرکبات مانند پرتقال نارنگی و لیموترش به خصوص در صبح ناشتا و شب قبل از خواب
  10. رعایت پرهیزات دوران قاعدگی که در مقاله تدابیر گرم کردن رحم ذکر شده است برای درمان این بیماری الزامی است .
  11. پد و نوار بهداشتی مخصوصا از نوع مشبک و جایگزین کردن آنها با پدهای پارچه ای
  12. پرهیز از سبزی گشنیز، قارچ، ماهی، نخود سبز، میوه های کالپولیپ رحم

تدابیر درمانی پولیپ رحم

  • مصرف زیاد نمک دریا تا روزی ۷۰ مرتبه به مقدار یک انگشت که در پیشگیری و درمان انواع توده ها مانند پولیپ رحم بسیار موثر است که در صورت بروز علائمی مانند سوزش معده و عطش زیاد میتوان با یک استکان سرکه مخلوط نمود و میل کرد .
  • مصرف سیاهدانه آسیاب شده و عسل صبح ناشتا و شب موقع خواب یک قاشق غذاخوری.
  • مصرف صاف کننده ‌های خون مانند انار، زرشک، کاهو سکنجبین ، عناب ، آلبالو، کاسنی ، برگ چغندر و بعد از دوهفته ، انجام حجامت عام ۳مرتبه با فاصله حداقل ۲۰ روز تا یک ماه و سپس حجامت ساکرال و ساقین قبل از شروع دوره قاعدگی که باعث دفع بهتر فضولات از طریق قاعدگی خواهد شد.
  • آبزن اذخر و قسط که باید با مقدار زیادی آب باهم جوشانده شود ( به میزانی که ارتفاع آب تا ناف برسد ) و مقدار زیادی نمک دریا در آن حل شود . بانوان به مدت ۲۰ دقیقه و دوشیزگان به مدت ۴۵ دقیقه داخل آن بنشینند.
    میتوان به ترکیب بالا ، جوشانده بابونه و یک استکان سرکه انگور طبیعی نیز اضافه نمود.
  • مقدار یک نخود پودر زاج و یک قاشق روغن زیتون و عسل را با یکدیگر مخلوط کرده و۱۴ شب در زمان پاکی داخل رحم تزریق نمایید. این ترکیب رحم را پاکسازی میکند و در درمان کیست ، آندومتریوز ، پولیپ ، میوم و فیبروم نیز بسیار موثر است.
    البته برای مصرف آن باید به نکات زیر توجه نمود :
    پودر زاج‌ نباید از یک نخود بیشتر شود، روغن زیتون و عسل هر کدام‌ باید به مقدار یک قاشق غذاخوری باشد و اگر‌از این مقدار کمتر‌باشد احتمال ایجاد خشکی و سوزش واژن توسط زاج‌ وجود دارد.
    دوشیزگان درجایگزین ترکیب فوق میتوانند از دود کندر و اسفند و زاج به مدت یک هفته استفاده کنند.
  • مصرف جوشانده پیاز یا پیاز کباب شده با نمک دریا در هفته اول پاکی.
  • نوره و حنا حداقل ماهی یک مرتبه به کل بدن و هر هفته به صورت مرتب روی رحم و لگن استفاده شود.
  • مصرف زیاد سیب یا سویق سیب ، به ، توت ، خرما، انجیر، زیتون، کشمش یا مویز ، بادام درختی ، باقالا ، انگور ؛ که در تولید خون صالح موثر می باشد.
  • مصرف هفته ای یک مرتبه ( به غیر از ایام قاعدگی ) گوشت کبک یا کبوتر پخته شده با به و پیاز و روغن زیتون.
  • روغن مالی کمر و شکم با روغن سیاهدانه و بابونه هر شب که اگر توسط شخص دیگری انجام شود ، تاثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت.
  • بادکش شکم و زیر شکم و کمر در ایام پاکی یک شب در میان.
  • مصرف زیاد کرفس که به علت باز کردن قاعدگی موجب تخلیه فضولات رحمی خواهد شد
    مصرف خوراکی پودر زنجبیل و عسل روزی یک تا سه مرتبه به اندازه یک فندق ؛ باعث کاهش التهاب رحم و افزایش جریان خون در رحم میشود و همچنین رحم را پاک‌سازی می‌کند و دردهای ناشی از فیبروم و پولیپ رحم را کاهش می‌دهد.
  • تزریق عسل و سیاهدانه آسیاب شده داخل رحم ( یا روی یک پارچه گذاشته شود ) شبها قبل از خواب یک شب در میان در زمان پاکی.
  • جوشانده بومادران شبی یک استکان به همراه کمی عسل به مدت ۴۰ شب.
  • جوشانده رازیانه و بابونه.
  • بخور ناحیه تناسلی با دود گیاه خرگوشک سوزانده شده که یکی از روش‌های تجویزی طب سنتی برای درمان پولیپ و فیبروم رحم است.
  • جوشانده گیاه پنج انگشت زمانی مصرف شود که خونریزی شدید همراه با درد زیاد وجود دارد که می تواند در متعادل سازی هورمون ها کمک کند.
مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام خدا قوت بسیار نکات عالی بیان شده
    ولی بهتره قبل از استفاده از زاج کسانی که خشکی واژن دارند ۵ شب تزریق روغن حیوانی داشته باشند تا مشکلاتشان با مصرف زاج بیشتر نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *